خانه / بازار کار / بازار کار رشته شنوایی سنجی – آینده شغلی
بازار کار رشته شنوایی سنجی - آینده شغلی

بازار کار رشته شنوایی سنجی – آینده شغلی

بازار کار رشته شنوایی سنجی - آینده شغلی

[contact_info title= “بازار کار رشته شنوایی سنجی – آینده شغلی”] 

به طور کلی، شنوایی سنجی علم مطالعه اختلال شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توان‌بخشی آن است. به عبارت دیگر ، فارغ‌ التحصیلان رشته شنوایی شناسی وظایفی از جمله تشخیص ، حفاظت از شنوایی و همچنین پیشگیری از اختلالات شنوایی ، تعادل و توان‌بخشی به موقع افراد دچار آسیب‌های شنوایی را بر عهده خواهند داشت. شنوایی شناسی از رشته های نوینی است که در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود و در حال حاضر امکان تحصیل در این رشته در مقطع دکتری وجود ندارد. در همین راستا ، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جامع رشته شنوایی سنجی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخته و نگاهی نیز به بازار کار رشته شنوایی سنجی داشته باشیم. 

معرفی شاخه های اصلی رشته شنوایی سنجی

شنوایی‌شناسی یا ادیومتری علم شناخت و مطالعه شنوایی ، اختلالات آن و یکی از رشته‌ های گروه علوم پزشکی است. به طور کلی ، رشته شنوایی سنجی به سه بخش تقسیم می‌شود که هر کدام عبارتند از:

  • شنوایی‌شناسی تشخیصی: که در آن وظایفی همچون ارزیابی سیستم شنوایی ، تعادل ، تشخیص ضایعات آن و گزارش به پزشک انجام می‌گیرند.
  • شنوایی‌شناسی توان‌بخشی: که در آن ساخت و تجویز انواع قالب گوش و وسایل کمک‌شنوایی مانند سمعک انجام می‌شود. همچنین خدماتی نظیر تنظیم ابزارهای کمکی با گوش کم‌شنوا یا ناشنوا و ارائه آموزش‌ های لازم از جمله لب‌خوانی و گفتار خوانی برای آنان ارائه می‌گردد.
  • شنوایی‌شناسی حفاظت و پیشگیری: که در این مورد نیز آزمون غربالگری ، مشاوره و اجرای برنامه‌های حفاظت شنوایی نظیر بررسی آلودگی‌های صوتی کارخانه‌ها و مراکز پر سروصدا به منظور به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از آلودگی‌های صوتی ارائه می‌شوند.

همچنین می توانید برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی در دانشگاه های سراسری و آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی در دانشگاه پردیس خودگردان کلیک نمایید.

وظایف شنوایی شناس

  • انجام برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادان ، خرد سالان و کودکان در سنین مدرسه
  • پیشگیری از آسیب شنوایی ، حفاظت شنوایی ، برنامه‌ریزی و انجام غربالگری در جمعیت‌هایی نظیر مراکز کارگاهی ، نظامی ، اردوگاه‌ها و … و ارائه مشاوره شنوایی‌شناسی در این حیطه
  • آگاه‌سازی و آموزش عمومی دربارهٔ عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اختلالات و آسیب‌های شنوایی و تعادل مانند: ازدواج فامیلی ، انواع آلاینده‌ها و …
  • ارزیابی و توانبخشی با استفاده از انواع روش‌های غیر دارویی و غیر جراحی
  • انتخاب ، تجویز ، ارزیابی ، کمک به سازگاری و توزیع وسایل کمک شنوایی و ارتباطی فردی و گروهی به منظور تقویت صداها و پیشگیری به موقع از عوارض سوء آسیب‌های شنوایی جهت کمک به برقراری ارتباط و ارائه مشاوره شنوایی‌شناسی در این حیطه
  • قالب گیری و ساخت قالب گوش و سمعک و انجام توانبخشی شنوایی برای افراد کاشت پروتز شده( کاشت حلزون )
  • نظارت و پیگیری اجرای صحیح روش‌های برقراری ارتباط بین کم شنوایان ، مربیان و…
  • تعیین ، تجویز ، کاربرد و تنظیم تجهیزات صوتی مناسب و روش‌های بهبود کیفیت صدا در محیط‌ های آموزشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی
  • همکاری در اجرای پژوهش‌ های مربوط به اختلالات شنوایی و تعادل
  • اداره مراکز و دفاتر ارزیابی شنوایی‌شناسی

فرصت های شغلی و وضعیت استخدام رشته شنوایی سنجی

فارغ التحصیلان رشته شنوایی سنجی می توانند در بخش شنوایی شناسی بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مراکز درمانی ، مدارس ناشنوایان ، مراکز نگهداری سالمندان ، معلولین و کودکان ، کارخانه ها و مراکز صنعتی استخدام شوند. با داشتن تجربه و سرمایه لازم نیز می تواند به طور مستقل کار کرده و در صورت داشتن شرایط  از جمله داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر ، داشتن سابقه ۶ ساله برای تاسیس دفتر در تهران و کرج و یا با داشتن  ۴ ساله سابقه برای سایر شهرستان ها دفاتر ارزیابی شنوایی تاسیس کند.

به طور کلی شغل شنوایی شناسی از بازار کار نسبتا خوبی به خصوص در شهرهای کوچک برخوردار است . به عنوان مثال در طرح های بزرگی مانند غربالگری دانش آموزان قبل از مدرسه که در سطح وسیعی در کشور برگزار می شود ، شنوایی شناس ها نقش اصلی را بر عهده دارند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد نیز در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم می‌توانند در دانشگاه مشغول به کار شده و به عنوان استاد دانشگاه نسبت به تدریس آموخته‌ های خود به افرادی توانمند در جهت فعالیت در حوزه شنوایی سنجی اقدام نمایند.

البته با توجه به این مسئله که این شغل از مشاغل نو و جدید در کشور بوده و سابقه طولانی ندارد ، قابلیت رشد و پیشرفت خوبی داشته و پیش بینی می شود از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار باشد.

مهارت های مورد نیاز شنوایی شناس

  • دقت و توجه به جزئیات
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • رفتار دلسوزانه و حرفه ای با بیماران
  • مهارت خوب در سازماندهی
  • مهارت انجام کار تیمی
  • توان آموزش و مشاوره خوب
  • توانایی ایجاد انگیزه در بیماران برای دنبال کردن برنامه توانبخشی
  • حفظ آرامش و داشتن برخوردی مناسب در شرایط بحرانی و پیچیده
  • تسلط به زبان انگلیسی 

معرفی رشته های مقطع کارشناسی ارشد رشته شنوایی سنجی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد شنوایی شناسی

آمار زیستیاپیدمیولوژیارزیابی فناوری سلامتاقتصاد بهداشتانفورماتیک پزشکی

مدیریت توانبخشی

رشته زیست فناوری پزشکیشنوایی شناسیفناوری اطلاعات سلامتکتابداری و اطلاع رسانی پزشکیمدیریت خدمات بهداشتی درمانیمهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
مهندسی پزشکی (زیست مواد)نانوتکنولوژی پزشکیرفاه اجتماعیتاریخ علوم پزشکیآموزش پزشکیبرنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
سلامت سالمندیعلوم تشریحیفیزیولوژیژورنالیسم پزشکیتکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

به طور کلی همانند سایر رشته های مختلف تحصیلی چنانچه با عشق و علاقه وارد رشته ای شوید مسلما در بازار کار آن رشته نیز موفق خواهید بود.  همچنین می توانید در صورت به وجود آمدن ابهامات و یا داشتن سوالاتی در این زمینه با مرکز الو مشاواره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید. در صورت تمایل سایر مطالب ما را در زمینه بازار کار مطالعه نمایید:

بازار کار رشته بینایی سنجی
بازار کار رشته پرستاری
بازار کار رشته رادیولوژی
بازار کار رشته فیزیوتراپی

 

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته شنوایی سنجی – آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۲ نظر

  1. سلام دانشگاه آزادم این رشته رو میده؟ میشه بدون کنکورم وارد شد؟

    • با سلام
      خیر با توجه به اینکه رشته شنوایی سنجی نیز جزو رشته های پیراپزشکی محسوب می شوند بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ارائه نمی گردد و حتما باید از طریق کنکور و کسب رتبه و ترز لازم وارد این رشته شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.