خانه / مشاوره خانواده / چطور با همسرم حرف بزنم؟
چطور با همسرم حرف بزنم؟

چطور با همسرم حرف بزنم؟

 

چطور با همسرم حرف بزنم؟

[contact_info title= “چطور با همسرم حرف بزنم؟”] 

ازدواج ، یک مکالمه طولانی است که گاهی اوقات با جر و بحث های بیهوده قطع می گردد. همان گونه که ارتباط ، مهم ترین اساس زندگی است ، مشاجره هم مخرب ترین عامل آن است. زن و شوهر با مشاجره ، هم عواطف خود را جریحه دار می سازند و هم رابطه زناشویی شان را مختل می سازند.

بسیاری از زنان و مردان ، از برقراری یک ارتباط سالم ، عاجز هستند. زبان یکی از برنده ترین سلاح هایی است که اگر از آن به درستی استفاده نکنید هم خودتان و هم رابطه تا را خراب می‌کند. با زبان خوب ، زندگی و ارتباط خوبی را برای خود رقم بزنید. یکی از موارد مهمی که در ازدواج موفق و زندگی مشترک و مطلوب تاثیر زیادی دارد مهارت گفت و گوی موثر با همسر می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد اینکه “چطور با همسرم حرف بزنم؟” چند نکته کلیدی را برای شما ارائه دهیم.

یکی از موارد مهمی که در ازدواج موفق و زندگی مشترک و مطلوب تاثیر زیادی دارد مهارت گفت و گوی موثر با همسر می باشد.

تاثیر ارتباط کلامی در تقویت صمیمت زوجین

زندگی انسان‌ها با ارتباطات شکل می‌گیرد. انسان به کمک ارتباط ، زنده می‌ماند و رشد می‌کند  اما از آنجایی‌که رابطه زناشویی یکی از طولانی‌ترین و عمیق‌ترین روابط است مورد توجه قرار گرفته است. چرا که بین مهارت ارتباطی زوجین و رضایت زناشویی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ، چرا که ارتباط کلامی صحیح بین زوجین باعث صمیمت می‌شود و صمیمت ، رضایت زناشویی را به همراه دارد. ارتباط به زن و شوهر این امکان را می‌دهد که با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو بپردازند و مشکلاتشان را حل کنند حال اگر زوجی مهارت ارتباطی صحیح را ندانند در یک وضعیت نامشخص قرار می‌گیرند و می‌توانند باعث تخریب رابطه شوند.

هنگامی‌ که رابطه صمیمانه متوقف می‌شود ، انرژی عشق به آزردگی و خشم تبدیل می‌شود. در نتیجه ، منازعات فراوان ، انتقادهای مکرر ، پناه بردن به سکوت و عدم همراهی عاطفی مشکلات را پدید می‌آورد.

راه کارهایی برای داشتن یک گفتگوی خوب با همسر

ارتباط چشمی برقرار کنید:

یکی از نکات مهم در مورد این پرسش که چطور با همسرم حرف بزنم؟ ارتباط چشمی است. تصور کنید زمانی که همسرتان برای شما چیزی را تعریف می‌کند و شما در حال تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه و یا سرگرم تلفن همراهتان هستید ، حرف همسرتان تمام می‌شود و تازه شما می‌پرسید چی گفتی؟! بعد همسرتان عصبانی می‌شود و ابراز ناراحتی می‌کند که اصلا به حرف های من توجه نمی‌کنی و از همین‌جا دعوا شروع می‌شود.

گاهی حتی شما در هنگام گوش دادن به حرف‌های همسرتان به‌جای آنکه در چشمان او نگاه کنید به یک منظره یا جایی خیره می‌شوید.این مسئله ناخودآگاه ذهنتان را از موضوع اصلی منحرف می‌کند و نصفه و نیمه حرف‌های همسرتان را متوجه خواهید شد. لذا داشتن ارتباط چشمی هنگام صحبت کردن از جمله مسائل مهمی است که باعث ایجاد صمیمت در بین زوجین می شود.

همسرتان را با محبت صدا کنید:

یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در بین زوجین صدا کردن یکدیگر با الفاظ زیبا است. کلمات بار روانی زیادی را در روح و روان شنونده دارند و لحن شما هنگام صدا کردن همسرتان به او می‌فهماند که یک گفتگوی عاشقانه منتظرش است یا یک دعوا! صدا کردن با الفاظ عاشقانه و محبت‌آمیز باعث می‌شود که ناخودآگاه مسیر ذهنی شنونده تغییر کند ، گاهی درخواست منفی است اما الفاظ زیبا باعث می‌شود فرد مقابل نسبت به آن درخواست منفی از خود موضع‌گیری نشان ندهد.

استفاده از فن معاوضه

زوج‌ها غالبا بدون این‌که بدانند دعوا بر سر چیست با هم می‌جنگند و جر و بحث راه می‌اندازند و اغلب بدون این‌که نقطه نظر همسرشان را درک کنند درستی آن را زیر سوال می‌برند و یا مخالفت می‌کنند. منظور این روش آن است که کمک کند شمای شنونده گوش کنید و ببینید همسرتان چه می‌گوید و شمای گوینده احساس کنید به حرفتان گوش داده می‌شود.

شفافیت در تلفن!

در صحبت های تلفنی تنها منبع اطلاعاتی شما صداست. و ممکن است سو تفاهم‌های زیادی برای هر دو طرف ایجاد شود تلفنی صحبت کردن با همسر هم مهارت ارتباطی جداگانه‌ای دارد. به این معنا که هنگامی‌ که با همسرتان تلفنی صحبت می‌کنید قبل از اینکه او شما را قضاوت کند ، او را در جریان موقعیت خودتان قرار دهید. وضوح در بیان باعث می‌شود که فرد مقابل از گنگی خارج شود و از دست شما دلخور نشود.

همچنین در ارسال پیامک هم این امر صدق می کند چرا که هنگامی که شما پیامی را ارسال و یا دریافت می کنید موقعیت مکانی و حال روحی شما با مخاطبتان متفاوت است. مثلا ممکن است شما در شرایط مناسب و حال روحی خوبی باشید و با یک طرز بیان آرام پیامتان را انتقال دهید اما طرف مقابلتان در شرایط مناسبی نباشد و برداشت بدی از پیام شما داشته باشد. لذا در هنگام پیام نوشتاری هم دقت کنید که زمانی که خسته اید ، در محیط پر تنشی هستید و شرایط روحی و روانی مناسبی ندارید از ارسال چنین پیام هایی خود داری کنید و سعی کنید تا حد امکان از دادن پیام های نوشتاری تنها برای ابراز عشق و علاقه استفاده کنید نه برای صحبت درباره مسئله ای خاص.

ذهن خوانی نکنید:

یکی از موانعی که سبب می شود نتوانیم به حرف های همسرمان گوش دهیم ، ذهن خوانی او قبل از صحبت نمودن و برداشت حرف هایش به گونه ای است که خودمان می خواهیم و صحت  آن را از طرف مقابلمان نمی پرسیم.

نکاتی برای جلوگیری از جر و بحث بین زوجین

  • همسران باید دقت داشته باشند که چه زمانی یک گفت‏ وگوی سالم به بحث تبدیل می‏ شود.
  • آن ها علاوه بر این که باید لحن صحبت کردن خود را درست کنند.
  • سکوت کردن ، به فرد فرصت می‏ دهد تا خونسردی خود را باز یابد و آرام گیرد.
  • وقتی با همسرتان صحبت می‌کنید به او بفهمانید برای او ارزش قائل هستید.
  • به هر کلمه‌ای که از دهان همسرتان بیرون می‌آید واکنش نشان ندهید.
  • از جمله تحقیر و سرزنش کردن را که دیگر کاربردی ندارد فراموش کنید.

مهارت های ارتباطی با همسران کم حرف

  • زمان مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کنید.
  • در مقابل سکوت همسرتان ، سکوت نکنید.
  • با دقت گوش کنید و جزئیات را بپرسید.
  • مراقب اشاره های غیر کلامیتان باشید.
  • منصفانه بحث کنید.

 

هر دو طرف مقصر هستند 

زمانی که یک زن و شوهر بر سر مساله ای به اختلاف نظر می رسند ، سعی می کنند طرف مقابل را سرزنش کرده و مسولیت خود را به حداقل برسانند. مسلما این عبارت زیاد به گوشتان خورده است ” اگر این کار را نمی کردی ، من هم آن کار را نمی کردم ” ، این طرز حرف زدن خودش به جای حل مشکل یک مشکل دیگر درست خواهد کرد. هر پیامی که یک فرد می فرستد باعث تغییر در پاسخ طرف مقابل می شود. بهترین راه برای رها شدن از این وضعیت این است که هر زن یا هر مردی رفتار خودش را عامل تعیین کننده ای در پاسخ طرف مقابل بداند که با تغییر آن رفتار طرف مقابل هم تغییر می کند. بهترین راه اجتناب از سرزنش و تمرکز بر کار با یکدیگر برای پیدا کردن راه حل هایی است که برای هر دو طرف قابل پذیرش باشد در حالی که سرزنش یک تلاش رقابتی است برای اینکه یک طرف بر دیگری غلبه کند.

همچنین برای برقراری رابطه و گفتگوی سازنده با همسرتان پاسخ اینکه “چطور با همسرم حرف بزنم؟” می توانید با مشاوران تلفنی روانشناسی الو مشاوره  تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. در صورت تمایل سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

روابط زناشویی موفق
مشاوره روابط زناشویی
مشاوره ازدواج
چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟

[contact_info title= “چطور با همسرم حرف بزنم؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.