خانه / مشاوره خانواده / سن مناسب ازدواج
سن ازدواج
سن ازدواج-الومشاوره

سن مناسب ازدواج

سن ازدواج

[contact_info title= “سن ازدواج”] 

ازدواج مبنای تشکیل خانواده، یعنی، اولین و مهم ترین واحد اجتماعی و خواست و نیـازطبیعی انسان است .ازدیگاه جامعه شناسی ازدواج به پیوند بین دوشخص گفته می شود که با عقد قراردادی رسمی زندگی خودرابه لحاظ قانونی،اقتصادی،احساسی به یکدیگر متصل می کنند.ازدیدگاه روانشناسی  ازدواج یکی از بالاترین ترکیبهـای روانـی را در بر می گیرد.این یک فرایند مهمی در زندگی هرانسانی است و برای داشتن یک ازدواج موفق حتما باید جنبه های گوناگون این مسئله بررسی شودزیرا لازمه ی یک ازدواج موفق است یکی از این جنبه هاسن ازدواج است.

سن مناسب برای ازدواج دختروپسر باید چقدر باشد که بتوانند یک زندگی را اداره کنند؟آیااین سن متغییر است یاانعطاف پذیراست؟آیا کسانی که در سنین بالا اقدام به ازدواج می کنند در زندگیشان موفق ترند یا کسانی که درسن پایین ازدواج می کنند؟این هاوسوالاتی از این قبیل همگی سوالاتی هستند که هرفردی بویژه کسانی که به دنبال آگاهی ازملاکهای یک ازدواج موفق هستند ممکن است باآن روبرو شده باشند دراین مقاله قصدداریم که از سوی کارشناسان مرکزتخصصی الو مشاوره نوشته شده است به صورت اختصاصی درباره ی سن ازدواج صحبت کنیم و از شماعزیزان می خواهیم که تامطالعه ی انتهای مطالب همراه ما باشید.

این سوال که سن مناسب برای ازدواج چقدر است؟ مسئله ای است که بنابر شرایط مختلف متغییر است امابه طورکلی می توان گفت که فردی برای ازدواج مناسب است که از لحاظ جسمی،شناختی و… به رشد لازم رسیده باشد .در طی این فرایند برخی از افراد زودتر به رشد وتکامل دربرخی جنبه ها می رسند و برخی دیگردیرتر.به همین خاطر می توان بیان کرد که سن لازم برای ازدواج امری نسبی است و اینکه سن خاصی رامطرح کنیم امری کاملا اشتباه است چرا که عوامل متعدی دراین امر دخیل هستند.

سایر عوامل موثر

رشدفرد ازنظر جسمی:تمایل به جنس مخالف که مبنای ازدواج است تابع رشد زیست شناختی است.این تمایل زمانی ایجاد می شو که هردوجنس به سن بلوغ رسیده باشند اما مواردی نیز وجود دارند که بدون در نظر گرفتن سن بلوغ ازدواج کرده اند.در ازدواج

رشد فرد ازنظر شناختی:دراین جنبه یعنی فرد به رشد عقلی رسیده باشد براین اساس افراد باهوش زودتربه سن عقلی می رسند و می توانند شرایط ازدواج داشته باشند.

رشد فرد ازنظر اجتماعی:

رشدفرد از نظر عاطفی: خصوصیات روانی یک نوجوان با ویژگی های روانی یک فرد سالخورده در اکثر زمینه ها قابل مقایسه نیست. بنابراین ازدواج یک مرد میانسال با یک دختر نوجوان به دلیل تفاوت روانی به سعادت و خوشبختی نمی انجامد

طبقه ی اجتماعی :هرچه طبقه ی اجتماعی فرد بالاتر باشد معیارهای خانواده برای ازدواج ممکن است سخت گیرانه تر باشد و پیرو این قضیه ممکن است که فرد ایده آل برای ازدواج را سخت تر پیداکرده یا به مشکل بربخورند.

اعتقادات مذهبی(افراد مذهبی معتقدند که برای دورشدن فرد از الوده شدن به گناه باید درسنین پائین تری ازدواج کند)

فرهنگ موردنظر

محل سکونت

نسبت خویشاوندی باهمسر

آیا کسانی که در سنین بالا اقدام به ازدواج می کنند در زندگیشان موفق ترند یا کسانی که درسن پایین ازدواج می کنند؟

تصوری دیرینه وجود دارد که افرادی که در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند، زندگی‌های پایدارتری دارند. بر اساس این تفکر، افرادی که در نوجوانی ویا سنین پایین ازدواج می کنند باخطراتی از جمله طلاق مواجه خواهندشد ازدواج در سن بالا و پایین هردو دارای مضراتی است برای نمونه ممکن است فردی که خیلی زود ازدواج کرده است با مشاهده ی دوستانش که هنوز ازدواج نکرده اند و بار مسئولیتی که او به دوش می کشد را آن ها ندارند دچار افسردگی وناامیدی شود .عکس این قضیه مانندکسانی است که خیلی دیر اقدام به ازدواج می کنند در چنین شرایطی فرد باید برای خیلی از مسائل سریعا اقدام بکند مانند بچه دارشدن وسمئل دیگر در چنین شرایطی دوطرف لذتی که باید از زندگی دونفره ببرند را کامل حس نمی کنند وهمه چیز خیلی زود برایشان اتفاق می افتدبه طور گسترده ازدواج در سن بالا جامعه را با کاهش جمعیت مواجه می سازد.

سن متداول برای ازدواج در کشورما چقدر است؟

چیزی که در مطالعات وآمار ذکرشده است ۲۰تا۳۰سال را سن مناسب  می دانندبااین حال سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است اما چیزی که در اکثرکشورها از جمله ایران شاهدآن هستیم این است که سن ازدواج به طور چشمگیری هم در دختران وهم در پسران افزایش داشته است.این افزایش،علل مختلفی داردکه یکی از علل آن میزان تحصیلات به ویژه مقاطع بالای تحصیلی است.به طور کلی در ایران بیشترین ازدواج در پسران مابین ۲۰ تا ۲۴ سال و دخترانی از سن ۱۵ تا ۱۹ سال انجام می‌شود.

عواملی که در اکثر کشورها باعث بالارفتن سن طبیعی برای ازدواج شده است

تغییرات اقتصادی واجتماعی مانند سنگینی جهیزیه و مخارج جشن ازدواج، محرومیت گذشته زنان از استقلال اجتماعی و اقتصادی، تغییر شیوه انتخاب همسر از والدین به دختران

عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند آموزش و آگاهی، تغییر اهداف ازدواج وتغییر معیارهای انتخاب همسر،

عدم امکان شناخت قبل از ازدواج و موانع تحصیلی

باورهای غلط خانواده ها، مسائل اقتصادی، بالابودن توقعات جامعه از جوانان و عدم امکان آشنایی قبل از ازدواج

فقدان همسر دلخواه و مرددبودن در تصمیمگیری

تحصیلات،تورم اقتصادی،

شهرنشینی(افراد هرنشین نسبت به روستائیان سن ازدواج بالاتری دارند)

مشارکت زنان در نیروی کار

تأثیر افزایش طلاق در جامعه

[banner]

[contact_info title= “سن ازدواج”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

۴ نظر

  1. سلام من ۳۶ سالمه اما هنوز اون شرایطی که مد نظرم بوده برام پیش نیومده خیلی میترسم دیگه نتونم ازدواج کنم از طرفی هم عاشق بچه ام و دلم میخواد مادر بشم به نظر شما چیکار کنم این ترس که نتونم هیچ وقت مادر بشم از بین بره؟؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      بهتر است یکم سطح توقعات خود را پایین آورده و واقع بینانه به آینده و زندگی خود بنگرید تا شاید بتوانید همسری متناسب انتخاب نموده و زندگی تشکیل دهید.

  2. سلام اگه یه نفر احساس کنه که از لحاظ عقلی پخته شده و میتونه یه زندگی رو اداره کنه اما سنش ۱۶ سال بیشتر نباشه کار درستیه که تو این سن ازدواج کنه؟؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      حتی اگر شما در این سن احساس پختگی نمایید هم ازدواج آنقدر زوود هنگام اشتباه بزرگیست.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.