خانه / بازار کار / بازار کار رشته تاریخ

بازار کار رشته تاریخ

بازار کار رشته تاریخ

[contact_info title= “بازار کار رشته تاریخ”] 

علم‌ تاریخ‌ تحولات‌ گذشته‌ جامعه‌ انسانی‌ را که‌ می‌تواند زمینه‌ سیاسی‌ ، اقتصادی‌ ، اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ داشته‌ باشد ، مورد مطالعه‌ قرار می‌دهد. به‌ همین‌ دلیل‌ رشته‌ بسیار گسترده‌ای‌ است‌ و دانشجو فرا می‌گیرد که‌ چگونه‌ از تحلیل‌ و تلفیق‌ مواد خام‌ تاریخی‌ به‌ نتایج‌ علمی‌ برسد. تاریخ یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های گروه علوم انسانی است و در اغلب دانشگاه‌های ایران و جهان تدریس می‌شود.

مطالعه تاریخ یعنی کندوکاو در این که پیشنیان ما چه گفته‌اند ، چه کار کرده‌اند ،‌ چگونه فکر کرده و چه روزها و اتفاقاتی را گذرانده‌اند. شاید چنین کندوکاوی برای اغلب افراد شیرین و لذت بخش باش د، اما نگرانی‌هایی که در رابطه با بازار کار رشته تاریخ وجود دارد ، مانع از انتخاب آن شود. نویسندگان تیم الو مشاوره قصد دارند تا در این مقاله اطلاعاتی را در مورد “بازار کار رشته تاریخ” ، طول دوره تحصیل و توانمندی های مورد نیاز در این  رشته را برای علاقه مندان به رشته تاریخ ارائه دهند.

توانایی‌های‌ لازم برای تحصیل در رشته تاریخ

دانشجوی‌ تاریخ‌ باید نظم‌ و دقت‌ فراوان‌ داشته و توان‌ به‌ تصویر کشیدن و نقد کردن وقایع‌ تاریخی‌ را داشته‌ باشد. پایه‌ علم‌ تاریخ‌ ، فلسفه‌ ، زمین‌ آن‌ جغرافیا و دیوارهای‌ آن‌ جامعه‌شناسی‌ ، اقتصاد ، سیاست‌ و فرهنگ‌ است‌ و دانشجوی‌ تاریخ‌ باید با این‌ علوم‌ آشنا باشد و از نتایج‌ آن ها بهره‌ ببرد. فردی‌ می‌تواند در رشته‌ تاریخ‌ موفق‌ شود که‌ از پوسته‌ رویی‌ رویدادها عبور کرده‌ و مسائل‌ عمیق‌تری‌ را درباره‌ آن ها بفهمد و از ارتباط‌ بین‌ دو رویداد پی‌ به‌ رویداد سوم‌ ببرد و با دیدن‌ یک‌ رویداد به‌ علل‌ پنهان‌ و آشکار آن‌ ، اشاره‌ کند.

همچنین‌ دانشجو باید با ادبیات‌ فارسی‌ ، آمار و ریاضی آشنایی‌ داشته‌ باشد تا بتواند به‌ یاری‌ ادبیات‌ فارسی‌ هم‌ از منابع‌ گذشته‌ که‌ رنگ‌ ادبی‌ دارند ، استفاده‌ کند و هم‌ مفاهیم‌ تاریخی‌ را به خوبی‌ بیان‌ کند و به‌ یاری‌ آمار و ریاضی‌ نیز ، هرچه‌ بیشتر زبان‌ دستاوردهای‌ علم‌ تاریخ‌ را کمـی‌ کند و داده‌های‌ تاریخ‌ را در قالب‌ اعداد بیان‌ کند.

بازار کار رشته تاریخ

با توجه به موضوعاتی مانند : علوم انسانی و علوم اجتماعی ، امکان دسترسی به دامنه گسترده ای از مشاغل تاریخی برای فارغ التحصیلان وجود خواهد داشت. فارغ التحصیلان گرایش تاریخ قادر به فراگیری دامنه گسترده ای از دانش تاریخی در گذشته ، میزان تلاش های بشری ، تجزیه و تحلیل افکار بشری برای ارتباط آن با مشکلات امروزه جامعه بشری خواهند بود ، افکاری که با نگرش های عمیقی در مورد سیاست ، فرهنگ و انگیزه های اجتماعی ، شمایل تاریخی ، حوادث و جنبش های تاریخی در آمیخته است. ناگفته نماند که مطالعه تاریخ تمرکز بر مسائلی مانند : فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست و عناوین اجتماعی حاضر در دنیای مدرن را در بر می گیرد.

میراث فرهنگی:

اگر شما علاقه بسیاری به کسب تخصص در گرایش تاریخ دارید ، پیشنهاد می شود که مسئله انجام تحقیقات در بحث تاریخی را دنبال نمایید. این مبحث آموزشی به انجام تحقیقات دانشگاهی ، شرکت در سخنرانی ها یا مطالعه میراث فرهنگی در موزه ها ، نمایشگاه ها و یا مکان هایی که بر حفظ  آثار تاریخی متمرکز اند مربوط می شود.

 کار در بخش موزه:

اگر شما قصد کار کردن در موزه ها را دارید ، مشاغل تاریخی بسیاری برای شما موجود می باشد. کسب مهارت و تجربه در این بخش برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد بسیار مفید می باشد. از اهداف اصلی متصدیان موزه آگاهی دادن ، آموزش و ایجاد انگیزه در بینندگان می باشد. چه شما مدیر موزه های کوچک باشید و یا در موزه ای بزرگ مشغول به کار باشید ، تضمین حفاظت درست از آثار تاریخی و مدیریت موثر کارکنان موزه از مسئولیت های اصلی شما می باشد.

کارمندان موزه با هدف در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار تمامی افراد در سنین مختلف و آموزش های لازم برای بازدید کنندگان فعالیت می نمایند. کارمندان موزه ها و نمایشگاه ها ، مسئول اجرای تمام پروژه های مدیریتی دائم یا موقتی در نمایشگاه ها ، اجرای قوانین موزه ، روابط عمومی و سایر موارد خواهند بود.

بخش های آموزشی:

بسیاری از فارغ التحصیلان گرایش تاریخ ، قادر به کار کردن در مراکز آموزشی در مقطع دبیرستان یا دانشگاه به عنوان یک دبیر خواهند بود. برای تدریس مقطع دبیرستان ، کسب صلاحیت حرفه دبیری ضروری می باشد ، در حالی که برای تدریس در دانشگاه ها ، ادامه تحصیل تا مقطع دکتری نیاز می باشد. بسیاری از مشاغل تاریخی در دانشگاه ها مواردی مانند : تدریس و فعالیت های تحقیقی را در بر می گیرند و اعضای دانشکده ملزم به ارائه سخنرانی و یا تدریس خصوصی خواهند بود. ناگفته نماند که فعالیت های تحقیقی بایستی با توجه به گرایش انتخابی صورت گیرد.

مشاغل روزنامه نگاری و رسانه ای:

فارغ التحصیلان گرایش تاریخ که مهارت های بسیاری کسب کرده اند ، ارزش بسیاری برای کار کردن در مشاغل روزنامه نگاری و رسانه ای برای آنان در نظر گرفته شده است. توانایی شرح مجموعه وقایع تاریخی ، بازگو کردن داستان های تاریخی برای ارائه یک گزارش موفق بسیار مفید می باشد. شما به عنوان یک نویسنده ، سردبیر یا گوینده در بخش رسانه ، قادر به شرح وقایع فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی همراه با چشمی منتقدانه برای به خاطر سپردن داستان های تاریخی جدید خواهید بود.

بازاریابی ، تبلیغات و روابط عمومی:

مهارت تجزیه و تحلیل و برقراری ارتباط از جمله مهارت هایی هستند در طول مطالعه تاریخ اخذ می شوند و شما را برای کارکردن در مشاغلی مانند : بازاریابی ، تبلیغات و روابط عمومی آماده می کنند. اطلاع در مورد یک جامعه و فرهنگ آن که در طول تاریخ شکل گرفته است ، شما را قادر به شناخت و چگونگی ارتباط موثر با مخاطبان ، درک چگونگی رفتار با مردم و پاسخ به بخش های مختلف می کند. دیگر مشاغل تاریخی موجود برای فارغ التحصیلان گرایش تاریخی کار در بخش های حقوقی ، تجاری ، دارایی ها و بخش های عمومی را در بر می گیرد.

معرفی گرایش‌های رشته تاریخ

رشته تاریخ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در اغلب دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. هر کدام از این مقاطع گرایش‌های متعدد و متنوعی دارند که در این بخش معرفی می‌کنیم.

مطالعات تاریخ تشیع: 

مطالعات تاریخ تشیع به بررسی تاریخ پیدایش تشیع و تغییرات و اتفاقاتی که تاکنون بر آن تحمیل شده است ، می‌پردازد. مطالعه باور مردم گذشته و امروز در حیطه کاری دانشجویان این رشته قرار می گیرد.

تاریخ تشیع:

این گرایش به چگونگی و تاریخ پیدایش تشیع و تغییر و تحولات آن تا امروز می‌پردازد. به علاوه مطالعه ، نقد و بررسی تاریخ تشیع ادوار مختلف جهان نیز به عهده دانشجویان تاریخ تشیع است.

تاریخ انقلاب اسلامی:

این رشته به بررسی تاریخ انقلاب اسلامی ایران و تحولات ایران بعد از انقلاب اسلامی پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را تحلیل می‌کند.

مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز:

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند از دیدگاه تاریخی و سیاسی اسلام در آسیای مرکزی ، ماورالنهر ، ترکمنستان و قفقاز را از آغاز تا روزگار مغول و همچنین بعد از حمله مغول‌ها تا سلطنت روسیه ، تشریح کنند. به علاوه آن‌ها می‌توانند ایران اسلامی را از دیدگاه تاریخی ، سیاسی ، فرهنگی و تمدنی به آسیای مرکزی و قفقاز پیوند دهند.

اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی:

همانطور که از نام گرایش پیداست ، دانشجویان این رشته توانایی تحقیق در تاریخ ، سندشناسی ، نسخه شناسی و فهرست نویسی نسخه‌های خطی تاریخی را کسب می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با اشراف به زبان‌های عربی و انگلیسی توانایی‌های خود در این زمینه را بیشتر کنند.

مطالعات خلیج فارس:

در این گرایش به بررسی تغییر و تحولات خلیج فارس در دوره‌های مختلف تاریخ ، از دیدگاه تاریخی ، سیاسی ، منطقه‌ای و جغرافیایی پرداخته می‌شود.

تاریخ عمومی جهان:

دانشجویان این گرایش با یادگیری مهم‌ترین تحولات جهان و اروپا در چهار دوره رنسانس ، مدرن ، قرون وسطی و باستان از دیدگاه دینی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی و تاریخی می‌توانند وارد “بازار کار رشته تاریخ” شده و مشغول به کار شوند.

تاریخ اسلام:

مطالعه تاریخ اسلام از زمان پیامبر اسلام تا قرون ۱۰ و ۱۱ هجری قمری ، در حیطه مطالعات این گرایش است. همچنین این گرایش مطالعه در زمینه تاریخ اسلام از دیدگاه جغرافیایی ، اقتصادی ، فلسفی و… را هم شامل می‌شود.

تاریخ ایران اسلامی و ایران باستان: 

در این گرایش از رشته تاریخ ، دانشجویان به بررسی ایران از زمان پیدایش دین اسلام و تحولاتی که در اثر آن به وجود آمده است ، می‌پردازند. فارغ‌اتحصیلان گرایش ایران باستان نیز با ایران قبل از اسلام آشنایی کامل دارند. آن‌ها با مهم‌ترین سلسله‌هایی که قبل از پیدایش اسلام در ایران سلطنت می‌کردند آشنا می‌شوند و تغییراتی که این سلسله‌ها از نظر فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بر ایران گذاشته‌اند را یاد گرفته‌اند.

در صورت لزوم می توانید برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور و کسب اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته تاریخ” همواره با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

بازار کار رشته باستان شناسی
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی
بازار کار رشته روزنامه نگاری
وضعیت بازار کار رشته حقوق

[entekhab]

[contact_info title= “بازار کار رشته تاریخ”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.