خانه / بازار کار / بازار کار رشته فلسفه
بازار کار رشته فلسفه

بازار کار رشته فلسفه

بازار کار رشته فلسفه

[contact_info title= “بازار کار رشته فلسفه”] 

رشته‌ فلسفه یکی از رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی است و به‌ نوعی مادر تمامی رشته‌ها به‌شمار می رود چرا که کلیه‌ پرسش‌های اساسی و بنیادین انسان را نسبت به مسائل وجود ، هستی ، جهان پیرامون انسان و حتی حقیقت خود انسان ، بررسی می کند. پرسش‌هایی که به‌طور کلی پیرامون جهان ، انسان و خدا مطرح می شوند. دانشجویان دوره‌ کارشناسی فلسفه در کشور ما در دو گرایش فلسفه  غرب و فلسفه اسلامی می توانند تحصیل کنند. در کنار این مباحث دانشجویان با فیلسوف های مختلف و تفکر آن ها آشنا می شوند و می توانند نظریه های مختلف آن ها را فرا گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. در صورت علاقه مندی به این رشته می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد” بازار کار رشته فلسفه” کسب نمایید.

توانایی لازم برای ورود به رشته فلسفه

برای ورود به رشته فلسفه مهم ترین بحث علاقه است. فلسفه جزو رشته هایی است که به صورت کامل به فکر و پژوهش سر و کار دارد و شما تنها در صورتی که به این مباحث علاقه داشته باشید می توانید از عهده مسائل مختلف آن برآیید. نکته مهم دیگر داشتن هوش تحلیلی قوی است که بتوانید مباحث مختلف فلسفه را درک کرده و مورد بررسی قرار دهید. می گویند که افلاطون روی سر در ورودی مدرسه فلسفه خود نوشته بود که اگر ریاضی و هندسه نمی دانید وارد نشوید. این امر نشان از اهمیت بسیار زیاد درس ریاضی و هندسه برای درس فلسفه است. به عبارت دیگر افرادی که در درس ریاضی و هندسی قوی هستند بهتر می توانند مسائل مختلف را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

شاید دلیل اصلی این امر ماهیت درس ریاضی باشد که مانند فلسفه به جای عوامل تجربی با موارد انتزاعی و ذهنی سر و کار دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید که درس ریاضی پل ورود به رشته فلسفه است و اگر شما در این درس آمادگی لازم را داشته باشید می توانید در رشته فلسفه به موفقیت دست پیدا کنید.همان طور که در بالا نیز اشاره شد شروع رشته فلسفه از غرب بوده و بسیاری از منابع و کتاب های موجود به زبان انگلیسی نوشته شده اند و اگر افراد بخواهند این منابع را مطالعه کنند باید با زبان انگلیسی آشنا باشند.

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

قبل از انتخاب هر رشته ای یکی از مهم ترین نکاتی که دانش آموزان به آن توجه می کنند آینده شغلی است و دوست دارند بدانند که بعد از گرفتن مدرک رشته فلسفه چه آینده ای در انتظار آن ها خواهد بود. در حال حاضر اصلی ترین جایگاهی که برای فارغ التحصیلان رشته فلسفه وجود دارد آموزش و تدریس در دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشی است که این افراد برای این کار علاوه بر کسب دانش و سواد کافی در رشته فلسفه باید بتوانند در مقاطع بالاتر رشته فلسفه تحصیل نیز کنند تا شانس استخدام شدن خود در موسسه های مختلف آموزشی را افزایش دهند.

از طرفی افرادی که دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس رشته فلسفه هستند می توانند در آزمون استخدامی که در طی سال برگزار می شود شرکت کرده و با ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش در عنوان شغلی که متقاضی دارندگان مدرک تحصیلی از رشته فلسفه می باشد ، اقدام نمایند. البته علاوه بر بحث آموزش مبحث بسیار مهم پژوهش نیز مطرح بوده و امروزه نیاز است که راجع به مسائل بسیار زیادی تحقیق و پژوهش گسترده صورت بگیرد و بهترین محل برای این کار دانشگاه ها است و افرادی که به عنوان مدرس مشغول به کار می شوند می توانند در انجام کارهای پژوهشی حوزه فلسفه نیز فعالیت کنند.

وضعیت ادامه تحصیل رشته فلسفه

سیستم آموزش فلسفه اسلامی بر اساس مکاتب فلسفی مثل فلسفه مشا ،‌ اشراق یا ملاصدرا می‌باشد. هرچند که دانشجویان هر یک از دو رشته فلسفه اسلامی و فلسفه غرب مطالعات محدودی نیز در زمینه فلسفه دیگر دارند. یعنی دانشجویان فلسفه غرب واحدهایی را در زمینه فلسفه اسلامی و دانشجویان فلسفه اسلامی واحدهایی را در زمینه فلسفه غرب می‌گذرانند. لیکن برای آشنایی بیشتر شما عزیزان گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در جداول زیر ارائه نموده ایم:

جدول رشته ها و گرایش های ارشد فلسفه

مجموعه امتحانیرشتهگرایش
مجموعه فلسفهفلسفه
تطبیقی
منطق
اخلاقفلسفه اخلاق
اخلاق کاربردی
اخلاق اسلامی
فلسفه هنر
مجموعه الهیات و معارف اسلامی – فلسفه و کلامفلسفه و کلام اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامی
فلسفه دین
مجموعه علوم اجتماعیفلسفه علوم اجتماعی
مجموعه علوم تربیتیتاریخ و فلسفه آموزش و پرورشتعلیم و تربیت اسلامی
مجموعه تاریخ و فلسفه علمفلسفه علم
تاریخ علمریاضی در جهان اسلام
طب و داروسازی در جهان اسلام

 

جدول رشته ها و گرایش های دکتری فلسفه

مجموعه امتحانیرشتهگرایش
فلسفهفلسفهفلسفه معاصر
فلسفه عصر جدید
فلسفه یونان و قرون وسطی
فلسفه تحلیلی
فلسفه دین
فلسفه اخلاق
فلسفه اخلاق تطبیقی
فلسفه تطبیقی
فلسفه حقوق
فلسفه هنر
حکمت هنرهای دینی
فلسفه علوم اجتماعی
فلسفه اقتصاد اسلامی
فلسفه منطقفلسفه منطق
منطق با رویکرد فلسفی
فلسفه علمفلسفه علم و فناوری
فلسفه فیزیک
فلسفه علم
فلسفه تعلیم و تربیتفلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فلسفه

دانشگاه

دانشگاه اصفهاندانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین
دانشگاه تبریزدانشگاه شهید باهنر – کرمان
دانشگاه تهراندانشگاه شهید بهشتی – تهران
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیلدانشگاه علامه طباطبایی – تهران
دانشگاه یاسوج

در صورت بروز هرگونه ابهاماتی در این زمینه می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید. همچنین می توانید سایر مطالب ما را نیز در مورد بازار کار مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مدیریت
بازار کار رشته روانشناسی
بازار کار رشته علوم سیاسی
بازار کار رشته حقوق

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته فلسفه”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.