خانه / بازار کار / بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی

بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی

بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی

[contact_info title= ” بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی “] 

رشته مامایی یکی از زیر مجموعه‌ های رشته های علوم پزشکی است که نقش های گسترده‌ ای اعم از نقش مشاوره‌ای ، آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی ،‌ درمانگری و تحقیقاتی دارد. البته تمامی این نقش ها در ارتباط با مادر و کودک مفهوم پیدا می ‌کند یعنی ماما به مشاوره قبل ،‌ بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظیم خانواده ، مراقبت در دوران بارداری ، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می ‌پردازد.

در واقع بازار کار و حیطه شغلی رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می‌ شود و تا پس از زایمان و ۶ سالگی کودک ادامه پیدا می ‌کند. البته نباید تصور کرد که آنچه امروز به نام حرفه و دانش مامایی معروف است ، ادامه و دنباله همان مامایی سنتی است بلکه امروزه مامایی دانشی است که بر مشاهده ،‌ آموزش ، پیشگیری ، تحقیق، تشخیص و درمان استوار شده است. اگر عاشق بچه ها و کمک کردن به مادران در به دنیا آوردن آن ها هستید ، مامایی شغل مناسبی برای شما خواهد بود. در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در مورد وظایف ، دانش و مهارت مورد نیاز ، بازار کار و فرصت های شغلی رشته مامایی ارائه خواهد شد.

توانایی های مورد نیاز رشته مامایی

  • عشق و علاقه زیاد به شغل خود
  • داشتن روابط عمومی خوب
  • داشتن اعتماد به نفس بالا
  • صبر و حوصله زیاد
  • قدرت تصمیم گیری سریع و درست در شرایط بحرانی و حساس
  • مهارت های کار تیمی قوی و ابتکار عمل در کار کردن به تنهایی
  • آرامش داشتن در شرایط پر استرس
  • استقامت فیزیکی و ذهنی
  • توان استفاده از دستگاه های پزشکی مربوط به کار خود
  • کارشناس رشته مامایی باید تحمل خونریزی ، شب کاری و مواجهه با صحنه های ناخوشایند را داشته باشد.

 وظایف و مسئولیت های کارشناس مامایی چیست؟

بخش عمده ای از وظایف کارشناسان مامایی به زنان باردار مربوط می شود. با توجه به این موضوع قبل از تولد ، وظیفه ماما معمولا شامل موارد زیر خواهد بود:

  • توصیه به زنان باردار برای موضوعاتی همچون تغذیه سالم
  • توضیح در مواردی چون به دنیا آوردن بچه در بیمارستان ، تولد طبیعی یا انواع تسکین درد
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مورد بارداری و پدر و مادر شدن
  • بررسی سلامت مادر و کودک در طول بارداری

وظایف ماما در هنگام زایمان مادر عبارت است از :

  • بررسی پیشرفت کار و چگونگی آن
  • کنترل کودک در طول مراحل زایمان
  • تسکین درد و توصیه هایی در مورد روش های مدیریت درد
  • انجام عمل زایمان (طبیعی)
  • تماس با دکتر متخصص در هنگام روبرو شدن با هر مشکلی
بازار کار رشته مامایی - آینده شغلی
بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی

وقتی کودک به دنیا می آید ، وظیفه ماما می تواند شامل ارائه توصیه های لازم به خانواده در مورد تغذیه ، حمام کردن و مراقبت از کودک باشد. ماما به غیر از مسایل مربوط به زنان باردار وظایف دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • انجام معاینات لازم از زنان و تشخیص موارد غیر طبیعی و بیماری های زنانه و در صورت لزوم ارجاع آنها به پزشک متخصص
  • راهنمایی و مشاوره بهداشتی زنان و دختران
  • راهنمایی زنان در امر تنظیم خانواده

فرصت های شغلی و بازار کار رشته مامایی

در رابطه با بازار کار رشته مامایی باید بدانید که یک کارشناس مامایی می تواند در مراکز بهداشتی و طرح پزشک خانواده همچنین در بیمارستان ها و زایشگاه و درمانگاه ها به عنوان مربی خدمات بهداشتی و مربی بهداشت مدارس و یا به عنوان کارشناس بهداشت خانواده استخدام شود. همچنین فارغ‌ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند تحت عنوان سرپرست و مدیر بخش های درمانی ، سوپروایزر آموزشی در بیمارستان ها و ستادهای بهداشتی درمانی فعالیت کنند. همچنین لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان رشته مامایی بر اساس قوانین حاضر در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌توانند برای دایر نمودن مطب ، جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.

وضعیت ادامه تحصیل رشته مامایی

داوطلبان بعد از تحصیل در مقطع کارشناسی مامایی می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز شرکت نمایند. طول دوره کارشناسی ارشد حداقل ۲ سال و حداکثر ۳ سال است. با ادامه تحصیل در مقطع ارشد این رشته و ادامه دادن در مقاطع بالاتر شما می توانید از بازار کار و شرایط کاری بهتر و توانمندی های بیشتری در حیطه کاری رشته مامایی برخوردار شوید. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مامایی هم می توانند در مقطع دکتری در رشته هایی همچون بیولوژی تولید مثل ، بهداشت باروری ، سالمند شناسی ، فیزیولوژی ، انفورماتیک پزشکی ، سلامت در بلایا و فوریت ها ، سلامت و رفاه اجتماعی ، اپیدمیولوژی ، مددکاری اجتماعی ، گفتار درمانی ادامه تحصیل دهند. در جدول زیر نیز دانشگاه های ارائه دهنده رشته مامایی را برای شما علاقه مندان جمع آموری نموده ایم:

دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیدانشگاه علوم پزشکی ایلامدانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی اصفهاندانشگاه علوم پزشکی بمدانشگاه علوم پزشکی رفسنجاندانشگاه علوم پزشکی جیرفتدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
دانشگاه علوم پزشکی زاهداندانشگاه علوم پزشکی بجنورددانشگاه علوم پزشکی بابلدانشگاه علوم پزشکی بیرجنددانشگاه علوم پزشکی تبریزدانشگاه علوم پزشکی زابلدانشکده علوم پزشکی شوشتردانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی سبزواردانشگاه علوم پزشکی زنجاندانشگاه علوم پزشکی شیرازدانشگاه علوم پزشکی شهرکرددانشگاه علوم پزشکی همداندانشگاه علوم پزشکی مشهددانشگاه علوم پزشکی مازندراندانشگاه علوم پزشکی قم
دانشکده علوم پزشکی ایرانشهردانشکده علوم پزشکی کردستاندانشگاه علوم پزشکی ارومیهدانشگاه علوم پزشکی اردبیلدانشگاه علوم پزشکی اراکدانشگاه علوم پزشکی قزویندانشگاه علوم پزشکی بوشهردانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریهدانشگاه علوم پزشکی کاشاندانشگاه علوم پزشکی گلستاندانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهدانشگاه علوم پزشکی کرماندانشگاه علوم پزشکی لرستاندانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشکده علوم پزشکی گناباددانشگاه علوم پزشکی یزددانشگاه علوم پزشکی یاسوج

پس از مطالعه این مطلب در صورت نیاز برای یک برنامه ریزی منسجم برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود و یا آشنایی بیشتر با بازار کار سایر رشته های گروه آزمایشی تجربی همچون وضعیت بازار کار رشته فیزیوتراپی ، آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی ، و… می توانید با مشاوران با تجربه مرکز الو مشاوره در تماس بوده و ابهامات به وجود آمده را برطرف نمایید.

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۲ نظر

  1. سلام قبولی رشته مامایی راحت تر از رشته پرستاریه؟

    • با سلام
      بله تا حدودی می توان گفت که رتبه و تراز لازم برای قبولی در رشته مامایی کمتر و قبولی آن راحت تر است ولیکن به این نکته نیز توجه داشته باشید که رشته پرستاری هم بازار کار بهتری دارد و هم معمولا ظرفیت بیشتری را در دانشگاه ها به خود اختصاص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.