خانه / دکتری / تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری
تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری

[contact_info title= “تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری”] 

ی پذیرش در آزمون دکتری سهمیه هایی از قبیل سهمیه ایثارگران ۵ درصدی ، سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی ، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان تاثیر گذار هستند که هر کدام از آن ها دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشند و داوطلبانی که فاقد هر یک از سهمیه های مذکور باشند ، در سهمیه آزاد دسته بندی می شوند. لازم به ذکر است که سهمیه ها در تمامی مراحل این آزمون از جمله انتخاب رشته دکتری تاثیر گذارند و داوطلبان بایستی جهت اعمال سهمیه خود در زمان ثبت نام آزمون دکتری در فرم اینترنتی ثبت نام ، آن را ثبت نمایند.

چنانچه سـهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه تکمیل نشود ، خالی مانده به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران کـه شـرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند ، اختصاص می یابد.

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری ۹۹

سهمیه ایثارگران ۲۵%ظرفیت

بیست و پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزنـدان شـهدا و مفقـودالاثر» ،  «آزادگـان و همسـر و فرزنـدان آنـان» ، جانبازان ۲۵بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.

سهمیه ایثارگران ۵%ظرفیت

پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ %و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمنـدگان بـا حـداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. در صورتی کـه سـهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود ، خالی مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران کـه شـرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند ، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

تذکرات مهم

  • داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین ویا وزارت جهاد کشاورزی) در صورت عدم تایید سـهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت ورود به جلسه، به واحدهای تابعه شهرستانهای محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند
  • حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثـارگران مشـمول ظرفیـت ۲۵ درصـدی و یـا ۵ درصـدی) ۷۰ درصد نمـره آخـرین فـرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ درصد نمره آخرین فـرد پذیرفتـه شـده در گـزینش آزاد در هـر کدرشته محل می باشد.
  • آن دسـته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون دکتـری پذیرفتـه شـده باشـند ، حـق اسـتفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون های سال های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.
  • آن دسـته از داوطلبان سال های قبل که با استفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته های تحصـیلی دوره هـای شـبانه ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه غیرانتفاعی و یـا دوره هـای پـردیس خـودگردان و مشـترک قـرار گرفته اند ، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مربوط در آزمون های سال هـای بعـد در همان مقطع خواهند بود.

سهمیه مربیان

ده درصد مازاد بر ظرفیت درج شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (حداقل یک نفر در هر کدرشته محل) به مربیان رسمی قطعـی و یـا رسـمی آزمایشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، بـه شـرط کسـب حـداقل هشـتاد درصـد نمـره  آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد ، اختصاص می یابد.

  • داوطلب دارای سهمیه مربی در صورتی می تواند ادامه تحصیل دهد ، که دانشگاه محل خدمت وی موافقت نماید.
  • در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت ، پرداخت شهریه تحصیل مربی در تمامی دوره ها اعم از روزانه و غیـر روزانـه بـر عهـده دانشـگاه محل خدمت وی می باشد.
  •  مربیان دانشگاه آزاد اسلامی که واجد شرایط استفاده از سهمیه مربیان  هسـتند در کد رشـته محـل هـای دانشگاه آزاد می توانند از سهمیه مذکور استفاده کنند که نحوه استفاده از آن در زمان انتخاب کدرشته محل های دانشـگاه آزاد اسـلامی از طـرف دانشگاه مذکور در دفترچه راهنمای دانشگاه مذکور اطلاع رسانی خواهد شد.
  • داوطلبانی که در کارنامه اولیه آن ها بر اساس اطلاعات ثبت شده در زمان ثبت نام ، سهمیه مربیان درج شده است لازم است آخرین حکم کارگزینی خود را در زمان مصاحبه به همراه داشته باشند و به دانشگاه پذیرنده ارائه نمایند.

داوطلبانی پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری  متوجه شوند که سهمیه آن ها در کارنامه اعمال نشده است و یا آن دسته از داوطلبانی که دارای شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان ، ایثارگری و مربیان می باشند اما آن را در فرم ثبت نام آزمون دکتری ثبت نکرده اند ، لازم است قبل از اقدام به انتخاب رشته برای پیگیری اعمال سهمیه خود به سازمان سنجش درخواست ارسال کنند ثبت و ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش از طریق سامانه sanjesh.org انجام می گیرد.

سوالات متدوال داوطلبان

  • آیا سهمیه های ثبت نامی در انتخاب رشته دکتری سراسری ۹۹ موثرند ؟

بله . مطابق دفترچه ثبت نام دکتری در صورت پذیرفته شدن هر یک از سهمیه های ( ۵ یا ۲۵ درصدی ) ایثارگران ، رزمندگان و یا مربیان رسمی دانشگاه های سراسری توسط سازمان سنجش ، سهمیه در تمامی مراحل آزمون از جمله انتخاب رشته دکتری سراسری ۹۹ اعمال خواهد شد.

  • هر داوطلب مجاز به انتخاب چند کدرشته محل است ؟

داوطلبان می توانند حداکثر ۵۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

  • مفهوم رنگ های هر کدرشته محل بعد از تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری چیست ؟

با توجه به تنوع دوره های تحصیلی و به منظور افزایش دقت در انتخاب رشته ، در زمان نمایش کدرشته محل های انتخابی ، دوره های روزانه به رنگ (( مشکی )) ، نوبت دوم به رنگ (( قرمز )) ، پیام نور (( آبی )) ، غیرانتفاعی (( سبز )) ، پردیس خودگردان (( نارنجی )) و رشته های مربوط به دوره های مشترک به رنگ (( بنفش )) خواهد شد.

  • آیا ترتیب اولویت‌ های انتخاب رشته در شانس دعوت به مصاحبه اثر گذار است ؟

خیر . امکان دعوت به مصاحبه دکتری تنها بر مبنای تراز فرد ( نمره کل ) و حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری اعلام‌ شده برای هر کدرشته بررسی می‌ گردد و ترتیب انتخاب‌ ها تاثیری در این موضوع ندارد.

  • آیا اولویت‌ انتخاب ها در پذیرش نهایی موثر است ؟

نتایج نهایی آزمون دکتری بر اساس اولویت داوطلب فقط در یک کدرشته‌ محل به عنوان قبولی و در صورت داشتن نمره لازم اعلام خواهد شد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
انتخاب رشته دکتری آزاد
دفترچه انتخاب رشته دکتری ۹۹
انتخاب رشته دکتری ۹۹
هزینه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
شهریه دکتری دانشگاه آزاد

[phdtel]

[contact_info title= “تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه-انتخاب-رشته-دکتری-1400

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰”] پس از برگزاری آزمون دکتری ، داوطلبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.