خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته پرستاری الو مشاوره
معرفی رشته پرستاری الو مشاوره

معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته پرستاری

[contact_info title= “معرفی رشته پرستاری”] 

پرستاران یکی از اعضا کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی هستند که دارای نقش های گسترده ای از جمله نقش مراقبتی ، حمایتی ، درمانی ، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی و تحقیقاتی می باشند. در تقسیم بندی های آکادمیک امروزه ارزش پرستار خوب ، هم تراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. در واقع کار یک پزشک خوب زمامی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد. باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آن ها همچون پیشگیری از بیماری ها و مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری سر و کار دارد. برای آشنایی بیشتر کاربران گرامی با “معرفی رشته پرستاری” مطلب ما را انتها مطالعه بفرمایید.

لیست دروس رشته پرستاری

لیست دروس مقطع کارشناسی رشته پرستاری

دروس عمومی

دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام – ادبیات فارسی – یک درس از دروس اخلاق اسلامی – زبان عمومی – یک درس از دروس انقلاب اسلامی – تربیت بدنی ۱ و ۲ – یک درس ازدروس تاریخ و تمدن اسلامی – دانش خانواده و جمعیت – تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام وایران – یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی

دروس پایه

تشریح – میکروب شناسی – فیزیولوژی – انگل شناسی – ژنتیک و ایمونولوژی – آمارحیاتی مقدماتی  – بیوشیمی – تحقیق در پرستاری – فناوری اطلاعات در پرستاری

دروس تخصصی

تغذیه و تغذیه درمانی – اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری های شایع در ایران – روانشناسی فردی و اجتماعی – داروشناسی – زبان تخصصی – فرایند آموزش بیمار – اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه ای – پرستاری سلامت فرد و خانواده – پرستاری سلامت جامعه – پرستاری و بهداشت محیط – اصول ومهارت های پرستاری – بررسی وضعیت سلامت – پرستاری بهداشت مادر و نوزاد – پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد – مفاهیم پایه پرستاری – پرستاری بزرگسالان / سالمندان ۱ – پرستاری بزرگسالان / سالمندان ۲ – پرستاری بزرگسالان / سالمندان ۳ – مراقبتهای پرستاری در منزل – مراقبت های جامع پرستاری در بخش های ویژه – پرستاری اورژانس در بحران ها و حوادث غیر مترقبه – پرستاری کودک سالم – پرستاری بیماری های کودکان – پرستاری بهداشت روان – پرستاری بیماری های روان – اصول مدیریت خدمات پرستاری

دروس کار آموزی

اصول و مهارت های پرستاری – پرستاری بهداشت مادران و نوزاد – پرستاری سلامت جامعه/ فرد و خانواده / محیط – پرستاری بزرگسالان/سالمندان ۱ – پرستاری بزرگسالان/سالمندان ۲ – پرستاری بزرگسالان/سالمندان ۳ – پرستاری در مشکلات شایع ایران – پرستاری کودک سالم و پرستاری بیماری های کودکان – پرستاری بهداشت روان و پرستاری بیماری های روان – فارماکولوژی بالینی – پرستاری مراقبت های ویژه

دروس کارآموزی در عرصه

پرستاری بهداشت مادران ونوزاد  – پرستاری سلامت جامعه/فرد و خانواده/محیط – پرستاری بزرگسالان/سالمندان (۳-۱) و پرستاری مراقبت در منزل – پرستاری بیماری های کودکان – اصول مدیریت خدمات پرستاری – پرستاری مراقبت های ویژه – پرستاری اورژانس در بحران ها و حوادث غیر مترقبه

تحصیل در رشته پرستاری تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

 امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری تا مقطع دکتری وجود دارد. لیکن چنانچه خواهان ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع بالاتر هستید لازم است بدانید که طول دوره تحصیل در مقطع کارشناشی ارشد رشته پرستاری ۲ سال است و در مجموع ۲۶ واحد درسی را در برمی گیرد و فارغ التحصیلان مقطع ارشد می توانند در مراکز مختلف بهداشتی درمانی ، مدیریت خدمات پرستاری و ارائه خدمات بالینی ، در امور آموزش ، در دانشکده‌های پرستاری به فعالیت بپردازند.

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در مقطع دکتری رشته پرستاری در صورت داشتن شرایطی از جمله داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی ، قبولی در امتحانات اختصاصی ورود به دوره دکتری ، داشتن معرفی نامه ، کسب نمرهٔ قبولی در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی را نیاز خواهند داشت. برای آگاهی از آخرین رتبه قبولی رشته پرستاری در دانشگاه های سراسری و آخرین رتبه قبولی رشته پرستاری در پردیس خودگردان کلیک نمایید.

وظایف پرستاران

  • وظیفه مراقبت از بیماران در بیمارستان و انجام کار پانسمان و تزریقات
  • نقش هماهنگ کننده و ارتباط دهنده بیمار و پزشک
  • وظیفه مراقبت از بیماران در همه مراحل زندگی به منظور تصحیح عادات غذایی و دارویی و پیشگیری از بیماری ها
  • نقش آموزش دهنده به افراد جهت رفع نیاز های یادگیری آن ها در زمینه مراقبت از بیمار
  • تحقیق درباره نحوه کاهش تعداد روزهای بستری بیمار و بهبود هر چه سریعتر
  • انتقال خواست ها و نیاز های بیمار به خانواده بیمار
  • مسئولیت مدیریت بخش

مهارت های لازم برای اشتغال در حرفه ی پرستاری

پرستار شخصی است که در بیمارستان بیشترین برخورد را با بیماران و همراهان آن ها دارد. بنابراین سلامت کامل جسمی و روانی لازمه شغل پرستاری است. یک پرستار باید عاشق خدمت به انسان ها باشد و صبر و علاقه لازم برای این حرفه را داشته باشد. پرستار باید شخصی منظم و دقیق باشد زیرا که نظم و دقت اساس این رشته است.همچنین می بایست تسلط روحی و روانی کامل روی خود داشته باشد تا بتواند در سخت ترین شرایط جسمی و روحی رفتار مناسبی با بیماران و همراهان آن ها داشته باشد.

علاوه بر این دانشجوی پرستاری از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد زیرا مشکلات به ظاهر کوچک همچون لرزش دست و لکنت زبان باعث کاهش کارایی شدید یک پرستار خواهد شد. همچنین متقاضیان این رشته باید روی برخی از دروس دبیرستان از جمله زبان انگلیسی ، شیمی و زیست تسلط لازم را داشته باشند. تسلط بر زبان انگلیسی برای به روز بودن و استفاده از مجلات و منابع علمی در این رشته ضروری است.

وضعیت بازار کار رشته پرستاری

شرایط استخدام در رشته پرستاری در بیمارستان ها ، کلینیک ها و پاراکلینیک‌های دولتی و خصوصی ، به عنوان استاد در دانشگاه‌ها و… باشد. این رشته در اکثر مراکز درمانی دولتی و خصوصی و غیره به صورت شیفتی (صبح، عصر و شب) یا شیفت ثابت می‌باشد. شرایط محیط کاری بستگی به نوع مسئولیت پرستار در بخش‌های بیمارستانی و مراکز درمانی دارد و این شرایط در هر بخشی ( اورژانس ، اطفال ، داخلی و جراحی ، ICU ، CCU ، اتاق عمل ) با بخش دیگر تفاوت دارد.

پرستار می‌تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات (کارشناسی ، کارشناسی ارشد) و سابقه کار در پست های پرستار شیفت ، سر پرستار ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود.برای مطالعه مطلب بازار کار رشته پرستاری کلیک نمایید.

گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری:

۱)گرایش های کارشناسی ارشد

  • داخلی جراحی
  • اطفال
  • مدیریت
  • بهداشت
  • روان پرستاری
  • پرستاری ویژه
  • اپیدمیولوژی
  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • بافت شناسی

۲)گرایش های مقطع دکتری

  • پرستاری
  • آناتومی
  • بافت شناس
  •  اپیدمیولوژی

سختی های رشته پرستاری

پرستاری از آن دست شغل هایی است که تنها با عشق می توان در آن ماند و ادامه داد. شغل پرستاری از جمله مشاغل سخت و زیان آور است ، مسائلی چون کار شیفتی ، حقوق و مزایای کم نسبت به حجم کار ، همراهی با بیمار و فشارهای روحی ، صدمات جسمی ناشی از کار در بیمارستان ، فشار ناشی از اهمیت دقت و توجه در کار و دیده نشدن زحمات این شغل بخشی از دشواری های این شغل هستند. به دلیل کمبود نیرو ، بازنشستگی زودهنگام پرستاران به این سادگی ها ممکن نیست.

پرستاری شغلی است که زنان بیشترین شاغلان آن را تشکیل می دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساسا با شغل های دیگر قابل قیاس نیست. به عنوان مثال: معلمی هم شغلی سخت است ، اما تعطیلات تابستان و وضعیت نرمال کاری باز هم آن را بسیار راحت تر از پرستاری می کند. در واقع به دلیل همین سختی و فشار کاری است که بسیاری از پرستاران ازدواج نمی کنند ، چرا که وضعیت کاری معمول و مناسبی ندارند و بسیاری از مادران پرستار شدیدا گرفتار ناهماهنگی های شغلی شان با رسیدگی به فرزندانشان می باشند. 

چنانچه باز هم بعد از مطالعه این مطلب نیاز به کسب راهنمایی های بیشتری باشید ، می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از اطلاعات ما بهرمند گردید. همچنین در صورت تمایل می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته تکنسین پروتز های دندانی
معرفی رشته دندان پزشکی
معرفی رشته داروسازی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته پرستاری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

یک نظر

  1. سلام خدا قوت یک پرستار میتونه برای ارشد رشته ای غیر از پرستاری ادامه دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.