خانه / انتخاب رشته / انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹
انتخاب-رشته-کنکور-تجربی-99

انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹

انتخاب-رشته-کنکور-تجربی-99

[contact_info title= “انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹”]

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و مشخص شدن داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، ابتدا دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می شود و پس از آن داوطلبان کنکور با مراجعه به سایت سنجش اقدام به انتخاب رشته می نمایند. متاسفانه هر ساله برخی از داوطلبان به دلیل عدم اطلاع از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری و در نتیجه اشتباه در انتخاب رشته از پذیرش در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود باز می مانند. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به طور اختصاصی به موضوع انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹ بپردازیم و تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داوطلبان قرار دهیم. بنابراین اگر شما نیز داوطلب کنکور ۹۹ هستید، توصیه می شود مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری، مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل می باشند.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹

پس از مشخص شدن نتایج کنکور سراسری در اوایل مرداد ماه، دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر و بلافاصله پس از آن یعنی اواسط مرداد ۹۹، انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹ آغاز خواهد شد. البته فعلا تاریخ دقیق آغاز زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ مشخص نشده است. به محض مشخص شدن، اطلاع رسانی های لازم از طریق همین مطلب و همچنین کانال تلگرام انتخاب رشته مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره انجام خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام انتخاب رشته مرکز الومشاروه، پیگیر آخرین اخبار کنکور ۹۹ باشید.

تحلیل کارنامه کنکور تجربی

جهت انجام یک انتخاب رشته صحیح ابتدا باید اطلاعات لازم را از کارنامه کنکور سراسری استخراج کنید و سپس اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری نمایید. از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب به توضیح اطلاعات کارنامه کنکور سراسری بپردازیم.

رتبه کشوری

رتبه کشوری به معنای رتبه و وضعیت شما در بین تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی ۹۹ است. برای انتخاب رشته کنکور سراسری اصلا به این رتبه توجه نکنید، زیرا رتبه کشوری نشان دهنده رتبه شما بدون اعمال سهمیه است.

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها یا همان تراز، نشان دهنده حد نصاب کسب شده شما است و تراز نهایی با توجه به تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور ۹۹ و میزان سختی سوالات کنکور سراسری محاسبه شده و نشان دهنده شانس قبولی شما است.

رتبه کل در سهمیه نهایی

در قسمت رتبه کل در سهمیه نهایی، رتبه شما به تفکیک زیرگروه های چهار گانه رشته تجربی و با اعمال سهمیه ای که به شما تعلق گرفته است، درج می شود. در انتخاب رشته کنکور سراسری به رتبه کل در سهمیه نهایی توجه کنید چرا که این رتبه این رتبه نشان می دهد که رتبه شما در زیر گروه ۲ که رشته داروسازی در این زیرگروه قرار دارد و یا رتبه شما در زیر گروه ۱ که رشته علوم آزمایشگاهی در این زیرگروه قرار دارد، چند است.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

در این قسمت کارنامه کنکور سراسری مشخص می شود که شما مجاز به انتخاب رشته کدام یک از دوره ها و دانشگاه ها شده اید. در ادامه به توضیح دوره ها و دانشگاه ها خواهیم پرداخت.

دوره روزانه/نوبت دوم
درج عبارت “مجاز” در این قسمت یعنی شما می توانید کد رشته محل های دوره های روزانه (دانشگاه های دولتی و رایگان) و دوره شبانه یا همان نوبت دوم (دانشگاه های دولتی و شهریه پرداز) را انتخاب کنید.
مجازی، پردیس خودگردان و مازاد

برخی دانشگاه ها علاوه بر کلاس های حضوری، کلاس های مجازی نیز برگزار می کنند. پردیس های خودگردان نیز شعبه هایی از دانشگاه های دولتی هستند که با شهریه های بیشتر نسبت به تمامی دوره ها و دانشگاه های شهریه پرداز، اقدام به جذب دانشجو می نمایند. تحصیل در دوره های مازاد ظرفیت نیز مشمول پرداخت شهریه است.

رشته های پیام نور و غیرانتفاعی
داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی را داشته اند، می بیست زمان ثبت نام کنکور سراسری ۹۹ علاقمندی خود را با خرید کارت اعتباری مربوطه اعلام می کردند. با این حال اگر در این قسمت مجاز به انتخاب رشته شناخته شده اید ولی اعلام علاقمندی نکرده اید، می توانید زمان انتخاب رشته علاقمندی خود را اعلام کنید.
دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
حداقل تراز لازم برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۶۵۰۰ است. بنابراین چانچه موفق به کسب این تراز شده باشید، مجاز به انتخاب رشته شناخته می شوید. البته انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی منوط به اعلام علاقمندی در زمان ثبت نام کنکور سراسری است. چنانچه در زمان ثبت نام کنکور ۹۹، علاقمندی خود را اعلام کرده اید ولی تراز لازم را کسب و مجاز به انتخاب رشته شناخته شوید، در صورت تمایل می توانید در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ علاقمندی خود را اعلام و اقدام به انتخاب رشته کنید.
دانشگاه آزاد اسلامی
درج عبارت “مجاز” در ای قسمت یعنی شما مجاز به شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده اید. در غیر این صورت مجاز به انتخاب رشته های با کنکور دانشگاه آزاد اسلامی نخواهید بود.

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی

دانشگاه های سراسری عبارتنداز دانشگاه های دولتی (دوره روزانه و شبانهپیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان.دوره های روزانه دانشگاه های دولتی کاملا رایگان است ولی سایر دوره ها و دانشگاه ها مثل دوره شبانه، دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان شهریه پرداز می باشند. بنابراین یکی از مواردی که در انتخاب رشته کنکور سراسری بایستی به آن توجه کنید، بحث شهریه دوره و دانشگاه های مختلف است. نکته مهم دیگر تعداد انتخاب های هر داوطلب است. داوطلبان دانشگاه های سراسری مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ می باشند. توصیه می شود قبل از اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۹۹ ایتدا دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹ را دانلود و مطالعه فرمایید و پس از کسب اطلاعات لازم، برگه ای بردارید و آن را به سه قسمت تقسیم کنید. در قسمت اول کد رشته محل های مورد علاقه خود را بدون در نظر گرفتن رتبه و احتمال قبولی خود وارد کنید. (حدودا یک سوم انتخاب ها را به این قسمت اختصاص دهید.) در قسمت دوم با توجه به آخرین رتبه قبولی رشته های مختلف در سال های گذشته، رشته محل هایی را که احتمال پذیرش شما در آن متوسط است را در این قسمت وارد کنید (حدودا یک سوم انتخاب های خود و یا کمی بیشتر را به این قسمت اختصاص دهید. در قسمت سوم نیز کد رشته محل هایی را وارد کنید که احتمال پذیرش شما در آن رشته محل ها زیاد سات ولی شما تنها در صورتی که در هیچ یک از انتخاب های قسمت اول و دوم پذیرفته نشدید، حاضر به ادامه تحصیل در این رشته ها هستید. سپس با مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ انتخاب های خود را به ترتیب اولویت ذکر شده در فرم انتخاب رشته وارد نمایید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور ۹۹ :

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری
چند نکته طلایی برای انتخاب رشته
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری
راهنمای عملی انتخاب رشته کنکور سراسری
مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری
زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری

[entekhab]

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.