خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی نفت
بازار کار رشته مهندسی نفت

بازار کار رشته مهندسی نفت

بازار کار رشته مهندسی نفت
بازار کار رشته مهندسی نفت

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی نفت”] 

به یاری نفت این ماده حیاتی است که کوچکترین موتور ماشین تا غول‌آساترین ناوگان‌های سنگین به حرکت در می‌آید و هزاران نوع تولیدات و مصنوعات صنایع سنگین و جدید پتروشیمی ، کودهای شیمیایی ، فرآورده‌های دارویی ،‌ پارچه‌ها و الیاف مصنوعی ، ‌پلاستیک‌ها ،‌ چسب‌ها ،‌ فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و پوشش‌های استحفاظی ساخته می‌شود. خوشبختانه کشور ما که در دل خلیج نفت خیز فارس آرمیده است ، به عنوان یکی از منابع و معادن بزرگ نفت و گاز جهان به شمار می‌رود.

از همین رو تربیت نیرو انسانی متخصص و کارآمد برای بهره‌برداری درست و بهینه از این سرمایه خدادادی بسیار ضروری است. اساس‌ دروس‌ این رشته در همه گرایش‌ها مبتنی‌ بر مکانیک‌ سیالات‌ ، دینامیک‌ گازها ، ترمودینامیک‌ سیالات‌ ، انتقال‌ جرم‌ و اقتصاد مهندسی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ تربیت‌ مهندسین‌ کارآمدی‌ است‌ که‌ بتوانند روش‌های‌ بهینه‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌ و گاز را طراحی‌ و اجرا کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته مهندسی نفت” می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

معرفی گرایش های رشته مهندسی نفت

  • گرایش مهندسی اکتشاف: مهندسان اکتشاف با به کار بردن شیوه‌ های مختلف به وجود یا عدم وجود نفت پیخواهند برد.
  • گرایش مهندسی مخازن: به واسطه این گرایش محصول نفت و گاز به‌ واسطه تعیین موقعیت مناسب چاه ، سطح میزان استخراج و افزایش‌دادن روش‌های بازیافت نفت ، بهینه‌ سازی می شود.
  • گرایش مهندسی حفاری: در این گرایش از لحاظ فنی ، حفاری اکتشافی ، استخراج و تزریق چاه‌ها را مدیریت می‌کنند.
  • گرایش مهندسی بهره‌برداری: وظایف مهندس بهره‌برداری ، پرفوراسیون ، مهارکردن شن ، کنترل جریان حفاری نزولی ، کنترل تجهیزات حفاری نزولی و همچنین انتخاب سطح تجهیزاتی که جداکننده مایع تولید شده‌اند ، هستند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

علاوه بر دو درس ریاضی و فیزیک دارا بودن مهارت در درس زبان انگلیسی نیز در این رشته اهمیت ویژه ای دارد. زیرا که در دانشگاه صنعت نفت از منابع انگلیسی برای دروس تخصصی استفاده می شود. همچنین در این دانشگاه تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو پذیرفته می شود. چون نوع کار فارغ التحصیلان این رشته سنگین است و محیط کارشان نیز خارج از شهر است، دانشجویان این دانشگاه از بین داوطلبان مرد انتخاب می شوند برای مثال یک مهندس حفاری در وزارت نفت باید ۱۵ روز خارج از شهر و دور از خانواده باشد و سپس یک هفته مرخصی دارد. شرایطی که مطمئنا برای خانم ها دشوار می باشد.

وضعیت استخدام رشته مهندسی نفت

شما به عنوان مهندس نفت می توانید در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی استخدام شوید. همچنین با کسب مدارک عالی دانشگاهی امکان کار برای شما در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی فراهم می شود.

شرکت های دولتی:

شرکت های دولتی زیر مجموعه وزارت نفت معمولا از طریق آزمون استخدامی کتبی و سپس مصاحبه حضوری اقدام به استخدام مهندس نفت می‌کنند. در واقع پس از اعلام نتایج آزمون کتبی ، کسانی که نمره کافی را کسب کرده باشند ، در تاریخ مشخص ، به مصاحبه حضوری فراخوانده می‌شوند. اطلاع رسانی در این زمینه و زمان برگزاری آزمون استخدامی از طریق سایت های استخدامی صورت می‌گیرد. در آزمون های شرکت های دولتی حوزه نفت و گاز ، برای پذیرش معمولا سهمیه‌‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال ، بومی بودن در استان محل پذیرش و تحصیل در دانشگاه صنعت نفت ، از جمله این سهمیه‌ها است.

نکته قابل توجه این است که در آگهی‌های استخدامی شرکت ملی نفت ، استخدام مهندس نفت و گاز مورد نیاز بسیار کمتر از سایر رشته ه ا، از جمله مهندسی مکانیک ، شیمی ، عمران و یا حسابداری بوده و این نکته ، رقابت در این زمینه را سنگین کرده است. نکته بعد این که به دلیل آموزش بیشتری که توسط  شرکت‌های دولتی صورت می گیرد ، این شرکت‌ها جهت آغاز کار یک نیروی تازه وارد به صنعت ، نسبت به شرکت‌های خصوصی شرایط بهتری دارند.

شرکت‌های خصوصی:

برای استخدام در شرکت های خصوصی دو موضوع بسیار حائز اهمیت است. تخصص در زمینه مورد نیاز آن شرکت و تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی. این شرکت‌ها با توجه به نیاز خود اقدام به جذب نیرو کرده و در صورت کارآمدی نیرو ، کار را با او ادامه می‌دهند. بنابراین مراجعه به سایت این شرکت‌ها و یا ارتباط داشتن با افراد حاضر در آن شرکت ، می‌تواند زمینه حضور در آن را فراهم کند. لازم به ذکر است شرکت‌های خصوصی زیادی در زمینه مهندسی نفت در ایران فعالیت می کنند.

به طور کلی به دلیل عدم انطباق نیاز بازار کار با میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور در اکثر رشته ها از جمله مهندسی نفت ، یافتن شغل مناسب و ایده آل برای فارغ التحصیلان کار راحتی نیست. نوع دانشگاهی که شما تحصیل می کنید و رتبه و معدل شما به جذب شما در بازار کار ارتباط دارد. خیلی از شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز ، نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود را از بین فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های برتر کشور انتخاب می کنند.

وضعیت استخدام مهندسی نفت در سایر کشور ها

دیگر کشورهای تولید کننده نفت در دنیا از جمله کشورهای عضو اوپک علاقه مند به استخدام مهندس نفت با ملیت ایرانی می باشند و برای آن دسته از مهندسین نفتی که دارای دانش ، تجربه و توان بالا می باشند ، حقوق های بسیار خوبی نیز پرداخت می کنند. لذا تسلط بر زبان انگلیسی برای کار در این کشورها از الزامات است. از شرکت های بین المللی حوزه نفت و گاز که می توانید در آن ها به دنبال فرصت استخدامی مناسبی باشید، می توان به شرکت نفت توتال ، شرکت نفت موبیل ، شرکت نفت شل ، موسسه ملی نفت چین و … اشاره کرد.

البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار دهیم که نوع تخصص و انگیزه کاری شما در یافتن شغل از اهمیت بالایی برخوردار است. به این صورت که در محیط های عملیاتی نفتی همچون سکوها و دکل ها به متخصصینی از جمله مهندسان حفاری نیاز زیادی است. پس اگر شما دارای این تخصص از نفت باشید و بتوانید دوری از خانواده و کارکردن در محیط های سخت و پرخطر و دورافتاده از شهر و کشور  را تحمل کنید ، می توانید راحت تر استخدام شوید.

درآمد مهندسان نفت

در بین عموم ایرانی ها شایع است که نفتی ها درآمد خوبی دارند. با بررسی بیشتر این موضوع و مصاحبه با برخی از دانشجویان مهندسی نفت و شاغلین این بخش ، مشخص گردیده است که متوسط حقوق پرداختی به مهندسین نفت از متوسط حقوق پرداختی سایر مشاغل در ایران بالاتر است. البته آن دسته از متخصصینی که در سکوهای نفتی و دکل ها و یا مناطق عملیاتی کار می کنند به نسبت افرادی که در دفاتر اداری مشغول کارند ، از درآمد بیشتری برخوردارند.

همچنین میزان تجربه افراد در مقدار حقوق دریافتی یکی از عوامل مهم و غیر قابل انکار به شمار می آید و شرکت های خصوصی و دولتی به مهندس نفت با تجربه پول های خوبی پرداخت می کنند. بر اساس آخرین آمار حقوق مهندس نفت که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول به کار است ، به طور متوسط بین ۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان تا ۶/۰۰۰/۰۰۰ تومان می باشد. 

داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری می توانند در صورت تمایل با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را در مورد “بازار کار رشته مهندسی نفت” دریافت نمایید. البته سایر مطالب تحصیلی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی مکانیک_آینده شغلی
وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق
آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر
آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی نفت”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

یک نظر

  1. سلام تورو جون مادرتون به این رشته نیاین بیچاره میشین حقوقش پایینه دروغ میگن درآمد زیادی داره بعد شرایط کاری افتضاحی داره تو بیابون و دشت و صحرا به دور از شهر و خانواده این رشته اشغال ترین رشته دانشگاهی هست دروغ میگن درآمدش زیاده که برین مهندسی نفت پولدار میشین به جون مادرم درآمد و بازار کار خوبی نداره الان پسر خاله من رتبه ۵ کنکور ریاضی تو دانشگاه شریف شد الان هم فوق لیسانس داره و بیکاره تحقیق کنید آینده خودتون. رو نابود نکنید من به خاطر خودتون راهنمایی تون میکنم الان پول و درآمد تو پزشکیه بعدش الآنم شرکت نفت تحریم شده بازار کارشم پارتی کلفت میخواد دیگه جوری شده که با پارتی هم نمیتوانید برید چون شرکت نفت توسط امریکا جنایتکار تحریم شده برادران عزیز خیلی دوستون دارم دوست ندارم ایندتون مثل پسر خاله من خراب بشه الان هم غصه میخوره میگه چرا رشته حسابداری نخوندم به خاطر خودتون میگم نه اینکه حسود باشم به امام حسین به جون مادرم الان به خاطر تحریم هم درآمدش نابود شده هم بازار کارش نرید ما نمی‌ریم چند سال درس بخونیم زحمت بکشیم بعد بیکار بشیم تو یک رشته آینده دار برید تحصیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.