خانه / کنکور سراسری / تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

معدل یکی از عوامل مهم در کنکور ورودی به دانشگاه‌ها است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در موفقیت یا شکست داوطلبان داشته باشد. معدل، نشان‌دهنده عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی داوطلب در دوره‌های تحصیلی قبلی است و در بسیاری از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی، به عنوان یکی از معیارهای انتخابی مورد توجه قرار می‌گیرد.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ از مواردی بوده که مورد توجه شرکت کنندگان کنکور سراسری می باشد. با توجه به آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی مسئولان، معدل امتحانات نهایی دیپلم ۴۰ درصد تاثیر قطعی در آزمون خواهد داشت بنابراین این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالبق هر سال، سوابق تحصیلی و نمره نهایی دیپلم، نمره نهایی هر داوطلب را تشکیل می دهد. با توجه به تغییرات جدیدی که در نحوه برگزاری آزمون کنکور و همچنین نحوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی ایجاد شده است، این سوال ممکن است برای متقاضیان ایجاد شود که نحوه اعمال سوابق تحصیلی و معدل بر نتایج چگونه خواهد بود؛ که ما در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ را توضیح دهیم همچنین راهکار هایی برای داوطلبانی که معدل پایین دارند، ارائه کنیم.

[contact_info title= “تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲”] 

نحوه اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

بر اساس آخرین اخبار اعلام شده از سوی جلسه شورای عالی انقلاب، سوابق تحصیلی سال دوازدهم متقاضیان، به میزان ۴۰ درصد و به صورت قطعی در نتایج تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام قدیم

تاثیر معدل در کنکور هر ساله افزایش خواهد داشت و روند افزایشی را طی خواهد کرد. تاثیر معدل در همه رشته های اصلی و به صورت یکسان و مستقیم خواهد بود. تاثیر معدل برای شرکت کنندگانی که دارای مدرک تحصیلی نظام قدیم هستند و به عبارتی بعد ازنظام آموزشی جدید یا نظام ۶-۳-۳ مدرک خود را دریافت کرده اند، ۴۰ درصد و به صورت تاثیر مثبت خواهد بود. در واقع داوطلبانی که تعدادی از درس های آنها به صورت نهایی برگزار شده، اگر دارای در این دروس معدل بالا کسب کرده باشند، می توانند از تاثیر مثبت ۴۰ درصدی استفاده کنند.

نحوه اعمال تاثیر معدل برای متقاضیانی که از طریق نظام ترم واحدی سالی مدرک خود را دریافت کرده اند، هنوز مشخص نشده است.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام جدید

نحوه تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید مشابه داوطلبان نظام قدیم بوده و تفاوتی ندارد. دانش آموزانی که معدل پایینی کسب کرده اند، باید با برنامه ریزی و مطالعه سعی کنند درصد های خود در این آزمون را افزایش دهند تا معدل پایین آنها را جبران کند.

بنابراین تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام جدید هم ۴۰ درصد و به صورت قطعی خواهد بود.

این نکته را بخاطر داشته باشید که تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی خواهد بود و فازغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای یا کارو دانش، مشمول این طرح نخواهند بود. البته اگر فارغ التحصیلان رشته های مذکور بخواهند در آزمون رشته های دیگر شرکت کنند، باید در امتحانات نهایی رشته مورد نظر هم شرکت کنند و در این صورت مشمول طرح تاثیر معدل خواهند بود.

افرادی که مدرک تحصیلی خود را از سال ۱۳۸۴ به قبل دریافت کرده اند، مشمول تاثیر معدل نخواهند بود و تنها درصد کسب شده در آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۲، ملاک سنجش این افراد خواهد بود.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

نکته اول اینکه نمره کسب شده در آزمون هر درس بر تراز همان درس تاثیر گذار خواهد بود و معدل امتحانات نهایی شما به صورت یکجا روی تراز کنکور تاثیر نخواهد داشت. در ادامه پس از تاثیر گذاری نمره نهایی هر درس بر تراز همان درس، همه تراز های دروس مختلف جمع آوری خواهد شد و تراز نهایی شما محاسبه خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ همانند سال های قبل به صورت ۴۰ درصد تاثیر مثبت خواهد بود و در در حالتی که نمره کسب شده در یک درس بیشتر از ترازی باشد که در آزمون کنکور کسب می کنید، این نمره تراز نهایی شما را افزایش خواهد داد. اما در صورتی که تراز نمره کنکور شما از تراز نمره کسب شده در امتحان نهایی بیشتر باشد، تاثیری بر نتایج نخواهد داشت و در واقع همانطور که گفته شد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به صورت مثبت اعمال خواهد شد.

در ادامه در قالب مثالی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور را به صورت واضح تر توضیح خواهیم داد.

فرض کنید شما دانش اموز رشته تجربی هستید و در آزمون نهایی مربوط به درس زیست شناسی خود نمره ۱۹.۵ را کسب کرده اید. اکنون در کنکور سراسری شرکت می کنید و با پاسخ دادن به سوالات زیست شناسی این آزمون هم تراز ۸۰۰۰ را به دست می آورید.

نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به این صورت است که ابتدا نمره درس شما را هم به صورت ترازی محاسبه می کنند. فرض کنید نمره شما در درس زیست شناسی مطابق با تراز ۹۰۰۰ باشد. از آن جایی که تراز نمره شما بیش تر از تراز کسب شده در آزمون است، این جا شاهد تاثیر مثبت آن خواهیم بود. اعمال تاثیر مثبت ۴۰ درصدی هم با توجه به فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

   ۸۴۰۰ = ۴۸۰۰ + ۳۶۰۰ = (۶۰% * ۸۰۰۰ ) + ( ۴۰% * ۹۰۰۰ ) = تراز نهایی

همان گونه که مشاهده کردید، تاثیر معدل باعث شد که تراز درس زیست شناسی شما در کنکور از ۸۰۰۰ به ۸۴۰۰ افزایش پیدا کند. این فرمول برای بقیه درس ها و در سایر رشته ها هم به همین صورت خواهد بود. به این ترتیب، تاثیر معدل پایین در کنکور زیان خاصی برای داوطلب ندارد و تنها معدل بالا می تواند برایش مفید باشد. پس در صورتی که داوطلب معدل خوبی نداشته اما به سوال ها به خوبی پاسخ داده و تراز بالایی کسب کند، از سایر رقبا عقب نخواهند ماند.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

راهکار افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور

داوطلبان کنکور سراسری که نگران پایین بودن معدل خود و تاثیرات آن در نتایج هستند، می توانند با شرکت در طرح “ترمیم معدل” که دو سال پیش توسط وزارت آموزش و پرورش مطرح شده، در دروسی که نمره پایینی کسب کرده اند، مجددا در امتحان شرکت کرده و نمره بالا تر را کسب کنند.

[contact_info title= “تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲”] 

کلام پایانی

در مطالب فوق در خصوص نحوه اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام قدیم، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام جدید و همچنین نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ مطالبی ارائه کرده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.