خانه / انتخاب رشته کنکور سراسری / نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

پس از اعلام نتایح اولیه کنکور سراسری، دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه های آزمایشی مختلف در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار داده می شود و چند روز پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، سامانه مربوط انتخاب رشته نیز فعال می گردد. داوطلبی که انتخاب رشته را انجام می دهد باید بداند که چگونه انتخاب رشته خود را درست و اصولی انجام دهد تا شانس پذیرش او افزایش یابد و چه نکاتی را باید برای یک انتخاب رشته اصولی رعایت نماید. به دلیل اهمیت فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری، قصد داریم در ادامه این مقاله نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ را به طور کامل توضیح دهیم.

در کارنامه اولیه شرکت کنندگان کنکور سراسری، اطلاعاتی مانند مشخصات ثبت نامی، اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی، وضعیت علمی داوطلب در هر زیر گروه، وضعیت مجاز بودن یا نبودن متقاضی جهت انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره های (روزانه، غیر روزانه، فرهنگیان) ثبت شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی دقیق تر جزئیات ثبت شده در کارنامه اولیه کنکور سراسری، توصیه می کنیم حتما مقاله توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ را به طور کامل مطالعه کنید و در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و از راهنمایی های آنها در جهت انجام یک انتخاب رشته اصولی استفاده نمایید.

در انجام یک انتخاب رشته درست، توجه به مواردی از جمله نحوه انتخاب رشته، نحوه اولویت بندی انتخاب ها، تحلیل اصولی کارنامه اولیه کنکور سراسری بسیار اهمیت داشته و باید حتما با دقت فرآیند مربوطه را انجام دهید.

[contact_info title= “نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

شرکت کنندگان کنکور سراسری پس از منتشر شدن کارنامه اولیه کنکور سراسری می توانند جهت انتخاب رشته در دوره های مجاز شده از جمله دانشگاه آزاد و سراسری از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام نمایند.

متقاضیان حتما باید از زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ اطلاع دقیق داشته باشند. اهمیت ندادن به این موضوع ممکن است باعث به هدر رفتن زحمات یک ساله داوطلبان شود. زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ توسط سازمان سنجش مشخص خواهد شد. به طور معمول یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری، نتایج اولیه آن منتشر شده و متقاضیان می توانند اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری نمایند. در سال گذشته انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در ۱۷ مرداد الی ۲۲ مرداد ماه انجام شد. در واقع بازه زمانی ۶ روزه جهت انتخاب رشته داوطلبان تعیین شده بود. البته تاکنون اطلاعیه ای در خصوص زمان دقیق انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام نشده است. اما به احتمال زیاد این فرآیند در مرداد ماه انجام خواهد شد.

به محض انتشار اطلاعیه ای در خصوص زمان دقیق انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ این مقاله به روز رسانی خواهد شد.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

انتخاب رشته کنکور سراسری طبق روال هر سال به صورت اینترنتی و در سایت سنجش انجام خواهد شد و داوطلبان می توانند در بازه زمانی مشخص شده اقدام به انتخاب رشته نمایند. در ادامه این مقاله راهنمای تصویری انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به طور کامل قرار داده شده است.

  1.  جهت انجام انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ مراحل زیر را انجام دهید.
  2.  مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به نشانی sanjesh.org
  3.  دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ و مطالعه دقیق آن
  4.  استخراج رشته محل های مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی
  5.  اولویت بندی انتخاب ها بر اساس علاقه
  6.  دریافت کد رهگیری

راهنمای تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

ابتدا به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و در ادامه روی لینک “سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری ” کلیک نمایید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

در ادامه نکات ارائه شده در صفحه کلید اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری  را به طور کامل مطالعه کرده و گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” را انتخاب کنید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

در این مرحله فرم داوطلبان نشان داده خواهد شد. اطلاعات خواسته شده مانند معدل دیپلم و سوابق تحصیلی را وارد کرده و گزینه “تایید و ادامه” را لمس نمایید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

در مرحله بعد، فرمی مشابه تصویر زیر نشان داده خواهد شد و باید سریال علاقمندی پیام نور، غیر انتفاعی و و کد رشته هایی که قبلا چیدمان آنها مشخص شده را درج کرده و در نهایت گزینه “ تایید و ادامه ” را انتخاب کرده و رسید انتخاب رشته خود را دریافت کنید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، فرم انتخاب رشته کنکور هم در اختیار شرکت کنندگان کنکور سراسری قرار خواهد گرفت و افراد می توانند حداکثر ۱۵۰ رشته محل را از بین رشته محل های ارائه شده در دفترچه و بر اساس گروه آزمایشی که در کنکور آن ثبت نام و شرکت نموده اند، انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته کنکور ثبت کنند. پس از کامل شدن فرم انتخاب رشته کنکور سراسری، یک کد ۱۵ رقمی در اختیار داوطلب قرار خواهد گرفت.

چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات در رابطه با راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر، راهنمای انتخاب رشته ریاضی، انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی دارید، مطلب مربوطه را مطالعه نمایید.

توجه به مندرجات کارنامه برای انجام یک انتخاب رشته اصولی

در ادامه مطلب تمام بخش های کارنامه کنکور سراسری را به طور کامل توضیح داده ایم.

مشخصات ثبت نامی

در این بخش از کارنامه کنکور سراسری، اطلاعات ثبت‌ نامی و آزمونی شما را درج شده است که  شامل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، جنس، شماره شناسنامه، سال تولد، دین، زبان خارجی، سهمیه، معلولیت، عنوان دیپلم، کد دیپلم، سال اخذ دیپلم، کد دانش‌ آموزی، کد منطقه اخذ دیپلم، محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی، محل اخذ دیپلم ،محل اخذ سال ماقبل دیپلم ،محل تولد ،استان بومی، ناحیه بومی، قطب بومی می باشد.

تمام اطلاعات مندرج در این قسمت را با دقت بررسی نمایید و  در صورت وجود اطلاعات مغایر با اطلاعات شما، حتما از طریق ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش آن را اصلاح نمایید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اعلام علاقه مندی

در این بخش مشخص شده است که آیا به انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی علاقه مند هستید یا خیر و اگر دارای سهمیه کارمندی یا بهیاری باشید ، در این قسمت درج شده است.

نکته: چنانچه در هنگام ثبت نام کنکور سراسری، علاقمندی خود را به تحصیل در رشته های دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی اعلام نکرده اید، می توانند در زمان انتخاب رشته ، با پرداخت هزینه در سایت سازمان سنجش و خرید کارت اعتباری، انتخاب رشته این دو دانشگاه را نیز انجام دهند.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

میزان تاثیر سوابق تحصیلی و رتبه در سهمیه و زیرگروه ها

داوطلبان دارای دیپلم نظام جدید ( ۶ – ۳ – ۳ ) آموزش متوسطه ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و همچنین داوطلبانی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت کرده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۹۱ به بعد دریافت کرده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند برای این دسته از داوطلبان، در مقابل عبارت « مشمول اعمال سوابق تحصیلی » کلمه « هستید » درج شده و داوطلبان با کلیک بر روی دکمه مربوط به مشاهده سوابق تحصیلی، قادر به مشاهده سوابق تحصیلی خود هستند .

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

درصد دروس و نمرات اکتسابی

در این قسمت از کارنامه ، نمرات و درصد دروس عمومی و اختصاصی شما محاسبه و درج شده است. با وجود آنکه احتمال ایجاد خطا و اشتباه در محاسبه درصد دروس بسیارکم است اما توصیه می شود این بخش را با کلید سوالات تطبیق دهید تا از صحت و درستی آن اطمینان یابید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

رتبه در سهمیه و آخرین رتبه مجاز

در این بخش می‌ توانید وضعیت رتبه در سهمیه ، رتبه کشوری (بدون سهمیه) و نمره کل نهایی خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری رتبه در سهمیه و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، رتبه کشوری شما مورد بررسی قرار می گیرد.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

این بخش از کارنامه کنکور سراسری  وضعیت مجاز بودن شما را در دوره های مختلف را در کنکور سراسری نشان داده است ، در صورتی که زیر هر یک از موارد در جدول فوق عبارتمجازدرج گردیده باشد یعنی شما می توانید در آن دوره و یا دانشگاه انتخاب رشته نمایید و در صورتی که  زیر موارد  در جدول عبارت غیر مجاز نوشته شده باشد یعنی شما هنگام انتخاب رشته نمی توانید کد رشته محل های آن دوره یا دانشگاه را انتخاب نمایید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتهای کارنامه کنکور ، شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شده است که باید با استفاده از این شناسه، واردسامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شوید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

منظور از رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و تراز چیست؟

اگر کارنامه خود را با دقت بررسی کرده باشید ۳ بخش با عنوان رتبه در سهمیه ، رتبه کشوری و تراز را مشاهده خواهید کرد. حال ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که این ۳ مورد چه تفاوتی با یکدیگر دارند. منظور از رتبه کشوری این است که رتبه شما در میان داوطلبان کل کشور (در گروه آزمایشی خودتان) محاسبه و درج شده است درحالی که رتبه در سهمیه فقط در میان داوطلبان مربوط به سهمیه شما بررسی شده است. بنابراین رتبه در سهمیه در میان داوطلبانی با جامعه آماری کوچکتر محاسبه می شود.

حال برای انتخاب رشته کدام یک را باید ملاک قرار دهیم؟ در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه مورد بررسی قرار می گیرد در حالی که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، فقط تراز و رتبه کشوری تاثیر گذار است. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای انتخاب رشته رتبه یا تراز مربوط به هر زیرگروه را ملاک قرار دهید.

برای مثال اگر داوطلب رشته تجربی هستید و می خواهید رشته پرستاری را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهید باید بدانید که این رشته در زیرگروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد، بنابراین باید به رتبه در زیرگروه یک خود توجه کنید.

منظور از رشته های قطبی ، استانی و کشوری

رشته محل های ارائه شده شامل در یکی از رشته های کشوری، بومی، استانی و ناحیه ای دسته بندی می شوند حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که تفات این رشته ها چیست ؟

رشته های استانی همانطور که از اسمش مشخص است، در همه استان های کشور ارائه می شوند ولی رشته های ناحیه ای در دانشگاه یک استان از چند استان همجوار ارائه می گردند.

رشته های قطبی نیز در دانشگاه یک ناحیه از دو ناحیه همچوار موجود می باشد و چنانچه رشته ای در هیچ یک از دو قطب همجوار ارائه نشود و میزان پراکندگی آن به صورت ناهمگون باشد، آن رشته کشوری است.

رشته های کشوری

کل ظرفیت رشته های کشوری در میان داوطلبان دارای سهمیه مناطق، رزمندگان و ایثارگری به نسبت هر یک از سهمیه ها، تقسیم می شود. برای مثال رشته بهداشت حرفه ای با ۱۰۰ نفر ظرفیت در دانشگاه شهید بهشتی ارائه می شود، از این ۱۰۰ نفر ۳۰ درصد یعنی ۳۰ نفر به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران اختصاص داده می شود و مابقی بین سایر داوطلبان تقسیم می گردد.

رشته های قطبی، ناحیه ای و بومی

در رشته هایی که نوع گزینش در آن ها به صورت قطبی، ناحیه ای و یا استانی است، حدود ۲۰ درصد از ظرفیت به داوطلبان آزاد و ۸۰ درصد از ظرفیت بین داوطلبان هر یک از سهمیه های مناطق ۱، ۲، ۳ و سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا در منطقه مربوطه (قطب، ناحیه، استان) اختصاص داده می شود.

برای مثال رشته مهندسی عمران  با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر در دانشگاه تهران به صورت قطبی ارائه می شود ، در این صورت ۲۰ درصد یعنی ۲۰ نفر به داوطلبان آزاد (غیرقطبی) و ۸۰ درصد نیز به داوطلبان قطبی اختصاص می باید که از این ۸۰ درصد، ۳۰ درصد یعنی ۲۴ نفر ویژه داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران است.

تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

به طور کلی رشته های ارائه شده در کنکور سراسری به ۲ صورت متمرکز و نیمه متمرکز می باشد. ملاک قبولی در رشته های نیمه متمرکز ، کسب حد نصاب لازم در آزمون و همچنین شرکت در مصاحبه می باشد.

داوطلبانی که رشته های نیمه متمرکز را در فرم انتخاب رشته خود قرار می دهند ، چنانچه دارای نمره لازم باشند برای انجام مراحل مصاحبه علمی ، آزمون عملی و معاینات پزشکی دعوت خواهند شد و اگر در این مراحل نیز نمره لازم را به دست آورند ، گزینش آن ها نهایی خواهد شد.

برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز ، از نظر تعداد هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در نهایت برای مصاحبه در دو رشته از شما دعوت خواهد شد.

چناچه اولویت شما حتما پذیرش در رشته های نیمه متمرکز می باشد ، توصیه می شود این رشته ها را در انتخاب های اول فرم انتخاب رشته خود قرار دهید.

نکات انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

جهت انتخاب کد رشته های مربوط به بعضی دانشگاه ها مثل پیام نور، غیر انتفاعی، فرهنگیان و موارد دیگر، باید کارت اعتباری مربوطه را در زمان ثبت نام کنکور سراسری، خریداری کنید.

در انجام فرآیند انتخاب رشته خود به تاثیر سهمیه توجه داشته باشید. زیرا در این صورت شانس شما برای قبولی در رشته مورد نظر افزایش خواهد یافت.

به یاد داشته باشید که بعضی رشته ها دارای شرایط خاص و مصاحبه هستند و پس از قبولی در آزمون کتبی این رشته ها، باید در مصاحبه حضوری شرکت کنید و در صورتی که دارای شرایط رشته های مورد نظر باشید، در این رشته ها قبول خواهید شد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

بهترین رشته کنکور سراسری برای شما بستگی به علاقه‌ها، استعدادها و اهداف شخصیتان دارد. بیشترین اهمیت برای انتخاب رشته، علاقه شما به آن رشته است. انتخاب رشته‌ای که شما به آن علاقه‌مند هستید، به شما انگیزه و انرژی بیشتری می‌دهد و در مسیر تحصیلیتان موفق‌تر خواهید بود.

بررسی استعدادها، توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف خودتان در زمینه‌های مختلف، می‌تواند به شما کمک کند تا رشته‌ای را انتخاب کنید که با استعدادها و قابلیت‌های شما همخوانی داشته باشد.

قبل از انتخاب رشته، درباره رشته‌های مختلف تحقیق کنید و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. با خواندن کتب، مقالات، دیدن ویدئوها و صحبت با افرادی که در آن رشته فعالیت می‌کنند، بهتر می‌توانید راهنمایی کنید.

بهترین راه برای انتخاب رشته، مشاوره تحصیلی است. با مشاوره از مشاوران تحصیلی یا مشاوران کنکور می‌توانید درباره گزینه‌های شغلی و رشته‌های مختلف اطلاعات کسب کنید و تصمیم بهتری بگیرید. شما می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و از تجربه ها و راهنمایی های آناها در جهت انجام یک انتخاب رشته اصولی و درست، کمک بگیرید.

فرم انتخاب رشته آزمون سراسری را طبق الگوی زیر تکمیل نمایید:

انتخاب های خوش بینانه

۲۰ درصد از انتخاب های اول فرم انتخاب رشته به بخش خوش بینانه اختصاص می یابد. در واقع این انتخاب ها بدون توجه به رتبه و تراز داوطلب است و فقط علاقه داوطلب به تحصیل در این رشته ها ، در نظر گرفته می شود.

انتخاب های واقع بینانه

انتخاب های منطقی یا واقع بینانه شامل رشته هایی است که با توجه به رتبه و تراز دوطلب، شانس پذیرش در این رشته ها معقول می باشد. در ضمن بیشترین انتخاب ها باید به این بخش اختصاص داده شود. (بیش از نیمی از انتخاب ها در بخش واقع بینانه قرار داده می شود)

انتخاب های بدبینانه

چنانچه داوطلبی در هیچ یک از انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه خود قبول  نشود، انتخاب های بدبینانه او بررسی می شود. در بخش بدبینانه رشته هایی قرار داده می شود که شانس پذیرش داوطلب در آن ها زیاد است.

چند نکته طلایی برای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

[contact_info title= “نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲”]

سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

طبق روال هر سال، در انتخاب رشته کنکور، برای گروه هایی خاص سهمیه در نظر گرفته می شود. سهمیه ها شانس قبولی داوطلبان را در کد رشته های مختلف افزایش می دهد. شرکت کنندگان می توانند جهت اطلاع از سهمیه های مختلف، اطلاعات موجود در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ را مطالعه نمایند. البته اطلاعات مربوط به سهمیه ها، باید در زمان ثبت نام وارد شوند و در هنگام انتخاب رشته نیازی به وارد کردن اطلاعات سهمیه نمی باشد. در ادامه نمونه هایی از سهمیه هایی که تقریبا هر ساله تکرار شده و شانس قبولی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، ارائه شده است.

سهمیه مناطق

مهم ترین سهمیه در آزمون کنکور سراسری، سهمیه مناطق بوده و تمام شرکت کنندگان کنکور طبق منطقه محل زندگی خود در یکی از سهمیه های یک، دو یا سه قرار می گیرند. در واقع سهمیه مناطق بر اساس منطقه ای که داوطلب مدرک سه سال آخر خود را در آن دریافت کرده باشد مشخص می شود.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا پس از سهمیه مناطق از مهم ترین سهمیه ها به شمار می رود. درصد دقیق تاثیر این سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در اطلاعیه های سازمان سنجش و دفترچه راهنما مشخص خواهد شد.

سایر سهمیه ها

سایر سهمیه هایی که در ادامه مقاله ذکر کرده ایم، ممکن است همیشگی باشد یا ممکن است موقت باشد.

  • سهمیه بهیاران
  • سهمیه بومی
  • سهمیه مناطق محروم برای رشته های غیر پزشکی
  • سهمیه مناطق محروم برای رشته های گروه پزشکی
  • سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان و موارد این چنینی دیگر

جهت اطلاع دقیق از سهمیه های مربوط به انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ باید منتظر ارائه دفترچه در سایت سنجش باشیم.

کلام آخر

در مقاله فوق، مطالبی در رابطه با نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، نکات انتخاب رشته کنکور سراسری و همچنین مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ ارائه شده است. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ موضوع عجیبی نبوده و بسیاری از داوطلبان به …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.