خانه / بازار کار / بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی
بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی

بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی

 

بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی
بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی”] 

امروزه صنایع تولید انواع مواد غذایی مختلف در جهان رشد بسیار زیادی کرده است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته بندی شده و برای اینکه محصولاتی سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد ، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش های بهینه در تولید مواد غذایی ، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید ، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی و …انجام می شود.

متخصص صنایع غذایی با توجه به رشته ای که در آن تحصیل کرده  است ، در فرآیند تولید مواد غذایی وظایف خاصی را برعهده دارد. همچنین باید گفت که درس های رشته علوم و صنایع غذایی تفاوت زیادی با درس های مهندسی کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی ندارد اما چون رشته علوم و صنایع غذایی وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است ، بیشتر به کنترل بهداشت و سلامت مواد غذایی می پردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی” تا انتهای این مطلب با ما باشید.

معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

غذا شاید نخستین چیزی باشد که انسان از طبیعت گرفته است. در دو کفه هم وزن ترازوی مرگ و زندگی این غذاست که وزنه آن در هر کفه ای ، تعیین کننده اهمیت آن کفه است. این کالای استراتژیک ، حرف اول قرن حاضر است. اگر در قرن گذشته ، نفت عامل برتری کشوری بر سایرین بود اما ، امروزه تئوری پردازان بزرگ جهان کشور صاحب غذا را ابرقدرت پیروز می دانند. این کالای استراتژیک نیاز به روش های نوین تولید دارد. به طور کلی رشته علوم و صنایع غذایی رشته ای است که در آن انواع مواد غذایی خام گیاهی و حیوانی تولید ، برداشت و فرآوری می شوند و برای مصرف عموم آماده می شود.

از آنجایی که عمر این مواد اولیه غذایی کوتاه است لذا برای اینکه بتوان از این مواد غذایی اعم از مواد غذایی کشاورزی ، شیلات و دامی بیشتر مورد استفاده جوامع قرار بگیرد باید آن ها را به فرآورده هایی با طول عمر بیشتر تبدیل نمود. به طور کلی هدف اصلی این رشته: چگونگی نگه داری مواد غذایی ، فرآوری آن ها ، کنترل و کیفیت و همچنین بسته بندی انواع مواد غذایی دامی ، کشاورزی و گیاهی پس از برداشت است.

مهارت و دانش مورد نیاز متخصص صنایع غذایی

  • دارا بودن دانش بالا در شیمی ، زیست شناسی و ریاضی
  • علاقه به فعالیت در حوزه تولید مواد غذایی
  • دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات
  • رعایت دقیق کلیه دستور العمل های بهداشتی
  • توانایی انجام کار تیمی
  • توان جسمی متناسب
  • توانایی کار در محیط کارخانجات 
  • آشنایی با اصول و مقررات حوزه بهداشت و کیفیت

وضعیت استخدام متخصص علوم و صنایع غذایی

همان طور که در مطالب بالا نیز ذکر کردیم امروزه به دلیل تولید مواد غذایی بیشتر و با کیفیت تر در کارخانجات تولید مواد غذایی برای رفاه حال جوامع روز به روز نیاز هر جامعه ای به متخصصین علوم و صنایع غذایی بیشتر می شود. هر متخصص صنایع غذایی بسته به گرایشی که تحصیل کرده و تخصص گرفته و همچنین بسته به توانایی های فردی خود می تواند در بخش های مختلف کارخانجات تولید مواد غذایی ، پست ها و مسئولیت های مختلف اعم از بخش آزمایشگاه به مسئول یا کارمند ، بخش تولید به عنوان مدیر یا کارمند ، بخش های بسته بندی محصولات غذایی ، بخش های تحقیقات برای بهبود تولیدات مواد غذایی و دانشگاه ها ، در بخش های افزایش تولید و کاهش ضایعات ، ارائه مشاوره علمی و راهکارهای لازم به واحدهای تولیدی و از این قبیل فعالیت ها مشغول به کار شود.

حتی به دلیل اینکه معمولا یک متخصص علوم و صنایع غذایی از بخش ها و کارهای مختلف یک کارخانه صنایع غذایی اطلاعات و شناخت و ﺁشنایی لازم را دارد. در صورت داشتن سرمایه و دارایی لازم می تواند به صورت مستقل اقدام به تاسیس کارخانه تولید مواد غذایی نماید.

وظایف متخصص صنایع غذایی

در این بخش وظایف کارشناس علوم و صنایع غذایی به طور کلی بیان می شود که برخی از آن ها بین تخصص های مختلف آن مشترک و برخی اختصاصی می باشد :

  • تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات
  • بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی
  • یافتن راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی
  • آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی
  • کارکردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید
  • اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی
  • انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات
  • کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی
  • طراحی فرآیند های تولید محصولات غذایی به صورت انبوه
  • طراحی دستگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی

درآمد شغل مهندس صنایع غذایی

در “بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی” میزان درآمد این شغل نیز مانند سایر شغل ها به دلایل مختلفی بستگی دارد. از مهم ترین دلایل تفاوت درآمد می توان به این اشاره نمود که یک متخصص علوم و صنایع غذایی در بخش ها و سازمان های دولتی مشغول به کار است یا در بخش های خصوصی. در واقع سطح تحصیلات ، میزان تجربه ، مهارت و توانایی ها و نوع توافق صورت گرفته بین کارفرما و کارمند ، تعیین کننده میزان دریافتی متخصصان صنایع غذایی می باشد. همچنین مهندسینی که جویای کار در کشورهای دیگر هستند توجه داشته باشند که درآمد شغل متخصص علوم و صنایع غذایی در کشورهایی همچون آمریکا ، انگلستان و استرالیا بسیار مطلوب است و حتی در شرایط خاص درآمدشان از سایر شغل ها نیز بیشتر است.

چنانچه در مورد انتخاب رشته در کنکور سراسری و یا “بازار کار رشته علوم و صنایع غذایی” نیاز به دریافت مشاوره تخصصی داشته باشید می توانید با کارشناسان و مشاوران برتر مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی هی لازم برخوردار گردید. همچنین سایر مطالب تحصیلی ما در مورد بازار کار رشته های مختلف را مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی صنایع
بازار کار رشته مهندسی کشاورزی
بازار کار رشته میکروبیولوژی
بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشنه علوم و صنایع غذایی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.