خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مدیریت بازرگانی
معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

[contact_info title= “معرفی رشته مدیریت بازرگانی”] 

هر ساله داوطلبان کنکور سراسری بعد از اعلام نتایج نهایی اقدام به انتخاب رشته می کنند که مسلما نیاز است تا اطلاعات کاملی درباره رشته های مختلفی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده است داشته باشند که یکی از این رشته ها ، رشته مدیریت بازرگانی است که بسیار هم رشته پرطرفداری می باشد . داوطلبان باید پیش از هر انتخابی با ارزیابی ویژگی های این رشته و مطابقت با توانمندی ها و علایق خود تصمیم بگیرند که آیا می توانند در رشته مدیریت بازرگانی موفق باشند یا خیر ؟ این ارزیابی ها و اطلاعات شامل آشنایی با ماهیت رشته مدیریت بازرگانی ،توانمندی های لازم برای تحصیل در  رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار رشته مدیریت بازرگانی پس از فارغ التحصیلی است که می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشد . به همین منظور در ادامه این مقاله به معرفی رشته مدیریت بازرگانی خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی از مهم ترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیریت بازرگانی به فردی گفته می شود که نقش اساسی در سود و زیان شرکت ها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها ، اداره ها ، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدف های گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار هستند ، مشغول به کار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارت های ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.

 عمده بازار کار در این رشته عبارتند از:


۱- ادارات و سازمانهای دولتی: این کارفرمایان تابع ضوابط و شرایط استخدام های دولتی بوده و نیازها و دشواری های خودشان را دارند ، لذا جذب شدن در آن ها ساده نیست ، مخصوصا در مراکز استان ها. البته کار کردن در ادارات دولتی گرچه ثبات بیشتری دارد ، اما روحیه خاص خود را می طلبد.

۲- بانک ها: از دیگر متقاضیان محصلان در این رشته بانک ها و موسسات مالی اند که معمولا برای جذب نیرو در سایت خود و نشریه بازار کار آگهی می دهند ، لذا در فرصت اعلام شده می بایست اقدام نمایید، ضمن اینکه عمدتا آزمون و مصاحبه و شرط سنی نیز دارند. با توجه به شرکت کنندگان بسیار در آزمون ها ، آمادگی تحصیلی اداری نیز مورد نیاز می باشد.

۳- شرکت های خصوصی تجاری ، بازرگانی ، واسطه های واردات ، صادرات و ترخیص کالا دیگر مشتریان افراد باسواد رشته مدیریت بازرگانی هستند که پول مفت به کسی نمی دهند ، لذا بایستی از اصول عملی و رموز تجارت بهره مند باشید (که با کارکردن بدست می آید) ، انگلیسی و … بدانید ، پرشور باشید ، در این صورت هم شغل خوب و هم درآمد بالایی خواهید داشت

۴ – سایر شرکت ها نظیر بیمه ، کارخانجات ، گمرک ، موسسات و … همه نیاز به کارمند اداری دارند ، اما فراموش نکنید که در حال حاضر در اکثر خانواده ها فردی که تحصیلات امور اداری داشته باشد وجود دارد ، پس صرف بازار کار بزرگتر ، ضامن موفقیت در بازار کار نیست ، آنچه تمایز ایجاد می کند ، کسب مهارت ، تلاش زیاد ، روحیه رقابت طلبی و نهایتا باور قلبی به خود و توانایی هایتان است که حتی می تواند راهگشای دیگران و ایجاد شغل شود.

توانایی های لازم برای رشته مدیریت بازرگانی

  •   علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری
  •  قدرت و توان ادراک
  • تجزیه و تحلیل
  •  قدرت حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارت های عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و … )

لیست دروس رشته مدیریت بازرگانی

لیست دورس

    روانشناسی کار  بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان  حقوق بارزگانی بین الملل    سیاست های پولی و مالی
 بازاریابی بین المللسیستم های اطلاعاتی مدیریتسیستمهای خرید، انبارداری و توزیع    مدیریت تولید
 حقوق بازرگانی   معارف اسلامی بازاریابی و مدیریت بازار  بازرگانی بین الملل
 سازمانهای پولی و مالی بین المللی    حسابرسیتوسعه اقتصادی و برنامه ریزی  تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
پول و ارز و بانکداری    روش تحقیق در مدیریت    مدیریت مالی    مدیریت‌ منابع‌ انسانی
  زبان تخصصی زبان عمومیتحقیق‌ در عملیات‌ مدیریت‌ رفتار سازمانی
اقتصاد کلان کامپیوتر و کاربرد آن‌ در مدیریت‌  مبانی سازمان‌ و مدیریت‌ حقوق اساسی
اقتصاد خردمبانی مدیریت اسلامی الگوهای آنآمار و کاربرد آن‌ در مدیریتریاضیات و کاربردان درمدیریت
 اصول‌ حسابداری

مشاوره انتخاب رشته مدیریت بازرگانی

باید توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته مدیریت بازرگانی فقط آشنایی با کلیت رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار آن نمی تواند تنها معیار داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته تحصیلی قرار بگیرد بلکه علاوه بر این مطالب باید داوطلبان با مقایسه کارنامه کنکور سراسری خود با رتبه های قبولی داوطلبان در کنکور سال های گذشته بتوانند شانس خود را برای قبولی در این رشته بسنجند و فرم انتخاب رشته خود را بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه تکمیل نمایند . در صورت تمایل می توانید برای انجام پروسه انتخاب رشته خود و یا کسب اطلاعات مد نظر در مورد رشته های مختلف تحصیلی با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید. همچنین می توانید سایر مطالب ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته مدیریت کسب و کار
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته بهداشت عمومی
معرفی رشته مهندسی صنایع

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مدیریت بازرگانی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.