خانه / دسته‌بندی نشده / شرایط رشته های دارای تعهد خدمت
شرایط رشته های دارای تعهد خدمت

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت[contact_info title= “شرایط رشته های دارای تعهد خدمت”]

پذیرش و فارغ التحصیلی در برخی از رشته های دانشگاهی، از طریق ارائه تعهد خدمت امکان پذیر است. رشته های دارای تعهد خدمت رشته هایی هستند که دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی خود، باید تعهد خدمت آن رشته را در ارگان های دولتی بگذرانند در غیر این صورت مدرک فارغ التحصیلی به آن ها اعطا نخواهد شد. مدت زمانی که باید تعهد خدمت را گذراند، متفاوت است. در ادامه به شرایط رشته های دارای تعهد خدمت خواهیم پرداخت.

در رشته های علوم پزشکی فارغ التحصیلان بایستی به مدت ۳ برابر طول دوره تحصیلی خود، طرح تعهد خدمت را طی نمایند.

شرایط تعهد خدمت در رشته های علوم پزشکی

فارغ التحصیلی در رشته های علوم پزشکی مشروط به گذراندن طرح نیروی انسانی ، در ارگان های معرفی شده توسط وزارت بهداشت و درمان است. طول دوره تعهد خدمت رشته های علوم پزشکی ، سه برابر مدت تحصیل است این به این معناست که اگر شما بخواهید در رشته پزشکی تعهدخدمت ارائه دهید ، باید بیش از ۲۰ سال در مراکزی که توسط وزارت بهداشت و درمان تعیین می شود ، خدمت کنید.

لازم به ذکر است که امکان تحصیل همزمان با طرح خدمت وجود ندارد و تنها راه ادامه تحصیل این است که نصف تعهد خدمت خود را بگذرانید و سپس برای ادامه تحصیل اقدام نمایید. بنابراین فرضا اگر رشته پزشکی را در کنکور سراسری پذیرفته شوید ، ابتدا باید ۷ سال دوره دانشگاه خود را بگذرانید و سپس بایستی حداقل ۱۰ سال تعهد خدمت را ارائه دهید و پس از آن می توانید برای گرفتن تخصص خود و ادامه تحصیل اقدام نمایید.

شرایط تعهد خدمت در رشته های غیرپزشکی

  • بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، حدود ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش رشته های دانشگاه روزانه و موسسات آموزش عالی در برخی از مناطق محروم ، به داوطلبان بومی آن استان تعلق می یابد و در قبال این امتیاز ویژه ، داوطلبانی که در این رشته ها پذیرفته می شوند باید در هنگام ثبت نام تعهدی مبنی بر ارائه خدمت دوبرابر طول مدت تحصیل خود در مناطق محروم بدهند.
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه مناطق ۲ و ۳ در دانشگاه های روزانه پذیرفته شده اند ، به دلیل آنکه از امکانات تحصیل رایگان استفاده می نمایند باید متعد شوند که دو برابر مدت تحصیل خود را در مراکزی که توسط دانشگاه و سازمان مربوطه معرفی می شود ، دوره خدمت بگذرانند.
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه منطقه ۱ ، در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند بایستی در هنگام ثبت نام متعهد شوند که ۱ برابر طول مدت تحصیل خود ، در سازمانی که توسط ارگان مربوطه تعیین می شود خدمت کنند.

شرایط کلی پذیرش در رشته های دارای تعهد خدمت

  • تحصیل در رشته های دانشگاه های  نوبت دوم ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، مجازی و پردیس خودگردان هیچ گونه تعهد خدمتی ندارد.
  • داوطلبانی که با استفاده از در رشته های دارای تعهد خدمت پذیرفته می شوند ، بایستی در زمان ثبت نام حضوری متعهد شوند که پس از فارغ التحصیلی چنانچه سازمان یا ارگانی نیاز به نیرو داشته باشد ، تعهد خدمت خود را در آن جا بگذرانند.
  • داوطلبانی که در دانشگاه های روزانه و تربیت دبیر شهیدرجایی پذیرفته می شوند ، بایستی به میزان دو برابر طول مدت تحصیل خود ، در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند.
  • دارا بودن مدرک دیپلم سه ساله نظام جدید و یا مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم ، از شرایط اصلی پذیرش در رشته های دارای تعهد خدمت است.
  • پذیرش در برخی از رشته های دارای تعهد خدمت از میان داوطلبان دارای محدوده ی سنی ۱۸ الی ۲۴ سال انجام می شود.
  • مدت تعهد برای استفاده کنندگان از سهمیه های مناطق ۲ و ۳ در رشته های تحصیلی دوره روزانه در هر صورت کمتر از ۵ سال نخواهد بود.
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی، بعد از اتمام دوره تعهد انجام می پذیرد.

لیست رشته های دارای تعهد خدمت

تمام رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و رشته های پیراپزشکی مانند هوشبری، اتاق عمل، پرستاری، مامایی و … در هر دانشگاهی که ارائه شوند دارای تعهد خدمت هستند . در دو تصویر زیر برخی از رشته های دارای تعهد خدمت را مشاهده می کنید و می توانید برای اطلاعات بیشتر ، دفترچه انتخاب رشته مربوط به گروه آزمایشی خود را دانلود و بررسی نمایید.

 

مطلب فوق به طور کامل هر آنچه که بابد درباره رشته های دارای تعهد خدمت را بدانید ، به شما ارائه داده است ولی در صورت وجود هر گونه ابهام یا سوال، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان :

بازارکار رشته تربیت بدنی
 آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری
آخرین رتبه قبولی پرستاری دانشگاه سراسری
آخرین رتبه قبولی پرستاری دانشگاه آزاد
بازار کار رشته مامایی
آخرین رتبه قبولی مامایی دانشگاه پردیس خودگردان
آخرین رتبه قبولی مامایی دانشگاه سراسری 
آخرین رتبه قبولی هوشبری دانشگاه سراسری
 آخرین رتبه قبولی هوشبری دانشگاه پردیس خودگردان
آخرین رتبه قبولی هوشبری دانشگاه آزاد
 بازار کار رشته دندانپزشکی
 آخرین رتبه قبولی رشته دندان پزشکی دانشگاه سراسری
آخرین رتبه قبولی علوم تغذیه دانشگاه سراسری
آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی

[banner]

[contact_info title= “شرایط رشته های دارای تعهد خدمت”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

لیست-رشته-های-بدون-کنکور-دانشگاه-علمی-کاربردی-1400

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۰

[contact_info title= “لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۰ “] دانشگاه علمی کاربردی …

۷ نظر

  1. ببخشید منی که بومی تهران هستم میتونم مثلا داروسازی تهران تعهدی بخونم؟ یا جز تهران چه شهرایی میتونم تعهدی بخونم؟

  2. سلام من بومی شهر ابادان و رشته ریاضی هستم. میشه بدونم برای تعهد خدمت رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی میتونم توی شهر خودم خدمت کنم؟ یا حتما جایی که سازمان ذی ربط مشخص میکنه؟
    و اینکه بعد از اتمام مدت تعهد استخدام رسمی میشیم یا عذرمون رو میخوان؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      معمولا برای تعهد خدمت هر جایی که سازمان مشخص نماید میبایست خدمت کنید و معمولا بعد از دوره تعهد خدمت در صورت نیاز سازمان استخدام خواهید شد.

  3. سلام من دانشجوی ترم ۳ تعهدی پرستاری هستم قصد انصراف داشتم رفتم از مسئول دانشگاه پرسیدم که جریمه اش چقدره؟گفتن وزارت علوم تعیین میکنه ونمیدونستن. شما میدونین چقدره؟تو رو خدا جواب بدین خیلی مهمه

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      معمولا به اندازه شهریه ترم های گذرانده (۲ الی ۳ میلیون )می باشد اما جهت تعیین مبلغ دقیق با وزارت تماس حاصل فرمایید.

  4. سلام من ترم آخرپرستاری تعهدی هستم و سه برابر مدت تحصیل تعهددارم گفتن ک تا ۶سال نمیتونم ادامه تحصیل بدم ایا بعد از۶سال خدمت فقط میتونم ارشد پرستاری بدم یا میتونم کنکور هم شرکت کنم یعنی بعد ۶سال میتونم ی رشته دیگه برم مثلا کنکور بدم براپزشکی یافقط میتونم پرستاریمو ارتقا بدم

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      بعد از دوره تعهد در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه می توانید در کنکور سراسری و همچنین آزمون کارشناسی ارشد شرکت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.