خانه / مشاوره روانشناسی / عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن
عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن
عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن-الومشاوره

عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن

عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن
عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن-الومشاوره
[contact_info title= “عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن”] 

عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن

عزت نفس یا حرمت نفس (Self-esteem) ، اصطلاحی در روانشناسی است که بازتاب ارزیابی یا برآورد یک فرد از ارزشهای خود می‌باشد. عزت نفس، باور و اعتقادی است که فرددربارهٔ ارزش و اهمیت خود ویا دیگران در باره ی ارزش و اهمیت اودارندعزت نفس یکی از نیاز های اساسی انسان است به همین خاط انسان برای کسب حس خوب داشتن نسبت به خود وممانعت از حس تحقیر شخصی به طور ناخوداگاه دسشت به سازوکارهای خاصی میزند زیرا این قضیه از اهمیت والایی برخوردار است این مفهوم یک روزه ساخته نمی شودقطعا فرد درطول زندگی خود رادر موقعیت های گوناگون ارزیابی می کندبرداشت فرد از تمامی این ارزیابی ها ودرفرایند زندگی اجتماعی عزت نفس اورا تشکیل می دهد و همین عزت نفس که به دونوع عزت نفس بالا و پایین تقسیم می شود بسیاری از رفتار های اورا در زندگی هدایت می کند دراین مقاله مرکز تخصصی الومشاوره قصد دارد به طور مفصل به بررسی این موضوع ومسائل پیرامونی این مسئله بپردازد.

ویژگی افراد با عزت نفس بالا

  • احساس ارزشمندی و توانمندی نسبت به توانایی های خود
  • تلاش برای کسب موفقیت
  • اعتماد به نفس بالا
  • پیشرفت تحصیلی
  • تمایل داشتن به سلامت روانی بالا
  • لذت بردن از روابط بادیگران
  • خیلی راحت هیجانات و احساساتشان را بیان می کنند افرادی که ازاین توانایی برخوردار نیستند زندگیشان در معرض چالش های فراوانی از سوی سایرین قرار می گیرد.
  • در صورتی که با شکست مواجهه شود خودرا ناکام نمی بیند و به راحتی می تواند مجددا تلاش خود را شروع کند

ویژگی افراد با عزت نفس پایین

  • احساس حقارت و ضعف نسبت به توانایی های خود
  • مبتلا به افسردگی واضطراب
  • عدم انگیزه وتلاش برای کسب موفقیت
  • پیشرفت تحصیلی کم
  • یادگیری و خلاقیت پایین
  • کارآمدی پایین
  • مشکل در بیان عواطف

انواع عزت نفس

هماطور که پیش تر ذکر شد عزت نفس به معنی تصوراز خوداست وهرانسانی دونوع کلی از تصوراز خودرا نسبت به خوددارد که باهم عزت نفس اورا شکل می دهد این دونوع شامل:

خودآرمانی:تصور و تصویر ذهنی فرد از آنچه که دوست دارد باشد ولی در حقیقت تاحدودی از آن فاصله داردمثلا من دوست دارم یک خلبان شوم.

خودواقعی:تصور وتصویر ذهنی فرد از آن چه که در حال حاضر هستیم و این تصویر ناشی از برداشت فرد از توانایی های خود است ومابرای توصیف خود ازاین ویژگی هااستفتده می کنیم مثلا من یک مهندس هستم.

عواملی که در ساخت عزت نفس موثراست

شیوه فرزندپروری:شخصیت فرد به شدت تحت تاثیر دوران کودکی وتربیت والدین است درصورتی که سبک فرزندپروری والدین مقتدرانه باشد یعنی باوجود وضع قوانین اجازه ی آزادی عمل به فرزند خودرا می دهند و برای فرزند خود ارزش و احترام قائل هستند می توانند زمینه ی پرورش عزت نفس را در کوکانشان ایجاد کنند.

ظاهر جسمانی: افرادی از جذابت ظاهری برخوردارند و در کودکی توجه دیگران را به خود جلب می کنند نسبت به کودکانی که این ویژگی را در ندارند در بزرگسالی از عزت نفس بالاتر ی برخوردارندبرای افراد بالغ کیفیت ظاهری اهمیت چندانی ندارند بلکه برداشت فرد از ظاهر خود است در عزت نفسش موثراست به این صورت که مواردی وجوددارد که فرد از جذابیت ظاهری برخوردار نیست اما خودرازیبا می پندارد وهمین باعث عزت نفس بالا در او می شود این تصور اوست که عزت نفسش را تحت تاثیر قرار می دهد.

جنسیت:دیدگاههای ضدونقیضی در این زمینه وجوددارد به این صورت که تحقیقات گذشته حاکی از آن بود که زنان نسبت به مردان از عزت نفس پایین تری برخوردارند درحالی که تحقیقات جدید هیچ تفاوتی را در عزت نفس زنان ومردان گزارش نکرده اند.

رویدادهای جاری:در رویدادهای روزانه مواردی وجوددارد که حتی می تواند افراد با عزت نفس بالا رانیز تحت تاثیر قرار دهد مانند از دست دادن شغل و طلاق که اینرا باید مدنظر قرار داد که تمامی این رویدادها گذرا هستند و در صورت رفع مشکل عزت نفس فرد نیز به حالت عادی برمی گردد.

تاثیر عزت نفس برجنبه های مختلف زندگی

عزت نفس تقریبا بسیاری از زمینه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد اگر می خواهید که در زندگی پیشرفت کنیدمانند پیشرفت شغلی و تحصیلی و اینکه اگر بخواهید از افسردگی و اضطراب به دور باشید و زندگی زناشویی موفقی داشته باشید و بتوانید ایده های ذهنیتان را به عمل تبدیل کنید باید از عزت نفس خوبی برخوردار باشید داشتن عزت نفس است که ضامن تمامی این موارد است به این صورت که عزت نفس جسارت لازم را برای عملی کردن ایده هارا به فرد می دهد.

عزت نفس هم برای کودکان وهم برای نوجوانان لازم است و والدین باید تمام تلاش خود را در جهت تقویت آن در کودکان خود بکنند.

راهکارهای افزایش عزت نفس

۱-خود را به عنوان هرآنچه که هستید با تمام نواقص و ضعف هادرنظر بگیرید:هر انسانی دارای یک سری نواقص و ضعف هاست (مثلا برخی از توانایی بیان خوبی برخوردارنیستند برخی دیگراز توانایی مواجهه با مشکلات ورفع آن هاو…)در صورتی که این نقص هادرچشم انسان بزرگ به نظر برسند به گونه ای که نتواند واقعیت ونقاط قوتش را نیز درنظر بگیرد در روند زندگ وتحول دچار مشکل خواهدشد بهتراست که واقع بین باشید و اگر نقصی نیز دارید سعی در بهبود آن داشته باشید نه اینکه آن را به طور مکرر در ذهن وافکار خود تکرار کنید

۲-خودداری از انتقاد کردن خود:جملاتی که حاوی خودسرزنشی است را با جملات مثبت در ذهن جایگزین کنیم برخی از این جملات شامل:

  • توانسان بی کفایتی هستی که مدام در کارها دشکست می خوری
  • توانسان فرد زشتی هستی و دیگران تورا تمسخر می کنند
  • توهیچ وقت لایق خوشبختی نیستی
  • تولایق محبیت وتوجه از طرف اطرافیان نیستی

۳-قوانین سفت وسخت رادرزندگی رهاکرده و آن را قابل تحمل تر درنظر بگیرید به این صورت که وضع قوانین سفت وسخت موجب شکست های متوالی و پی درپی در کارها می شود که خود از عوامل موثر در کاهش عزت نفس است.

۴-به دنبال تائید ازطرف دیگران نباشید دیگران با قالب ذهنی خودشان شمارا در نظر می گیرند سعی کنید بهترین در نظر خودباشید نه اینکه آن چیزی که دیگران می خواهند باشید ومنتظر تایید از طرف دیگران باشید.

[contact_info title= “عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.