خانه / بازار کار / بازار کار رشته علوم سیاسی – آینده شغلی

بازار کار رشته علوم سیاسی – آینده شغلی

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم سیاسی – آینده شغلی”] 

آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد. در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌ های سیاسی و کارکرد آن‌ها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه‌ ها و یا ابزار‌ها و راهکار‌هایی که بر اساس آن‌ها هر جامعه تلاش می کند تا شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر دارد،  و برای حرکت‌ ها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مشخص کردن مسیر آینده برنامه ریزی می‌کند. همچنین از تجارب و دستاورد‌ های بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می‌برد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند ، اطلاعات بیشتری همچون معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم سیاسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارائه خواهیم داد. 

مهارت ها و توانایی های مورد نیاز رشته علوم سیاسی

  • آشنایی با کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی
  • داشتن منطق و ارائه مسائل با دلیل و مدرک
  • ریشه یابی مسائل
  • برقراری ارتباط مناسب با تمام اقشار جامعه و شناخت نیازها و مشکلات آن ها
  • قدرت تفکر و خلاقیت
  • علاقه داشتن به سیاست
  • دید عمیق و وسیع نسبت به مسائل سیاسی

بازار کار و فرصت های شغلی رشته علوم سیاسی

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخش های سیاسی و حقوقی سازمان‌های خصوصی و دولتی همچون نهاد ریاست جمهوری ، سازمان انرژی اتمی ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، وزارتخانه ‌ها ، صدا و سیما و روزنامه ها مشغول به کار می ‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم ، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر ، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو می باشد. 

سازمان ها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد . 

امروزه حدود ۹۰% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند . با این وجود تمامی این مشکلات چنانچه دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته تبحر کسب نموده و همچنین قلم خوبی نیز داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمان های مختلف به دنبال او خواهند بود . فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آموزش و پرورش نیز تدریس نمایند.

موقعیت شغلی و تحصیلی رشته علوم سیاسی در خارج از کشور

علم آموزشی در زمینه ی این رشته ، هر چه که به صورت تخصصی تر باشد می تواند دانشجو را به هدف خود که همان حضور در عرصه سیاسی کشورهاست ، نزدیک تر کند. علاوه بر کشور ایران تحصیل در رشته ی علوم سیاسی در خارج از کشور مورد توجه سران قرار گرفته به طوری که امروزه بسیاری از دانشگاه ها در تمام دنیا دوره های آموزشی دانشگاهی را در گرایش های مختلف این رشته ارائه می دهند. تحصیل در رشته ی علوم سیاسی در خارج از کشور در دانشگاه های کشورهای آمریکا، مجارستان و انگلیس از آوازه ی بیشتری در سطح دنیا برخوردار می باشد. مراکز آموزش عالی کشور های نام برده شده به صورت اختصاصی در زمینه ی این رشته ، دارای رتبه های برتر در دنیا هستند. افراد فارغ التحصیل از این دانشگاه ها می توانند در رده های بالای سیاسی مانند ریاست احزاب و تشکل های سیاسی ، سازمان های اجتماعی و سیاسی به راحتی به عنوان یک متخصص ، در آینده مشغول به کار شوند.

وضعیت ادامه تحصیل رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از دانشگاه های کشور هم از طریق کنکور سرسرای و هم بر اساس سوابق تحصیلی ( صرفا برای مقطع کارشناسی)  در گرایش ها و رشته های زیر ارائه می گردد:

گرایش های کترشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

علوم سیاسی
روابط بین الملل
مطالعات منطقه ای
اندیشه سیاسی در اسلام
دیپلماسی و سازمان های بین المللی
تربیت مربی علوم سیاسی ( پذیرش دانشجو برای رشته تربیت مربی علوم سیاسی ، فقط برای مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی قم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت می گیرد. )

 

رشته های دکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل

جغرافیای سیاسی
جامعه شناسی
رفاه اجتماعی
سیاست گذاری فرهنگی
دانش اجتماعی مسلمین
مردم شناسی
حقوق بین الملل عمومی
علوم سیاسی
روابط بین الملل
مطالعات منطقه ای
مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی
مطالعات آمریکای شمالی
مطالعات جهان

با توضیحات ارائه شده اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند. اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی ، دانشجویی است که می داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است بنابراین نباید نگران آینده شغلی اش باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند علاوه بر مطالعه سایر مطالب ما با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

بازار کار رشته اقتصاد
بازار کار رشته حقوق
بازار کار رشته حسابداری
بازار کار رشته آموزش ابتدایی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته علوم سیاسی – آینده شغلی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۳ نظر

  1. سلام من خیلی ببه این رشته علاقه دارم به نظرتون با رتبه حدود ۲۰ هزار میشه تو یه دانشگاه دولتی قبول شد؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      شرایط پذیرش هر سال با تغییر همراه است اما طبق تجربه در سال های گذشته با رتبه ۲۰۰۰۰ در دانشگاه های دولتی در رشته علوم سیاسی پذیرفته شده اند.

  2. سلام برای قبولی تو این رشته واسه دانشگاه های سراسری چه رتبه ای نیازه؟ از گروه انسانی ؟
    معدلمم ۱۸/۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.