خانه / کنکور سراسری / مطالعه زیست شناسی – بهترین روش مطالعه

مطالعه زیست شناسی – بهترین روش مطالعه

مطالعه زیست شناسی - بهترین روش مطالعه

[contact_info title= ” مطالعه زیست شناسی – بهترین روش مطالعه “] 

زیست شناسی پر اهمیت ترین درس کنکور سراسری تجربی است و مطمئنا هر یک از داوطلبانی که در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند این موضوع را می دانند و همچنین از تاثیری که درصد اکتسابی این درس بر رتبه و تراز آن ها دارد ، آگاه هستند. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای کسب درصد بالا در این درس راه ها و روش های متخلفی را امتحان می کنند از شرکت در کلاس های کنکوری بهترین اساتید گرفته تا تهیه چندین کتاب مطالعاتی و  مشاهده دی وی دی های آموزشی.

بر خلاف تصوری که اکثر داوطلبان دارند ، زیست شناسی درس سختی نیست و فقط دارای نکات ریز و درشت زیادی است ، بنابراین شیوه مطالعاتی خاص خود را می طلبد و تنها درسی است که باید هر روز برای آن وقت گذاشته شود تا مطالب در ذهن داوطلب تثبیت شود.

روش مطالعه بخش ژنتیک زیست شناسی

یادگیری مسائل ژنتیک یک امر به هم پیوسته است و نیازمند یک برنامه ریزی بلندمدت و منظم می باشد و با صرف روزی ۱۵ دقیقه وقت در این مبحث ، برای یادگیری نکات فصول کافی است و همین کار باعث می شود مطالب در ذهنتان تثبیت شود تا جایی که می توانید در این مبحث تست حل کنید تا با هر نوع تستی که ممکن است مورد توجه طراحان قرار بگیرد ، آشنا شوید و علاوه بر آن به دنبال حل تست در مدت زمان کوتاه تری باشید و برای این کار بایستی عنوان و صورت سوال را بفهمید و بدانید سوال از شما چه چیزی می خواهد و بر اساس آن سریع ترین راه را برای حل سوال به کار بگیرید.

مطالعه دقیق پاسخ نامه پس از حل سوالات کمک زیادی به شما می کند تا با تکنیک های مخصوص حل هر سوال آشتا شوید تا بتوانید مدت زمان حل هر سوال به کمتر از یک دقیقه برسانید.

در آخر باید بگوییم تنوع تست های بخش ژنتیک زیست شناسی خیلی زیاد نیست و اگر تست های کنکوری چند سال اخیر را بررسی کرده باشید ، متوجه خواهید شد تمام سوالات مربوط به این بخش از یک قاعده و اصول خاصی تبعیت می کند بنابراین حتما حل تست های کنکوری را در اولویت قرار دهید و پس از آن به دنبال حل تست های تالیفی استاندارد باشید و کتابی که می توانید برای بخش ژنتیک استفاده کنید (اولویت اول کتاب درسی) کتاب ژنتیک دکتر آرام فر می باشد.

بهترین روش مطالعه بخش گیاهی زیست شناسی

بخش گیاهی زیست شناسی به طور معمول هر ساله حدود ۲۰ درصد تست ها را شامل می شود و این درصد برای داوطلبی که به فکر درصدهای بالا می باشد ، بسیار زیاد است اما مشکل ترین بخش برای اکثر داوطلبان همین بخش گیاهی است و نمی توانند با معنا و مفهوم آن ارتباط برقرار کنند. دلیل اصلی سخت بودن مبحث زیست گیاهی برای داوطلبان این است که همه ی مباحث به صورت یکجا و در یک کتاب گفته نشده است و به عبارتی مباحث پراکنده است و در مقابل طراحان کنکور علاقه زیادی به طرح سوالات ترکیبی از این بخش دارند و همین موضوع دلیل ضعف در داوطلبان است.

بنابراین مهم ترین نکته در مطالعه بخش گیاهی ، ترکیبی خواندن است و به عبارتی باید مطالب را اولویت بندی کنید و حتما به ترتیب اولویت بخوانید و اگر اولویت اول را درک نکرده باشید ، در فهم اولویت دوم به طور قطع دچار مشکل خواهید شد. اولویت بندی بخش گیاهی به شرح زیر می باشد :

  1. یاخته گیاهی و اندامک های اختصاصی مانند کریچه و سبزدیسه (زیست دهم و دوازدهم)
  2. چرخه یاخته ای (زیست یازدهم)
  3. بافت های گیاهی (زیست دهم)
  4. تولید مثل در گیاهان (زیست یازدهم)
  5. انواع رشد در گیاهان (زیست دهم)
  6. جذب و انتقال مواد در گیاهان (زیست دهم)
  7. پاسخ گیاهان به محرک ها (زیست یازدهم)
  8. سازش گیاهان با محیط (زیست دهم)

از بخش یاخته گیاهی مطالعه خود را به صورت مفهومی و دقیق شروع کنید و به ترتیب اولویت بندی مباحث ارائه شده پیش بروید پس از مطالعه هر مبحث ، تست های آموزشی و مفهومی همان مبحث را حل کنید تا تسلط لازم را به دست آورید ، حتما پس از حل کردن تست پاسخ نامه تشریحی را با دقت تمام مطالعه کنید و نکاتی را که برایتان تازگی داشت ، در حاشیه کتاب درسی خود یادداشت کنید. پس از پایان دوره مطالعه به صورتی که در بالا ارائه شده است ، می توانید هر یک از مباحث را به صورت ترکیبی به یکدیگر تعمیم دهید و پس از آن سوالات ترکیبی از بخش گیاهی را نیز حل کنید.

تسلط بر قید های زیست شناسی 

منظور از قیدهای زیست شناسی عباراتی مانند اغلب ، بیشتر ، همه ، بسیاری ، تعداد کمی ، بیشترین ، بزرگترین و … می باشد که باید در مطالعه خود به این قیود بسیار توجه کنید زیرا حدود ۲۰ تا ۳۰ سوالات کنکور ، مرتبط با همین قیدها می باشد اما چگونه بر آن ها تسلط داشته باشیم و نکته مهم تر اینکه چگونه از حافظه مان پاک نشود؟

استفاده از کتاب تمرینی

یک کتاب دیگر به جز کتاب اصلی خود داشته باشید و در آن همه قیدها را با لاک غلط گیر بپوشانید و پس از مطالعه هر مبحث به کتاب تمرینی بازگردید و جملاتی که در آن ها قید وجود دارد حدس بزیند و سعی کنید هر روز این تمرین را انجام دهید البته این روش ممکن است برای برخی داوطلبان خسته کننده باشد که می توانند از روش های دیگر استفاه کنند.

هایلایت کردن

مشخص کردن قیود به هایلایت های رنگی کاری است که اکثر داوطبان انجام می دهند اما می توانید برای یادگیری بهتر الگوی زیر را به کار ببرید :

  • کلمات با بار معنایی مثبت مانند : بسیاری ، اغلب، تقریبا ، همه ی و …  با یک رنگ (مثلا سبز)
  • کلمات با بار معنایی منفی مانند : گاهی ، بعضی و … با یک رنگ (مثلا زرد)
  • کلماتی مثل همه و همیشه رو هم با یک رنگ دیگه (مثلا آبی)

با این روش می توانید به خود یادآوری کنید که جمله مورد نظر چه قیدی داشت ، مثبت ، منفی و …

یادگیری استثناهای قیود

باید بدانید و بفهمید چرا قیود خاص برای یک جمله با کار گرفته شده است مثلا وقتی می خوانید “تعرق بیشتر توسط برگ ها انجام می شود” وقتی گفته شده بیشتر شما باید بدانید که کلمه بیشتر یعنی تعرق از قسمت های دیگر نیز انجام می شود پس باید بدانید کجاها غیر از برگ ها تعرق انجام می شود تا یادتان بماند در این جمله باید قید بیشتر استفاده شود.

شکل های کتاب درسی

به طور معمول از شکل های زیست شناسی به دو صورت سوال مطرح می شود یا به صورت مستقیم به یک شکل از کتاب اشاره می کنند و یا سوال را به صورت ترکیبی از شکل و سوال مطرح می کنند بنابراین نباید از تاثیر این بخش غافل شد.

دو کتابی که در زمینه اشکال زیست شناسی بسیار قوی عمل کرده اند ، کتاب زیست شناسی تصویری انتشارات قلم چی و عکس و مکث زیست کنکور انتشارت گاج می باشد که تمام نکات را به خوبی پوشش داده اند و حتما یکی از این دو کتاب را تهیه کنید. برای مطالعه شکل ها ، ابتدا کتاب درسی را به دقت بررسی کنید و سپس از زیست مصور استفاده کنید و پس از مطالعه زیست مصور مجددا به کتاب درسی بازگردید و هر آنچه را آموخته اید ، در کنار شکل ها یادداشت کنید.

این دو کتاب دارای تست های کنکوری و تالیفی مرتبط با اشکال نیز هستند که حتما ۲۴ ساعت پس از مطالعه خود ، آن ها را یادداشت کنید.

بهترین روش مطالعه زیست شناسی به سبک کنکوری

مطالعه روزنامه وار کتاب درسی و آشنایی با کلیات مبحث

در قدم اول هر مبحثی را که می خواهید مطالعه کنید ، به صورت طوطی وار و فقط در جهت آشنایی کلی با مبحث مطالعه کنید تا بدانید مبحث در ارتباط با چه موضوعی است و شما قرار است چه چیزی یاد بگیرید. (گیاهی ، جانوری ، بدن انسان و …)

مطالعه عمیق کتاب درسی و مارک دار کردن قسمت های مهم

پس از مطالعه روزنامه وار ، حال نوبت عمیق خوانی است ؛ بند به بند و پاراگراف به پاراگراف باید به دقت بررسی شود و سعی داشته باشید بر روی مطالبی که میخوانید تفکر کنید تا ارتباط آن مبحث را با سایر مباحث بیایید و فقط به فکر تموم کردن مطالعه نباشید. قسمت هایی را که فکر می کنید مهم تر هستند ، با هایلایت های رنگی مشخص کنید تا در زمان مرور کار شما آسان تر شود.

مطالعه درسنامه مبحث مربوطه از کتاب کمک آموزشی

پس از تسلط نسبی بر روی کتاب درسی می توانید از کتاب کمک آموزشی استفاده کنید ، در انتخاب کتاب کمک آموزشی افراط به خرج ندهید و تنها به داشتن یک کتاب مناسب با توانایی و بهره هوشی خود بسنده کنید. در کتاب کمک آموزشی ممکن است نکاتی مطرح شده باشد که شما در زمان مطالعه کتاب درسی متوجه آن ها نشده باشید این نکات را با دقت بررسی کنید و حتما در کتاب درسی یادداشتشان کنید تا هر بار که کتاب خود را باز کنید ، آن ها را ببینید و از حافظه شما پاک نشود.

حل تست های آموزشی همان مبحث

حدود ۲۴ ساعت پس از مطالعه مبحث ، به سراغ تست زنی روید در مرحله اول که می خواهید تست بزنید ، از تست های کنکوری و سپس از تست های تالیفی که نزدیک به سبک کنکور است حل کنید. برای حل تست ها زمان تعیین نکنید و فقط سعی داشته باشید پاسخ درست را بیابید.

مطالعه دقیق پاسخنامه تشریحی تست ها

بعد از تست زدن با مراجعه به پاسخنامه ، پاسخ تشریحی همه ی تست ها را با دقت مطالعه کنید حتما نکات مهمی را که در پاسخنامه است وارد کتاب درسی کنید 

خلاصه نویسی

وقتی صحبت از خلاصه نویسی می شود بسیاری از داوطلبان آن را کار بیهوده و وقت تلف کن می دانند و ترجیح بر این دارند به جای آنکه زمان خود را صرف نوشتن کنند ، به مطالعه مبحث جدید بپردازتد. اما نوشتن تاثیر زیادی در روند یادگیری شما دارد و قرار نیست که شما در خلاصه نویسی ریز به ریز نکاتی را که یادگرفته اید ، بنویسید بلکه فقط نکات کلیدی و مهم را که  فکر می کنید نیازمند مرور و تمرین بیشتر هستند ، یادداشت کنید.

زمان هایی که باید شما به مرور و مطالعه خلاصه نویسی های خود اختصاص دهید ، معمولا قبل از خواب یا در زمان های آزاد می باشد.

حل تست های زماندار 

پس از تسلط صد در صدی بر مباحث و حل تست های آموزشی ، نوبت به حل تست های زمان دار می رسد شما قرار است ۵۰ سوال زیست شناسی در ۳۶ دقیقه زمان پاسخ دهید و به عبارتی برای پاسخگویی به هر سوال زمانی کمتر از ۱ دقیقه وقت دارید بنابراین باید سرعت و مهارت خود را در تست زنی افزایش دهید. برای حل تست های زماندار در یک مبحث می توانید ۵۰ تست انتخاب کنید که این ۳۰ تست ترکیبی از سوالات کنکوری و تالیفی باشد و سعی کنید ظرف مدت ۴۰ دقیقه به همه ی سوالات پاسخ دهید.

پس از حل تست ها حتما با مراجعه به پاسخنامه ، پاسخ سوالات را مجددا بررسی کنید تا اگر تکنیکی در حل سوالات به کارگرفته شده است ، آن را یاد بگیرید.

در درس زیست شناسی حتما سعی کنید تسلط خود را به ۱۰۰ درصد برسانید به طوری که اگر این درس را تدریس کنید ، بتوانید ریز و درشت مطلب را به دانش آموز بیاموزید توصیه می شود یک دفتر جداگانه داشته باشید و تمام نکات مهم را در آن یادداشت کنید.

فصول تست خیز و مهم زیست شناسی

اگر هدف شما از مطالعه زیست شناسی کسب درصد های زیر ۵۰ می باشد ، توصیه می شود مطالب تست خیزی که هر ساله از آن ها تست طراحی می شود را در اولویت مطالعه خود قرار دهید اما مباحث تست خیز کدامند ؟ 

  • سوالات دودمانه مربوط به مبحث ژنتیک که هر ساله ۱ تست را به خودش اختصاص می دهد.
  • سوالات مبحث شارش انرژی (در حدود ۲ تا ۳ تست)
  • سواالات مربوط به مبحث میکروب (باکتری، قارچ و آغازیان) که حدود ۶ تا ۷ تست را به خود اختصاص می دهند.
  • سوالات مبحث گیاهی که از فصول مختلف کتاب درسی حدد ۷ تا ۸ تست را به خود اختصاص می دهند.
  • مبحث قلب که هر ساله چند سوال را به خودش اختصاص می دهد.
  • مبحث پروتئین سازی
  • رشد و تولید مثل انسان
  • مبحث گوارش
  • مبحث عصب شناسی 

نحوه مطالعه زیست شناسی و بهترین روش مطالعه از زبان رتبه های برتر کنکوری

مسلما اطلاع از روش مطالعه رتبه های برتر به شما کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانید با استفاده از تجربیات آن ها ، رمز موفقتیشان را بدانید 

علیرضا رضایی رتبه ۹ کشوری کنکور ۹۳ درصد زیست: ۹۰ درصد

در درس زیست‌شناسی تأکید من روی کتاب درسی بود ؛ یعنی اولویت اول را کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی را که در تست‌ها پیدا می‌کردم در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت می‌کردم تا نیازی به رجوع مکرر به کتاب‌های دیگر نداشته باشم و یک منبع کامل برای خود تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمون‌های تابستان در زیست‌شناسی مشکل داشتم و حدود ۵۶ درصد پاسخ می‌دادم ولی به‌ مرور این درصد را به ۹۰ افزایش دادم و حتی در یکی از آزمون‌های دی‌ماه توانستم آن را ۱۰۰ درصد بزنم. عملکرد من در این ۶ ماه بسیار تعیین‌کننده بود.

اشتباه من در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کردم. کتاب‌هایی که تست‌های استانداردی نداشتند و تالیفی بودند ولی با تأکید بر تست‌های کنکور توانستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی را کاملاً موشکافانه ، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژه‌ها و اصطلاحات و قیدهای آن در ذهن داشته باشم. از طرفی در درس زیست‌شناسی نکته‌ نویسی ، حاشیه‌ نویسی و یادداشت‌ برداری داشتم و وقتی دفترچه‌ی آزمون‌ هایم را بررسی می‌کردم سعی می‌کردم حتی گزینه‌هایی را که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابه‌لای آن نکاتی را استخراج کنم و در حاشیه‌ی کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بی‌دقتی بودند در کتاب خودآموزی‌ام می‌نوشتم تا آن‌ها را فراموش نکنم.

نیما فقیرپور نیما فقیرپور ، رتبه ۲۷ منطقه ۲ کنکور ۹۵ درصد زیست: ۹۳ درصد

اول یک دور با سرعت بالا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم. در این مرحله خیلی دقیق نمی‌خواندم و همه مطالب را هم عمیق نمی‌آموختم. بعد از آن مبحث ، تست سراسری و تالیفی می‌زدم. نکاتی که در طول مطالعه اولیه و سطحی به آنان توجه نکرده بودم و خودم استخراج نکرده بودم را یادداشت می‌کردم. سپس مدتی بعد ، مثلا یک یا دو هفته بعد مجددا متن کتاب و نکات را عمیقاً می‌خواندم. این کار را در فواصل زمانی مختلف چندین بار تکرار می‌کردم تا به تسلط کافی برسم.

به طور کل بیش تر زمانم را به مطالعه‌ی کتاب درسی اختصاص دادم اما بعد از عید بیش‌تر تست می‌زدم. برای خواندن شکل‌ها ابتدا در سال سوم سعی می‌کردم نکات گفته شده و قدیمی را حفظ کنم اما در سال چهارم بیش‌تر سعی می‌کردم خود شکل را به خاطر بسپارم، طوری که انگار از آن عکس گرفته‌ام. به این صورت وقتی با سؤالات مواجه می‌شدم در همان زمان می‌توانستم نکات لازم برای پاسخ‌گویی را استخراج کنم. این روش بهتر و جامع تر بود.

سارا همتی رتبه‌ی ۱ کنکور ۹۴ درصد زیست: ۸۹ درصد

ابتدا مطالب را مطالعه می‌کردم و تست آموزشی می‌زدم بعد دوباره به کتاب برمی‌گشتم و نکات تست‌ها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تست‌ها مراجعه نمی‌کردم و سری‌های بعدی کتاب را مرور می‌کردم. هم‌چنین برای این درس یادداشت‌ برداری انجام می دادم، گاهی نیز درخت دانش رسم می‌کردم و بعضی از وقت‌ها هم آن را به دیگران یاد می‌دادم. هنگام تحلیل آزمون ، در همه درس‌ها و زیست روشم این‌گونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را می‌خواندم و زمانی که آزمون جمع‌بندی داشتیم  ، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون می‌گرفتم و در این زمان ، پاسخ تشریحی را دقیق‌تر بررسی می‌کردم و می‌خواندم.

شایان پور میربابایی رتبه ۱ کنکور ۹۳ درصد زیست: ۱۰۰ درصد

مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردمروش مطالعه هر کسی مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم ، خیلی با دقت این کار را انجام می دادم  و اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود.

بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم. در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم. کنار تست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم ، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها حتی تست هایی که درست جواب داده بودم ، نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم. در سال چهارم به طور میانگین ۱۲ ساعت در هفته برای زیست وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است. گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم.

[banner]

[contact_info title= ” مطالعه زیست شناسی – بهترین روش مطالعه “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.