خانه / کنکور سراسری / رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

داوطلبان پس از انتشار کارنامه کنکور سراسری، می توانند کارنامه خود را از سایت سنجش به نشانی sanjesh.org دریافت کرده و پس از بررسی های لازم انتخاب رشته خود را بازه زمانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش انجام دهند. یکی از مهم ترین اطلاعات کارنامه، رتبه سهمیه نهایی و رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ بوده که بسیاری از داوطلبان دچار سردرگمی می شوند. به همین خاطر در ادامه این مقاله قصد داریم توضیحاتی در خصوص رتبه کشوری کنکور سراسری درج شده در کارنامه داوطلبان، ارائه دهیم.

[contact_info title= “رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

ممکن است داوطلبان کنکور سراسری، رتبه کشوری ثبت شده در کارنامه را به عنوان رتبه اصلی و معیار سنجش دانشگاه ها در نظر بگیرند. در صورتی که این طرز فکر نادرست بوده و رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ تنها نشان دهنده جایگاه متقاضیان بین تمام شرکت کنندگان بدون اعمال سهمیه می باشد. در واقع رتبه در سهمیه کنکور اهمیت بیشتری داشته و جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی مورد توجه قرار می گیرد.

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

کارنامه نشان داده شده در بخش بالا، برای کنکور های سال های گذشته می باشد. زیرا زیر گروه های هر ۵ گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از کارنامه حذف شده اند. پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و منتشر شدن کارنامه ها از طریق سازمان سنجس به نشانی sanjesh.org، نمونه ای از آن در این مقاله قرار خواهد گرفت.

اهمیت رتبه کشوری در انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری ۱۴۰۲

رتبه کشوری در کنکور سراسری بدون اعمال هیچ سهمیه ای برای داوطلبان محاسبه و در کارنامه درج می شود. رتبه اصلی و تاثیر گذار در انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه های کشور، رتبه در سهمیه نهایی برای هر زیر گروه بوده و داوطلبان در انجام فرآیند انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه کنکور سراسری توجه کنند.

شرکت کنندگانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه و یا دوره های دیگر غیر از آزاد هستند، رتبه کشوری تاثیرگذار نخواهد بود. اما داوطلبانی که به انتخاب رشته در دانشگاه های آزاد مجاز شده اند، باید بدانند که رتبه کشوری در پذیرش آنها در دانشگاه تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه نهایی ۱۴۰۲

در واقع تفاوت رتبه کشوری در کارنامه کنکور ۱۴۰۲ و رتبه کل در سهمیه نهایی مربوط به ملاک پذیرش قرار گرفتن هر کدام در دانشگاه های سراسری و آزاد می باشد. همانطور که در مطلب فوق اشاره شد، رتبه کشوری داوطلب در کارنامه کنکور سراسری جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی بی تاثیر بوده و رتبه در سهمیه کنکور اهمیت بیشتری در این زمینه دارد.

[contact_info title= “رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

رتبه زیر گروه در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

در ادامه مطالبی در رابطه با رتبه زیر گروه در کارنامه کنکور سراسری ارائه خواهیم کرد. با توجه به متفاوت بودن ضریب درس های مختلف و در رشته های مختلف، یکسان نمی باشد به همین علت رشته هایی که دارای ضرایب یکسانی از دروس مختلف هستند در یک زیر گروه قرار می گیرند. به عنوان مثال رشته ریاضی دارای ۳ زیر گروه، رشته تجربی دارای ۵ زیرگروه، علوم انسانی ۵، هنر دارای ۵ و زبان دارای ۴ زیر گروه می باشند. به دلیل متفاوت بودن ضرایب درس های مختلف، رتبه هم متفاوت خواهد بود.

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲

کلام آخر

پس از برگزاری آزمون کنکور سراسری، سازمان سنجش نتایج اولیه کنکور سراسری را منتشر خواهد کرد و داوطلبان می توانند با بررسی کارنامه خود، از وضعیت مجاز بودن، درصد دروس مختلف و رتبه مطلع شوند. برای خیلی از داوطلبان این سوال پیش می آید که رتبه اصلی کنکور کدام است و جهت انتخاب رشته کنکور سراسری باید به کدام رتبه در کارنامه توجه کنیم.

در مطلب فوق به تفاوت رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه نهایی اشاره کردیم. همچنین تاثیر رتبه کشوری و رتبه کل را در انتخاب رشته کنکور سراسری ارائه کرده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.