خانه / بازار کار / بازار کار رشته ژئومورفولوژی
بازار کار رشته ژئومورفولوژی

بازار کار رشته ژئومورفولوژی

بازار کار رشته ژئومورفولوژی
بازار کار رشته ژئومورفولوژی

[contact_info title= “بازار کار رشته ژئومورفولوژی”] 

ژئومورفولوژی یکی از زیر شاخه‌های علوم انسانی است و از گرایش‌های جغرافیا محسوب می‌شود. این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در بیشتر دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود ؛ اما هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است و با وجود کاربردی بودن ماهیت آن ، بازار کار خیلی مناسبی ندارد.

البته کسانی که با هدف و انگیزه وارد رشته می‌شوند و برنامه خاصی پیش رو دارند ، به طور قطع شغل مناسب خود را خواهند یافت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد معرفی و “بازار کار رشته ژئومورفولوژی” می توانید این مقاله را مطالعه نموده و از مطالب نویسندگان سایت الو مشاوره بهره مند گردید.

معرفی رشته ژئومورفولوژی

ژئومورفولوژی شاخه‌ای از رشته جغرافیای طبیعی است که به بررسی چگونگی به‌وجود آمدن اشکال مختلف طبیعی در سطح زمین می‌پردازد و تغییرات حاصل از عوامل درونی و بیرونی زمین را بر روی این اشکال دنبال می‌کند تا بتواند رفتار آن‌ها را تبیین نموده و به پیش‌بینی آینده آن نایل شود.

هدف از این علم ، مطالعه اجزای اصلی تشکیل دهنده ناهمواری‌ها است و از روش اصولی توصیف علمی ناهمواری شامل شناسایی اجزای متفاوت عوارض زمین و چگونگی روابط بین آن‌ها و طبقه‌بندی این عوارض به‌صورت سیستماتیک بهره می‌گیرد.

کاربرد رشته ژئومورفولوژی

اصول استقرار و پیدایش یک شهر ، یک روستا و به طورکلی تاسیسات انسانی بیش از هر چیز تابع شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی است ؛ زیرا عوارض و پدیده های طبیعی در مکان گزینی ، پراکندگی ، حوزه نفوذ ، توسعه فیزیکی ، مورفولوژی شهری و سکونتگاهی و امثال آن اثر قاطعی دارند. ژئومورفولوژی یکی از علوم محیطی و زمین است که مدیران شهری ، برنامه ریزان و سایر متولیان مسائل اقتصادی و فنی را در انتخاب مکان های  مطلوب برای استقرار و توسعه سکونتگاه ها و سایر ساخت وسازها کمک می کند. مطالعات برنامه ریزی شهری ، روستایی ، مدیریت محیط و استفاده از توانایی های محیطی زمانی نتایج مطلوب را به دنبال خواهد داشت.
بررسی مشکلات مربوط به انتخاب مکان مناسب برای  ایجاد شهرها ، چگونگی استقرار ساختمان ها در داخل شهرها ، آثار توسعه شهرها روی زمین شکل ها و زمین های اطراف و نظایر این ها ، توان ها و پتانسیل های ژئومورفولوژی دیدگاه سیستمانیک استفاده از روش ترکیبی و کل نگر میان رشته ای بودن و تمایل زیاد به علوم پایه و مهندسی بهره گیری از ابزار و تکنولوژی های جدید در و تحلیل های مختلف موضوع های مورد مطالعه ژئومورفولوژی است.

توانایی های مورد نیاز رشته ژئومورفولوژی

علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته به خصوص دانشجوی رشته مهندسی ژئومورفولوژی باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه بدهد.

داوطلبان باید از توان جسمی و روحی لازم برخوردار باشند زیرا بسیاری از دروس این رشته مستلزم سفرهای علمی ، تحقیقات در خارج از محیط دانشگاه محیط های شهری ، روستایی ، ادارات و سازمان ها است لذا نیازمند فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم انسانی است.

وضعیت استخدام رشته ژئومورفولوژی

دانشجویان گرایش ژئومورفولوژی می‌توانند در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شوند. موسسه تحقیقات آبخیزداری جهاد کشاورزی نیز که لایه‌های سطحی زمین را برای کنترل فرسایش مطالعه می‌کند ، مرکز مناسبی برای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است و در نهایت باید به سازمان زمین‌شناسی به عنوان یکی دیگر از مراکز اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته اشاره کرد.

جنگل‌بانان نیز به نوبه خود دریافتند که جهت مبارزه علیه فرسایش خاک به وسیله سیلاب‌ها می‌توان از علم ژئومورفولوژی کمک بگیرند. دانش آموختگان این رشته توانایی این را دارند که در بخش‌های منابع طبیعی ، وزارت مسکن و شهرسازی ، بنیاد مسکن ، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ، تدریس در مدارس ، راهنمای توریسم ، آب خیزداری ، محیط زیست و سازمان هایی که با مباحث مخاطرات مثل سیل و زلزله درگیرند ، همکاری کنند.

مشکلات بازار کار رشته ژئومورفولوژی

بحثی که در باب اشتغال دانشجویان وجود دارد یک موضوع دو طرفه است نخست اینکه شرایط اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مناسب نیست و بودجه تحقیقاتی اکثر سازمان‌ها نیز به حداقل رسیده است وقتی هم بودجه تحقیقاتی نباشد مسلما نیروهای دانشگاهی قادر به انجام کارهای تحقیقاتی نیستند.

دومین مشکل دانشگاه ها هستند که فارغ التحصیلان خیلی ضعیفی را پرورش می‌دهند که این افراد توانایی انجام کار در بخش تحقیقات را ندارند. دانشجویان این رشته باید با توانمندسازی خود ، انتظارات بازار کار را برآورده کنند و در زمینه تخصصی خود بتوانند از سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان یک ابزار تحلیل مکانی و ارائه راهکارهای مدیریتی استفاده نمایند.

گرایش‌های رشته ژئومورفولوژی

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی:

  • برنامه ریزی محیطی
  • هیدروژئومورفولوژی

گرایش‌های مقطع دکترا ژئومورفولوژی:

مقطع دکترا ژئومورفولوژی در دو گرایش هیدروژئومورفولوژی و مورفولوژی برنامه ریزی محیطی در برخی از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شوند. دانشگاه‌ تبریز ، دانشگاه تهران ، دانشگاه خوارزمی ، دانشگاه زاهدان ، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه محقق اردبیلی دکترا این رشته را دارا هستند.

لیست دروس رشته ژئومورفولوژی

دروس تخصصی گرایش ژئومورفولوژی:

ژئومورفولوژی مناطق شهری ، نقشه ها و نمودارهای ژئومورفولوژی ، هیدرولوژی کاربردی ، کاربرد ژئومورفولوژی دربرنامه ریزی شهری و منطقه ای ، تفسیر نقشه ، پایان نامه.

دروس مشترک بین شاخه های جغرافیا:

جغرافیای آب ها ، جغرافیای خاک ها ، جغرافیای زیستی ، آب و هوای ایران ، ژئومورفولوژی ایران ، منابع و مسائل آب ایران ، اصول و روش های برنامه ریزی ناحیه ای ، مبانی جغرافیای جمعیت ، مبانی جغرافیای روستایی ، مبانی جغرافیای اقتصادی ، حمل و نقل و انرژی ، جغرافیای سیاسی ، مبانی جغرافیای شهری ، جغرافیای کوچ نشینی ، پژوهش میدانی در جغرافیا ، زمین در فضا ، ریاضیات ، آمار و احتمالات ۱

منابع و ماخذ جغرافیای ایران ، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی ، تاریخ علم جغرافیا ، کارتوگرافی ، نقشه برداری ، نقشه خوانی ، روش تحقیق ، اصول سنجش از دور ، کاربرد عکس های هوایی و ماهواره ای در جغرافیا ، آمار و احتمالات ۲ ، کاربرد آمار درجغرافیا ، کامپیوتر در جغرافیا ، مبانی علم جغرافیا ، زمین شناسی برای جغرافیا ، مبانی اقلیم شناسی ، آب و هوای کره زمین ، مبانی ژئومورفولوژی ساختمانی ، مبانی دینامیک.

دروس اصلی مشترک بین شاخه‏ های جغرافیای طبیعی:

جغرافیای قاره ها ، جغرافیای کوارترنر ، زمین شناسی ایرا ن، مسایل جغرافیایی مناطق خشک ایران ، حفاظت خاک ، جنگل و مرتع و مسایل آن در ایران ، جغرافیای ناحیه ای ایران ، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی ، جغرافیای انسانی ایران(۱) ، جغرافیای انسانی ایران (۲)،  نقشه برداری تکمیلی ، مبانی محیط زیست ، ژئومورفولوژی اقلیمی ، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای.

چنانچه مایل به انتخاب رشته ژئومورفولوژی در کنکور سراسری و یا اینکه مایلید بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد این رشته شوید می توانید بری دریافت مشاوره و کسب راهنمایی های لازم با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و سوالات خود را در مورد معرفی و “بازار کار رشته ژئومورفولوژی” با ما در میان بگذارید.

بازار کار رشته باستان شناسی
بازار کار رشته روزنامه نگاری
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی
بازار کار رشته مدیریت هتل داری

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته ژئومورفولوژی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۵ نظر

  1. ۸ساله فارغالتحصیل شدم الان کارگاه بلوک زنی دارم .تو ایران هیچ شغلی براش نیست

  2. دکتر محمد مهدی تقی زاده

    هیچ‌ بازار کاری ندارد بیهوده وقت تلف نکنید

  3. سالم مت یکی ار فارع تححصیلان رشتع زیو موز فو لدزی هستم لطفا در مورد بازار کاز صحبت کنید

    • با سلام
      شما می توانید در وزارت کشاورزی و جهاد کشاورزی مشغول بکار شوید و یا در بخش در جهاد کشاورزی
      موسسه تحقیقات آبخیزداری
      جهاد سازندگی : که لایه‌های سطحی زمین را برای کنتل فرسایش مطالعه می‌کنند
      سازمان زمین شناسی
      وزارت مسکن و شهرسازی
      بنیاد مسکن
      سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
      سازمان محیط زیست
      تدریس در مدارس
      راهنمای توریسم
      مشغول به کار شوید

  4. سلام مشاور محترم لطفا کمی در رابطه با بازار کار رسته زیو مور فو لوزی صحبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.