خانه / مشاوره خانواده / عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین
عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین

عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین

عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین
عوامل کاهش علاقه در روابط زوجین

[contact_info title= “عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین”] 

ازدواج مبنای شکل‌گیری خانواده است که خود جزو مهم‌ترین اتفاقاتی است که در طی زندگی فرد رخ می‌دهد. ازدواج یعنی پیوند زندگی مشترک دو فرد با حفظ استقلال نسبی هر یک در جهت تکامل شخصیت طرفین. پیوند زناشویی به‌عنوان پیچیده‌ترین نوع روابط انسانی واجد چنان توان بالقوه‌ای در آزادسازی احساسات است که در کم‌تر روابط بین فردی دیگر می‌توان نظیرآن را یافت. . مهم‌ترین اهداف ازدواج رسیدن به آرامش ، تأمین نیازهای جنسی و بقای نسل ، تکامل انسان و آرامش و امنیت اجتماعی است .

ازدواج در تعالی و سلامت روانی انسان‌ها نیز نقشی اساسی دارد به گونه‌ای که پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که افراد متأهل سالم‌تر و شادتر هستند. این مقاله در پی پاسخگویی به سؤالات زیر خواهد بود: آیا بین میزان درآمد ، تحصیلات ، اختلاف سنی خانواده و رضایت از زندگی زناشویی رابطه ای وجود دارد؟ آیا بین طول مدت زندگی زناشویی و رضایت از زندگی زناشویی رابطه ای وجود دارد؟ آیا بین میزان عشق و علاقه زوجین به یکدیگر و رضایت از زندگی زناشویی رابطه ای وجود دارد؟ با مطالعه کامل این مطلب می توانید اطلاعات کاملی را در مورد عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین کسب نمایید.

علت کاهش و نابودی عشق و علاقه در میان زن و شوهر

دلایل زیادی وجود دارند که موجب می شوند زوجین علاقه خود را نسبت به یکدیگر از دست بدهند. سرد شدن روابط یک اقدام آنی و تصمیم آنی نیست. بلکه فرآیندی است که در طول زمان رخ می دهد. در اینجا چند مورد از مهم ترین مواردی که می تواند سبب شوند همسران نسبت به یکدیگر سرد و بی تفاوت شوند به اختصار بیان شده است:

 اختلاف و مشاجره :

اکثر زنان و مردان هر گونه اختلاف نظر یا بحث و مشاجره را دال بر کمبود مهر و علاقه به هم تلقی می کنند ، معمولا مردان در هنگام دعوا و یا پس از آن به جای پرداختن به حل مشکل سعی بر پاک کردن صورت مسأله دارند.  غافل از آن که چنین روشی باعث می شود اختلافات همچون آتش زیر خاکستر پنهان شده و ریشه و بنیان زندگی مشترک را نابود کند.

 کاهش ذخیره روانی :

یکی از اجزا اصلی عزت نفس ، حس ارزشمند بودن است. این حس نیاز به باروری و تقویت دارد. مردان غالبا تقویت حس ارزشمندی شان را از طریق فعالیت های خارج از منزل بدست می آورند مثل تشکر یک مشتری یا همکار یا گرفتن ترفیع و پاداش.  ولی زنان خصوصا زنان خانه دار برای تقویت حس ارزشمندی شان بیشتر به همسر و سایر افراد خانواده نیاز دارند چرا که عمده فعالیت آنان کسل کننده و تکراری است و گاه تنش زا ، پس لازم است هر از چند گاهی مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرند.

اهمیت ندادن به مسائل جنسی:

مسائل جنسی یکی از موضوعات بسیاری مهمی است که زن و شوهر باید به آن توجه کنند ، همچنین اهمیت و تاثیر آن را بر زندگی خود جدی بگیرند. می توان این طور گفت که رابطه جنسی می تواند باعث افزایش و یا کاهش علاقه بین زوجین می شود. از این رو هیچ یک از زوجین نباید در رابطه جنسی خود کوتاهی نمایند.

 غیبت های مکرر:

 این ضرب المثل که می گوید از دل برود هر آنکه از دیده رود در مورد بسیاری از زوجین صادق بوده و دوره های غیبت طولانی مکرر همسر ( مشاغلی چون: خلبانی ، پزشکی ، شیف کاری شبانه و …) می تواند موجب بروز شک در علاقه بین همسران شود.

 موضوعات حل نشده گذشته :

حافظه احساسی خانم ها بسیار قوی است و هر نوع مشکل و مساله حل نشده ای نقش یک خار را بازی می کند و با کوچکترین تلنگر درد آن تازه می شود. یکی از اشتباهات بزرگ آقایان فرار از طرح مشکل و در نهایت سرپوش گذاشتن بر روی آن هاست.

سطح درآمد و رضایت زناشویی

 یکی از مسائل مهم در زندگی زناشویی ، بعد اقتصادی خانواده است. برخی بر این باور هستند که درآمد بالا می تواند رضایت زناشویی و پس از آن رضایت زندگی را نیز افزایش دهد. این پندار درست نیست که پول خوشبختی می آورد ، بلکه درآمد مطلوب در کنار هزینه درست می تواند این رضایت را به همراه داشته باشد. افراد با سطح درآمد مطلوب ، به دلیل امکان فراهم آوردن شرایط محیطی و تربیتی بهتر برای خود و فرزندانشان ، آرامش روانی بیشتری و اعتماد به نفس بیشتری دارند.
در بعد ارتباطات اجتماعی ، داشتن درآمد مطلوب ، توانایی برقراری ارتباط های اجتماعی را افزایش می دهد و به سبب برخورداری از روابط اجتماعی گسترده تر ، حمایت های اجتماعی بیشتری نصیب افراد می شود و با تنیدگی های کمتری مواجه می شوند. از سوی دیگر فشارهای اقتصادی ، نگرانی های دائمی درباره بی پولی و ناهماهنگی دخل و خرج سبب کاهش رضایتمندی زناشویی می شود.دسترسی زنان به منابع مالی و استقلال اقتصادی و تأمین بخشی از نیازها و هزینه های خانواده ، پایگاه قدرت آن ها در خانواده و تصمیم گیری ها را بهبود می بخشد و رضایتمندی زناشویی آن ها را افزایش می دهد.

تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین

 رابطه سطح تحصیلات و رضایت زناشویی یک ارتباط معنی دار به دست آمده است بدین معنا که با افزایش سطح تحصیلات همسر ، رضایت زناشویی نیز افزایش می یابد. این ارتباط برای زنان در مقایسه با مردان قوی تر است.  نبود تحصیلات یا اختلاف فاحش بین تحصیلات زوجین ممکن است سبب ایجاد احساس حقارت و آزردگی شده و عدم درک صحیح طرفین از یکدیگر را منجر شود. چرا که دیدگاه فرد تحصیل کرده ممکن است نسبت به شرایط اختلاف خود ، خیلی واقع بینانه تر باشد تا همسر خود ، زیرا او مسلما آگاهی بیشتری نسبت به مسائل اطراف خود دارد ، ولی همسرش اگر هم سطح او نباشد ، طرز تفکری کاملا متفاوت نسبت به مسائل گوناگون خواهد داشت و بر همان اساس ، واکنش آن ها نسبت به این مسائل هم متفاوت خواهد بود.

نقش فاصله سنی زوجین در رضایت از زندگی زناشویی

اختلاف سنی زیاد چه از طرف زن و چه از طرف مرد مشکلاتی را در روابط جنسی آن ها بوجود می آورد و ما اصطلاحی به اسم یائسگی زنانه و یائسگی مردانه داریم. همانطور که می دانید زنان در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی اکثرا دچار یائسگی می شوند و هورمون های مردانه در مردان نیز بعد از سن ۵۰ سالگی کم کم رو به کاهش می‌رود حال اگر زوجی تفاوت سنی بالایی داشته باشند به عنوان مثال اگر زنی ۱۵ سال تفاوت سنی با همسر خود داشته باشد در زمانی که هنوز او جوان است و یائسه نشده است همسرش توانایی برقراری رابطه جنسی نداشته و یا نمی تواند روابط جنسی متعددی با همسر خود داشته باشد و انتظار وی را برآورده کند که عکس این موضوع هم صادق است.

راهکار های ایجاد عشق و علاقه زوجین

در میان گذاشتن نیازها و خواسته های خود با همسرتان:

بسیاری از ناراحتی ها و بحث ها ناشی از این است که زوجین با خودشان این تصور را دارند که همسرشان از طریق رفتارهایشان متوجه ناراحتی آن ها می شود ولی حقیقتی که وجود دارد این است که صحبت نکردن راجع به مسائل ، مشکلات و خواسته هایتان باعث حل شدن مشکلات نمی شود ، بلکه به مرور زمان باعث سرد شدن روابط زناشویی و کمبود محبت می شود. 

به هیچ عنوان همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید:

 این کار باعث می شود که اعتماد به نفس همسرتان کمتر شود و دائما به این فکر کند که دیگران در نظر شما بهتر از او هستند.

همسر خود را عاقلانه انتخاب کنید:

 مهم ترین گام برای شروع زندگی مشترک انتخاب عاقلانه و درست همسر می باشد زیرا زمانی که شما انتخاب خود را با توجه به ویژگی های شخصیتی ، ارزش ها و خصوصیات او انتخاب کنید در مسائل و مشکلات به وجود آمده می توانید رفتار درستی انجام دهید.

به همسرتان محبت کنید:

محبت یک نعمت خدادادی است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند ،  در صورتی که زنان از جانب همسر خود محبت نبینند حتی انگیزه ای برای انجام فعالیت های روزانه خود ندارند.

از رفتارهای مطلوب همسرتان قدردانی کنید:

زمانی که همسرتان کاری را انجام می دهد که شما از رفتارش خشنود می شوید سعی کنید از رفتارهایش قدردانی کنید ، این کار باعث می شود که همسرتان تشویق شود و آن رفتار را تکرار نماید.

همسر خود را حامی و پشتیبان بدانید:

فراموش نکنید که محرم ترین فرد به شما همسرتان است ، پس در همه موارد و تصمیم گیری ها از همسر خود راهنمایی و مشورت بخواهید.

به همسرتان هدیه بدهید:

 گاهی بدون مناسبت برای یکدیگر هدیه بخرید. که همسرتان احساس کند که برای شما ارزش دارد و شما به او اهمیت می دهید.

در صورت تمایل می توانید علاوه بر مطالعه سایر مطالب ما سوالات خود را  در زمینه عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین با کارشناسان مرکز الو مشاوره نیز تماس گرفته و راهنمایی های کامل تری را در زمینه مشکلات زناشویی خود دریافت نمایید.

روابط زناشویی موفق
مشاوره جنسی و زناشویی تلفنی
چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟
با چه کسانی نباید ازدواح کرد؟

 

[contact_info title= “عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.