خانه / دکتری / مصاحبه دکتری سراسری
مصاحبه-دکتری-سراسری

مصاحبه دکتری سراسری

مصاحبه-دکتری-سراسری
مصاحبه-دکتری-سراسری
[contact_info title= “مصاحبه دکتری سراسری”] 

داوطلبان متقاضی شرکت در مقطع دکتری لازم است بدانند که تنها کسب رتبه قبولی در آزمون دکتری جهت ورود به مقطع دکتری کفایت نخواهد کرد. داوطلبان می بایست بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری، خود را در مرحله مصاحبه نیز اثبات نمایند. به این دلیل که مرحله مصاحبه ۵۰ درصد تاثیر در قبولی متقاضیان خواهد داشت، و می توان گفت که کسب موفقیت در این مرحله بسیار مهم تر از آزمون دکتری می باشد. بنابراین پس از عبور از آزمون دکتری سراسری و کسب رتبه قبولی، بار دیگر می بایست عزم خود را جزم و تمامی توانمندی خود را جهت موفقیت در مرحله مصاحبه به کار گیرند. اما چگونه می توان در این مرحله موفق شد؟
پاسخ این سوال را در این مقاله مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الو مشاوره به بهترین شکل ممکن خواهند داد و شما را از تمامی موارد مرتبط با مصاحبه از جمله فرایند برگزاری مصاحبه، مدارک مورد نیاز جهت حضور در جلسه مصاحبه، راهکار های کنترل استرس و نحوه انتخاب لباس در جلسه مصاحبه و … مطلع خواهند کرد.

با وجود ادغام آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد، مصاحبه دانشگاه آزاد به صورت مجزا انجام خواهد شد.

آشنایی با نحوه برگزاری مصاحبه دکتری سراسری

ابتدا شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چه کسانی برای مصاحبه به دانشگاه پذیرنده مراجعه می نمایند؟ لازم به ذکر است که هر دانشگاه به طور مستقل پس از اعلام نتایج دکتری، حد نصاب قبولی مرتبط با رشته های خود را منتشر می نماید و داوطلبان در این حالت با توجه به نمره خود در کارنامه و مقایسه با حد نصاب دانشگاه هایی که در برگه انتخاب رشته خود آورده اند می بایست به دانشگاه های پذیرنده جهت انجام مصاحبه مراجعه نمایند.

در جلسه مصاحبه علاوهبر اساتید، یک یا دو نفر دیگر نیز جهت ارزیابی میزان توانمندی و تسلط شما متقاضیان در زبان انگلیسی، پایان نامه و رزومه و… بر جلسه نظارت خواهند داشت که در ادامه مطلب نحوه برخورد و پاسخگویی به سوالات مصاحبه دکتری سراسری را شرح خواهیم داد.

چگونه خود را برای مصاحبه دکتری سراسری آماده کنیم ؟

هر داوطلبی که حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری در یک رشته محل را کسب کرده است، باید بداند که این فرصت فقط یکبار برای وی اتفاق خواهد افتاد و در واقع جلسه مصاحبه تکرار شدنی نیست. راه حل مناسب برای آشنایی با فضای مصاحبه و اطلاع از نحوه سوالات اساتید در جلسه مصاحبه این است که پیش از انجام مصاحبه به سراغ دانشجویان دکتری همان رشته و دانشگاهی که در آن دعوت به مصاحبه شده اید بروید و از اینکه کدام یک از اساتید در رشته شما ظرفیت پذیرش دانشجو دارند مطلع شوید به این دلیل که به احتمال بسیار زیاد همین اساتید در جلسه مصاحبه دکتری سراسری در رشته شما حضور خواهند داشت و در این حالت می توانید از نحوه سوالاتی که توسط اساتید پرسیده می شود آگاه شوید و با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

مدارک لازم جهت حضور در مصاحبه دکتری سراسری

مدارکی که همراه داشتن آن ها در جلسه مصاحبه الزامی است، عبارتنداز :

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. مدرک کارشناسی ارشد یا گواهی معادل و ریز نمرات دروس
  4. پایان نامه ارشد و ریز نمرات آن
  5. توصیه نامه از سه تن از اساتید کارشناسی ارشد از جمله استاد راهنما
  6. رزومه کامل تحصیلی و شغلی
  7. کتاب های ترجمه و یا تالیف شده
  8. گواهی سابقه تدریس
  9. گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی
  10. مدرک زبان (تافل، آیلتس، تولیمو و …)
  11. انتخاب موضوع پایان نامه مقطع دکتری

ارسال مدارک فوق جهت شرکت در مصاحبه برخی دانشگاه ها به صورت اینترنتی و برای برخی دانشگاه ها به صورت حضوری و در روز برگزاری آزمون است. جهت اطلاع از مدارک مورد نیاز و نحوه ارسال آن به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه نمایید.

سوالات مصاحبه دکتری سراسری ۹۹

یکی از سوالات متداول داوطلبان در تماس با مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی الومشاوره در رابطه با سوالات مصاحبه دکتری سراسری است. در این رابطه لازم است بگوییم که سوالات اساتید غیر قابل پیش بینی هستند، چرا که مصاحبه دانشگاه ها توسط اساتید مختلف انجام می شود. با این حال موضوعات کلی سوالات یکسان است. سوالات در زمینه معرفی و ارائه شرح حال، پایان نامه، زمینه کاری مورد علاقه، کار دانشجویی، مباحث درسی، مقالات و یا کتب تالیفی و ترجمه شده است. در صورت نیاز جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان آزمون دکتری ۹۹ :

هزینه مصاحبه دکتری
زمان اعلام نتایج مصاحبه دکتری
مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور
هزینه مصاحبه دکتری پردیس خودگردان

[banner]

[contact_info title= “مصاحبه دکتری سراسری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود با مشاوران ما درمیان بگذارید…

 

همچنین ببینید

دفترچه-انتخاب-رشته-دکتری-1400

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰”] پس از برگزاری آزمون دکتری ، داوطلبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.