خانه / مشاوره کودکان / عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن
عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن

عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن

عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن
عوامل ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن

[contact_info title= ” عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن “] 

در معرفی عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن ، عوامل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که باعث ایجاد هراس و ترس در کودک باشد. عواملی چون عامل بیرونی ، ژنتیکی ، یادگیری و الگو برداری از والدین که عمده ترین آن معمولا عواملی بیرونی و محیطی است. مسائل بیرونی اتفاقاتی است که در محیط بیرونی اتفاق می افتد مانند شکستن شیشه ، زلزله و سایر اتفاقات که گریزی از آن نیست و سبب ایجاد ترس در کودک می شود ، اما بعضی از ترس ها مانند ترسیدن از سوسک ترس هایی است که کودکان از والدین خود یاد می گیرند.

 همچنین ممکن  است ، از لحاظ ذاتی و ژنتیکی بعضی از کودکان از سایر همسالان خود مضطرب تر باشند. عمده ترین ترسی که در کودکان وجود دارد ، ترس از تاریکی و موجودات خیالی و موهوم است که در بیشتر اوقات خود والدین سبب شکل گیری این ترس ها در کودک شده اند. حس ترس و ترسیدن ممکن است با خود آسیب های گسترده ای  به همراه داشته باشد ، مانند اینکه در رشد طبیعی و استقلال کودک اختلال ایجاد کند که اگر این موضوع جدی گرفته نشود می تواند آسیب های دیگری نیز به دنبال آورد .در ادامه این مطلب قصد داریم تا در مورد “عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن ” توضیحات بیشتری را برای کاربران گرامی ارائه دهیم.

ریشه یابی و عوامل اصلی ترس در کودکان

سرمنشاء ترس کودک ، اعم از اینکه معقول یا نامعقول باشد ، باید در تجارب او جستجو شود. برخی از مهم‌ترین علل اساسی ایجاد ترس در کودکان از این قرارند:

  •  گاهی والدین می‌توانند الگو های ویژه‌ای از ترس را به کودکان خود آموزش و انتقال دهند (والدین ترسو ، کودک ترسو ).
  •  تهدید کردن کودک برای برقراری نظم و انضباط در خانه نیز ممکن است باعث ترس کودک از مراکز بهداشتی و فرآیند درمان شود. مثلا به کودک گفته شود باید قرصت را بخوری و گرنه میمیری یا اگر غذا نخوری ، می‌گم دکتر آمپولت بزنه.
  •  انتظارات و توقعات افراطی و نامتناسب والدین از کودک
  • گاهی تجربه‌ ها و خاطرات ناگوار و وحشتناک کودک باعث ایجاد ترس در او می‌شود.
  • رشد ناکافی عاطفی و مغزی کودک
  • داشتن والدین بیش از حد حمایت‌کننده ، محافظه‌کار و محتاط
  • مواجهه با افراد بیگانه ، اشیای جدید ، صدا های غیرعادی ، ناگهانی و موقعیت‌ ها و مکان‌ های ناآشنا
  • جدایی از مادر ، خانه ، سایر اعضای خانواده و دوستان
  • تاثیر نامطلوب بعضی فیلم‌ ها ، کتاب‌ ها
  • ترس از گم شدن در مدرسه یا بیمارستان
  • نگفتن حقایق به کودک درخصوص مکان‌ هایی که می‌خواهیم او را ببریم (مدرسه ، بیمارستان)

انواع ترس

در مقاله عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن ، تصمیم داریم تا انواع ترس را برای شما عنوان نماییم:

ترس های عاطفی 

گاهی ترس در کودکان به دلیل هیجانات عاطفی بروز می کند. فشار های روحی ابتدا به شکل استرس و در صورت تداوم به صورت ترس های ماندگار در کودکان ظاهر می شوند مثل ترس کودک زمان جدایی از والدین که رفته رفته به شکل ترس از تنهایی و تاریکی بروز می کند.

ترس های تصادفی

ایجاد ترس در کودکان گاهی به صورت تصادفی اتفاق می افتد و دیگران هیچ نقشی در پیدایش آن ترس ها ندارند. به این معنی که بدون این که ما بخواهیم کودک را در شرایط ترسناک قرار می گیرد. مثل حمله ی یک سگ که در ذهن کودک به صورت ترس از حیوانات تثبیت می شود. یا سوختن دست کودک با آب داغ.

ترس های عمدی

گاهی استفاده ی غلط والدین از الگو های تربیتی باعث ایجاد ترس در کودکان می شود. مثلاً برای مجبور کردن کودک به کاری که نمی خواهد انجامش دهد ، به دروغ محل ترسناکی را به او معرفی می کنند و می گویند همه ی بچه های حرف گوش نکن را به آن جا می فرستند. ذهن کودک هم به خیال اینکه به آنجا فرستاده می‌شود درگیر شده و همین امر ترس را در وجودش بوجود آورده و او تا مدت ها از مکان های خاص می ترسد.

ترس های اکتسابی

گاهی ترس در کودکان از مادر سرایت می‌کند. مثلاً زمانی که مادر به محض مواجهه با یک موقعیت نامطلوب شروع به جیغ زدن و فرار کردن می کند ، این ترس را به راحتی به کودک خود منتقل می کند. مانند ترس از سوسک و یا ترس از صدای رعد و برق. تاثیر این نوع ترس گاهی تا مدت ها در ذهن کودک باقی می ماند.

راهکارهایی برای درمان ترس در کودکان

هرگز ترس کودکان را مسخره نکنید.

 به او اجازه دهید در مورد ترس هایش با شما صحبت کند. حرف هایش را تایید کرده و به او توضیح دهید که می دانید که بعضی چیز ها چقدر باعث ترس او می شود. برای از بین بردن ترس در کودکان برایشان داستان ها و اشعاری با مضمون شجاعت و مهربانی بخوانید تا به او حس امنیت و آرامش القا کنید.

از گام های کوچک شروع کنید.

حتی یک انسان بالغ هم قادر نیست به یک باره بر ترس هایش غلبه کند. بنابراین از راهکارهایی کمک بگیرید که کم کم ترس کودک را کاهش می دهند. مثلاً اگر کودک شما از سگ می ترسد به یکباره او را با سگ روبرو نکنید بلکه به او فیلم های مستند حیوانات نشان بدهید ، ترتیبی دهید تا کودکانی را ببیند که با سگ ها بازی می کنند و… به این ترتیب کودک شما به مرور زمان با سگ ها انس خواهد گرفت و ترسش نیز از بین خواهد رفت.

دور کردن آن ها از منبع ترس

سعی کنید تا جایی که امکان دارد کودک خود را از چیزهای ترسناک دور نگه دارید ، کودک مرزی بین واقعیت و تخیل نمی شناسد برای همین گاهی وجود یک شخصیت ترسناک در فیلم ممکن است برای مدت های زیادی کودک را بترساند.

خاطرات کودکی خودتان را برایش تعریف کنید.

اگر کودک شما از تاریکی می ترسد ، اصلا او را مجبور به ماندن در تاریکی نکنید ، انکار یا مسخره کردن کودک به خاطر ترسش باعث می شود که او از صحبت کردن درباره ی آن ها خجالت بکشد و این مشکل به صورت حل نشدنی باقی بماند. احساسش را تایید کرده و به او بفهمانید که همه ی افراد در زندگی خود از چیزی می ترسند.

هرگز کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید.

 با این کار نه تنها به او کمکی نمی کنید بلکه او را در مقابل همسالانش قرار می دهید و با از بین بردن عزت نفسش او را تبدیل به انسانی ضعیف و ترسو خواهید کرد. سعی کنید در کودک خود حس استقلال را پرورش دهید تا اینگونه بتواند با ترس هایش مواجه شود.

آن ها را در جریان مشکلات اقتصادی و حوادث قرار ندهید.

زیرا آن ها نمی توانند مسائل را تجزیه و تحلیل کنند ، کودکی که از ترس زلزله نمی تواند بخوابد در جریان خبرهایی قرار گرفته که در وجود او ایجاد ترس و اضطراب کرده است و این امر باعث برهم زدن تمرکز و آرامش او خواهد شد.

نگویید که نباید بترسد.

زیرا با این کار به او تلقین می کنید که احساسش اشتباه است ، بلکه با او در مورد ترس هایش صحبت کنید. باید احساس کودک را درک کنید ، هیچگاه از جملاتی مانند ،  خجالت بکش  و یا  اینکه ترس نداره  و….استفاده نکنید. هرگز برای تنبیه کردن او را به جاهای تاریک نفرستید با این کار ترس ، را در وجودش شدید تر می کنید.

چنانچه کودک شما کابوس می بیند و با گریه و فریاد از خواب می پرد ، او را در آغوش بگیرید ، نوازشش کنید و به او اطمینان دهید که هر آنچه که دیده فقط خواب بوده است ، حالا شما کنارش هستید و هیچ دلیلی برای ترسیدن و نگرانی نیست. اگر می خواهد در مورد خوابی که دیده صحبت کند به او اجازه دهید تا هیجانش را تخلیه کند ، به صحبت هایش گوش کنید شاید دلیل کابوس دیدن او را در حرف هایش بیابید.

اگر ترس در کودک شما با راهکارهای ارائه شده درمان نشد ، راه حل دیگر این است که در زمینه از بین بردن ترس کودک خود با یک روان شناس کودک صحبت کنید. مرکز الو مشاوره  آماده است تا هر گونه خدمات مشاوره ای در این زمینه را به شما ارائه دهد ، شما می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه ی حل مشکل خود از سراسر ایران با مرکز مشاوره خانواده الو مشاوره به صورت تلفنی در ارتباط باشید. در صورت تمایل مطالب دیگر ما را نیز مطالعه نمایید:

روش تربیت کودکان پرخاشگر
درمان دروغگویی در کودکان
علت بی اشتهایی کودکان و درمان آن
آموزش کنترل خشم در کودکان

 

[contact_info title= ” عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

۳۵ نظر

  1. با سلام دختر من ۳سالشه از هرچیزی که حرکت دورانی داشته باشه مثل تاب بازی و چرخیدن ی بچه دیگر یا هرچیزی که حرکت آویزان باشد و متحرک میترسد راهکارهای پیشنهادی تان را بفرمایید

  2. باسلام من دو دختر دارم ۱۵ و۱۰ساله ما حدود ۶ماه پیش یکواحد اپارتمان خریدیم وبهانجا اسباب کشی کردیم اما متاسفانه هردوتا ازدخترانم بعد از حدود یک ماه از اومدن به خونه جدید شروع کردن به دیدن
    خواب ای ترسناک حتی بعضی اوقات که تو اتاق ان ها کسی هست هر کدام از چیز متفاوتی ترس دارن وقتی فکرمیکنم که گاهی دختر کوچکم خیال بافی میکند اما دختر بزرگ ترم هم میگوید واقعا وجود دارد این هاخیال نیست و من دیگر نمیدانم چه کنم این خواب ها وتصورات همیشگی نیست

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      چناتچه فرزندان شما تا قبل از انتقال مکان سابقه ترس های این چنینی را نداشته اند بهتر است این مسئله را پیگیری نمایید تا راحت تر درمان شود. احتمال اینکه فرزندانتان به خاطر استرس و یا مشکلات روحی به این ترس ها دامن زده باشند و آن ها را بزرگ کرده باشند وجود دارن. و پاسخ قطعی نیاز به دانشتن اطلاعات بیشتری خواهد داشت.

  3. با سلام پسرم دو سال نیمه است و از همه چیز می ترسد و حتی از چیزها یا کارهایکه تا کنون تجربه نکرده مثلا میگم برو فلان کار رو انجام بده سریعا پاسخ میده میترسم مثلا از دکتر آرایشگاه ، حمام، عکاسی و … خیلی ترس داره.نمیدونم کلمه می ترسم رو چطور یاد گرفته؟

    • با سلام
      ترس بچه ها در این سنین از خیلی از موضوعات مسئله ای عادی است اصلا نگران نباشید. بچه ها تازه تخیلشون رشد کرده و مدام موجودات مختلف را در ذهن خود می سازند… اما زمانی که مثلا در انجام کاری از ترسیدن نام می برد می خواهد بیشتر از زیر بار مسئولیت فرار کند… و بهتر است شما اهمیت ندهید.

  4. سلام دختر من سه ونیم سالشه از ابتدا که در جمع همسالان وبچه ها قرار میگرفت ترس داشت،فکر میکردم بزرگتر که بشه این ترسش از بین میره،ولی الان که سه سالونیمشه پارک که میبرم سر وسایل بازی که شلوغ باشه وبچه ها بازی کنن نمیره،وسایل بازی رو دوس داره که تنهایی بازی کنه،منم زیاد بهش فشار نمیارم وراحتش میزارم ولی از طرفی خیلی نگران این رفتارشم،البته با دختر خاله ها ودختر داییهاش راحت وبا شور وهیجان بازی میکنه،فقط پارک که میبرم انگار خیلی مضطربه،لطفا راهنمایی کنید

    • با سلام
      این رفتار کودک شما نسبت به غریبه ها جای نگرانی خیلی زیادی ندارد. می توان تا حدی مربوط به شخضیت کودک باشد و کودک درون گرایی داشته باشد. و دیرتر از بقیه کودکان با غریبه ها ارتباط برقرار کند. گاهی هم ممکن است به دلیل اعتماد به نفس پایین باشد. البته گاهی هم اضطراب اجتماعی عامل رفتارهای خجالتی کودکان در محیط های اجتماعی است. اگر اضطراب باشد در موقعیت های دیگر هم نشان خواهد داد و به صورت کناره گیری بیشتر خواهد بود.

  5. سلام فرزندم بسیار ترسو است .به حدی که در کنار ما و در اتاق نیز به خصوص در شب ها می ترسد.هر چه برای او توضیح می دهم و چراغ ها در شب روشن میکنم قانع نمی شود .مرا راهنمایی کنید.

    • با سلام
      کودکان معمولا تا دو سالگی در مقابل اشخاص بیگانه ، چیز های تازه ، اشیا ، صداهای ناگهانی و امور غیر منتظره احساس ترس می کنند. آنان تا قبل از ورود به مدرسه از مشاهده حیوانات دچار ترس می شوند. از دیگر ترس ها در این دوره می توان به ترس از دست دادن مادر ، پرستار ، تاریکی ، آتش ، اتومبیل ، رعد و برق و باد شدید اشاره کرد.در سنین مدرسه کودکان با یادگرفتن مهارت های بدنی و شرکت در بازی ها به تدریج حالت ترس را از دست خواهند داد.

  6. دختر من چهار سال و سه ماهه است دو شب است که با ترس از خواب بیدار میشه و از یک موجودی که او را اذیت می کرده حرف می زنه مثلا میگه کف پام را اذیت می کرد. چه عکس العملی باید داشته باشم?

    • با سلام
      خواب ها و رویاهای کودک می توانند بازتاب یک نگرانی و یا اضطراب بیرونی باشند که به صورت ناهوشیار در خواب بروز می کنند. حتما بگذارید کودک از کابوس خود صحبت کند ، با او همدردی کنید مثلا بگویید واقعا وحشتناک بوده ، می فهممت.. بعد حرف را عوض کنید مثلا بگویید وای صورتشو ببین بیا بریم صورتتو بشورم خوشگل تر بشی …. اگر در نیمه شب کودک از خواب پریده به او کمک کنید تنفس عمیق شکمی را تمرین کند و چند بار آرام هوا را از بینی به داخل ریه ها ببرد و از دهان خارج کند.. این تمرین به ارام تر شدن کودک کمک می کند. گاهی به کودک کمک کنید تا یک تصویر زیبا را در ذهن تصور کند مانند دریا و یا هر جای دیگری که دوست دارد. در ادامه فراموش نکنید که به دنبال رویدادی که ممکن است پشت این کابوس یا رویای ترسناک شبانه کودک است باشید.

  7. سلام من یک دختر یک سال و نیمه دارم باهوش و اجتماعیه.از هیچ چیز نمیترسه نه تاریکی و نه حیوانات و نه هیچ چیز مگر صداها .اوایل از صدای جاروبرقی ..سشوار ، لباسشویی میترسید.الان این ترس گستره بیشتری پیدا کرده و هر صدای نامتعارفی اونو میترسونه.مثلا صدای ماشین از بیرون میاد می ترسه و میدوه بغل من یا پدرش.یا حتی صدای در همسایه روبروی که میاد استرس میگیره و میدوه.اگه من یا پدرش نزدیکش نباشیم شروع میکنه به گریه کردن.جو خونه ما خیلی ارومه و حتی اگر من و شوهرم با هیجان و با صدای بلند در مورد موضوعی صحبت کنیم دخترم نگران میشه و مدام تکرار میکنه که نکن..بابا نکن.مامان نکن.ااین در حالیه که ما حتی یک بار هم با هم دعوا و کشمکش نداشتیم تو خونه.این نسئله خیلی نگرانمون کرده.لطفا راهنمایی کنید.

    • با سلام
      احتمالا یک رویداد نامتعارف یا ترسناک برای کودک شما همراه با صدای بلند رخ داده است ، و هر صدای بلندی برای کودک شما تداعی همان رویداد می شود. در تفسیری دیگر اگر علائم دیگر مانند کابوس شبانه یا بی قراری هنگام جدایی را بروز دهد دلبستگی نا ایمن در کودک وجود دارد که اگر کاهش نیابد احتمال بروز مشکلات اضطراب جدایی در آینده زیاد خواهد شد. کاری که شما می توانید انجام دهید ایجاد یک فضای ایمن و توجه بدون قید و شرط برای کودک است. حضور متناسب شما برای بازی و تعامل به صورت روزانه با کودک بسیار ضروری می باشد. برای کمک بیشتر و بهبود وضعیت کودک حتما به مشاور و روان شناس کودک مراجعه نمایید.

  8. سلام شما بیشتر چه رفتارهایی را برای مقابله با ترس کودک پیشنهاد می دهید؟

    • با سلام
      ۱- کودک خود را با تهدید های ترسناک یا تنبیه و مجازات نترسانید و مانع اقدام او نشوید. ۲- ترس ها و نگرانی های کودک خود را جدی بگیرید.به او نشان دهید که ترس های او را درک کرده و می فهمید. ۳- از همان کودکی ، فرزند خود را مطمئن سازید که در امنیت کامل بوده و از او محافظت می کنید. ۴- همه ی مشکلات را از پیش پای کودک برندارید.بهتر است در پیروزی بر مشکلات به او کمک کنید. ۵- در انجام مستقل وظایف دشوار نیز به توانایی های کودک خود اعتماد کنید. ۶- برای رشد و تکامل و شکوفایی شایستگی کودک به او فرصت و فضای لازم بدهید. ۷- با به خرج دادن کوشش زیاد و داشتن صراحت ، نقطه اتکایی برای فرزند خود باشید و با این وسیله خود را دوست و رفیقی محکم و پابرجا نشان دهید. ۸- موضوعات و موقعیت های ترسناک را به گونه ای برای کودک خود توضیح دهید که قادر به درک آنها باشد. ۹- در دل گرمی دادن و تشویق کودک خست به خرج ندهید .تایید و به رسمیت شناختن کودک توسط والدین ، اعتماد به نفس او را تقویت می کند. ۱۰- به کودک خود فرصت و امکان دهید تا درباره ی ترس خود صحبت کند.سپس به زبان کودکانه به بحث و اظهار نظر در مورد نگرانی ها و نارحتی های او بپردازید.

  9. سلام از کجا بدانم که ترس های شبانه کودکم غیر طبیعی است یا خیر؟

    • با سلام
      اگر هر کاری که از دستتان بر آمده انجام داده اید و با این وجود هنوز هم شدیدا نگران است. ممکن است که ترس هایش از حد طبیعی گذشته و ترس مزمن یا اضطراب در کار باشد که دراین صورت لازم است از مشاوره و یا روانشناس کمک بگیرید .نشانه های مهم ترس مزمن عبارتند از گریه کردن مکرر که بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و خارج شدن ترس از حالت طبیعی . اگر کودکتان دست به هر کاری می زند تا از مواجه شدن با یک ترس دوری کند ، اگر در تختخوابش نمی ماند و نمی تواند بخوابد دلیل واقعی این است که ترسیده است.ممکن است یک مشکل عاطفی اساسی داشته باشد و نیاز به رسیدگی داشته باشد. مشاور مناسب می تواند کمک زیادی به شما کند از این کمک نهایت استفاده را ببرید حتی اگر ذهنیت مثبتی به آن ندارید. افکار تازه و کمی توجه ممکن است تمام آن چیزی باشد که شما و فرزندتان نیاز دارید.

  10. سلام آیا عوامل ژنتیکی هم در انتقال ترس از والدین به فرزندان دخالت دارد؟

    • با سلام
      تجربه نشان داده است که ژن ها هم می توانند در انتقال ترس از والدین به فرزندان موثر باشند و در این موارد والدین ترس را از طریق دو مکانیسم به فرزند خود منتقل می کنند یکی از طریق ژن و دیگری از طریق آمیزش و اکتساب. کودکان از این نظر با هم تفاوت های بیشماری دارند ولی نکته بارز این است که حتی اگر ژن حالت های اضطرابی و ترس در کودک وجود داشته باشد ، اگر والدین و به خصوص مادر کفایت لازم در تربیت فرزند را داشته باشند ، دلیلی برای بروز حالت های اضطرابی در او نخواهد بود.

  11. برای جلوگیری از ایجاد این ترس ها اقدامی هم می توان انجام داد؟

    • با سلام
      در مورد ترس کودکان ، بیش از اینکه نیاز باشد روی کودکان کار کنیم باید والدین را توجیه کنیم. همیشه والدین ترس را در کودکان ایجاد می کنند. و این مساله ریشه در فرهنگ و رسوم هر جامعه دارد. پدر و مادرها به دلیل اینکه نگران فرزندان خود هستند و دنیای پیرامون خود را دنیای نا امنی می دانند ، این موضوع را اصل در نظر می گیرند و ترس را در ذهن کودک متبلور می کنند غافل از انیکه مفاهیمی که در ذهن او شکل می گیرد ، با آنچه در ذهن ماست ، تفاوت دارد.

  12. سلام پسرم ۷ سالشه و امسال مهر باید به مدرسه برود بسیار به من وابسته است.نگران این هستم که از مدرسه بترسد و با مدرسه رفتنش مشکل داشته باشم به نظر شما چیکار کنم؟

    • با سلام
      گاهی اوقات کودک قبل از مدرسه رفتن شدیدا حساس ترس می کند و حاضر نیست به مدرسه برود. این ترس در اوایل دوره دبستان در کودکان به ویژه کودکانی که هرگز به کودکستان نرفته اند ، به وجود می آید. علت آن ممکن است از خانه باشد ، یعنی دوری از شما باعث وحشت او می شود شاید از دربان مدرسه یا یکی از معلمان یا همکلاسی هاش می ترسد. شاید هم از فرد غیر عادی که در راه مدرسه می بیند وحشت دارد. برای رفع این مشکل ، ابتدا باید علت را شناسایی کنید سپس اقدام به برطرف ساختن آن نمایید .گاهی اوقات کودک برای مدت کوتاهی دچار این وضع می شود سپس به حالت عادی برمی گردد. باید با کودک خیلی جدی باشید ولی خشونت نکنید ، به هیچ وجه با ماندنش در خانه موافقت ننمایید. چون به این کار عادت می کند. از سرزنش و تنبیه او بپرهیزید.او را تا مدرسه همراهی کنیدو او را مطمئن سازید که در خانه منتظرش خواهید ماند.سعی کنید هنگامی که به خانه باز می گردد در صورت امکان برای آوردن او به خانه به دنبالش بروید.

  13. با سلام من یک پسر ۷ ساله دارم که متاسفانه حدود یک سال است که به هبچ وجه خاضر نمی شود تنها در خانه بماند بارها دلیل ترسش را غیر مستقیم جویا شدم و از حرف زدن در این مورد امتناع می کند فقط یک بار گفت فیلمی دیده که در آن باد شدیدی شده و بچه که خودش تنها در خانه بوده را باد برده و از مادرش جدا کرده .طی این یک سال سعی کردم هر جایی رفتم با خودم ببرمش ولی فایده نداشته و هنوز حاضر نیست تنها در خانه بماند.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام
      کودکان در این رده سنی قادر به درک معانی منتقل شده در فیلم نیستند. علاوه بر این کودکان دنبال الگو پذیری هستند و وقتی با چنین صحنه های مهیجی روبرو می شوند رفتار قهرمانان فیلم را الگو برداری می کنند و در زندگی روزمره خود به کار می گیرند.در واقع نوعی کپی برداری از رفتار قهرمانان فرضی خود انجام می دهند. تماشای فیلم های ترسناک و صحنه های دلخراش موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می شود.تاثیر منفی تماشای چنین صحنه هایی ممکن است تا مدتی طولانی در ذهن کودک باقی بماند.به همین دلیل لازم است خانواده ها مانع تماشای فیلم ها و صحنه های ترسناک و خشن از سوی کودکان شوند. این کار نه تنها باعث ایجاد ترس و کابوس شبانه در فرزندان می شود بلکه در برخی موارد باعث افت تحصیلی کودکان نیز خواهد شد.البته تماشای فیلم های ترسناک در تنهایی تاثیر مخرب تری نسبت به تماشای آن در جمع دارد.

  14. یعنی ترس های واقعی وجود ندارد؟

    • با سلام
      واکنش به چیزی که وجود خارجی ندارد ، مثل ترسیدن بچه از لولو یا حتی ترس از چیزی که واقعیت دارد مطابق سیستم طبیعی بدن نیست. یعنی اگر حتی با یک حیوان درنده روبرو شویم ، واکنش های طبیعی ما ( اعم از فرار ، دفاع ، حمله یا شوکه شدن ) به هیچ وجه مانند ترس نخواهد بود و اصلا با ترسی که یک عمر از احتمال مواجهه با این وضعیت داشته ایم ، مطابقت ندارد.

  15. سلام آیا ترس در کودکان در سنین مختلف ، متفاوت است و یا اینکه در همه سنین یک نوع ترس وجود دارد؟

    • با سلام
      ترس کودکان در سنین مختلف است. نوزادان از صدای بلند و از دست دادن تعادل یا سطح اتکا می ترسند و ترس خود را با جیغ و گریه و جمع کردن دست و پا نشان می دهند. به این نوع ترس ها ،ترسهای اولیه می گویند که به مرور زمان برطرف می شود. در اغلب کودکان در سنین ۶ تا ۸ ماهگی ، ترس از افراد بیگانه دیده می شود و ممکن است تا ۱۸ ماهگی نیز ادامه یابد، ولی با بالا رفتن سن کودک ، نوع ترس ها نیز تغییر می کند.ترس از تاریکی و تنهایی و ترس از حیوانات ، بین ۲ تا ۵ سالگی در کودکان ظاهر می گردد.ترس از مدرسه به ویژه با آغاز دوره دبستان در برخی از دانش آموزان دیده می شود.در دوران بلوغ بر اثر تغییرات جسمی و عاطفی ، ترس های موهومی نظیر ترس از اشباح و چیزهای غیر واقعی و اتفاقات غیر منتظره مثل وقوع سیل و زلزله و …ظاهر می شود.

  16. سلام من الان ۱۱ سالمه و هنوز از جن و روح میترسم آیا من مشکل خاصی دارم؟

    • با سلام
      برخی از این نوع ترس ها از نگرش غلط و غیر واقعی و باورهای نادرست ناشی می شود که در طول زندگی برای شما شکل گرفته است.شما تصویری صحیح از ماهیت جن و چگونگی تاثیر آن در ذهن خود ندارید و این مجموعه شناخت های غلط موجب ترس در شما گردیده است. گاهی اوقات ترس از جن و غیره اکتسابی و یاد گرفته شده است یعنی به خاطر تلقین دیگران و یا ترس و دلهره آن ها از نیز تاریکی و غیره به تدریج شما نیز از آن ترسیده اید و ترس در فکر و اندیشه شما لانه کرده است. گاهی ممکن است چنین ترس هایی به خاطر حادثه و اتفاقی ناگواز و وحشتناکی است که در گذشته دور یا نزدیک در تاریکی و تحت تاثیر خیالات و گمان تاثیر جن و روح ، رخ داده و از آن زمان و حادثه ناگواز به بعد به خاطر همراه بودن حادثه ناگوار با تاریکی و با یاد روح و جن و …ترس شما تعمیم یافته و از هر جای تاریکی ترس و دلهره پیدا کرده اید.

  17. یعنی ترس کودکان درمان هم دارد ؟؟؟

    • با سلام
      بله برای کاهش ترس های کودک راه های زیاد را وجود دارد . در وهله اول به والدین توصیه می شود که در رفع مشکل کودک عجولانه عمل نکنند .تعجیل و شتابزدگی آن ها در کاهش ترس کودک می تواند به جای درمان ، اضطراب و ترس را افزایش دهد. این ترس معمولا به تدریج از بین می رود و لازم است والدین با خونسردی و آرامش اقدام به کاهش این ترس ها نمایند . توصیه بعدی روانشناسان این است که هرگز کودکان را به خاطر ترسی که دارند تحقیر و سرزنش نکنیم هر چند دلیل ترس از نظر ما بزرگتر ها کاملا غیر منطقی و معقول باشد اما خود کودک چنین احساسی ندارد و نمی تواند غیر منطقی بودن ترس خود را درک کند و سرزنش به او کمکی نخواهد کرد. بازی موقعیت مناسبی است که ترس کودک را از بین می بریم. مثلا کودکی که از آمپول می ترسد می توانیم یک بازی خوب برای او ترتیب دهیم که در آن کودک آمپول زدن تمرین کند.در مراحل دیگر می توان با مراجعه به یک روانشناس و درمان های رفتاری او می تواند اقدام به حل مشکل کودک نمود.

  18. به نظر شما چه نوع ترس ها به توجه بیشتر و درمان نیاز دارند؟

    • با سلام
      در وهله اول باید به سن کودک توجه کرد برخی از ترس ها در سنین خاصی طبیعی تر هستند. بنابراین اگر چنین ترس هایی بیش از دو سال دوام داشته باشد حتما به توجه و درمان نیاز دارند اصولا یک ترس عادی نباید چنین مدت زمانی طول بکشد . برای تشخیص ترس های غیر عادی باید به نوع ترس نیز توجه داشت.هر چند گاهی اوقات کودکان از چیزی می ترسند ولی این ترس چندان وحشت زا نیست و مشکل خاصی در عملکرد روزانه کودک ایجاد نمی کند .اما زمانی که نوع ترس کودک غیر عادی است و نیاز به مداخلات درمانی دارد واکنش کودک به عامل ترس شدید بوده کودک بسیار وحشت زده می شود و رفتارهای از خود نشان می دهد که اغلب خارج از کنترل دیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.