خانه / مشاوره خانواده / چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟
چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟

چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟

چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟
چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟

[contact_info title= “چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟”] 

یکی از مسائلی که معمولا زوج های جوان درباره آن می پرسند ، شیوه برقراری ارتباط با خانواده همسرشان می باشد. برخی نیز در این زمینه ، می پرسند که چرا اصلا باید با خانواده همسرمان ارتباط برقرار کنیم؟ برخی در مورد حدود این روابط دچار مشکل هستند ، کی برویم؟ چقدر بمانیم؟ این خیلی طبیعی است که همسر شما نسبت به خانواده اش احساس وابستگی داشته باشد اما شما تا چه حد باید با خانواده شوهرتان ارتباط داشته باشید؟

گروهی دیگر اساسا اجازه برقراری ارتباط بین همسر و خانواده اش را به وی نمی دهند، اما چه‌طور می‌توانیم در چنین شرایطی با همسرمان در یک جبهه باقی‌مانده و ارتباط خوبی با خانواده همسرمان داشته و مانع تبدیل این موضوع به موضوعی تفرقه‌برانگیز و البته بحرانی حل‌نشدنی در رابطه دونفره خود شویم. ادامه این مطلب که “چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟” را به نقل از طراحان برتر مرکز روانشناسی الو مشاوره مطالعه نمایید.

چگونه یک رابطه خوب با خانواده همسرمان داشته باشیم؟

استقلالتان را حفظ کنید!

تا زمانی که از لحاظ مالی به خانواده همسرتان وابسته باشید ، مجبورید که با دخالت های آن ها نیز کنار بیایید. سعی کنید که استقلالتان را حفظ کنید. هرگز نباید مسائل مالی تان را با خانواده همسر در میان بگذارید. دلیلی ندارد که خانواده ها از فرزندانشان به خاطر نحوه خرج کردن پولشان ، یا پس انداز کردن آن یا حتی مقدار درآمد ماهیانه شان عیب جویی کنند. بهترین راه این است که برخی مسائل زندگیتان را خصوصی کنید تا در خانواده همسرتان نفوذ نکند.

خودتان را با شرایط وفق دهید:

زوج ها در اوایل ازدواج اغلب تصور می کنند که رابطه شان با خانواده همسر باید یکی از بهترین رابطه ها باشد. اما وقتی بچه دار می شوند ، درگیر کارها و وظایف بیشتری می شوند و نوع رابطه شان تغییر می یابد. اگر زمانی تعارضی به وجود آمد ، هیچ وقت نگذارید همسرتان احساس کند که باید بین شما و خانواده اش یکی را انتخاب کند.

رازهای خانه را برملا نکنید!

با همسرتان توافق کنید که چه چیزهایی را نباید به خانواده همسرتان بگویید. یادتان باشد که هر خانواده جدیدی رازهای خودش را دارد و برملا شدن این رازها هم استقلال خانواده جدید را زیر سوال می برد و هم راه را برای دخالت خانواده ها باز می کند.

نظر خواهی و دخالت نکنید:

بعضی ها درباره مسائل خانواده همسر در ظاهر و باطن دخالت می کنند و بعد راه را برای دخالت متقابل باز نگه می دارند. مثلا می گویند نظرت در مورد این خواستگار جدید چیست؟ این جور وقت ها وسوسه نشوید و بگویید: هر جور که خودتان صلاح می دانید. باید ببینید والدین همسر یا والدین خودتان چه طور شخصیتی دارند. اگر جنبه این را دارند که فقط در مقام مشورت با آن ها حرف بزنید ، خب حرف بزنید اما اگر حس می کنید نظرخواهی کردن مساوی است با در منگنه قرار گرفتن و آن ها نظر را با دستور اشتباه می گیرند ، نظرخواهی نکنید.

حتما احترام بگذارید:

بیشترین چیزی که خانواده همسرتان از شما می خواهند احترام است. البته احترام گذاشتن اصلا به معنای منفعل بودن و غلام حلقه به گوش بودن نیست اما کافی است که شما گاهی خودتان را جای پدر یا مادر همسرتان بگذارید. کسانی که در درجه اول از یک یا دو نسل قبل از شما هستند. بنابراین دیدشان به دنیا جور دیگری است. در ثانی یکی از اعضای خانواده شان حالا با شما زندگی می کند و هموز خودشان را مسئول می دانند.

مثبت نگر باشید:

برای بیشتر افراد ، ارتباط برقرار کردن با خواهرشوهر و مادرشوهر بسیار سخت است. حتی اگر مادرشوهرشان را به عنوان بهترین دوستشان بدانند. موارد بسیاری وجود دارد که زن ها توسط مادرشوهرانشان احساس تحقیر و سرزنش می کنند. تنها علت قابل قبول آن حس حسادتی است که در این رابطه وجود دارد.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد در حضور مادر شوهرتان عصبانی نشوید و با رعایت کردن ادب و احترام بین خود و مادر شوهرتان رابطه خوبی با او برقرار کنید برای مثال گاهی اوقات به آشپزخانه نزد او بروید و در کار ها کمکش کنید.

برای رابطه با خانواده ها برنامه ریزی کنید و با خانواده شوهرتان صمیمی شوید!

از همان اول میزان رفت و آمد با خانواده ها را مشخص کنید. سعی کنید عدالت را این وسط رعایت کنید ، هم عدالت در بین خودتان و همسرتان و هم انصاف در میزان سر زدن به خانواده هایتان. اما مسدله مهم در این بین میزان صمیمیت شما با خانواده همسرتان است که بهتر است گاهی اوقات زمانی را با آن ها بگذرانید. اجازه دهید بفهمند که شما چقدر به نظرات و عقایدشان احترام می گذارید.

هرگز بدگویی همسرتان را نزد خانواده اش نکنید!

بهتر است که خانواده همسرمان هرگز از رفتارهای همسرمان که برای ما ناخوشایند است آگاه شوند. پدر و مادرها عیوب فرزندانشان را خوب می دانند ، و نیازی به یادآوری آن ها نیست. انجام دادن این کار مشکلات عدیده ای را سبب می شود. اگر همسرتان مشکلاتی دارد با دوستانتان در میان بگذارید نه با مادرشوهرتان. زیرا زمانی که مشکلتان با شوهرتان حل شد ، هرآنچه که شما در مورد همسرتان با مادرشوهرتان مطرح کردید به خاطرش می ماند.

مراقبت از بچه هایتان را به خانواده همسرتان نسپارید!

شاید سخت ترین مورد بین همسر و خانواده همسر بچه ها هستند. نگهداری فرزندتان توسط خانواده همسر یک اشتباه بزرگ است. حتی اگر آن ها صلاحیت و توانایی این کار را داشته باشند اما نگهداری فرزندتان توسط آن ها می تواند به یک موضوع ناراحت کننده بین شما تبدیل شود. خانواده همسر پدربزرگ و مادربزرگ هستند نه یک مراقب. اگر پدربزرگ و مادربزرگ ها در نقش یک مراقب باشند آن ها می توانند تمام رفتارهای شخصی خودشان را وارد تربیت بچه شما بکنند. در این صورت بچه ها دو سری پدر و مادر خواهند داشت و خانواده همسر هم حق دخالت بیشتری در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزند شما خواهد داشت.

نکات ریز تاثیرگذار در صمیمیت شما و خانواده همسرتان

رعایت نکات بعدی می تواند در شناخت روش ها و برخورد هایمان کمک کند که “چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟”:

  •  تا حد امکان در بحث‌های خانوادگی آن ها شرکت نکنید و از نظر دادن خودداری نمایید.
  • در حضور مادرشوهتان به وضعیت ظاهری همسرتان برسید!
  • هرگز تعلق خاطر همسرتان را به خانواده‌اش کم‌ اهمیت در نظر نگیرید و سعی نکنید بین او و خانواده‌اش فاصله بیندازید.
  • سعی کنید تا حد امکان در حضور مادرشوهرتان عصبانی نشوید. با رعایت ادب ، نظرتان را در مورد موضوع مورد بحث اعلام کنید.
  • گاهی اوقات خودتان به صورت تلفنی و یا حضوری با خانواده همسرتان ارتباط برقرار کنید و یا جویای حال آن ها شوید.
  • این را بدانید که با اولین بی‌احترامی به شوهر آن هم در حضور مادرشوهر ، به او نشان دادید که اختلاف دارید و به او اجازه می دهید که در زندگی خصوصی‌تان دخالت کند.
  • هرکاری که امروز انجام می‌دهید ، چند ماه دیگر به عنوان وظیفه شما تلقی می‌شود. پس مراقب کارهایتان باشید.

علاوه بر نکات ذکر شده زوجین باید خانواده همسرشان را همانند خانواده خود دوست بدارند و از قضاوت اشتباه درباره آن ها خودداری کرده و با دادن فرصت های به جا روابط خود را در جهت بهبود و استحکام بیشتر هدایت نمایند. برای کسب راهنمای های بیشتر در زمینه اینکه “چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟” می توانید از مشاوران برتر مرکز الو مشاوره نیز راهنمایی و مشورت بگیرید. در صورت تمایل سایر مطالب روانشناسی ما را نز مطالعه نمایید:

سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟
علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
سن مناسب ازدواج 

 

[contact_info title= “چگونه با خانواده همسر خود رفتار کنیم؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.