خانه / کنکور سراسری / دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲

دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲

شرکت کنندگان کنکور سراسری باید دارای شرایط ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری باشند تا در فرایند پذیرش در کنکور سراسری با مشکل مواجه نشوند. البته برای داوطلبان مرد شرایط دیگری نیز وجود دارد که به وضعیت سربازی آنها مربوط می شود. داوطلبان آقا جهت ثبت نام در کنکور سراسری باید برای تعیین وضعیت سربازی خود، برای دریافت کد نظام وظیفه اقدام نموده و آن را در فرم اینترنتی مربوطه وارد کنند.

از شرایط ثبت نام کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه های سراسری و آزاد برای داوطلبان آقا ، مشخص بودن وضعیت نطام وظیفه می باشد. داوطلبان آقا جهت تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام کنکور سراسری بایستی کد نظام وظیفه مربوط به وضعیت خود را در بند خواسته شده درج نمایند. کد نظام وظیفه مختص با شرایط هر یک از داوطلبان در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری درج شده است و داوطلب باید بنا به شرایط خود کد مربوطه را تعیین و در فرم ثبت نام درج نماید. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در رابطه با دریافت کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری ارائه شده است.

کد نظام وظیفه جهت ثبت نام کنکور سراسری، در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری درج شده است.

[contact_info title= “دریافت کد نظام وظیفه”] 

کد نظام وظیفه عمومی چیست؟

داوطلبانی که قصد دارند در کنکور سراسری شرکت کنند، باید فرم ثبت نام آزمون را در زمان مشخص شده توسط سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org تکمیل کنند. یکی از مواردی که در فرم متقاضیان آقا وجود دارد، درج کد نظام وظیفه عمومی می باشد. این کد، وضعیت خدمت سربازی آقایان را مشخص می کند. در فرم نام نویسی کنکور ۱۴۰۲، کد نظام وظیفه باید در بند ۱۱ ثبت شود.

فرایند ذکر شده در ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۲ علاوه بر رشته های بدون آزمون کنکور سراسری وجود دارد. عددی که داوطلبان آقا برای این قسمت از فرم تکمیل می کنند، وضعیت خدمت را از لحاظ داشتن معافیت، کارت پایان خدمت و… تعیین خواهد کرد.

دریافت کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۲

بر اساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی داوطلبان “آقا” برای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری  لازم است یکی از شرایط زیر را دارا بوده و کد مربوطه را در بند درخواستی فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج نمایند :

۱۰ کد نظام وظیفه برای تعیین وضعیت نظام وظیفه آقایان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام شده است. در جدول زیر کد ها قرار داده شده اند و داوطلبان آقا باید یکی از این کد ها را در زمان ثبت نام در بخش مربوطه وارد کنند.

لیست کد وضعیت نظام وظیفه در کنکور سراسری
کدتوضیح وضعیت
۱افرادی که کارت پایان خدمت هوشمند دارند.
۲افرادی که دارنده کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص) هستند.
۳مشمولانی که غیبت سربازی نداشته و دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار (پزشکی، کفالت و…) در مدت اعتبار آن باشند.
۴دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه یا پیش دانشگاهی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ که به صورت پیوسته و حضوری (مدارس روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) مشغول به تحصیل بوده و نهایتا تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ در سنوات مجاز تحصیلی که حداکثر ۲۰ سال است، فارغ التحصیل شوند.
۵محصلانی که دیپلم آموزشی نظام جدید ۳-۳-۶ خود را قبل از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سال تمام) می باشد، دریافت نموده اند. همچنین دانش آموزانی که قبل از سن ۱۸ سالگی (مثلا ۱۷ سالگی) موفق به اخذ دیپلم شده اند، حداکثر تا ۶ ماه بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مهلت دارند در دانشگاه پذیرفته شوند، در غیر این صورت مشمول غیبت از خدمت خواهند بود. اگر این افراد قبل از اتمام این مهلت خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند، غیبتی برای آنان لحاظ نخواهد شد.
۶این کد مربوط به سربازان در حال خدمت بدون غیبت اولیه است که دارنده مدرک پیش دانشگاهی حضوری و پیوسته بوده و در مقطع کارشناسی و یا بالاتر پذیرفته شده باشند.
۷سربازانی که تا روز ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۲، دوره خدمتشان به اتمام برسد. لازم به ذکر است که این افراد می بایست به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی و یا کارت پایان خدمت خود را ارائه دهند.
۸کارمندان پایور که در نیروهای مسلح شاغل بوده و گواهی اشتغال به خدمتشان، از سوی سازمان مربوطه جهت ادامه تحصیل تایید شود.
۹دانشجویانی که در سقف سنوات تحصیلی اولیه، انصراف داده و از زمان انصراف آن ها در رشته و دانشگاه سابق تا تاریخ پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، بیش از یک سال سپری نشده باشد. نکته قابل توجه این است که دانشجو از تاریخ ۲۲ آبان ماه ۹۰ به بعد از امتیاز یک بار انصراف، استفاده نکرده باشد.
۱۰افرادی که تحصیل کرده مقطع کاردانی هستند، صرفا مجاز به ادامه تحصیل در رشته های دوره کارشناسی پیوسته می باشند به شرطی که طبق اطلاعیه وزارت علوم و بهداشت، رشته فارغ التحصیلی داوطلب مقطعی بالاتر از کارشناسی ناپیوسته نداشته باشد.

دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲

نکات مهم در خصوص نظام وظیفه داوطلبان آقا برای شرکت در کنکور

  • افرادی که جزو مشمولان غایب محسوب می شوند، اجازه ادامه تحصیل را ندارند. حتی اگر در کنکور شرکت کرده و در رشته دانشگاهی نیز پذیرش شوند، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نشده و دانشگاه ها نیز اجازه ثبت نام این افراد را ندارند.
  • دانشجویانی که از دانشگاه اخراج می شوند تا زمانی که خدمت دوره ضرورت آن ها پایان نیابد و یا موفق به اخذ معافیت دائم نشوند، امکان ادامه تحصیل برای آنان مقدور نخواهد بود. لازم به ذکر است که این نکته برای افرادی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت اخراج شده اند، صدق نمی کند.
  • امکان شرکت در آزمون سراسری برای مشمولانی که فارغ التحصیل از مقطع کاردانی می باشند، فراهم نیست. این افراد تنها می توانند در مقطع کارشناسی ناپیوسته، به ادامه تحصیل بپردازند. (در واقع مشمولانی که از مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده اند، مجاز به تحصیل در هیچ یک از دوره های پیوسته اعم از مقطع ارشد و دکتری نمی باشند. همچنین این نکته برای مشمولان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی نیز صادق است.)
  • توجه داشته باشید که امکان صدور معافیت تحصیلی، تنها یک مرتبه برای هر مقطع وجود دارد. بنابراین افرادی که از هر مقطع فارغ التحصیل می شوند، مجاز به تحصیل مجدد در همان دوره نمی باشند.
  • سربازان در حال خدمت، تنها زمانی می توانند مشمول ترخیص شوند که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا بالاتر را داشته باشند اما جهت تحصیل در مقطع کاردانی حکم ترخیص صادر نخواهد شد.
  • سربازان مشغول به خدمت، اجازه تحصیل همزمان با خدمت سربازی را ندارند. در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، مشمول ترخیص از خدمت خواهند بود.
  • دانشجویانی که قصد انصراف از محل تحصیل فعلی و تحصیل مجدد در دانشگاه و یا رشته دیگری را دارند، در طول دوره تحصیلات دانشگاهی تنها یک مرتبه، اجازه انصراف از تحصیل را دارند و آن هم مشروط بر این که در سال های اولیه تحصیل انصراف داده و از زمان آن تا شروع تحصیل مجدد، بیش از یک سال نگذشته باشد.
  • دانشجویانی که در حال تحصیل در دوره های پیوسته مقاطع کارشناسی و بالاتر می باشند، در صورتی که با انصراف یا اخراج از دانشگاه، مدرک مقطع پایین تر را دریافت کنند، تا پایان دوره خدمت نظام وظیفه خود و یا اخذ معافیت دائم، نمی توانند به ادامه تحصیل بپردازند، مگر این که سقف مجاز سنوات تحصیلی مقطع مذکور را رعایت کرده باشند. به عنوان مثال، مدرک کاردانی خود را حداکثر تا ۲/۵ سال دریافت نمایند.
  • سنوات مجاز تحصیل در مقطع کاردانی ۲/۵ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دکتری پیوسته ۸ سال می باشد.
  • آن دسته از دانش آموزانی که پس از رسیدن به سن مشمولیت، از مدرسه محل تحصیل خود فارغ التحصیل شده اند، اگر تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ در دانشگاه پذیرفته شوند، به عنوان غایب محسوب نشده و می توانند از معافیت تحصیلی، استفاده نمایند.
  • تمامی داوطلبین آقا، چنانچه در آزمون سراسری ۱۴۰۲ قبول شوند، به منظور اخذ معافیت تحصیلی بایستی به دفاتر پلیس +۱۰ محل سکونت خود مراجعه نمایند. در غیر این صورت امکان ثبت نام در دانشگاه، از آن ها سلب خواهد شد.
  • داوطلبانی که دوره متوسطه خود را از مهر ماه سال ۹۱ آغاز نمودند، سقف مجاز سنوات تحصیلی آن ها حداکثر تا ۲۰ سالگی می باشد.
  • آن دسته از داوطلبان که تاریخ اعزام آن ها به خدمت، قبل از اعلام قبولی یا پذیرش در دانشگاه می باشد، باید نسبت به تمدید موعد اعزامشان اقدام کنند. در غیر این صورت مشمول غیبت شده و اجازه ادامه تحصیل نخواهند داشت.

[contact_info title= “دریافت کد نظام وظیفه”]

کلام آخر

در مقاله فوق در رابطه با دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲ مطالبی ارائه شد. همانطور که گفته شد داوطلبان آقا جهت شرکت در کنکور سراسری باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. متقاضیان می توانند با توجه به جدول ارائه شده در مطلب بالا، کد نظام وظیفه سربازی خود را تعیین نمایند. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.