خانه / انتخاب رشته / راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری
راهنمای-جامع-انتخاب-رشته-دکتری

راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری

راهنمای-جامع-انتخاب-رشته-دکتری

[contact_info title= “راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری”]

با اینکه داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکتری، بارها فضای انتخاب رشته را تجربه کرده اند، پس از شرکت در آزمون دکتری نیز بزرگترین دغدغه آن ها پشت سر گذاشتن مرحله انتخاب رشته دکتری است. از این رو تیم تحریریه مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره بر آن شد تا با نگارش این مطلب زیر نظر مشاوره مرکز تحت عنوان “راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۹۹” گام کوچکی در راستای کمک به داوطلبان آزمون دکتری ۹۹ جهت انجام یک انتخاب رشته صحیح بردارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید، سپس چنانچه در پایان باز هم سوال یا ابهامی برایتان باقی ماند، با کارشناسان مرکز الومشاره تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مجزا و در دو بازه زمانی مختلف انجام خواهد شد.

راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۹۹

برخی داوطلبان گمان می کنند که صرف کسب رتبه خوب در آزمون دکتری، ضامن پذیرش آن ها در رشته و دانشگاه های برتر کشور است. در حالی که طبق تجربه مشاوران مرکز الومشاوره، طی سال های گذشته داوطلبانی با وجود کسب رتبه های برتر به دلیل اشتباه در انتخاب رشته دکتری و همچنین عدم تسلط در مرحله مصاحبه دکتری، شانس پذیرش خود را در دانشگاه های برتر از دست داده اند.

جهت انجام یک انتخاب رشته ایده آل ابتدا لازم است کارنامه ای را که در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری ۹۹ منتشر می شود را آنالیز کنید. در کارنامه آزمون دکتری مشخص شده است که هر داوطلب در کدام یک از دوره های روزانه، غیر روازنه، بورس خارج از کشور، پردیس های خودگردان، دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد مجاز شده است. تاثیر یا عدم تاثیر سهمیه ای مختلف نیز در این کارنامه مشخص شده است. بنابراین با در نظر گرفتن جوانب مختلف، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه، دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان شده اید، شما مجاز به انتخاب حداکثر ۵۰ کد رشته محل خواهید بود. توصیه می شود قبل از اقدام به انتخاب رشته ابتدا دفترچه انتخاب رشته دکتری ۹۹ را دانلود و به طور کامل مطالعه فرمایید. سپس به سایت انتخاب رشته دکتری مراجعه و در فرم انتخاب رشته، کد رشته ها را بر اساس علاقه اولویت بندی کرده و در فرم انتخاب رشته وارد نمایید. جهت مشاوره انتخاب رشته دکتری و اطلاع از رتبه قبولی داوطلبان آزمون دکتری سال های گذشته جهت انجام یک انتخاب رشته ایده آل و به دور از اشتباه، با مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

سایت و نحوه انتخاب رشته دکتری سراسری

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، در کارنامه اولیه آزمون دکتری، دوره هایی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده است، مشخص می گردد. بنابراین اگر مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، نوبت دوم و دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان شده اید، بایستی در زمان مقرر به سایت انتخاب رشته دکتری (سایت سازمان سنجش آموزش کشور) به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایید. سپس گزینه “دکترای تخصصی” را از منوی موجود در سمت راست صفحه انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.

سپس در صفحه باز شده، بر روی لینک مربوط به انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) سال ۱۳۹۹ کلیک کنید.

در مرحله بعد صفحه ای باز می شود که نکات مهمی در رابطه با انتخاب رشته مطرح کرده است. پس از مطالعه آن بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک کنید.

سپس صفحه ای باز می شود که در آن دو روش جهت ورود به صفحه انتخاب رشته به نمایش در می آید.

پس از ورود به سیستم انتخاب رشته، کد رشته محل های مورد نظر خود را به ترتیب علاقه اولویت بندی کرده و در فرم انتخاب رشته وارد کنید. در نهایت بر روی گزینه “ثبت” کلیک کنید. پس از کلیک بر روی گزینه “ثبت” یک کد ۱۵ رقمی به عنوان رسید انتخاب رشته برای شما صادر خواهد شد که به منزله ثبت موفقیت آمیز کد رشته محل های موردنظر شماست. چنانچه کد پیگیری برای شما صادر نگردد، به منزله عدم ثبت کد رشته محل ها می باشد.

زمان انتخاب رشته دکتری ۹۹

در رابطه با زمان انتخاب رشته دکتری لازم به ذکر است که معمولا هر سال پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری و انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری، فرایند انتخاب رشته آغاز می شود. بنابراین از آن جا که زمان اعلام نتایج آزمون دکتری ۹۹ اواخر فروردین ماه خواهد بود، بنابراین پیش بینی می شود، زمان انتخاب رشته دکتری ۹۹ نیمه اول اردیبهشت ماه باشد. در حال حاضر تاریخ دقیق آغاز فرایند انتخاب رشته دکتری ۹۹ مشخص نشده است. به محض مشخص شدن، این مطلب بروزرسانی خواهد شد. ضمنا علاوه بر سایت با عضویت در کانال تلگرام دکتری نیز در جریان آخرین اخبار آزمون دکتری ۹۹ قرار خواهید گرفت.

سوالات متداول داوطلبان در رابطه با انتخاب رشته دکتری :

پرسش : در انتخاب رشته دکتری سراسری، انتخاب ۵۰ کد رشته محل الزامی است؟
پاسخ : خیر، حداکثر میزان انتخاب کد رشته محل ۵۰ است. در صورت تمایل می توانید اقدام به انتخاب کد رشته های کمتری نمایید.
پرسش : آیا ترتیب انتخاب کد رشته محل ها تاثیری در دعوت به مصاحبه دارد؟
پاسخ : خیر. از آن جا که ممکن است داوطلبی در چند کد رشته محل دعوت به مصاحبه گردد، بنابراین ترتیب انتخاب کد رشته محل ها تاثیری در دعوت به مصاحبه نخواهد داشت.
پرسش : آیا برای انتخاب رشته دکتری سراسری می بایست هزینه ای پرداخت کرد؟
پاسخ : خیر. شرکت در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، نیازی به پرداخت هزینه ندارد. تنها داوطلبان دانشگاه آزاد جهت انتخاب رشته می بایست اقدام پرداخت هزینه انتخاب رشته نمایند.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان آزمون دکتری ۹۹ :

اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری
مصاحبه دکتری سراسری
زمان اعلام نتایج مصاحبه دکتری
هزینه مصاحبه دکتری

[phdtel]

[contact_info title= “راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور انسانی

متقاضیان تحصیل در رشته های علوم انسانی، می توانند تنها با استفاده از سوابق و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.