خانه / رشته های بدون کنکور / تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

در سال های گذشته شرکت در کنکور سراسری برای کسب رتبه و پذیرش در دانشگاه ها ضروری بود اما اکنون داوطلبان می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری و بر اساس سوابق تحصیلی خود در دانشگاه های مختلف ادامه تحصیل دهند. البته در این میان سهمیه هایی هم وجود دارد که شانس داوطلبان جهت پذیرش در دانشگاه ها را افزایش می دهد. در ادامه این مقاله تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری را بررسی خواهیم کرد.

هر یک از متقاضیان جهت تحصیل در دانشگاه های سراسری می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری، در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام نمایند. سهمیه هایی که هر یک از داوطلبان بدون آزمون سراسری می توانند از آن جهت پذیرش در دانشگاه مورد نظر استفاده کنند، شامل سهمیه مناطق، ایثارگری و رزمندگان، مناطق محروم و … می باشد.

[contact_info title= “تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲”]

معرفی سهمیه های بدون کنکور سراسری ۱۴۰۲

متقاضیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های سراسری می توانند صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بدون شرکت در آزمون کنکور، در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام نمایند. به این منظور که رتبه کنکور دیگر ملاک اصلی برای پذیرش در این دانشگاه ها نیست.

افرادی که دارای سهمیه هستند، می توانند از سهمیه خود جهت پذیرش در دانشگاه استفاده کنند. یکی از اصلی ترین عوامل که شانس افراد برای ثبت نام در این دانشگاه ها را بیشتر می کند، تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری می باشد.

اصلی ترین مزیت دانشگاهایی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند، این است که افراد دیگر نیازی به شرکت در کنکور سراسری نخواهند داشت و می توانند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.

از جمله سهمیه های موثر جهت ثبت نام در دانشگاه می توان سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق محروم، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی را نام برد.

نحوه تاثیر سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲

تاثیر گذار ترین و اولین سهمیه ای که شانس همه داوطلبان برای ثبت نام را تحت تاثیر قرار می دهد، سهمیه مناطق می باشد. شرایط تحصیلی و امکانات آموزشی دوران تحصیل داوطلب تعیین کننده نوع سهمیه شرکت کنندگان می باشد. سهمیه منطقه ۱ (شهر ها و مناطق نیمه پیشرفته)، سهمیه منطقه ۲ (مناطق نیمه پیشرفته) و سهمیه منطقه ۳ (شهرهایی با امکانات آموزشی پایین) هستند.

شرایط بهره گیری از سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور سراسری ۱۴۰۲

همه افرادی که در نظام جدید آموزشی تحصیل کرده اند، بر اساس اینکه مدرک تحصیلی سه سال پایانی دوره دوم متوسطه خود را در چه محلی دریافت کرده باشند، از سهمیه مناطق ۱ تا ۳ بهره مند می شوند.

همچنین تمام افرادی که در نظام قدیم آموزشی تحصیل کرده اند، بر اساس اینکه سه سال پایانی دبیرستان خود را در چه محلی دریافت کرده اند، از سهمیه مناطق ۱ تا ۳ بهره مند خواهند شد.

افرادی که در نظام ترمی-واحدی-سالی-واحدی دوره آموزش متوسطه تحصیل کرده باشند، بر اساس اینکه مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال پایانی دبیرستان خود را در چه محلی دریافت کرده باشند، از سهمیه مناطق ۱ تا ۳ استفاده خواهند کرد.

چنانچه مدارک تحصیلی داوطلبان در محل های مختلفی دریافت شده باشد، افراد از سهمیه مناطق مرفه بهره مند خواهند شد.

داوطلبانی که حداقل ۲ سال از سال های پایانی دوران تحصیل خود را در کشور های خارجی تحصیل کرده باشند، از سهمیه منطقه ۳ بهره مند خواهند شد.

برای افرادی که معلول و ناتوان باشند، سهمیه منطقه ۳ در نظر گرفته خواهد شد.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون آزمون سراسری ۱۴۰۲

افراد مشمول سهمیه رزمندگان در دو دسته قرار خواهند گرفت. دسته اول افرادی هستند که حداقل ۶ ماه(از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۵۹ تا ۶۷) در دوره دفاع مقدس به صورت داوطلب در دوره دفاع مقدس حضور داشته اند. این دسته از افراد می توانند به وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان بسیج مستضعفان مراجعه کرده و برای دریافت فرم سهمیه خود، اقدامات لازم را انجام دهند. این دسته از داوطلبان می توانند پس از تکمیل فرم و دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی، برای نام نویسی در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری اقدام نمایند.

دسته دوم شامل تمام کارمندان ثابت، پیمانی و یا کارکنان نظام وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشند که حداقل ۶ ماه پیوسته یا ۹ ماه ناپیوسته (از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۵۹ تا ۶۷)  به عنوان داوطلب در دوران دفاع مقدس در میدان نبرد حضور داشته اند. این دسته از افراد هم می توانند برای دریافت کد رهگیری از طریق سایت ارتش به آدرس www.aja.ir اقدام کنند.

میزان تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری در ثبت نام بدون کنکور داوطلبان باید توسط مقام ارشد یکی از نهادهای نیروهای مسلح تایید شود. در نهایت افراد می توانند کد ۱۲ رقمی این نوع سهمیه را دریافت کرده و از آن برای پذیرش در دانشگاه های بدون کنکور بهره ببرند. این کد به مدت یک سال اعتبار دارد.

در جدول زیر نحوه تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون آزمون سراسری قرار داده شده است.

درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری
همسران و فرزندان شهدا۲۵ درصد
همسر و فرزندان رزمندگان مفقودالثر۲۵ درصد
جانبازانی که حداقل ۲۵ درصد جانبازی دارند به همراه همسر و فرزندانشان۲۵ درصد
آزادگان به همراه همسر و فرزندانشان۲۵ درصد
جانبازانی که درصد جانبازی آنها زیر ۲۵ می باشد به همراه همسر و فرزندانشان۵ درصد
همسر و فرزندان رزمندگانی که برای حداقل ۶ ماه به شکل داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرده اند۵ درصد

نحوه تاثیر سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری

تنها گروه خاصی از افراد مشمول سهمیه مناطق محروم هستند. داوطلبانی که به عنوان بومی استان های کرمانشاه، لرستان، بوشهر، ایلام، چهارمحال بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد هستند، می توانند از سهمیه در نظر گرفته شده برای مناطق محروم بهره مند شوند. مناطق محروم حدودا ۴۰ درصد از ظرفیت ثبت نام بدون کنکور رشته های مختلف دانشگاه های سراسری را شامل می شود.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

این نوع سهمیه، شامل شهرها و مناطقی می شود که درگیر بلایایی از جمله سیل، زلزله، طوفان و… بوده و خسارات جانی و مالی زیادی به این مناطق وارد شده است.

هر یک از افرادی که درگیر بلایای طبیعی هستند، برای بهره گیری از تاثیرات سهمیه آن، باید یک گواهی از فرمانداری منطقه خود دریافت نموده و در زمان ثبت نام به دانشگاه مربوطه تحویل دهند.

[contact_info title= “تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲”]

کلام آخر

در مقاله فوق در رابطه با تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲، تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون آزمون سراسری ۱۴۰۲ و نحوه تاثیر سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری ارائه شد. همانطور که گفته شد، سهمیه های بدون کنکور سراسری شامل سهمیه مناطق، رزمندگان و ایثارگران می باشد. افراد می توانند جهت دریافت کد ۱۲ رقمی سهمیه های ایثارگران و رزمندگان خود، از ارگانی که صاحب امتیاز هستند، اقدام نمایند.

چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی در زمینه تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

 

همچنین ببینید

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور ۱۴۰۲

آگاهی از معدل لازم برای رشته های بدون کنکور ۱۴۰۲ گام اول برای ثبت نام …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.