خانه / بازار کار / بازار کار رشته زبان روسی
بازار کار رشته زبان روسی

بازار کار رشته زبان روسی

 

بازار کار رشته زبان روسی
بازار کار رشته زبان روسی

[contact_info title= “بازار کار رشته زبان روسی”] 

همسایگی با کشور روسیه و روابط دیرینه فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی با این کشور و توان بالای علمی دانشگاه‌ های روسی زبان ، به خصوص در رشته‌های علوم‌انسانی و فنی ، جایگاه زبان روسی در کشورهای خاورمیانه و در نهایت ادبیات غنی زبان روسی موجب تاسیس رشته زبان روسی و موقعیت شغلی خوب این رشته در کشورمان شده است. رشته زبان روسی در مقطع کارشناسی در دو گرایش زبان و روسی و مترجمی زبان روسی ارائه می گردد و می تواند شرایط شغلی نسبتا مناسبی را برای فارغ التحصیلان رشته زبان روسی فراهم کند.

هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصین زبان روسی و آشنا به فرهنگ و ادبیات این کشور است  که توانایی ترجمه متون عمومی و تخصصی و نیز انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه فرهنگ ، سیاست و اقتصاد روسیه را داشته باشند. داوطلبانی که علاقه مند به این رشته دانشگاهی هستند می توانند برای دریافت اطلاعات کاملی در مورد “بازار کار رشته زبان روسی” از این مطلب استفاده نموده و اطلاعاتی همچون موقعیت شغلی و بازار کار رشته زبان روسی ، معرفی گرایش های رشته زبان روسی ، توانایی های لازم برای موفقیت در بازار کار این رشته را دریافت خواهید کرد..

معرفی گرایش های رشته زبان روسی

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی مترجمی و آموزش زبان روسی ۴ سال است و نظام آموزشی آن نیز واحدی بوده و کلیه دروس نظری و عملی در مدت هشت نیمسال تحصیلی ارائه می گردد. طول هر نیسمال ۱۶ هفته بوده و زمان تدریس نیز برای هر واحد نظری ۱۶ ساعت و عملی ۳۲ ساعت می باشد.

زبان و ادبیات روسی:

زبان و ادبیات روسی با هدف آموزش دادن زبان روسی از جهات گفتاری و نوشتاری و همچنین آشنا کردن زبان آموزان با فرهنگ و ادبیت کشور روسیه شکل گرفته است. دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات روسی شامل:

جمله‌نویسی و مقدمات انشا ، خواندن و تفسیر متون ، درآمدی بر ادبیات ، ساختمان و نمونه نمایشنامه ، سخنرانی و مناظره ، مکتب‌های ادبی.

مترجمی زبان روسی:

بازار کار رشته زبان روسی

هدف این رشته تربیت مترجمان ورزیده در زمینه‌های فرهنگی ، ادبی و علوم انسانی است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند پس از اتمام تحصیلات در موسسات مختلف تحقیقاتی و اطلاعاتی مشغول به کار شوند تا با توجه به زمینه یا گرایش تخصصی خود ، نیاز واحدهای مربوط به زبان روسی را تامین نمایند. دروس تخصصی مترجمی زبان روسی شامل:

خواندن مفاهیم ، فنون یادگیری زبان ، مقاله‌نویسی ، ترجمه شفاهی ، ‌ترجمه مکاتبات و اسناد.

دروس مشترک در هر دو گرایش:

آشنایی با آثار ادبی روسی ، اصلاحات و تعبیرات زبان ، اصول و روش تحقیق ، اصول و روش ترجمه ، نامه‌نگاری ، بررسی ترجمه متون اسلامی ، بیان شفاهی داستان ، ترجمه از فارسی به روسی ، ترجمه از روسی به فارسی ، ترجمه متون ساده ، ترجمه متون علوم‌انسانی ، ترجمه متون مطبوعاتی ، تلخیص متون ، خواندن متون مطبوعاتی ، خواندن و درک مفاهیم ، دستور زبان ، زبان روسی عمومی ، زبان دوم ، زبان‌شناسی همگانی ، گفت و شنود ، آیین نگارش.

توانایی های لازم در رشته زبان روسی

همان طور که گفتیم هدف اصلی این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند در سطح قابل قبولی به تحصیل در این زبان بپردازند. بنابراین چنانچه قصد دارید پس از پایان فارغ التحصیلی در حوزه تدریس و یا مترجمی رشته زبان روسی مشغول به کار شوید ، لازم است که از فن بیان ، قدرت انتقال مفاهیم و توانایی برقراری ارتباط موثر نیز برخوردار باشید.

همچنین دانشجویان تمامی رشته زبان های خارجی می بایست هر چهار بعد زبان که شامل نوشتن ، خواندن ، شنیدن و سخن گفتن است را به خوبی فراگیرند تا بتوانند در شغل انتخابی خود موفق شوند. بنابراین توصیه می کنیم دانشجویان این رشته مطالعات خود را به دروس دانشگاهی محدود نکنند بلکه در همان دوران تحصیل به ترجمه و مطالعه آثار خارجی بپردازند تا تجربه لازم برای حضور در “بازار کار رشته زبان روسی” را کسب کنند.

بازار کار رشته زبان روسی

آنچه در خصوص وضعیت شغلی رشته‌های زبان‌های خارجی عرضه شده قابل بیان است به این قرار است:

  • تدریس در مراکز آموزشی
  • مترجمی آثار روسی زبان
  • وزارت امور خارجه به عنوان اصلی ترین مرکز جذب دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشکده‌های زبان سراسر کشور محسوب می شود.
  • فعالیت در بخش فرهنگ ارتباطات و رفت و آمدهایی که در اثر برگزاری سمینارها و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و مانند آن ها
  • حضور در کارخانه‌ها ، ادارات و وزارتخانه‌ها برای ارتباط با بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای خارجی
  • استفاده از اینترنت و منابع خارجی در شرکت‌های خصوصی و ارتباط این شرکت‌ها با دنیای خارج بسیار گسترده شده و دانستن زبان خارجی و تسلط بر یک زبان به نحوی که بتوان مخاطب را جذب نمود موقعیت خوبی را فراهم نموده است.
  • برگزاری کلاس‌های خصوصی برای دانش‌آموزان.
  • شرکت های هواپیمایی و مسائل مربوط به هوافضا و انرزی هسته ای

معرفی دانشگاه هایی که رشته زبان روسی را ارائه می دهند

دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، دانشگاه الزهرا (مخصوص خواهران) ، دانشگاه گیلان ، دانشگاه مازندران ، دانشگاه بجنورد ، دانشگاه گنبد.

بنابراین طبق تمامی نکاتی که در مورد “بازار کار رشته زبان روسی” ذکر کردیم چنانچه زبان را به منظور آشنایی با یک فرهنگ و تمدن مطالعه کنیم ، هم در دانشگاه و هم در بازار کار موفق خواهیم شد. آنچه شما باید انجام دهید این است که سعی کنید در این فرصت طلایی همه جنبه های زبان روسی را به طور عالی یاد بگیرید. در این صورت این شما خواهید بود که آزادانه نوع شغلتان را تعیین خواهید کرد و دیگران اگر طالب نیروی کار ماهر هستند ، مجبورند خواسته های شما را بپذیرند. برای دریافت مشاوره در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری و یا اطلاع از لیست رشته های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

وضعیت بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی
بازار کار زبان و ادبیات فارسی
بازار کار رشته روزنامه نگاری
آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته زبان روسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.