خانه / مشاوره روانشناسی / هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم چیست؟
هیپنوتیزم چیست؟
[contact_info title= “هیپنوتیزم چیست؟ “] 

قبل از اینکه به تعریف هیپنوتیزم بپردازیم لازم است بگوییم که ضمیر انسان از دو جزء تشکیل می شود :ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه .ضمیر خودآگاه هان قسمت از افکاری است که در زمان حاضر به آن ها آگاهی داریم و به راحتی در دسترس هستنند.اما ضمیر ناخوداگاه مربوط به آن دسته از افکار و اطلاعات فرد می شود که قابل دسترس نیستند و فرد نسبت به آن ها کاملا ناآگاه است و به طور غیر مستقیم بر تمامی رفتارهای انسان اثر می گذارد.

برای دسترسی پیدا کردن به ضمیر ناخوداگاه می بایست از روش های مختلفی مانند هیپنوتیزم استفاده کرد .هیپنوتیزم که از آن به عنوان یک روش جادویی و سحرانگیز یاد می شود تاریخچه ای قدیمی دارد اما فروید که یکی از بزرگترین روانشناسان اتریشی بوده است به عنوان یک روش درمانی برای درمان اختلالات و بیماری های روانی از جمله فلج بدن از آن استفاده می کرده است.

 هیپنوتیزم شرایط تمرکز پیشرفته ای است که در آن فرد بر روی یک محرک خاص تمرکز می نماید و توجهی به محرکهای دیگر چون محرکهای محیطی یا تنی ندارد . در حالت هیپنوتیزم تمام قسمت های دیگر مغز که به اندیشه های مختلف توجه دارند متوقف می شوند و تنها یک موضوع و یک اندیشه باقی می ماند که فرد بر روی آن فکر می کند.

به بیان ساده تر هیپنوتیزم، حالتی موقتی است که در آن ادارک فردی که هیپنوتیزم می شود به وسیله شخص دیگری دستکاری  شود و در این حالت ممکن است، پدیده های گونـاگونی بطـور خـود بـه خود یا در پاسخ به محرک های کلامی یا محرک هـای دیگـر ظـاهر شـو د.فرد در هنگام هیپنوتیزم ممکن است چیزهایی بگوید و یا بخاطر آورد که در حالت عادی نتواند آن ها را انجام دهد.

به طور کلی هیپنوتیزم چند مرحله دارد

۱- پذیرش (به این صورت که فرد بپذیرد که مورد هیپنوتیزم شدن قرار بگیرد)
۲- تمرکز 
فرد می بایست در وهله اول راحت بنشیند و چشمهایش را ببندد و بدن خود را در حالت استراحت قرار دهد.
سپس تنفس آلفا را انجام دهد( تنفس الفا به این صورت است که فرد عمل دم ،حبس تنفس و بازدم را به طور دقیق طبق آن چیزی که هیپنوتیزم کننده می گوید انجام دهد)
۱۰ الی ۱۵ مرتبه این کار را تکرار کنید .
ذهن خود را آرام کند شما اکنون در حالت آلفا هستید.
حداقل زمان برای این مرحله ۵ دقیقه است.
۳- تلقین
۴- انجام فرآیند 
۵- بازگشت

آیا هیپنوتیزم شدن عوارض دارد؟

هیپنوتیزم چیست؟

 

هیپنوتیزم حالتی است که در آن فرد وارد یک خواب مصنوعی می شود و تلقین پذیری فرد در این شرایط بسیار بالاست و اینکه پس از انجام تلقین پذیری ، فرد حالش بهبود یابد و یا اینکه حالش بد تر شود بستگی به این دارد که انتظارات او از هیپنوتیزم چگونه است چقدر بالاست؟ اینکه بعضی‌ها بعد از خارج شدن از حالت هیپنوتیزم احساس می‌کنند بدتر شده‌اند، می‌تواند به این دلیل باشد که انتظارات خارق‌العاده‌ای از هیپنوتیزم دارند و وقتی می‌بینند که حالتشان مطابق با خواسته‌هایشان نبوده احساس بدی می‌کنند.
 

آیا هیپنوتیزم همان تلقین است

طبق برسی ها و تحقیقات انجام شده درمورد اینکه آیا کارکردهای ذهنی افراد عادی و افرادی که هیپنوتیزم می شوند تفاوت دارند یا نه نشان دادند افرادی که هیپنوتیزم شدند کسانی بودند که طرح‌های سیاه و سفید را با کمک هیپنوتیزم بصورت رنگی می‌دیدند. افراد عادی افراد بسیار تلقین‌ پذیری بودند که بدون هیبنوتیزم تصاویر سیاه و سفید را تنها با تلقینات داده شده به آنها رنگی می دیدند. در گروه اول کورتکس دیداری مغز هنگام دیدن تصاویر مغز فعال می‌گردید. اما در گروه دوم قسمتهای دیگر مغز فعال می گریدند یعنی گروه دوم می‌پنداشتند که تصاویر رنگی است و مغز آنها در حال تفکر و سعی و تلاش برای رنگی جلوه دادن تصاویر بود در حالیکه در گروه اول تصاویر را واقعاً رنگی می دیدند.
 

کاربرد های مختلف هیپنوتیزم

هیپنوتیزم امروزه در حیطه های بسیاری مورد توجه قرار گرفته است و از آن به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی در کنار درمان های دارویی برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات استفاده کرده اند.

  • بسیاری از مراکز سرطان روش های حمایتی نیز به بیماران خود پیشنهاد می کنند که یکی از این روش ها هیپنوتیزم درمانی است
  • استفاده از هیپنوتزم برای بهبود عمکلردهای بعدی ورزشکاران
  • در پژوهشهای بسیاری اثبات شده است که استفاده از شیوه هیپنوتیزم درمانی، در درمان افسردگی و همچنین نشانه های استرس از جمله، بی خوابی، تنش عضلانی، نگرانی و غیره تأثیر بسزایی دارد؛ گرچه پژوهشها، بیشتر بر تأثیر آن بر کاهش استرس و اضطراب تاکید میکنند.
  • استفاده از تکنیک های هیپنوتیزم برای ترک سیگار ، الکل و سوء مصرف مواد مخدر
  • کاربرد هیپنوتیزم در دندان پزشکی و بری کاهش درد دندان که زمینه های اصلی استفاده از هیپنوتیزم در دندان پزشکی شامل :ایجاد آرامش در بیماران ، اطمینان از همکاری بیمارانی که در شرایط عادی همکاری آن ها امکان پذیر نیست ،کاهش ترس و نگرانی در بیماران ،اماده کردن بیماران برای بی حسی های وسیع و بیهوشی های عمومی ، کنترل خونریزی ،کنترل ترشح بزاق ، کمک به پذیرش بیمار برای نگهداری پروتزهای دندانی و یا دستگاه های ارتودونسی
  • روش درمانی موثر برای درمان میگرن ، سندرم روده تحریک پذیر ،و عزت نفس
  • تاثیر هیپنوتیزم بر روی بی خوابی و اختلالات خواب که باعث تاثیر هم در کیفیت و هم در کمیت خواب می شود.
  • تاثیر هیپنوتیزم بر روی وزوز ذهنی گوش (در مجموع به نظر میرسد هیپنوتیزم بتواند به عنوان یکیاز روش های کاهش هنده میزان شدت وزوز گوش بیماران مورد توجه قرار گیرد .

نکات پایانی

  1. طبق تحقیقات انجام شده هیپنوتیزم یک تلقین صرف نیست
  2. قدرت تجسم و توانایی تمرکز از سوی سوژه برای هیپنوتیزم شدن ضروری است
  3. این اشتباه است که فکر کنیم در هیپنوتیزم در سایه تلقین بوجود می آید زیرا این پدیده چیزی مهم تر از تلقین است 
  4. در هیپنوتیزم هیچ توهمی در کارنیست برخلاف عقیده برخی که معتقدند فرد دچار توهم می شود.
  5. امواج مغزی در هیپنوتیزم تغییر می کنند.

[contact_info title= “هیپنوتیزم چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.