خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / دلایل و علت همجنس گرایی
دلایل همجنس گرایی

دلایل و علت همجنس گرایی

[contact_info title= “دلایل و علت همجنس گرایی”] 

نیاز جنسی یکی از نیازهای اساسی انسان است و همانند سایر نیازها در ساختار اجتماعی انسان جایگاه دارد. انسان همواره تلاش می‌کند تا نیازهایش را برآورده کند. ارضای نیازها به روش صحیح می‌تواند به رشد و تعالی فرد کمک کند، اما نحوه رفع نیازها در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و افراد با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

یکی از روش‌ها و تمایلات برای رفع نیاز جنسی، نیاز به همجنس برای برقراری رابطه جنسی و ارضا خواسته‌های جنسی است. این تمایل به همجنس‌ گرایی یا همجنس‌ بازی مشهور است. اما در قدم اول باید در رابطه با دلایل همجنس گرایی، و علل هایی که افراد به این سمت کشیده خواهند شد را مورد بررسی قرار دهیم.

در گذشته، همجنس‌گرایی به عنوان یک انحراف جنسی شناخته می‌شد. اما در حال حاضر، بسیاری از اجتماعات و سازمان‌های بهداشتی و روانشناسی به عنوان یک گرایش جنسی طبیعی و متنوع به آن نگاه می‌کنند.

همجنس‌ گرایی یکی از گرایش‌ های جنسی است که ویژگی آن تمایل عشق رمانتیک، کشش عاطفی و تمایل جنسی فرد به همجنس خودش است.

در واقع علت وابستگی انسان ها و به اختصار دلایل همجنس گرایی، همین نیازهای عاطفی است و چنانچه این نیازها از همان اول به طور صحیح و به موقع تامین نشود نوعی وابستگی نا ایمن در آن ها شکل می گیرد و مستعد انواع اختلالات روانی مانند بیماری های اضطرابی، افسردگی و… می شوند.

چنانچه شخصی در اطراف شما و یا همچنین در مواردی نیز خود شما، دچار این اختلالات در روابط جنسی و همچنین تمایلاتی به جنس موافق داشته و از این موضوع نگران و مضطرب هستید، می توانید با مشاورین مجموعه ارتباط گرفته و مشکل خود را به صورت ریشه ای و با درمان های تخصصی حل نمایید، و از اصلی ترین دلایل همجنس گرایی مطلع شوید.

درمان همجنس گرایی

همجنس گرایی چیست؟

در اولین قدم جهت حل این مسئله می بایست از دلایل همجنس گرایی آگاه شویم. گرایشات جنسی در بین افراد متفاوت، می‌تواند در یک طیف گسترده‌ ای از همجنس‌ گرایی محض تا دگرجنس‌خواهی محض متغیر باشد. برخی افراد جذب جنس مخالف خود شده و تنها تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف دارند که به عنوان دگرجنس‌ خواه محض شناخته می‌شوند. اما همجنس‌ گرایی، یا به عبارتی همجنس‌ بازی، نوعی گرایش جنسی است که نشان‌ دهنده تمایلات روانی، عاطفی و به خصوص جنسی نسبت به همجنس است.

این گونه تمایلات جنسی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. همجنس‌گرایی مردانه یا گی (Gay): رابطه احساسی، عاطفی و جنسی بین دو مرد، که در بعضی مکان‌ها به آن لواط هم اشاره می‌شود.
  2. همجنس‌گرایی زنانه یا لزبین (Lesbian): رابطه احساسی، عاطفی و جنسی بین دو زن.
  3. دوجنس‌گرایی (Bisexual): گرایش به هر دو جنس به طور مساوی و یا با نسبت‌ های متفاوت.

به طور کلی، در سنین ۳ تا ۵ سالگی، گرایشات جنسی برای اولین بار ظاهر می‌شوند، اگرچه در این سنین تمایلات جنسی بروز نمی‌کنند، اما شکل‌گیری هویت جنسی رخ می‌دهد. پس از آن، در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی، تمایلات فرد بیشتر به نمایش درمی‌آید.

در این سنین، گرایش به همجنس‌ گرایی عمیقا بیشتر است و برای اولین بار جرقه‌ های همجنس‌ خواهی زده می‌شود. به عنوان مثال، رفاقت پسران در این سنین معمول است و دختران نیز دوستان خود را بسیار صمیمی و نزدیک به خود نگه می‌دارند. این نوع تمایلات در این سنین طبیعی شناخته می‌شوند، اما گاهی به سنین بالاتر کشیده می‌شوند و افراد هویت خود را به عنوان همجنس‌ گرا (لزبین و گی) بیان می‌کنند.

علت های همجنس گرایی

درست است که دلیل مشخص و صد در صدی برای همجنس‌ گرایی یا همجنس‌ خواهی تا به امروز پیدا نشده است و این تمایلات ممکن است توسط ترکیب متعددی از عوامل ناشی شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که عوامل زیستی، محیطی، روانی و خاطرات کودکی بر شکل‌ گیری گرایش جنسی تأثیر گذار هستند. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم:

  1. عوامل ژنتیکی: تحقیقات نشان می‌دهند که ژنتیک می‌تواند نقشی در تعیین گرایش جنسی افراد داشته باشد، و یکی از دلایل همجنس گرایی، عوامل ژنتیکی می باشد. اما هنوز هیچ ژن خاصی به عنوان علت اصلی همجنس‌ گرایی شناسایی نشده است. این مسئله هنوز در حال بررسی است و تا به حال نتایج قطعی در این زمینه به دست نیامده است.
  2. عوامل هورمونی: هورمون‌ها نیز می‌توانند در تشکیل گرایش جنسی نقش داشته باشند، به‌ویژه هورمون‌های دوران جنینی. تغییرات هورمونی در دوران جنینی ممکن است تأثیری در توسعه جنسیت و گرایش جنسی داشته باشند. اما نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد تا نقش دقیق هورمون‌ها در همجنس‌ گرایی روشن شود.
  3. عوامل محیطی: عوامل محیطی نیز می‌توانند یکی از دلایل همجنس گرایی بوده و در بروز این حس تأثیر گذار باشند. برخی از این عوامل شامل محیط خانوادگی، تربیت نادرست، تجربیات و خاطرات ناگوار کودکی، استرس‌ ها و ضربه‌ های روحی، و سوء استفاده جنسی در کودکی می‌شوند. اما مهم است به‌ خاطر بیاوریم که عوامل محیطی، به تنهایی نمی‌توانند دلایل همجنس گرایی بوده و همجنس خواهی را توجیه کند، و احتمالاً با عوامل دیگر ترکیب شده‌اند.
  4. عوامل روانی: عوامل روانی نیز می‌ توانند در شکل‌ گیری همجنس‌ گرایی نقش داشته باشند. برخی از افراد پس از تجربه رابطه جنسی با همجنس خود، وابستگی روانی و جسمانی به آن تجربه پیدا می‌کنند. این جنبه‌ های روانی می‌توانند در تقویت گرایش به همجنس بازی نقش داشته باشند، اما نمی‌توان آنها را به عنوان اصلی ترین دلایل همجنس گرایی در نظر گرفت.

به طور کلی، بررسی دلایل همجنس گرایی و همجنس‌ خواهی پیچیده است. در نتیجه، نمی‌توانیم یک دلیل مشخص و صددرصدی برای همجنس‌ گرایی ارائه دهیم.

مهم ترین تفاوت همجنس گرایی و همجنس بازی

مهم ترین تفاوت همجنس گرایی و همجنس بازی در نیاز اولیه است، که فرد تجربه اول خود را بر چه اساسی و به چه دلیلی انجام داده باشد؟! چه بسیارند همجنس گراهایی که در طول عمر خود با جنس موافقشان رابطه ای نداشته اند و از زمان بلوغ و یا شروع کشش جنسی شان، نیاز شدیدی به جنس موافقشان داشته اند و این افراد معمولا آن احساس عاطفی و عشقی را نیز از همان ابتدا دارا می باشند.

اما بسیاری از آنان به دلیل فشار جامعه تن به ازدواج با جنس مخالف می دهند. چنین افرادی اگر هم بتوانند تا آخر رابطه جنسی موفقی با همسرشان داشته باشند همیشه دچار یک سردرگمی جنسی هستند و نمی توانند به آن آرامش روحی لازم که در اثر ازدواج پدید می آید دست یابند.

در نتیجه آن احساس نیاز به همجنسشان اگر هم از بین نرود تبدیل به یک عقده روحی شده که فرد را از زندگی مشترکش ناراضی می کند. مانند همجنس بازانی که پس از یک دوره طولانی همجنس بازی آنان را دچار احساس پوچی و بی مصرفی می کند. چنین افرادی زندگی خود را از دست رفته می دانند.

البته هستند کسانی هم که با داشتن همسر و حتی فرزند دست به همجنس بازی می زنند و دچار مشکلات دیگری چون اختلال در رفتارهای زناشویی با همسر می شوند. اما در همجنسگرایان وضعیت بر عکس است و داشتن رابطه با جنس مخالف برایشان مثل همجنس بازی برای دگرجنس گرایان می باشد.

دلایل همجنس گرایی

  • عوامل زیستی
  • عوامل روانشناختی و محیطی

عوامل زیستی

به نظر می رسد هورمون های دوران جنینی در سازمان دهی دستگاه عصبی مرکزی نقش دارد. حضور موثر آندروژن های دوران جنینی در گرایش جنسی نسبت به زنان تاثیر دارد و کمبود آندروژن های این دوره ممکن است سبب گرایش جنسی به سمت مردها شود.

یکی از دلایل همجنس گرایی این است که، دخترهایی که در دوران جنینی در معرض مقادیر زیادی آندروژن بوده اند پیش از سن بلوغ معمولا پرخاشگرند و پسرهایی که در رحم در معرض مقادیر فراوانی هورمون های زنانه بوده اند نسبت به سایر پسرها قاطعیت، پرخاشگری و روحیه ورزشی کمتری دارند.

مطالعات ژنتیک بر دلایل همجنس گرایی، نشان داده است که میزان بروز همزمان همجنسگرایی در دوقلوهای تک تخمکی بیشتر از دوقلوهای دو تخمکی است که حاکی از یک استعداد ارثی زمینه‌ ای است. در یک مطالعه دیگر نشان داده شده که در زنان و مردان همجنس گرا گروهی از سلول های هیپوتالاموس کوچک تر از مردان غیر همجنس گرا است. والدین کودکان مبتلا، اختلالات روان پزشکی بیشتری داشته، افسردگی در بیش از نیمی از مادران وجود داشته و در پدران افسردگی و سو مصرف الکل شایع بوده است.

عوامل روانشناختی و محیطی

طبق نظریه روانشناسان عوامل روانشناختی و محیطی از “دلایل همجنس گرایی” به شمار می روند و موقعیت‌ های اوایل زندگی که ممکن است سبب رفتار همجنس گرایی در مردان شوند، که عبارتند از: وابستگی عاطفی شدید به مادر، فقدان نقش پدری موثر، مهار رشد مردانگی از سوی والدین، تثبیت یا پسرفت در مرحله خود شیفتگی رشد، و باخت در رقابت با برادران و خواهران، تربیت نادرست، سو استفاده های جنسی در زمان کودکی و محیط خانوادگی نامناسب.

درمان همجنس گرایی

  • خود داری از تخیل و خیال پردازی در ارتباط با افراد همجنس و  کنترل کردن افکار خود
  • مدیریت حضور و تماس چشمی با افراد همجنس و حذف ارتباط های تحریک آمیز
  • خودداری از یاس و نامیدی و پرهیز از تلقین منفی از قبیل ناتوان یا ضعیف دانستن خود
  • تکرار تصویر ذهنی و تخیل نقش هایی از قبیل پدر بودن ، همسر موفق بودن
  • اجتناب از حضور در موقعیت ها و مکان هایی که تمایل به همجنس گرایی را تحریک یا تشدید می کند.
  • افزایش سطح برنامه های متنوع ورزشی ، هنری ، مهارتی و…
  • جلوگیری از انزوا ، گوشه گیری و تنهایی

عوارض همجنس گرایی

همجنس گرایی و همجنس بازی برای برخی عوارض و پیامد هایی داشته که عبارتند از:

  • ایجاد بیماری های جسمی و جنسی
  • عدم تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده
  • افسردگی به دلیل انزوای اجتماعی
  • ایجاد مشکلات و اختلالات شخصیتی به دلیل تردید خانوادگی و اجتماعی

سوالات متدوال دلایل همجنس گرایی

حس می کنم همجنس گرا هستم، آیا می توانم جنسیتم را تغییر دهم؟

همجنس گرایان به طور کلی به هیچ عنوان از جنسیت خود نارضایتی ندارند ، تنها افرادی که به تراجنسی معروف هستند ، به دلیل اختلاف دستگاه تناسلی با مغز مردانه یا زنانه خود این نارضایتی را دارند که به راحتی در کشور عزیزمان می توانند با طی مراحل ، نسبت به تغییر جنسیت خود اقدام کنند. پس ابتدا باید مشخص شود که وضعیت شما دقیقا در کدام دسته قرار می گیرد.

همجنس گرایی درمان قطعی دارد؟

بله در صورتی که ریشه یابی شده و در نهایت هم از طریق دارو درمانی و هم از طریق مشاوره و رعایت تمامی نکاتی که در این مطلب ذکر شده است می توانید به درمان و کنترل خودتان در این زمینه بیاندیشید.

آیا بیماری های جسمی هم در همجنسگرایان بیشتر است؟
طبق بررسی های آماری برخی بیماری هایی که قابلیت انتقال جنسی دارند چون سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) – هپاتیت گروه B و C و … در این افراد بیشتر است.
کلام آخر

[contact_info title= “دلایل و علت همجنس گرایی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

۲ نظر

  1. همجنسباری خیلی تو کشور زیاد شده .متاسفانه یکی ازافراد خانوادم همجنسبار شده جگرم داره میسوزه چرا دولت فکری نمیکته ریشه کن کنه این اعمال کثیفو همجنسبازی دنیارو خراب میکنه .من واقعا نمیدونم چه راه حلی داره این بیماری همجتسبازی دارم دیونه میشم. چرا پسرا همجنسباز میشن چرا دخترا نمیشن علتش چبه خدایا

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      عزیزم همجنس بازی هم در بین دختران و هم در بین پسران وجود دارد و نوعی اختلال جنسی و بیماری تلقی می شود که دلایل ژنتیکی و محیطی بسیاری در آن دخیل است لیکن می بایست درمان گردد البته در بسیاری از موارد افرادی که چنین گرایشی دارند تمایلی برای درمان نشان نمی دهد. لیکن می توان برنامه هایی را برای آشنایی و نحوه برخورد والدین در جامعه برگزار نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.