خانه / مشاوره روانشناسی / چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟
چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

[contact_info title= “چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟”] 

رابطه جنسی یکی از بخش های اساسی زندگی زناشویی که است که موجب بهبود رابطه زناشویی و بالارفتن کیفیت زندگی زوجین خواهد شد اما زمانی که رابطه جنسی قبل از ازدواج باشد ممکن است پیامدهای منفی برای دختران و پسران به بار آورد که زندگی آینده آن ها را تحت تاثیر قرار دهد یکی از پیامدهای رابطه جنسی قبل از ازدواج ، وابستگی پس از برقراری رابطه جنسی برای دوطرف است که این حالت در دختران به دلایل فیزیولوژیکی ، به مراتب بیش تراز پسران است . یکی از دیگر از پیامدهای این رابطه خارج شدن رابطه از مسیر عادی به منظور کسب شناخت بیشتر برای ازدواج ، و منتفی شدن رابطه است.

به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم که با پاسخ به این سوال که چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟ شمارا در تصمیم به برقراری رابطه راهنمایی کنیم.

علت های وابستگی پس از رابطه جنسی

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

هورمون ترشح شده در بدن معروف به هورمون عشق

پس از هربار برقراری رابطه جنسی ممکن است دوطرف احساس وابستگی بیشتری به طرف مقابل کنند به این صورت که دیگر نمی توانند کس دیگری را به عنوان شریک زندگی خود قبول کنند و یا اینکه بخواهند این رابطه را تمام کنند این مکانیسم ها به علت فعل و انفعالات شیمیایی و هورمون هایی است که در بدن ترشح می شوند. این هورمون همان هورمون “اوکسی توسین ” معروف به هورمون عشق است.
این هورمون باعث ایجاد حس سرخوشی و شادابی و حس لذت می شود همان حالاتی که در اثر مصرف برخی داروها ایجاد می شود این هورمون باعث می شود حس اعتماد میان دو نفر به وجود آید به طور کلی باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید. باید گفت که مقدار ترشح این هورمون در بدن زنان به مراتب بیشتر از مردان است شاید به همین علت است که میزان وابستگی زنان پس از رابطه جنسی بیشتر است.

غلبه احساس بر منطق 

در هنگام رابطه جنسی و زمانی که برای ان رابطه بی تاب هستید ممکن است احساس کنید که مغزتان کار نمی کند و تنها چیزی که الان به دنبال به دست آوردنش هستید رابطه جنسی است البته که این حس طبیعی است و در همه افراد در هنگام برقراری رابطه جنسی اتفاق می افتد. علت این حالت نیز این است که قسمتی از مغز به نام اوربیتوفرانتال  که مسئول تصمیم های منطقی است از فعالیت باز می ایستد و فعالیتش برای زمانی متوقف خواهدشد.
بنابراین مغز خاموش می‌شود و هورمون عشق در بدن جریان می یابد و کنترل تمامی اعمال و احساسات ما را در لحظه به دست می گیرد به صورتی که ممکن است پس از برقراری رابطه و فروکش کردن عطش رابطه جنسی به خودتان بیاید که چرا آنقدر در این رابطه هیجانی بودید و چرا دست به اعمالی زدید که اکنون از آن تعجب می کنید و خجالت زده می شوید.

اعتیاد به عشق

اعتیاد به عشق حالتی است که در آن فرد مدام تمایل به بودن در رابطه را دارد و به محض تمام شدن رابطه وارد رابطه با فرد دیگر می شود و یا اینکه ممکن است رابطه اش را با یک فرد مدام قطع کند و هربار پس از اتمام رابطه تاب و توان کنار آمدن با اتمام رابطه را نداشته باشد و سعی کند که او را مجددا به رابطه برگرداند. در این حالت می توان گفت که فرد اعتیاد به عاشق بودن و عاشق شدن دارد و اما این اعتیاد همان اعتیاد به هورمون عشق است که اوکسی توسین نام دارد همان هورمونی که مسئول کسب لذت است و باعث ایجاد حالت سرخوشی و لذت می شود.  اوکسی‌توسین در واقع همان بخش‌هایی از مغز را فعال می‌کند که هروئین نیز بر روی آنها اثر می‌گذارد. چرخه‌ی پاداش می‌تواند باعث اعتیاد واقعی به واکنش عصبی ـ شیمیایی به عشق شود.
آگاهی از علت های وابستگی پس از رابطه جنسی باعث می شود که اگر پس از برقراری رابطه دچار حالت های این چنینی شدیم سریعا بتوانیم آن را درک کنیم و بیشتر از احساسات لحظه ای آگاه باشیم و سعی در کنترل این احساسات داشته باشیم به گونه ای که عواقب منفی به بار نیاورد.

برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

ممکن است بسیاری از دختران با این سوال روبرو شوند که آیا با کسی که رابطه عاطفی دارند درست است قبل از ازدواج در صورتی که پسر درخواست رابطه جنسی بدهد رابطه جنسی برقرار کنند؟  آیا رابطه جنسی به پیشرفت رابطه کمک خواهد کرد و یا اینکه باعث اتمام رابطه و دلزدگی مردان می شود؟ حال باید گفت که عاقبت این رابطه چه خواهد شد؟ تکلیف دختر و پسر پس از رابطه جنسی چه خواهد بود ؟هدف هریک از طرفین از برقراری رابطه جنسی چیست ؟

شرایطی را در نظر بگیرید که در آن دختر و پسری با یکدیگر یک رابطه دوستی برقرار کرده اند و به مرور زمان و با گذشت مدتی از زمان دوستی بنا به دلایلی مثلا در خواست پسر و یا تن دادن به رابطه جنسی از طرف دختر برای نگه داشتن رابطه و از دست ندادن کسی که دوستش دارد با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می کنند در این جا باید گفت که هیچ کس نمی تواند تضمین کند که این رابطه بهتر خواهد شد و یا حتی با این شرایط پا برجا خواهد ماند زیرا در ۸۵ درصد موارد عاقبت این رابطه مشخص است و تمام خواهد شد البته هستند مردانی که بخواهند فردی که او رابطه جنسی برقرار کرده اند ازدواج کنند ، اما تعداد آن ها معدود است و چیزی حدود ۱۵درصد است.

به طور کلی پیشنهاد روانشناسان این است که اصلا نباید عوامل فرهنگی را نادیده گرفت. در کشورهایی که هنوز این ارتباطات مذموم شمرده شده است و مردان کشور به این مسئه دید خوبی ندارند سعی کنند از این نوع ارتباطات دوری کنند زیرا شواهد نشان داده است که این مردان پس از ازدواج دچار شک و تردید نسبت به همسر خود خواهند شد و حتی ممکن است این عمل او ، که چرا با او قبل از ازدواج رابطه جنسی برخوردار کرده است را مورد سوال قرار دهند و بگویند که امکان داشت که اگر فرد دیگری درخواست رابطه جنسی را داده بود نیز موافقت کنند.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تصمیم گیری برای برقرای رابطه جنسی پیش از ازدواج به کیفیت آشنایی ، سنت‌های فرهنگی ، باورهای مذهبی ، تربیت خانوادگی ، ساختار جنسیتی خانواده و میزان تحصیلات وابسته است.

چگونه دچار وابستگی بعد از رابطه جنسی نشویم؟

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

  • در رابطه خود حد و مرز تعیین کنید و از ابتدا با هم در این مورد صحبت کنید.
  • هرگز به خاطر ترس از دست دادن طرف مقابل وارد رابطه جنسی نشوید زیرا باید این واقعیت را قبول کرد که اگر پسری شما را بخواهد هرگز بخاطر اینکه با او رابطه برقرار نکرده اید ترکتان نخواهد کرد اگر اینچنین باشد و شما را ترک کند باید بدانید که با او هیچ آینده ای نداشته اید و او فقط به دنبال ارضای نیاز جنسی خود بوده است.
  • از حضور دو نفری در مکان بسته و خلوت اجتناب کنید
  • اهمیت اجتناب از رابطه جنسی را مدام به خود یادآور شوید.
  • از صحبت های تحریک کننده بپرهیزید.
  • درست است که خودکنترلی دون فری که یکدیگر را عاشقانه دوست دارند بسیار سخت است و چه دختر و چه پسر دوست دارند که این حس دوست داشتن را در قالب رابطه به یکدیگر ابراز کنند اما باید آگاه باشید که همین رابطه می تواند به ضررتان تمام شود و مانند یک سم رابطه تان را به خطر بیاندازد.
علاوه بر وابستگی پس از رابطه جنسی مشکلات بزرگتری پس از رابطه جنسی وجود دارد که می تواند غیرقابل جبران باشد ازجمله :
  • بارداری دختر ، بی آبرویی و مشکلات متعاقب (و یا در صورت سقط جنین ممکن است برای همیشه ناباروی ایجاد گردد)
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله ایدز ، ویروس پاپیلومای انسانی ، کلامیدیا و غیره
  • ریختن حرمت و عفت دختر ، ضربه روحی ، افسردگی و عذاب وجدان
  • فساد شخصیت ، از دست رفتن اعتماد ، خراب شدن روابط
  • تاثیرات منفی بر ازدواج

آیا مردان پس از رابطه جنسی سرد می شوند؟

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

در مردان مجرد که صرفا وابستگی احساسی وجود دارد پس از رابطه جنسی از وابستگی احساسی آنها کم شده و این وابستگی تبدیل به وابستگی جنسی می شود ، یعنی آنها پس از برقراری اولین رابطه ، در ملاقات های بعدی نیز به دنبال ارضای این نیاز هستند و اینکه بتوانند وابستگی جنسی خود را برطرف کنند. یعنی نه اینکه مردان این موضوع را عمدا بخواهند بلکه کم کم رابطه و احساسات دوطرف تحت الشعاع این رابطه جنسی قرار خواهد گرفت.
پس به عنوان یک توصیه مهم ، هشدار می دهیم که هرگز رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه نکیند و سعی نکنید که عطش طرف مقابل را قبل از ازدواج برطرف کنید چون در این صورت شانس خود را برای ازدواج با طرف مقابل از دست خواهید داد البته روی صحبت ما با کسانی است که به قصد و هدف ازدواج وارد رابطه ای شده اند و پس از گذشت مدتی با این تقاضا از طرف پسر روبرو شده اند چرا که هستند خانم هایی که فقط برای فرار از تنهایی دوران مجردی و استفاده از موقعیت ها و شرایط خود و به قصد خوش گذرانی تن به این رابطه می دهند.
ضمنا به کسانی که در دوران عقد به سر می برند نیز پیشنهاد می شود که هرگز رابطه جنسی و دخول کامل با شریک خود برقرار نکنند و در این مدت سعی کنند که نیاز های خود را با معاشقه و با روش های دیگر برطرف کنند.

[contact_info title= “چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟ “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.