خانه / انتخاب رشته / مشاوره انتخاب رشته کنکور
مشاوره-انتخاب-رشته-کنکور
مشاوره-انتخاب-رشته-کنکور

مشاوره انتخاب رشته کنکور

مشاوره-انتخاب-رشته-کنکور
مشاوره-انتخاب-رشته-کنکور
[contact_info title= ” مشاوره انتخاب رشته کنکور “]

آخرین مرحله برای وارد شدن به دانشگاه، انجام انتخاب رشته است و مهم ترین و حساس ترین گام نیز می باشد زیرا با انجام انتخاب رشته، آینده تحصیلی و شغلی داوطلب تعیین می شود و یک انتخاب غلط باعث می شود که زحمات چندساله داوطلب را هدر دهد. اطلاع از تمام جزئیات مربوط به انتخاب رشته باعث می شود که شما یک انتخاب رشته اصولی داشته باشید و در نهایت با پذیرش در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود و اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته خود رضایت مندی شغلی نیز فراهم شود. به همین دلیل این مطلب را فراهم نموده ایم تا در آن ضمن نگارش زمان و نحوه انتخاب رشته، به مواردی مانند تحلیل کارنامه و نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته نیز بپردازیم.

انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به طور مجزا و در دو بازه زمانی مختلف انجام خواهد شد.

زمان انتخاب رشته کنکور ۹۹

به دلیل آنکه بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری ، انتخاب رشته هر دو دانشگاه سراسری و آزاد را انجام می دهند بنابراین برای هر کدام از دانشگاه ها یک زمان جداگانه در نظر گرفته شده است تا داوطلبان فرصت انتخاب رشته در هر دو دانشگاه را داشته باشند.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

در سال گذشته انتخاب رشته دانشگاه سراسری در روز ۲۰ مرداد ماه آغاز گردید و داوطلبان بایستی با مراجعه به سایت سازمان سنجش اموزش کشور برای انتخاب رشته خود اقدام می نمودند. بنابراین احتمال داده می شود در سال ۹۹ نیز در نیمه دوم مرداد ماه فرصت چند روزه ای در اختیار داوطلبان قرار داده شود که برای انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان اقدام نمایند.

زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۹

پس از پایان انتخاب رشته کنکور سراسری، نوبت به انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد می رسد بنابراین داوطلبانی که قصد انتخاب رشته برای این دانشگاه دارند ، اواخر مرداد ماه می توانند از طریق مراجعه به سایت رسمی خود دانشگاه آزاد اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

نحوه انتخاب رشته کنکور ۹۹

انتخاب رشته نیز مانند ثبت نام به صورت الکترونیکی و از طریق سایت های مربوطه انجام می گیرد. برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری (روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان) باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید به سایت azmoon.orgمراجعه نمایید.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ به شرح مراحل زیر می باشد :

  • مراجعه به سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org 
  • انتخاب گزینه “سراسری” از منوی قرار داده شده در سمت راست سایت
  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹”
  • دریافت فرم انتخاب رشته و ثبت حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل
  • در پایان مراحل از شماره پیگیری ارائه شده توسط سامانه پرینت تهیه نمایید و آن را تا زمان پذیرش در دانشگاه ، نزد خود حفظ کنید.

مراحل انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد مجزا از سایر دانشگاه ها و از طریق سامانه الکترونیکی azmoon.org انجام می گیرد. داوطلبان باید پس از ورود به سامانه مذکور ، انتخاب رشته خود را به ترتیب مراحل زیر انجام دهند :

  • دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

داوطلبان بایستی برای اطلاع از اینکه رشته ی آن ها در کدام یک از واحدهای دانشگاهی و با چه تعداد ظرفیت ارائه شده است ، دفترچه انتخاب رشته را از لینک قرار داده شده در سامانه دانلود و مطالعه نمایند.

  • واریز هزینه انتخاب رشته از طریق کلیک بر روی لینک “خرید کارت اعتباری”

بدون واریز هزینه ثبت نام ، امکان ثبت کدرشته محل ها وجود نخواهد داشت. بنابراین باید با کلیک برروی لینک “خرید کارت اعتباری” هزینه انتخاب رشته را توسط کارت های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید.چنانچه وجه مورد نطر را با موفقیت واریز نمایید ، در پایان مراحل پرداخت شناسه و رمز ثبت نام توسط سامانه به شما ارائه داده می شود.

  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۹”
  • درج شناسه انتخاب رشته و شناسه ثبت نام در کادر ظاهر شده (شناسه انتخاب رشته در انتهای کارنامه اولیه درج گردیده است)
  • پس از وارد شدن به صفحه اختصاصی خود ، مشخصات فردی و رشته امتحانی تان برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
  • حال می توانید فرم انتخاب رشته را دریافت و نسبت به تکمیل آن با حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل اقدام نمایید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۹

برای اطلاع از کد رشته محل های ارائه شده و همچنین ظرفیت هر یک از رشته ها، بایستی دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دانلود و بررسی نمایید. برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به تفکیک هر یک از گروه های آزمایشی دفترچه انتخاب رشته جداگانه ولی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد یک دفترچه مشترک برای تمام گروه های آزمایشی منتشر می شود.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۹

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۹

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق بزرگترین سهمیه در کنکور سراسری می باشد و داوطلبان بر اساس ۳ سال آخر دوران دبیرستان خود در یکی از مناطق ۱ ، ۲ یا ۳ دسته بندی می گردند. در کارنامه اولیه همه داوطلبان ، بخشی از کارنامه به رتبه در سهمیه اختصاص داده شده است که داوطلبان باید انتخاب رشته خود را بر اساس رتبه مندرج در بخش سهمیه  انجام دهند زیرا که این رتبه از نظر سازمان سنجش تعیین کننده وضعیت قبولی داوطلب در دانشگاه های سراسری می باشد.

سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا

۲۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر ، همسر و فرزندان آن ها اختصاص دارد. همچنین ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها ، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

شرط لازم برای استفاده از سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا  ، به دست آوردن حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد همان رشته می باشد و در صورتی که ظرفیت رشته ای با داوطلبان ۲۵ درصدی   تکمیل نشود از داوطلبان ۵ درصدی برای تکمیل ظرفیت استفاده می شود.

سهمیه بهیاری

۵ درصد از ظرفیت رشته پرستاری به داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید رشته بهیاری که دارای ۳ سال سابقه کاری مرتبط در مراکز درمانی می باشند ، اختصاص  داده می شود..

سهمیه کارمندی

کارکنان و کارمندان دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های پزشکی ، مشمول ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه های نوبت دوم ( شبانه  ) هستند و در رشته های غیرپزشکی ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه های شبانه به کارمندان وزارت علوم و کارمندان دانشگاه ها تعلق داده می شود..

سهمیه بسیج

سهمیه بسیج فقط برای  انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد تاثیر گذار است و هیچ گونه تاثیری در انتخاب رشته کنکور سراسری ندارد. همچنین میزان موثر بودن آن وابسته  به مدت زمان دریافت کارت بسیج فعال است و متغیر می باشد.

در صورت نیاز جهت دریافت اطلاعات جامع تر در رابطه با سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ و دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد با مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۹

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته

داوطلبان باید بر اساس رتبه و ترازی که در زیر گروه های مختلف کسب نموده اند ، انتخاب رشته خود را انجام دهند. علاوه بر آن ، وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته دانشگاه های مختلف باید در نظر گرفته شود و چنانچه داوطلبی مجاز به تحصیل در دانشگاه روزانه و نوبت دوم نشده باشد ، حق انتخاب رشته های تحصیلی این دانشگاه ها را ندارد..

انتخاب های خوش بینانه

۲۰ درصد از انتخاب های اول فرم انتخاب رشته به بخش خوش بینانه اختصاص می یابد. در واقع این انتخاب ها بدون توجه به رتبه و تراز داوطلب است و فقط علاقه داوطلب به تحصیل در این رشته ها ، در نظر گرفته می شود.

انتخاب های واقع بینانه

انتخاب های منطقی یا واقع بیناناه شامل رشته هایی است که با توجه به رتبه و تراز دوطلب ، شانس پذیرش در این رشته ها معقول می باشد. در ضمن بیشترین انتخاب ها باید به این بخش اختصاص داده شود. (بیش از نیمی از انتخاب ها در بخش واقع بینانه قرار داده می شود)

انتخاب های بدبینانه

چنانچه داوطلبی در هیچ یک از انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه خود قبول  نشود ، انتخاب های بدبینانه او بررسی می شود. در بخش بدبینانه رشته هایی قرار داده می شود که شانس پذیرش داوطلب در آن ها زیاد است.

نکات مهمی که باید برای انتخاب رشته در نظر داشته باشید

علاقه : توجه به علاقه داوطلب ، مهم ترین معیار انتخاب رشته می باشد و همانطور که می دانید اگر شما رشته ای را از دانشگاه های روزانه پذیرفته شوید ولی علاقه ای به ادامه تحصیل در آن رشته نداشته باشید ، یکسال از تحصیل در دانشگاه های روزانه محروم خواهید شد.

بنابراین با در نظر گرفتن روحیه کاری و علاقه و استعداد خود ، یک انتخاب رشته اصولی انجام دهید.

دوری دانشگاه و مسافت : تحصیل در استانی غیر از استان محل زندگی نیازمند صرف هزینه های زیاد برای رفت و آمد ، اقامت ، خوابگاه و .. می باشد علاوه بر آن شما باید مواردی مانند دوری از خانواده و کمبود امکانات را نیز در نظر بگیرید.

شهریه دانشگاه : همانطور که می دانید فقط تحصیل در دانشگاه روزانه رایگان می باشد و برای تحصیل در دانشگاه های نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و آزاد باید شهریه پرداخت کنید. بنابراین باید شرایط مالی خود را نیز در زمان انتخاب رشته بسنجید تا پس از پذیرش در دانشگاه ، مشکلی در خصوص پرداخت شهریه نداشته باشید.

بازار کار : در حال حاضر و در وضعیت فعلی کشورمان ، می توان گفت که فقط رشته های علوم پزشکی از بازار کار مساعدتری برخوردار است ولی اگر هدف شما از تحصیل در یک رشته ، وارد شدن به بازار کار آن رشته است می توانند از شاغلین زمینه ، راهنمایی بگیرید و با آگاهی کامل انتخاب رشته انجام دهید.

دریافت راهنمایی از مشاوره تلفنی و مزیت آن

بسیاری از داوطلبان در آن مدت زمان کمی که برای انتخاب رشته در اختیارشان است ، فرصت دسترسی به یک مشاور مجرب و متخصص را ندارند و در این موقعیت بهترین راه کمک گرفتن از مشاوره تلفنی است. استفاده از مشاوره تلفنی علاوه بر آن که هزینه کمتری را دارد ، به شما کمک خواهد کرد که پاسخ تمام سوالات خود را بیابید و حتی در صورت تمایل می توانید انتخاب رشته خود را به دست مشاوران بسپارید و این اطمینان را داشته باشید که انتخاب رشته شما کاملا اصولی و با توجه به شرایط و توانمندی هایتان انجام خواهد شد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور ۹۹ :

چند نکته طلایی برای انتخاب رشته
انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹
سایت انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹
سایت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد
انتخاب رشته کنکور سراسری هنر 
اشتباه در انتخاب رشته
راهنمای عملی انتخاب رشته کنکور سراسری
 انتخاب رشته کنکور زبان
زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری 

 

[konkor]

[contact_info title= “مشاوره انتخاب رشته کنکور”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

۱۲ نظر

  1. سلام من مدرک پیش دانشگاهیمو نگرفتم می خواستم بدونم میتونم برا نیم سال دوم ثبت نام کنم؟؟؟و اینکه رشته های نمیسال دوم با چ عنوانی تو دفترجه هستن؟همون نوبت دومه؟

    • با سلام
      بله معمولا هر ساله اکثر دانشگاه ها برای نیمسال دوم به صورت بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی)پذیرش انجام میدهند،دفترچه ها با عنوان دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته بدون آزمون بهمن ماه ۹۸ منتشر می گردد

  2. سلام خاستم بپرسم من دیپلم فنی حرفه ای دارم در رشته الکترونیک و فوق دیپلم الکترونیک دارم… خیلی دلم میخاد رشته ادبیات زبان انگلیسی بخونم باید چکار کنم ؟ آموزشگاه آزاد هم کلاس زبان رفتم ولی میگن باید از کاردانی بخونم چون دروس آموزشگاه کامل نیستن

    • با سلام
      معمولا رشته انتخابی شما در مقطع کارشناسی ناپیوسته ارائه نمی شود. جهت تحصیل در رشته مورد نظر می بایست در مقطع کارشناسی پیوسته (هم به صورت با آزمون ، هم به صورت بدون آزمون )انتخاب رشته نماید.

  3. سلام خسته نباشید ببخشید من کاردانی رشته تجهیزات کنترلعفونت بیمارستان خوندم درعلمی کاربردی و خرداد۹۸ فارغ تحصیل میشم ایا میتونم در کنکو ر کارشناسی مامایی شرکت کنم

    • با سلام
      خیر ، با توجه به مدرک فارغ التحصیلی شما امکان تحصیل در رشته انتخابی شما (مامایی)وجد ندارد.

  4. ببخشید جایی دیدم که دانشگاه پردیس و بین الملل بدون کنکور رشته های پیراپزشکی ثبت نام میکنن درست؟
    اگه اینطور شرایطش و بگید لطفا چطور میتونم اطلاعات بیشتر بدست بیارم؟

    • با سلام
      جهت تحصیل در رشته های پیراپزشکی لازمه در کنکور سراسری شرکت نمایید،و همچنین نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر کسب نمایید.

  5. سلام برای انتخاب رشته دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور موقع ثبت نام کنکور بند مربوط به اونارو علامت نزدم امکانش هست موقع انتخاب رشته دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور ثبت نام کنم

    • با سلام
      بله ، شما می توانید در زمان انتخاب رشته کارت اعتباری دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را خریداری نموده و برای این دو دانشگاه انتخاب رشته خود را انجام دهید.

  6. با سلام. با معدل ۱۶ و ۴۰ صدم. چقدر شانس دارم برای قبولی در رشته زبان انگلیسی سوابق تحصیلی در دانشگاه ازاد تهران؟

    • با سلام
      با توجه به اینکه شرایط پذیرش در دانشگاه های بدون آزمون معدل کتبی مد نظر قرار گرفته است هر چه معدل داوطلب بالاتر باشد شانس قبولی هم افزایش خواهد کرد همچنین توحه داشته باشید علاوه بر معدل نحوه انتخاب رشته بقیه داوطلبان و ظرفیت دانشگاه در قبولی شما تاثیر گذار خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.