خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته روانشناسی
معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

[contact_info title= “معرفی رشته روانشناسی”] 

روانشناسی را می توان اینگونه تعریف کرد که علم مطالعه رفتار و فرآیند‌های ذهن موجود زنده علی الخصوص انسان بر اساس روش علمی است. و به رفتار و فرآیندهای روانی از جمله احساس ، ادراک ، شخصیت ، تفکر  ، هوش ، حاقظه ، هیجان و انگیزیش و … می‌پردازد. رشته روانشناسی یک رشته کاربردی است که با تمامی جنبه های زندگی انسان در ارتباط است در واقع نیاز به این علم در زندگی مان در هر زمان احساس می شود و به همین خاطر این رشته در بین داوطلبان کنکوری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

روانشناسی دانشی نو ظهور است و هنوز مراحل تکاملی خود را می گذراند. لیکن با وجود اینکه گستردگی مباحث علم روانشناسی بسیار است و زمینه های مطالعاتی بسیاری را شامل می شود اما بازهم به طور مستمر به دلیل تنوع رفتارهای انسانی ، زمینه های تازه ای برای تحقیق در حال پدید آمدن هستند. چنانچه نیاز به کسب اطلاعات زیادی در این مورد “معرفی رشته روانشناسی” دارید می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. همچنین برای دریافت لیست دانشگاه هایی که رشته روانشناسی را در مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری ارائه می دهند ، میتوانید به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ مراجعه نمایید.

تاریخچه روانشناسی در یران

روانشناسی تحت عنوان علم النفس یا اخلاق ، بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. از رازی و ابن سینا و ناصر خسرو تا ملاصدرا کمتر متفکری را سراغ داریم که در آثار خود به این علم نپرداخته است. به رغم رونق و شکوه این رشته اوایل دهه ۱۳۴۰ فعالیت چشمگیری در روانشناسی وجود نداشت و این علم یا به عنوان بخشی از برنامه‌های رشته فلسفه و علوم تربیتی و یا به صورت بخشی از دوره‌های تربیت معلم تدریس می‌شد. دهه ۱۳۴۰ را باید دهه گسترش سازمانی روانشناسی در ایران نامید، چون طی این ده سال دوره لیسانس روانشناسی نخست در دانشگاه تهران و بعدها در سایر دانشگاههای ایران تأسیس گردید. در دانشگاه تهران دوره فوق لیسانس روانشناسی بوجود آمد و مؤسسه روانشناسی بنیان گذارده شد. برخی از این تحولات حاصل کوشش های دکتر محمود صناعی بود که در همان دوره پا به صحنه روانشناسی ایران گذاشت. خدمت بزرگ دکتر صناعی ترجمه کتاب اصول روانشناسی در سال ۱۳۴۲ بود.

در سال ۱۳۴۴ دکتر سعید شاملو بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه تهران را تأسیس کرد و بعدها بتدریج چنین مراکزی در دیگر دانشگاه ها تاسیس شد. با گسترش دوره‌های روانشناسی در دانشگاه های کشور کوشش های فراوانی در زمینه تالیف و ترجمه مکتب درسی در این رشته به عمل آمد. 

معرفی گرایش های رشته روانشناسی

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های روانشناسی بالینی ، آموزش کودکان استثنایی ، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ، سنجش و اندازه گیری یا روانسجی ، روانشناسی صنعتی و سازمانی ، روانشناسی شخصیت و روانشناسی عمومی است:

  • روانشناسی بالینی: خدمات تشخیص و درمان را به افرادی که دچار رفتار های نابهنجاری همچون افسردگی ،  اضطراب ، وسواس ، و … هستند ، ارائه می دهند که این خدمات در سه زمینه تشخیص ،درمان و پیشگیری از معضلات و ناهنجاری های رفتاری خواهد بود. در واقع روانشناسی بالینی نقش های شش گانه ای دارد که برای مثال می‌توان به مداخله و درمان ، مشاوره ، پژوهش ، مدیریت و غیره در راستای درمان و تشخیص بیماری ها و پژوهش در مورد آن ها اشاره کرد.
  • روانشناسی صنعتی ‌و سازمانی: یافته‌های روان‌شناسی ‌را در تمام‌ محیط‌ های ‌کاری ‌به‌کار می برد ،  یعنی ‌درباره‌ ‌این‌که ‌محیط‌ کار باید چگونه‌ باشد تا بهترین ‌بازدهی ‌را داشته ‌باشد یا چه ‌متغیرهایی ‌در ارتباط بهتر ‌بین‌ کارفرما و کارگر مؤثر است ‌و چه ‌عواملی ‌باعث‌ عدم ‌تفاهم ‌بین ‌کارفرما و کارگر می شود ،مطالعه‌ می کند.
  • روان‌شناسیی عمومی: به‌ مطالعه‌‌ کلیات ‌روان‌شناسی ‌میی پردازد.
  • روانشناسی شخصیت: در این رشته ابعاد مختلف شخصیت ، جنبه های ادراکی ، هیجانی ، ارادی و بدنی افراد و چگونگی سازگاری فرد با محیط مورد مطالعه قرار می گیرد.
  • روانسنجی: تسلط داشتن به نرم‌افزارهای آماری مختلف نظیر SPSS, LISREL, BILOG, MULTILOG, SAS و سایر نرم‌افزارها برای انجام تحلیل‌های آماری ضرورت دارد. این رشته به عبارتی با روش‌شناسی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی سروکار دارد.
  • روان‌شناسیی و آموزش‌ کودکان ‌استثناییی:  کاربرد یافته‌های ‌روان‌شناسی در رابطه ‌با کودکان ‌استثناییی (تیزهوشان‌ و معلولین ‌جسمانی) است‌.

مهارت ها و توانمندی های رشته روانشناسی

  • علاقه به کمک کردن برای حل مسائل انسان ها
  • صداقت
  • انعطاف پذیری
  • محرم اسرار بودن
  • مهارت های ارتباطی عالی و شنونده خوبی بودن
  • رویکرد دقیق ، منطقی و روش مند
  • مهارت های تصمیم گیری و حل مساله در سطح خوب

وظایف روانشناسان چیست؟

  • کمک به کودکان ، نوجوانان و جوانان برای غلبه کردن بر مشکلات آموزشی و روانی خود
  • همکاری با شرکت ها و سازمان ها در بهبود عملکرد و افزایش رضایت شغلی کارکنان 
  •  ترویج رفتار و نگرش سالم و کمک به بیماران و خانواده های آن ها برای غلبه بر بیماری ها
  • کمک به افراد در حل مشکلات شان و تصمیم گیری ها به خصوص در زمان های پراسترس زندگی شان
  • استفاده از تئوری های روانشناسی در شناسایی جرائم ، بازسازی و بهبود مجرمین
  • کمک به مراجعانی که در شرایطی سختی همچون نگرانی ، اضطراب ، افسردگی و بیماری های روانی قرار دارند.
  • کار با افراد ، تیم ها و سازمان ها برای بهبود انگیزه و عملکرد در زمینه مربی گری ، آموزش و رقابت و همچنین ترویج مشارکت ورزشی به صورت عمومی.

فرصت های شغلی رشته روانشناسی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی می توانند در مراکز دولتی از جمله بهزیستی ، شهرداری ، نیروی انتظامی ، سازمان زندان ها ، کانون اصلاح و تربیت ، بیمارستان ها ، مراکز مشاوره ، در مهد کودک به عنوان مربی مهد و در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه مشغول به کار شوند. ضمن اینکه با دریافت مجوز از بهزیستی می توانند برای تاسیس مهد کودک و خانه سالمندان اقدام نمایند.

همچنین لازم است بدانید که بازار کار در  مقطع ارشد و در گرایش های روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت ، یکسان است و فارغ التحصیلان می توانند به عنوان کارشناس در مراکز دولتی و کلینیک های درمانی و مشاوره ای و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیصی و درمانی فعالیت کنند و یا با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی برای تاسیس کلینیک مشاوره اقدام نمایند. برای مطالعه کامل مطلب بازار کار رشته رواشناسی کلیک نمایید.

لیست دروس رشته روانشناسی

 دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام – اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی – تاریخ وتمدن اسلامی –  آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی – تربیت بدنی ۱ و ۲

دروس پایه و اصلی 

روان شناسی عمومی ۱ و ۲ – آمار استنباطی – روان شناسی رشد ۱ و ۲ – آمار توصیفی – مبانی جامعه شناسی – روش تحقیق در روان شناسی – روان شناسی یادگیری – روان شناسی تربیتی – روان شناسی اجتماعی – شخصیت  – بهداشت روانی – تاریخچه و مکاتب روان شناسی – فیزیولوژی عمومی – روان شناسی احساس و ادراک – روان شناسی فیزیولوژیک – علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی – کلیات فلسفه – متون روان شناسی به زبان های خارجی ۱ – روان شناسی تجربی – انگیزش و هیجان – روان سنجی – آسیب شناسی روانی ۱ – روان شناسی مرضی کودک

دروس اختصاصی

آسیب شناسی روانی ۲ – طرح های پژوهشی آزمایشگاهی – مقدمات نوروپسیکولوژی – تفکر و زبان – متون روان شناسی عمومی ۲- سمینار در مسائل روان شناسی عمومی – روان شناسی جنایی – پژوهش های علمی ( انفرادی ) در روان شناسی عمومی – روان شناسی مشاوره و راهنمایی –  ارزشیابی شخصیت – روان شناسی هوش و سنجش آن – روان شناسی پویایی گروه – روان شناسی کودکان استثنایی – اختلالات یادگیری

دروس انتخابی

 کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل آماری – روان شناسی اجتماعی ،کاربردی -فلسفه اسلامی -بازپروری معلولین – روان شناسی مدیریت – انسان شناسی در اسلام – مدد کاری اجتماعی – روان شناسی تفاوت های فردی – روان شناسی اجتماعی ، تجربی – روان شناسی و آموزش کودکان معلول –  مقدمات ریاضی – روان شناسی صنعتی و سازمانی – اعتیاد (سبب شناسی و درمان آن ) – نگرش ها و تغییر آن – سیب شناسی اجتماعی – روان شناسی کودکان تیزهوش و آموزش های آن (فقط برای شاخه عمومی و گرایش بالینی

کاربران علاقه مند به رشته روانشناسی چنانچه با مطالعه این مقاله احساس کردند نیاز به دریافت مشاوره برای انتخاب این رشته به عنوان رشته دانشگاهی خود هستند می توانند با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردند. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته حسابداری
معرفی رشته مددکاری اجتماعی
معرفی رشته حقوق
معرفی رشته مدیریت

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته روانشناسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.