خانه / انتخاب رشته / مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸
مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸

پس از برگزاری آزمون و اتمام استرس های روز آزمون داوطلبان فرصت کوتاهی برای استراحت و اتمام موقتی استرس ها داشتند، اما با نزیک شدن به زمان اعلام نتایج اولیه مجددا استرس داوطلبان در این بازه  زمانی بالا گرفت و سوالهایی برایشان بوجود آمد که آنها را مجددا در ذهن خود مرور می کردند سوالهایی از قبیل: آیا در کنکور کارشناسی ارشد رتبه خوبی خواهم آورد و نهایتا می توانم در یکی از دانشگاه های کشور پذیرش بگیرم؟ اگر نتواننستم رتبه خوبی کسب کنم تکیلفم چه خواهد بود؟ آیا برای سال آینده برنامه ریزی خواهم کرد ویا اینکه به کلی قید آزمون کارشناسی ارشد و تحصیل در در مقطع تحصیلات تکمیلی را خواهم زد؟ اینا سوالهای داوطلبان در زمان اعلام نتایج است،

با منتشر شدن کارنامه ی اعلام نتایج اولیه تکلیف همه داوطلبان تا حدودی مشخص خواهد شد آنهایی که مجاز شده اند برنامه ریزی برای انتخاب رشته درست را آغاز خواهند کرد اما آنهایی که مجاز نشدند باید تصمیم به برنامه ریزی برای سال آینده داشته باشند.

اما دراین مقاله ما روی صحبتمان با کسانی است که مجاز به انتخاب رشته برای دوره های روزانه و غیر روزانه شده اند و باید اقدام به انتخاب رشته کنند دراین مقاله قصد داریم ” فرایند انتخاب رشته “و مزایای ” مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸ “ را شرح دهیم پس برای افزایش آگاهی در این زمینه مطلب را به طور کامل مطالعه فرمائید.

آیا مشاور انتخاب رشته معجزه می کند؟

این سوال و سوالاتی از این قبیل که در تماس با مشاوران مرکز الومشاوره برقرار شد متوجه شدیم که بیشترین سوالات داوطلبان مجاز به انتخاب رشته این است که آیا اگر انتخاب رشته  خود را به مشاوران انتخاب رشته بسپاریم حتما و صددرصد شانس قبولی در دانشگاه ها را خواهیم داشت در پاسخ به این سوال باید باصراحت بگوئیم که خیر.

مشاوره و گرفتن راهنمایی در انتخاب رشته شانس قبولی شما را با انتخاب های درست و نحوه چینش انتخاب ها را تا حدودی بالا خواهد برد اما نه به طور صددرصدی وقطعی.

مشاوران انتخاب رشته قرار نیست معجزه ی برای داوطلبان بکنند و رتبه هایی که شانس قبولی برا پذیرش در دانشگاه را ندارند امیدوار به پذیرش در دانشگاه بکنند بلکه مشاوران تنها کاری که قرار است بکنند این است که با آگاهی از تمامی فاکتورهای دخیل در انتخاب رشته اعم از تراز و نمره ی کل داوطلب و رتبه داوطلب در هرکدضریب و مدنظر قرار دادن تراز دانشگاهها و خیلی موارد دیگر انتخاب رشته اصولی و درست را انجام دهند، کاری که خیلی از داوطلبان در سالهای گذشته به تنهایی و بدون آگاهی در این زمینه انجام دادند و جوابی که می توانستند در زمان اعلام نتایج نهایی بگیرند را دریافت نکردند.

چه عواملی در فرایند انتخاب رشته باید درنظر گرفته شود؟

همانطور که مطلع هستید انتخاب رشته  دانشگاه های سراسری اعم از دوره های روزانه،شبانه،پیام نور،غیر انتفاعی آغاز شده است و انتخاب رشته  دانشگاه های آزاد طی روزهای آینده آغاز خواهدشد.

 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ، باید این نکته را فراموش نکنند که انتخاب رشته به خودی خود موضوع حساسی است که مقطع ارشد و سخت شدن پذیرش در این مقطع این فرایند را مشکل تر می کند . برای همین به این عزیزان توصیه داریم که با مشخص کردن اولویت های و ملاک هایی که برای انتخاب رشته دارند و راهنمایی گرفتن از یک مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه شانس قبولی خود را تاحدودی افزایش دهند.

۱-علاقه مندی داوطلب (یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب رشته)

۲-نحوه ی چینش انتخاب ها در فرم پیش نویس انتخاب رشته

۳-مدنظر دادن کیفیت دانشگاهها و اساتید

۴-در نظر گرفتن شهریه در دانشگاه های شهریه پرداز

۵-درصورت انتخاب رشته-محل های دیگر استان ها دوری مسیر،هزینه رفت و آمد،اختلافات فرهنگی،اعطای خوابگاه و وام های دانشجویی به دانشجویان غیر بومی،

۶-بازار کار رشته ی مورد نظر

۷- استعداد داوطلب در رشته ی انتخابی

ویژگی مشاوران خوب و یافتن مشاوران متخصص در این زمینه

قطعا کلیه داوطلبان تمام تلاش خود را می کنند که فرایند انتخاب رشته خود را به افرادی بسپارند که در این زمینه دانش کافی را داشته باشد ، چرا که سپردن انتخاب رشته به کارشناسان در این زمینه نیاز به صرف هزینه ای از سوی داوطلببان می باشد به همین خاطر یک مشاور خوب باید داری ویژگی های زیر باشد:

  • مشاور انتخاب رشته می بایست وقت وانرژی کافی را جهت چینش انتخاب های داوطلب به کارببرد
  • مشاوران دراین زمینه حتما باید به علایق و سلایق داوطلبان توجه کنند و آن ها را در فرایند انتخاب رشته مدنظر قرار دهند.
  • مشاوران انتخاب رشته حتما باید به تمامی اطلاعات در این زمینه مسلط باشند و دفترچه را به طور کامل مطالعه کرده باشند و از تغییرات جدیدمطلع شوند.
  • مشاوران انتخاب رشته باید به ابزارهای لازم در این زمینه اعم از کارنامه های قبولی داوطلبان سال های گذشته و نرم افزارهای پیشرفته تخمین رتبه مجهز باشند و آن ها رابه کاربرند.
  • این دسته از مشاوران باید راهنمایی های لازم را به داوطلبان ارائه دهند به این صورت که چنانچه داوطلبی اصرار بر انتخاب رشته-محلی دارد که به صلاح وی نیست می تواند وی را به طور کامل متقاعد کند و انتخاب های بهتری را پیش روی او قرار دهد.

نکات مهم انتخاب رشته

  • داوطلبان مجاز به انتخاب رشته حتما دفترچه انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کنند تا از رشته-محل ها و ظرفیت در نظر گرفته شده برای هریک از آنها آگاه شوند.
  • داوطلبان مجاز پس از مطالعه ی کامل دفترچه و آگاهی از شرایط و ضوابط انتخاب رشته می تواننددر مورد چینش صحیح انتخاب ها از مشاوران مجرب در این زمینه راهنمایی بخواهند.
  • داوطلبان حتما در ثبت انتخاب های خود نهایت دقت را به خرج دهند و کدرشته ها را به طور صحیح در سامانه انتخاب رشته ثبت کنند.

[arshad]

[contact_info title= “مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۸”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور انسانی

متقاضیان تحصیل در رشته های علوم انسانی، می توانند تنها با استفاده از سوابق و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.