خانه / کنکور سراسری / ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا

ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا

ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا

[contact_info title= “ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا”]

برنامه ریزی نه تنها برای مطالعه بلکه در تمام کار ها یک امر ضروری است و مسیر را به شما نشان می دهد. برای انجام یک برنامه ریزی اصولی و کارآمد که بتوانید به آن پاینبد باشید ، فاکتور های زیادی دخیل هستند که باید تمام آن ها در نظر گرفته شود. در مرحله اول باید زمان و تایم خالی خود مشخص کنید و به عبارت دیگر وقت آزاد خود را که هیچ فعالیتی را انجام نمی دهید ، تعیین کنید ممکن است برای داوطلبی زمان آزاد ۱۲ ساعت و برای داوطلبی دیگر ۸ ساعت باشد.

بنابراین در برنامه ریزی فقط نباید مطالعه را در نظر گرفت بلکه باید همه ی کار ها نظیر خواب ، مدرسه ، فعالیت ورزشی و … را نیز در آن گنجاند. در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری در این خصوص پرداخته ایم.

ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا

فردی بودن

به طور قطع نمی توان یک برنامه ریزی درسی ثابت را به همه ی داوطلبان توصیه کرد زیرا شرایطی که هر داوطلب دارد با داوطلب دیگر متفاوت است و ممکن است یک داوطلب دانش آموز و دارای زمان کم تر و داوطلب دیگر دانش آموخته و دارای زمان بیشتر باشد. بنابراین توصیه می شود برنامه ریزی را حتما متناسب با شرایط خود طرح ریزی کنید تا قابل اجرا باشد.

کتبی بودن

حتما برنامه ریزی کنکور خود را به صورت کتبی یادداشت کنید تا جلوی چشمتان باشد تا بدانید که قرار است چه دروسی را مطالعه کنید. برای نوشتن برنامه ریزی سه زمان یک ماهه ، یک هفته و روزانه را در نظر بگیرید. برای مثال شما تصمیم می گیرید مبحث ژنتیک زیست شناسی را در یک ماه مطالعه کنید این مبحث را به ۴ قسمت تقسیم کنید برای ۴ هفته و سپس برنامه هفتگی را به برنامه روزانه تقسیم بندی کنید.

قابل اجرا بودن و متناسب با توانمندی

برنامه ریزی را حتما متناسب با توانمندی خود انجام دهید و از همان ابتدا ساعت بالای مطالعه را در نظر نگیرید زیرا پس از چند هفته مطالعه مطمئنا دلسرد و خسته خواهید شد. اگر دانش آموز هستید حداکثر ساعت مطالعه برای شما ۷ الی ۸ ساعت و اگر فارغ التحصیل هستید حداکثر ساعت مطالعه ۱۱ الی ۱۳ می باشد.

در روز های اول با ۴ الی ۵ ساعت مطالعه را شروع کنید و به تدریج و با فشرده شدن دروس ، این زمان را افزایش دهید.

خواب کافی

حتما در طول شبانه روز ۶ الی ۸ ساعت خواب را داشته باشید زیرا بدون استراحت مغزتان توانایی یادگیری خود را از دست می دهد. بهترین ساعت خواب ۱۱ شب تا ۶ صبح است و حتما این نکته را در برنامه ریزی خود رعایت کنید که مطالعه از ساعت ۱۱ به بعد انجام نگیرد. در ضمن می توانید ۳۰ دقیقه خواب بعد از ظهر هم در برنامه ریزی خود در نظر بگیرید

دارای زمان جبرانی 

ممکن است در طول هفته بنا به دلایلی و اتفافات غیرمنتظره نتوانید مطالعه کنید و خود را به برنامه برسانید بنابراین برنامه ای که تنطیم می کنید باید انعطاف پذیر و دارای زمان جبرانی باشد تا دروسی را که نتوانستید مطالعه کنید ، در آن زمان به آن ها بپردازید.

میتوانید جمعه ها رو به عنوان زمان جبرانی در برنامه قرار دهید تا اگر به هر دلیلی موفق به مطالعه مبحث خاصی نشدید ، در روز جمعه آن مبحث رو مطالعه کنید.

استفاده از منابع کمک آموزشی

در انتخاب منابع کمک آموزشی کنکور سراسری افراط و تفریط نداشته باشید و برای هر درس خود حداکثر یک کتاب برای آموزش و یک کتاب برای تست تهیه کنید. اولویت اول مطالعه کتاب درسی و سپس منبع کمک آموزشی باشد. می توانید برای اطلاع از منابع کنکور تجربی ، منابع کنکور انسانیو منابع کنکور ریاضی بر روی لینک ها کلیک کنید.

این نکته در نظر داشته باشید که حتی برترین داوطلبان کنکور سراسری هم این فرصت را ندارند که برای هر درس ، چندین درسنامه یا کتاب تست را در کنار کتاب درسی مطالعه کنند و بهترین روش تمرکز روی یک یا دو منبع معتبر و استاندارد است.

شرکت در آزمون های آزمایشی

در صورت داشتن توانمندی ، حتما در یکی از آزمون های آزمایشی شرکت کنید تا با قرار گرفتن در یک فضای رقابتی بتوانید دانسته های خود را محک بزنید. آزمون های آزمایشی به خوبی نقاط ضعف و قوت شما را مشخص می کند و می توانید با کار کردن بر روی نقاط ضعف خود ، به تسلط لازم رسید.

تناسب مطالعاتی

منظور از تناسب مطالعاتی ، هم تناسب در انتخاب دروس عمومی و اختصاصی و هم تناسب در مطالعه فصلی است که برای دروس عمومی و اختصاصی متفاوت است. در فصل تابستان که زمان شروع مطالعه است ، ۸۰ درصد وقت صرف دروس اختصاصی و ۲۰ درصد وقت صرف دروس عمومی می شود و به مرور زمان و با نزدیک تر شدن به زمان کنکور این تناسب به ۵۰ درصد تغییر می کند.

گنجاندن تمام دروس

در برنامه روزانه خود هم دروس عمومی هم دروس اختصاصی را بگنجانید و ترتیب قرار دادن دروس را نیز رعایت کنید. بهتر است مطالعه خود را با یک درس که به آن علاقه دارید شروع کنید و حداکثر ۴ درس را در برنامه خود قرار دهید.

شما میتوانید بعد از هر ۱/۳۰ مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت کنید و یا بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه ۵ دقیقه از فضای درسی دور شوید. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان مطالعه فقط مطالعه و در زمان استراحت ، فقط استراحت کنید.

گنجاندن تست و مرور

حدود ۲۴ ساعت پس از مطالعه دروس عمومی و اختصاصی ، تست های آن مبحث را کار کنید تست زنی شامل دو دسته آموزشی و آزمونی است. در تست زنی آموزشی هدف یاد گرفتن نکات جدید و آشنایی با تیپ های سوالی است و در این نوع تست کار کردن اصلا مهم نیست تست را درست پاسخ می دهید یا غلط و یا اینکه چه زمانی را صرف حل کردن می کنید.حتی اگر ۱۰ دقیقه زمان لازم باشد صرف پاسخگویی به سوال کنید تا جواب درست را به دست آورید.

در تست های آزمونی باید یک تعداد مشخص تست رو در مدت زمان مشخص حل کنید. این نوع تست زنی شما را با شرایط آزمون آشنا میکند و سرعت و دقت تان را در مواجهه با تست ها افزایش می دهد.

مطالب مفید پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۰ :

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰
زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰
زمان ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰
مهلت مجدد ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰
سایت ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰
شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰
میزان تاثیر سهمیه جانبازی در کنکور
میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور

 

[konkor]

[contact_info title= “ویژگی یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.