خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مدیریت

[contact_info title= “معرفی رشته مدیریت”] 

مدیریت یکی از رشته های پرمتقاضی گروه آزمایشی انسانی است اما داوطلبان دیگر گروه ها نیز می توانند در این رشته به تحصیل بپردازند. این رشته به دلیل گرایش های متنوعی که دارد در سال های اخیر بسیار مورد توجه داوطلبان قرار گرفته است و همین امر رقابت را برای پذیرش در دانشگاه های معتبر تا حدودی سخت تر نموده است. هدف از ایجاد این رشته تربیت نیروهایی متخصص و کارآمد برای تجزیه تحلیل اطلاعات لازم برای دست یابی به اهداف مشترک سازمانی می باشد.

به طور کلی مدیریت به معنای سازماندهی ، هماهنگی ، نظارت و کنترل اجزای سازمان برای رسیدن به هداف سازمان است. در واقع یک فرد به عنوان یک مدیر بایستی توانایی های لازم را برای ارزیابی مسائل موجود داشته باشد و بر اساس آن بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “معرفی رشته مدیریت” می توانید ، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

لیست گرایش های رشته مدیریت

گرایش های رشته مدیریت

مدیریت‌ صنعتی مدیریت‌ دولتیمدیریت سازمانی
مدیریت‌ بازرگانیمدیریت بازاریابیمدیریت‌ گردشگری
مدیریت‌ بیمهمدیریت‌ بیمه‌ اکومدیریت استراتژیک
 مدیریت بانکداریمدیریت‌ امور گمرکیمدیریت فناوری اطلاعات
مدیریت تکنولوژیمدیریت مالی مدیریت کسب و کار
مدیریت اجراییمدیریت کار آفرینیمدیریت منابع انسانی

معرفی گرایش های اصلی و پر طرفدار رشته مدیریت

مدیریت دولتی :

 این گرایش در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می گردد. هدف از ارائه این رشته تربیت افرادی است که بتوانند در سازمان های خصوصی و دولتی انجام وظیفه کنند. برخی از وظایف آن ها شامل : تقسیم‌ بندی وظایف در بین‌ کارکنان‌ یک‌ سازمان‌ به‌ گونه ای که‌ با تقسیم‌ کار بتوانند مهارت های کارمندان را افزایش دهد ، انجام امور مربوط به استخدام یا کارگزینی‌ کارکنان‌ جدید ، برنامه‌ریزی‌ و اجرای‌ وظایف محول شده ، نظارت‌ و کنترل‌ بر روی کارکنان نیز یکی دیگر از وظایف مدیران می باشد.

مدیریت صنعتی : 

در این گرایش به دانشجویان آموخته می شود که در واحدهای صنعتی و تولیدی چگونه مدیریت نموده و بازدهی را افزایش دهند. رشته مدیریت صنعتی دارای سه بعد فنی‌ و تکنیکی‌ ، مالی‌ و رفتاری‌ و اجتماعی‌ می باشد که در دانشگاه های کشور ما در رشته مدیریت بیشتر به بعد مالی و اجتماعی پرداخته می شود. همچنین بهتر است بدانید که یکی از دلایل ناموفق بودن واحدهای صنعتی ما این است که از یک کارشناس مدیریت صنعتی استفاده نکرده و تنها به مهندسان صنایع اکتفا می نمایند.

مدیریت بازرگانی :

 رشته مدیریت بازرگانی فردی خلاق را می خواهد که بتواند پس از فارغ التحصیلی با ایجاد بازار جدید ، ابداع‌ روش‌های‌ جدید در عرضه‌ و توزیع‌ کالا در بازار و رساندن به دست مصرف کننده و همچنین ارائه‌ خدمات‌ نوین ، در کشور خود کارآفرینی نماید. رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته های قدیمی است که در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های بازاریابی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی ، بازرگانی بین المللی ، تجارت الکترونیکی می باشد.

 مدیریت کسب و کار MBA:

کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌ و کار ، با هدف تربیت مدیران توانا برای اداره سازمان‌های اقتصادی ، اجتماعی ، تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. گذراندن دوره کارشناسی در یکی از رشته‌های دانشگاهی و آشنایی با آن برای پذیرفته شدن در این گرایش مورد نیاز است. دانش‌آموختگان پس از یادگیری دانش مدیریت و تمرین مهارت‌های مدیریتی ، تبدیل به افراد ارزشمندی ، جهت انجام کارهای محوله ، با استفاده از دانش تخصصی و مدیریتی خود می‌شوند و می‌توانند نقش مهمی در پیشرفت جامعه داشته باشد.

مدیریت بیمه:

دانشجوی مدیریت بیمه روش اداره کردن موسسات بیمه و چگونگی رفتار با بیمه‌گذارها را آموزش می‌بیند تا آن‌ها را برای بیمه‌گذاری تشویق و برای آن‌ها ایجاد انگیزه کند. همچنین دانشجوی این گرایش درباره انواع فعالیت‌های بیمه مثل بیمه عمر ، ماشین ، خدمات درمانی و غیره اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کرده و چگونگی کار در این زمینه‌ها را بر اساس پایه و اصول مدیریتی فرامی‌گیرد.

یکی از نشانه‌های پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته ، بیمه است، به دلیل اینکه هر سرمایه‌داری که تصمیم بگیرد در کشوری سرمایه‌گذاری کند ، در صورت رخ دادن هر نوع اتفاق و خطری باید اطمینان خاطر داشته باشد که از دارایی او حفاظت می‌شود. به همین دلیل ، از بیمه در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان صنعت بیمه نام‌برده می‌شود. به این شکل که همزمان با پیشرفت صنعت ، بیمه نیز دچار پیشرفت خواهد شد.

مدیریت امور گمرکی:

تجارت جهانی وابسته به گمرک است. برای اینکه خدمات‌رسانی به بهترین شکل ممکن انجام شود ، تسلط به آیین‌نامه‌ها ، قوانین ، دستورالعمل‌های گمرکی و محدودیت‌های کالایی برای افرادی که در این بخش کار می‌کنند ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گرایش مدیریت گمرکی قسمتی از مدیریت تجاری و بازرگانی است و در آن شیوه نظارت بر اجناس صادراتی و وارداتی و روش تنظیم اظهارنامه‌ها و چگونگی ایجاد تعرفه‌های مالیاتی تدریس می‌شود.

مدیریت جهانگردی:

برای پیشرفت و تقویت صنعت جهانگردی نیاز به مدیران و متخصصان با انگیزه و فعالی است که آگاهی لازم از زمینه‌های اقتصادی ، اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی کشور را داشته باشند تا بتوانند برای شناسایی امکانات حاضر و همچنین مسائل و مشکلاتی که در مسیر گسترش این صنعت قرار دارد یک برنامه‌ریزی دقیق را اجرا کنند. تدریس این مهارت در شاخه مدیریت جهانگردی انجام می‌شود.

توانایی‌های‌ لازم رشته مدیریت

قدرت‌ رهبری‌ ، اعتماد به‌ نفس‌ ، روابط‌ اجتماعی‌ خوب‌ ، توان‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و قدرت‌ بیان‌ قوی‌ از ویژگی‌های‌ لازم‌ برای‌ دانشجویان رشته‌ مدیریت‌ در تمامی‌ گرایش‌ها است‌. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ به خصوص‌ در گرایش‌های‌ بازرگانی‌ و صنعتی‌ باید به‌ مسائل‌ تجاری‌ و اقتصادی‌ و محیط‌ بازار علاقه‌مند بوده‌ و در دروس‌ ریاضی‌ ، زبان‌ انگلیسی‌ و ادبیات‌ فارسی‌ قوی‌ باشد. همچنین‌ دانشجوی‌ رشته‌ مدیریت‌ بخصوص‌ مدیریت‌ صنعتی‌ باید در دروس‌ ریاضی‌ و آمار قوی‌ باشد.

دانشجوی‌ مدیریت‌ جهانگردی‌ نیز لازم‌ است‌ که‌ به‌ تاریخ‌ و فرهنگ‌ خود و به‌ درس‌ جغرافیا علاقه‌مند باشد و از روابط‌ اجتماعی‌ خوبی‌ برخوردار بوده‌ و به‌ یک‌ زبان‌ خارجی‌ مثل‌ انگلیسی‌ ، فرانسه‌ یا عربی‌ مسلط‌ باشد تا بتواند با جهانگردان‌ خارجی‌ به‌ راحتی‌ ارتباط‌ برقرار کند. این رشته از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

بازار کار و موقعیت‌ شغلی‌ رشته مدیریت 

یک‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ مدیریت‌ نباید انتظار داشته‌ باشد که‌ از همان‌ بدو امر به‌ عنوان‌ مدیر یک‌ شرکت‌ یا کارخانه‌ مشغول‌ به‌ کار گردد. چون‌ بخشی‌ از مطالب‌ و محتوای‌ کلاس‌های‌ مدیریت‌ باید به‌ عنوان‌ تجربه‌ از محیط‌ و سازمان‌های‌ جامعه‌ آموخته شود. در کل‌ فارغ‌التحصیل‌ مدیریت‌ دولتی‌ می‌تواند در موسسات‌ دولتی‌ و عمومی‌ و خدماتی‌ مشغول‌ به‌ کار گردد.

مدیریت‌ بازرگانی‌ می‌تواند در سازمان‌های‌ اقتصادی‌ و بازرگانی‌ فعالیت‌ کند و مدیریت‌ صنعتی‌ برای‌ کار در سازمان‌های‌ صنعتی‌ و تولیدی‌ مناسب تر است‌. به‌ دلیل‌ نیاز به‌ نیروی‌ کار متخصص‌ در صنعت‌ جهانگردی‌ کشور نیز ، تمامی‌ دانشجویان‌ گرایش‌ مدیریت‌ جهانگردی‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند.  آن ها می‌توانند در دفاتر خدمات‌ مسافرتی‌ به‌ عنوان‌ مدیر فنی‌ یا تورگردان‌ و یا در سازمان‌ میراث فرهنگی و گردشگری‌ وزارت‌ ارشاد و فرهنگ‌ اسلامی‌ مشغول‌ به‌ کار گردند. علاوه‌ بر شرکت‌های‌ بیمه‌ دولتی‌ که‌ به‌ متخصصان‌ رشته‌ مدیریت‌ نیاز دارند ، شرکت‌های‌ بازرگانی‌ و حمل‌ و نقل‌ که‌ در ارتباط‌ با تجارت‌ بین‌المللی‌ هستند نیز فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ مدیریت‌ بیمه‌ را جذب‌ می‌کنند.

کدام رشته کارشناسی ارشد مدیریت بهتر از سایر رشته‌هاست؟ 

 در شرایط فعلی گرایش‌های مدیریت بازرگانی و MBA از بازار کار بهتری برخوردار هستند ،  لیکن سایر رشته ها و گرایش ها نیز با توجه به شرایطی که هر فرد دارد می‌تواند مناسب باشد.
رشته مدیریت دولتی برای کسانی که درک مباحث کمی برایشان دشوار است و احتمالا در حال حاضر در سازمان‌های دولتی مشغول به کارند یا در آینده شانس استخدام در سازمان‌های دولتی را دارند رشته مناسبی است. همچنین برای دانشجویانی که از رشته‌های غیر مرتبط مانند رشته زبان انگلیسی ، حقوق یا ادبیات قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ادامه تحصیل دهند ، گرایش مناسب‌تری است.

در صورت نیاز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی رشته مدیریت و مشاوره انتخاب رشته در تمامی مقاطع تحصیلی با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته حسابداری
معرفی رشته روانشناسی
معرفی رشته مددکاری اجنماعی
معرفی رشته حقوق

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مدیریت”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.