خانه / کنکور سراسری / رتبه در سهمیه کنکور سراسری چیست ؟

رتبه در سهمیه کنکور سراسری چیست ؟

الویت بندی شرکت کنندگان کنکور سراسری جهت پذیرش در رشته و دانشگاه های مختلف بر اساس رتبه در سهمیه صورت می گیرد، از این رو بسیاری از داوطلبان با این رتبه آشنایی نداشته و به اشتباه تصور می کنند که رتبه کل آن ها جهت سنجش انتخاب رشته، بررسی می شود.

در همین راستا، کسانی که در آزمون سراسری شرکت می کنند باید شناخت کاملی از این رتبه و نحوه محاسبه آن داشته باشند، تا بتوانند فرایند انتخاب رشته خود را به بهترین شکل نهایی نمایند.

با در نظر گرفتن این موضوع مهم که ابهامات زیادی در خصوص این رتبه مهم کارنامه کنکور سراسری وجود دارد، تلاش کرده ایم تا در ادامه اطلاعات کاملی را در خصوص، رتبه در سهمیه کنکور ۱۴۰۲، تفاوت رتبه های درج شده، نحوه محاسبه رتبه در سهمیه و تاثیر این رتبه در سهمیه های ایثارگران و ۵ درصد را در اختیار شما قرار دهیم.

چنانچه نیاز به دریافت اطلاعات بیش تری در خصوص سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۲ و تاثیر آن بر روی رتبه و انتخاب رشته دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

[contact_info title= “رتبه در سهمیه کنکور سراسری چیست؟”]

رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ چیست؟

همان طور که می دانید، سهمیه های مختلفی از جمله؛ سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازی، سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران و مناطق در کنکور سراسری تاثیر گذار هستند.

به عددی که بعد از اعمال سهمیه بر روی رتبه کشوری، به دست می آید، رتبه در سهمیه می گوید و بیانگر جایگاه داوطلب در میان افرادی با سهمیه مشابه است. (سنجش شخص جهت انتخاب رشته نیز با همین رتبه بررسی می شود)

به عنوان مثال؛

داوطلبی که رتبه در سهمیه اش برای زیر گروه های ۱ تا ۵ به ترتیب ۲۱۰۰، ۲۳۰۰، ۳۰۰۰، ۳۵۰۰ و ۲۸۰۰ باشد، شانس قبولی در زیر گروه ۱ با رتبه ۲۱۰۰ نسبت به سایر بیش تر و در رشته های متعلق به زیر گروه ۴ کم تر است.

تفاوت رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه کشوری کنکور سراسری

تفاوت رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه کشوری کنکور سراسری

هنگام دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری، افراد با رتبه ای تحت عنوان رتبه کشوری مواجه می شوند که بیانگر جایگاه آنان در میان تمامی شرکت کنندگان آزمون سراسری بوده است.

این رتبه بدون اعمال سهمیه است و ملاکی برای پذیرش در دانشگاه های سراسری مانند؛ روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و … محسوب نمی شود.

رتبه کشوری برای آن دسته از متقاضیانی کاربرد دارد که قصد تحصیل در دانشگاه های آزاد را دارند، زیرا ملاک سنجش و پذیرش در این موسسات، رتبه اکتسابی داوطلب از میان تمامی افراد شرکت کننده است.

در نهایت تفاوت رتبه کشوری و رتبه در سهمیه، نحوه پذیرش دانشگاه ها است؛ یعنی برای دانشگاه های سراسری، رتبه در سهمیه و دانشگاه آزاد، رتبه کشوری در نظر گرفته خواهد شد.

محاسبه رتبه در سهمیه

محاسبه رتبه در سهمیه کنکور سراسری

برای محاسبه رتبه در سهمیه، عملکرد تمامی شرکت کنندگانی که دارای سهمیه مشترک هستند، در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال؛

اگر شما متقاضی شرکت در آزمون سراسری با سهمیه منطقه ۳ باشید، رتبه سهمیه شما از مقایسه تمامی متقاضیانی که در این سهمیه آزمون داده اند، به دست می آید.

به همین خاطر، رتبه در سهمیه کنکور نسبت به رتبه کل پایین تر است.

البته دقت داشته باشید که هر کدام از زیر گروه های آزمایشی دارای چندین زیر گروه مختلف هستند، و به همین دلیل رتبه سهمیه برای هر کدام به صورت جداگانه تعریف می شود.

جهت فهم ساده تر این موضوع، باید بگوییم که رتبه نهایی که پذیرش شما در رشته های مختلف، با توجه به آن انجام شده، بسته به این که رشته مورد نظرتان در کدام زیر گروه قرار دارد تعیین خواهد شد.

رتبه در سهمیه ایثارگران کنکور ۱۴۰۲

خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان، اسرا و سایر گروه هایی که توسط سازمان سنجش معرفی شده اند، می توانند مشمول استفاده از این سهمیه شوند.

با توجه به این موضوع مهم که جمعیت داوطلبان سهمیه ایثارگران، بالا نبوده و ظرفیت زیادی را نیز برای این گروه در نظر گرفته اند، معمولا رتبه در سهمیه ایثارگران با رتبه کل این افراد اختلاف زیادی دارد و همان رتبه در سهمیه، ملاک پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزشی قرار می گیرد.

جهت دریافت اطلاعات بیش تر در خصوص اعمال سهمیه ایثار گران، می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

[contact_info title= “رتبه در سهمیه کنکور سراسری چیست؟”]

 رتبه در سهمیه ۵ درصد کنکور سراسری

رتبه در سهمیه ۵ درصد، نسبت به ایثارگران، اثر کم تری دارد، زیرا ظرفیت کمی داشته و در مقابل داوطلبان زیادی از آن استفاده می کنند.

اما با تمامی این تفاسیر باز هم داوطلبان این گروه، شانس بیشتری جهت قبولی نسبت به داوطلبان عادی دارند.

نکته : یکی از مزیت های موجود برای رتبه در سهمیه ۵ درصد، پذیرش مازاد سهمیه ایثارگران است، یعنی در صورتی که ظرفیت این گروه تکمیل نشود، الویت تکمیل کرسی های آن ها با سهمیه ۵ درصد است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲

کارنامه کنکور سراسری، حاوی اطلاعات بسیار مهمی برای داوطلبان است، به عنوان مثال شما می توانید از آخرین رتبه مجاز در کنکور مطلع شوید، منظور از این رتبه، آخرین رتبه ای است که حق انتخاب رشته دارد، یعنی تمامی افرادی که رتبه بالاتری کسب کرده نمی توانند فرایند انتخاب رشته را نهایی نمایند.

البته شما باید آخرین رتبه مجاز در سهمیه هر زیر گروه را برای انتخاب رشته بررسی نماید. 

[contact_info title= “رتبه در سهمیه کنکور سراسری چیست؟”]

سخن نهایی

هنگام انتشار و دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری، چند رتبه مختلف را در کارنامه مشاهده می کنید، که مهم ترین آن ها رتبه در سهمیه و رتبه کل است. همان طور که مطالعه کرده اید، رتبه کل، جایگاه شما را میان تمامی شرکت کنندگان کنکور گروه آزمایشی تعیین می کند که تاثیری جهت پذیرش در دانشگاه های سراسری ندارد.

رتبه سهمیه نیز، وضعیت رتبه شما را در مقایسه با داوطلبان دیگری که دارای سهمیه مشابه هستند، نشان می دهد که در انتخاب رشته تاثیرگذار است. 

فراموش نکنید که ۵ سهمیه مختلف برای آزمون سراسری وجود دارد که شامل؛ سهمیه های منطقه ۱، ۲، ۳، ایثارگران و ۵ درصد است و متقاضیان ثبت نام کنکور سراسری، با توجه به شرایط خود باید هنگام نام نویسی، تیک مربوط به آن را فعال نمایند.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیش تر در خصوص، سهمیه های کنکور سراسری، می توانید با کارشناسان مرکز ما تماس بگیرید.

سوالات متداول 

رتبه در سهمیه کنکور را چگونه محاسبه کنیم ؟

نیازی به محاسبه رتبه در سهمیه کنکور نیست، زیرا در کارنامه اولیه کنکور درج شده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی کنکور، چه رتبه ای است ؟

آخرین رتبه مجاز در سهمیه هر زیر گروه رتبه ای است که اگر رتبه شما از آن کم تر باشد می توانید انتخاب رشته را انجام دهید و در غیر این صورت مجاز به انتخاب رشته نخواهید بود.

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.