خانه / بازار کار / بازار کار رشته اعضای مصنوعی
بازار کار رشته اعضای مصنوعی

بازار کار رشته اعضای مصنوعی

بازار کار رشته اعضای مصنوعی
بازار کار رشته اعضای مصنوعی

[contact_info title= “بازار کار رشته اعضای مصنوعی”] 

رشته اعضای مصنوعی یکی از شاخه های رشته های توان بخشی است که وظیفه اش ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی نظیر ارتز و پروتز است. اعضای مصنوعی ساخته شده ۷۰% از فعالیت اندام های سالم را انجام می دهند. هر ساله هزاران نفر به دلیل تصادفات و دیابت دچار قطع عضو می شوند به علاوه در کشور ما جنگ تحمیلی بر شمار معلولین افزوده است.

بنابراین این شمار نیازمندان به این رشته در کشور بالا است و روز به روز بر تعداد آن افزوده می شود. هدف از این رشته ، تربیت افراد متخصصی است که با آشنایی بر اصول مهندسی و پزشکی ، به ساخت اعضای مصنوعی برای افراد معلول بپردازند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا توضیحات تکمیلی را در مورد “بازار کار رشته اعضای مصنوعی” در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

ارتز و پروتز چیست ؟

ارتز:

ارتز به وسیله ای گفته می شود که خارج از بدن قرار می گیرد و به فرد بیمار ، معلول یا آسیب دیده کمک می کند. مثلا به یک فرد معلول که کنترل و قدرت بعضی از عضلاتش را از دست داده کمک می کند تا بتواند قدرت از دست رفته را دوباره به دست بیاورد ، استقلال فردی بیشتری داشته باشد و حتی بتواند بایستد.

ارتز به یک ورزشکار آسیب دیده کمک می کند تا سریع تر آسیب دیدگی را پشت سر بگذارد ، عملکرد بهتری داشته باشد و هنگام ورزش و یا تمرین کردن از اندام آسیب دیده محافظت کند. ارتز ها می توانند در بسیاری از موارد ، مثلا بعد از شکستگی ها و عمل جراحی جایگزین روش گچ گیری شوند.

پروتز:

پروتز در واقع همان اندام مصنوعی است. یعنی فردی که با یک نقص مادرزادی متولد می شود و یا بر اثر بیماری و یا سانحه اندامی را از دست می دهد ، برای جایگزین کردن این اندام از دست رفته از پروتز استفاده می کند. این پروتز می تواند پروتز زیبایی باشد. مثلا برای فردی که گوش و یا بینیش را از دست داده پروتز گوش و بینی ساخته می شود و هم می تواند جایگزین اندام های مهم مانند دست و یا پا شود.

مهارت های مورد نیاز رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی با معلولین سر و کار دارد بنابراین بدیهی است که باید توانایی برقراری ارتباط کلامی و همدردی با آن ها را داشته باشد. آمادگی روحی روانی مناسب لازمه موفقیت در این رشته است زیرا فارغ التحصیلان این رشته با دردمند ترین افراد جامعه سر و کار دارند و باید روح امید و زندگی را در آن ها زنده نگه دارند. علاوه بر این شرط دیگر انتخاب این رشته ، توانایی بدنی و مهارت دستی مناسب است. زیرا این دانشجویان مانند مجسمه ساز ها به ساخت و پرداخت اعضای مصنوعی می پردازند و با فلز کاری ، گچ کاری و قالب های سنگین سر و کار دارند.

تسلط بر دروس ریاضیات و فیزیک و همچنین زیست شناسی از دوران دبیرستان باعث موفقیت در این رشته خواهد شد زیرا رشته اعضای مصنوعی بر پایه اصول ریاضی و آناتومی بدن پایه گذاری شده است. از دروس دوران دانشگاهی تسلط بر آناتومی بخش های مختلف بدن ، آشنایی با شیوه طراحی اعضای مصنوعی و اصول ریاضی سبب موفقیت در این رشته می گردد.

وظیفه اصلی ارتزیست و پروتزیست

کار اصلی یک ارتزیست پروتزیست ، طراحی ، ساخت و پوشاندن ارتز و یا پروتز به بیمار است. تا اینجا مشخص است که رشته ارتز و پروتز یا همان اعضای مصنوعی ، تلفیقی است از علم و دانش و کار و فعالیت عملی. علم و دانش شناخت بدن انسان ، قطع عضو ها و بیماری های مربوط به بدن مخصوصا بیماری هایی که منجر به اختلالات و آسیب های اسکلتی و عضلانی می شوند. در سمت دیگر به مهارت های عملی ، ابزار و آموزش هایی نیاز داریم که بتوانیم دانش خودمان را در کارگاه های ارتز و پروتز به ثمر بنشانیم و وسایلی مطابق نیاز های بیمار و یا معلول درست کنیم.

اما کار یک ارتزیست و پروتزیست به ساخت وسایل ختم نمی شود. وضعیت هر مراجعه کننده ای توسط ارتزیست پروتزیست بررسی و ارزیابی می شود ، آموزش های مربوط به نحوه پوشیدن ، کار کردن با ارتز ، مدت زمان پوشیدن و … به بیمار داده می شود. همچنین بیمار برای بررسی وضعیت و پیشرفت های حاصل مجددا به ارتزیست و پروتزیست مراجعه می کند.

وضعیت ادامه تحصیل برای ورود به بازار کار رشته اعضای مصنوعی

این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می گردد. در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش ارتز و پروتز می باشد. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته اعضای مصنوعی مجازند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:

  • مهندسی پزشکی گرایش زیست مواد و بیوالکتریک
  • نانوتکنولوژی پزشکی
  • فیزیک پزشکی
  • رشته مدیریت توان بخشی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • زیست فناوری پزشکی

وضعیت بازار کار رشته اعضای مصنوعی چگونه است؟

“بازار کار رشته اعضای مصنوعی” برای فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی می تواند  شامل: سازمان بهزیستی ، سازمان هلال احمر ، بنیاد جانبازان ، فعالیت در آموزش و تدریس دانشجویان و همچنین مراکز پژوهشی تحقیقاتی است.

حیطه اصلی فعالیت در این رشته مربوط به بخش های خصوصی است. فارغ التحصیلان می توانند پس از دایر کردن مراکز خصوصی به افرادی معلول و افرادی که مشکلات ارتوپدی دارند خدمت ارائه دهند. همچنین زمینه نوآوری در عرصه پروتز های زیبایی برای این رشته فراهم است.

در صورت تمایل می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری و “بازار کار رشته اعضای مصنوعی با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید. همچنین می توانید اگر علاقه مند هستید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی 
آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی
بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر
بازار کار رشته ژنتیک

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته اعضای مصنوعی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.