خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی دریا
بازار کار رشته مهندسی دریا

بازار کار رشته مهندسی دریا

بازار کار رشته مهندسی دریا
بازار کار رشته مهندسی دریا

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی دریا”] 

ساخت و تعمیر یک کشتی ، یک فن نیست بلکه یک علم است و هدایت و حفظ آن نیازمند اطلاعات علمی دقیق و بسیاری می باشد و در واقع دانشی است که نمی توان به تجربه و با گذر ایام فرا گرفت بلکه نیاز به تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی دارد. نیازی که منجر به تولد رشته مهندسی دریا شده است. رشته مهندسی دریا در کشور ما نیز با این که نو پا است دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است چرا که کشور ما در حدود ۲۶۰۰ متر مرز آبی دارد که ۲۰۰۰ کیلومتر آن در جنوب کشور و به آب های آزاد دنیا متصل است.

اهمیت این مرز آبی زمانی مشخص می شود که بدانیم از بین راه های حمل و نقل زمینی ، هوایی و دریایی ، حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه تر است و به همین دلیل ۹۰% صادرات غیرنفتی و تقریبا تمامی صادرات نفتی کشور به وسیله کشتی ها صورت می گیرد. همچنین توسعه ناوگان دریایی علاوه بر حمل و نقل کالاهای مورد نیاز کشور ، عامل حضور کشور ما در بازار حمل و نقل بین المللی و کسب درآمدهای ارزی بیشتری می گردد. این رشته دارای سه گرایش مهندسی کشتی ، کشتی سازی و دریانوردی است. اگر شما هم علاقمند به تحصیل در این رشته هستید می توانید در مقاله ی “بازار کار رشته مهندسی دریا” که توسط طراحان و نویسندگان مرکز تخصصی الو مشاوره بدست آمده اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

هدف و ماهیت رشته مهندسی دریا

 هدف از آن تربیت کارشناسان مجرب برای طراحی ، محاسبه و ساخت اجزائی است که اساس کار آن ها مبتی بر حرکت در سیالات و دینامیک است. مجموعه دروس این رشته همراه با به کارگیری علوم مهندسی مکانیک و تکنولوژی مربوط به آن در مورد طراحی ، محاسبه ، ساخت و اجرا و سیستم های رانش کشتی ، ماشین آلات فرعی کشتی و سازنده بدنه کشتی ، کارآیی لازم را برای طراحی و راهبری و نگهداری سیستم های فوق به دانشجویان ارائه می‌دهد و آنان را آماده طراحی و ساخت در صنایع دریایی ، صنایع کشتی‌سازی ، سازه‌های درون‌آبی و ساحلی ، شناورها و سکوهای دریایی می‌کند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی دریا

مهندسی کشتی

در این دوره علوم و فنون مربوط به اداره فنی امور کشتی ها آموزش داده می شود و هدف آن تربیت افراد متخصص برای انجام امور فوق می باشد. آموزش این دوره به صورت دروس نظری ، عملی و کارآموزی در روی کشتی است. فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان کارشناس ، آمادگی و صلاحیت هدایت فنی کشتی ها و اداره امور مربوط به تعمیر ، نگهداری آن ها و همچنین آمادگی تقبل مسوولیت ها و مشاغل فنی مربوط به صنایع دریایی در کارخانجات کشتیی سازی و سازمان های وابسته را خواهند داشت.

با پیشرفت صنایع دریایی کشور و اولویتی که دولت برای توسعه حمل و نقل دریایی در ایران قائل شده است و با توجه به گسترش ناوگان بازرگانی کشور و طرح ایرانی کردن پرسنل دریایی اهمیت این رشته روشن می شود. همچنین علاقه‌مندان این رشته باید از سلامتی جسم برخوردار و مایل به کار و مسافرت در دریاها باشند.

کشتی سازی

 لازم به ذکر است که بدانید ادامه تحصیل در این رشته در سطوح بالاتر از کارشناسی به عنوان کارشناس ارشد سازه کشتی آرشیتکت در داخل کشور موجود است و نیاز به ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل کشور مورد تایید قرار گرفته است. این مجموعه می تواند با به کار بردن علوم مهندسی و تکنولوژی مربوط ، طرح ، محاسبه ، ساخت و اجرا سیستم‌هایی که اساس کار آن ها سکون و حرکت در سیالات بالاخص در آب است کارآیی لازم را به دانشجویان آموزش بدهد و آنان را آماده سازد تا در صنایع وابسته به ساخت سازه‌های دریایی و صنایع کشتی سازی فعالیت های مربوط به طراحی و محاسبه اجزا و سیستم ها  را عهده‌دار شوند.

دریانوردی

در این دوره علوم و فنون مربوط به هدایت و اداره امور کشتی ها آموزش داده می شود و هدف تربیت افراد در حد کارشناسی دریانوردی است طول متوسط این دوره ۴ سال است و آموزش این دوره به صورت دروس عملی ، نظری ، کارورزی روی کشتی در دریاست که ابتدا در دانشگاه سپس روی کشتی و ترم‌ آخر مجددا در دانشکده صورت می گیرد.

فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان کارشناس آمادگی و صلاحیت هدایت کشتی ها و اداره امور مربوط به شرکت های کشتیرانی را دارا هستند. علاقه‌مندان این رشته باید از سلامتی کامل برخوردار بوده و ناتوانایی هایی نظیر کوررنگی که مانع انجام وظیفه می شود ، نداشته باشند و نیز مایل به کار و مسافرت در دریاها باشند و این رشته بیشتر برای بورسیه‌های ارگان های دریایی کشور مناسب است.

توانایی های لازم برای رشته مهندسی دریا

یک مهندس کشتی یا دریانوردی به دلیل سفرهای دریایی ممکن است ماه ها در کنار خانواده اش نباشد. همچنین می بایست خود را برای کار در محیط های ساحلی تطبیق بدهد. به همین دلیل قبل از پذیرش نهایی در رشته های فوق از دانشجویان این گرایش آزمایشات پزشکی کامل به عمل می آید.

در این میان سلامت دانشجویان دریانوردی به طور دقیق سنجیده می شود چون این دسته از دانشجویان نباید ناتوانی هایی نظیر کوررنگی داشته باشند. از نظر علمی نیز دانشجویان مهندسی دریا در هر سه گرایش باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند. گفتنی است داوطلبان دختر از میان گرایش های مهندسی دریا تنها می توانند گرایش مهندس کشتی سازی را انتخاب نمایند.

دروس اصلی مهندسی دریا

در حقیقت حدود نیمی از دروس مهندسی دریا ، مشابه سایر رشته های مهندسی است این دروس شامل دروس عمومی ، دروس پایه و دروس مهندسی عمومی است. بخش دیگری از دروس مهندسی دریا که طبیعتا بخش کمتری را شامل می شود دروس تخصصی مربوطه در رشته و گرایش های سه گانه است. به طور کلی می توان گفت که دروس مشترک این رشته در طول تحصیل و در گرایش های مختلف شامل:

ریاضی ، معادلات دیفرانسیل ، محاسبات عددی ، فیزیک مکانیک ، فیزیک ، شیمی و خواص مواد ، مبانی مهندسی برق ، رسمی فنی ، استاتیک ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، ترمودینامیک ، مکانیک سیالات ، طراحی اجزا و ماشین ، انتقال حرارت ، کنترل اتوماتیک است که قاعدتا به توانایی دانشجویان در زمینه علوم ریاضی ، فیزیک و شیمی نیاز شایان ذکری وجود دارد.

بازار کار رشته مهندسی دریا

بایستی متذکر شد که هر کشتی تجاری نیاز به ۵ مهندس کشتیی تحت عنوان مهندس ۱ ، مهندس ۲ الی مهندس ۵ دارد. حال اگر تعداد کشتی های تجاری موجود در کشور را حدود ۱۰۰ کشتی تخمین بزنیم ، می بینیم که حداقل به ۵۰۰ فارغ‌التحصیل مهندسی کشتی نیازمندیم ، در حالی که به طور نسبی هر سال حدود ۵۰ الی ۶۰ دانشجوی مهندسی کشتی از دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خلیج فارس فارغ‌التحصیل می شوند که این افراد در بدو استخدام از مهندسی ۵ شروع کرده و به مرور به مهندسی ۱ می رسند. از همین‌جا روشن می شود که کشور ما نیاز بسیار زیادی به فارغ‌التحصیلان این رشته دارد.

از نظر وضعیت درآمد نیز چون مهندسان کشتی مقداری از حقوق خود را به ارز دریافت می کنند ، نسبت به مهندسان دیگر درآمد خواهند داشت. فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند در ارگان هایی که به ساخت سکوها و یا اسکله‌ها می پردازند ، مشغول به کار شوند. همچنین می توانند در کارخانه‌های خصوصی و یا دولتی که کشتی های کوچک و قایق‌های موتوری را می سازند و به خصوص در زمینه تعمیر کشتی فعال هستند ، مشغول به کار گردند و البته اگر دانشجویان در دوره فوق‌لیسانس این رشته که در دو گرایش سازه کشتی و معماری کشتی ارائه می گردد ، پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند ، فرصت‌های شغلی بهتری نیز خواهند داشت.

چنانچه با مطالعه این مطلب نیاز به راهنمایی های بیشتری در زمینه انتخاب رشته مناسب در کنکور سراسری و یا “بازار کار رشته مهندسی دریا” داشته باشید می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و سوالات خود را ب کارشناسان ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق
وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق
بازار کار رشته مهندسی عمران-آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی دریا”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.