خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مامایی
معرفی رشته مامایی
معرفی رشته مامایی

معرفی رشته مامایی

معرفی رشته مامایی
معرفی رشته مامایی

[contact_info title= “معرفی رشته مامایی”] 

 از رشته مامایی چه می دانید؟ در حقیقت رشته مامایی را می توان از جمله رشته های پر مشقت اما مقدس نامید که از دیرباز تاکنون از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هست. رشته مامایی از زیر مجموعه‌ های گروه علوم پزشکی و بهداشت است که با هدف تربیت کارشناسان متعهد در زمینه آموزش و خدمات مامایی صورت گرفته است تا فارغ التحصیلان این رشته بتوانند در جهت تامین سلامت مادران و کودکان جامعه قدم بردارند.

رشته مامایی مباحثی نظیر جنین شناسی ، بارداری و زایمان و بیماری‌ های زنان ، نوزادان و مراقبت‌های مربوطه ، بهداشت ، تشخیص زودرس بیماری های دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار ، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده و بیماری‌های داخلی و جراحی مربوط به مامایی را در بر می گیرد که روز به روز شاهد پیشرفت این علم در دنیا هستیم. با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات کاملی را به صورت کاملا رایگان در مورد “معرفی رشته مامایی” دریافت نمایید. 

ماما کیست؟

اولین نکته در مورد معرفی رشته مامایی این است که آقایان حق شرکت در این آزمون را نخواهند داشت. و ماما کسی است که توانسته دوره های آموزشی رشته مامایی را در دانشگاه بگذارند و اکنون توانایی این را دارد که مسئولیت نظارت و مراقبت از مادران باردار را در قبل و بعد از زایمان به عهده بگیرد و با مسئولیت پذیری خود در هدایت زایمان قادر به مراقبت از نوزاد ، شناسایی و پیشگیری از شرایط غیر طبیعی و اورژانسی مادر و کودک ، مشاوره و آموزش در دوران بارداری ، تنظیم خانواده و مراقبت از نوزاد باشد.

بازار کار و توانمندی های مورد نیاز رشته مامایی

 همانطور که پیش تر اشاره کرده ایم این رشته شامل بخش های حمایتی ، مشاوره ای ، آموزشی و درمانگری می باشد و به شما شماره نظام پزشکی و حق تأسیس مطب ، تجویز دارو ، درخواست آزمایش های لازم و انجام سونوگرافی داده می شود. یک ماما می تواند در زایشگاه ها مشغول به کار باشد و در صورت به دست آوردن سابقه و تجارب لازم مدیر بخش زایشگاه بشود. لازم به ذکر است که کارشناس این رشته می تواند در مراکز ناباروری نیز مشغول به کار شود ، فعالیت هایی که در مطب مامایی انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • معاینه زنان ، مادران باردار و دختران
  • انجام تست های پاپ اسمیر و تعیین جنسیت و سلامت جنین
  • مشاوره و مراقبت از مادران باردار
  • تجویز دارو ، درخواست آزمایش و انجام سونوگرافی
  • مشاوره به دختران در سن بلوغ
  • تشخیص بیماری های زنان
  • مشاوره و تنظیم خانواده
  • سقط قانونی جنین
  • بررسی وضعیت مادر و نوزاد تا ۶ سالگی
  • برگزاری کلاس های زایمان فیزیولوژیک و طبیعی بدون درد
  • ارجاع بیمار در شرایط اضطراری به پزشک متخصص
  • واکسیناسیون
  • انجام زایمان طبیعی و انجام جراحی های مختصر زایمانی (مانند اپیزوتومی) در بیمارستان و زایشگاه

در حقیقت هرچه در این رشته تجربه بیشتری کسب کرده باشید ، در کار خود نیز موفق تر خواهید بود. با سیاست گذاری های پیش بینی شده دولت برای افزایش زایمان طبیعی و ایمن میتوان گفت که آینده روشنی برای فارغ التحصیلان رشته مامایی وجود خواهد داشت. همچنین تعداد کلاس های آموزشی زایمان طبیعی بدون درد و فیزیولوژیک بالا رفته و مادران زیادی اخیرا با این روش ، نوزادان خود را به دنیا می آورند.به امید اینکه همه مادران زایمان ایمن و آسانی داشته باشند. میتوانید برای مطالعه مطلب کامل مطلب بازار کار رشته مامایی بر روی لینک کلیک نمایید.

رشته مامایی مناسب چه کسانی می باشد؟

رشته مامایی عشق و علاقه و صبر و حوصله بسیار بالا می‌خواهد چون یک خانم در حال زایمان شرایط بسیار حساسی دارد و بسیاری از حرفها یا حرکاتش در اختیار خودش نیست و یک ماما باید در حد امکان با صبر و حوصله بسیار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد که مسئولیت جان دونفر یعنی مادر و جنین او را بر عهده دارد. همچنین یک ماما باید بسیار باهوش و نکته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند که کوچک باشد به سادگی نگذرد ، زیرا خیلی از مسائل یا علائم کوچکی که در هنگام بارداری یا زایمان ظاهرمی‌شود، در صورت عدم توجه می‌تواند خطرات جانی برای نوزاد یا مادر به دنبال داشته باشد.

همچنین دانشجوی این رشته باید تحمل خون و خونریزی، شب‌کاری و در کل کار در محیط بیمارستان را داشته باشد و به کار عملی نیز علاقه‌مند باشد چون دروس این رشته بیشتر عملی است و کمتر جنبه تئوری دارد. در سالهای اخیر دانشجویان مستعد و خوبی وارد رشته مامایی می‌شوند اما متاسفانه بسیاری از دانشجویان شناخت دقیقی از این رشته ندارند.

برای مثال نمی‌دانند که در ترم‌های اول باید در بیمارستان‌ کارها و خدمات ابتدایی پرستاری را انجام دهند و حتی گاهی اوقات به همین دلیل سرخورده می‌شوند و انصراف می‌دهند، در حالی که اگر با علاقه و عشق لازم وارد این رشته شوند، متوجه می‌شوند که مامایی رشته با ارزش و پراهمیتی است که از نظر معنوی می‌تواند انسان را به معنای واقعی کلمه راضی کند.دانشجوی مامایی باید از نظر جسمی و روحی سلامت کامل داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد چون مشاوره و آموزش بخش مهمی از کار یک ماما است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مامایی

چنانچه قصد تحصیل در رشته مامایی را دارید لازم است بدانید که این رشته در مقاطع کاردانی‌ و کارشناسی‌ گرایش خاصی ندارد و به طور عمومی ارائه می گردد. طول دوره تحصیل در رشته مامایی در مقطع کارشناسی ۴ سال است و این رشته در این مقطع در مجموع ۱۳۰ واحد درسی را دربرمی گیرد که ۲۰ واحد درسی آن مربوط به دروس عمومی ، ۲۰ واحد درسی مربوط به دروس علوم پایه ،  ۷۲ واحد درسی مربوط به دروس تخصصی الزامی ، ۲ واحد درسی مربوط به دروس تخصصی اختیاری و ۱۶ واحد درسی هم به دروس کارآموزی درعرصه اختصاص دارد.

رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد:

تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی ،  ژورنالیسم پزشکی ، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی ، تاریخ علوم پزشکی ، اکولوژی انسانی ، آموزش بهداشت ،  آموزش پزشکی ، رشته رفاه اجتماعی ، رشته ژنتیک انسانی ، رشته زیست فناوری پزشکی ، رشته نانوتکنولوژی پزشکی ، مدیریت خدمات بهداشت درمانی ، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ، رشته فیزیولوژی ، رشته فناوری اطلاعات سلامت ، رشته علوم تغذیه ، رشته علوم تشریحی ، رشته علوم بهداشتی در تغذیه ، رشته سلامت سالمندی ، رشته آمار زیستی ، مشاوره در مامایی ، رشته انفورماتیک پزشکی ، رشته اقتصاد بهداشت ، رشته ارزیابی فناوری سلامت ، رشته اپیدمیولوژی ، رشته مهندسی پزشکی ، رشته مامایی ادامه تحصیل دهند.

تعداد کل واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مامایی شامل ۳۲ واحد درسی است که ۱۶ واحد درسی به دروس اختصاصی اجباری ،  ۱۰ واحد درسی به دروس اختصاصی اختیاری و ۶ واحد هم به پایان نامه اختصاص دارد. ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، کردستان ، اهواز ، شهید بهشتی ، تبریز ، شیراز ، تهران ، مشهد ، گیلان و دانشگاه علوم پزشکی ایران از جمله دانشگاه های پذیرنده دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته مامایی هستند.

رشته های ارائه شده در مقطع دکتری:

 بیولوژی تولید مثل ، بهداشت باروری ، سالمند شناسی ، فیزیولوژی ، انفورماتیک پزشکی ، سلامت در بلایا و فوریت ها ، سلامت و رفاه اجتماعی ، اپیدمیولوژی ، مددکاری اجتماعی ، گفتار درمانی ادامه تحصیل دهند.

چنانچه بعد از مطالعه این مطلب نیاز به کسب راهنمایی های بیشتری داشته باشید می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته تا سوالات خود را در مورد معرفی رشته مامایی با ما در مان بگذارید. همچنین در صورت تمایل میتوانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته داروسازی
معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته دندان پزشکی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مامایی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.