خانه / کنکور سراسری / ادبیات را چگونه بخوانیم ؟

ادبیات را چگونه بخوانیم ؟

ادبیات را چگونه بخوانیم ؟

[contact_info title= “ادبیات را چگونه بخوانیم ؟”] 

یکی از ۴ درس عمومی در همه ی گروه های آزمایشی علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، علوم انسانی ، هنر و زبان ، درس زبان و ادبیات فارسی می باشد که ۲۵ سوال از ۱۰۰ سوال عمومی را به خود اختصاص داده است. برای برخی از داوطلبان این درس دارای راحت ترین تست ها و برای برخی از داوطلبان نیز دارای سخت ترین تست ها است اما چرا این گونه است ؟ دلیل آنکه برخی از داوطلبان به راحتی می توانند سوالات ادبیات را پاسخ دهند ، چیست ؟

مطمئنا شیوه مطالعاتی که هر یک از داوطلبان به کار می گیرند متفاوت است اما آیا همه این شیوه ها اثر بخش است و به همه آن ها نتیجه می دهند؟ مسلما اینطور نیست چرا که بسیاری از داوطلبان ندانسته و نا آگاه روش های غلط را به کار می گیرند و دلیل عدم موفقیت خود را ناتوانی خود می دانند در حالی که اینطور نیست و باید روش صحیح مطالعه را در پیش بگیرند.

ادبیات را چگونه بخوانیم ؟

اولین درسی که در کنکور سراسری با آن مواجه می شوید ، درس ادبیات فارسی است که شامل ۲۵ تست با ضریب ۴ می باشد بنابراین بیشترین اهمیت را در میان دروس عمومی دارد این درس به ۶ مبحث در کنکور تقسیم می شود که شامل مباحث زیر با تعداد سوال مشخص می باشد:

  • تاریخ ادبیات: ۳ سوال
  • املاء: ۲ سوال
  • آرایه های ادبی: ۳ سوال
  • قرابت معنایی: ۹ سوال
  • زبان فارسی: ۵ سوال
  • معنی: ۳ سوال

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید ادبیات فارسی از ۶ موضوع کاملا متفاوت و جدا از هم تشکیل شده است بنابراین هر کدام شیوه مطالعاتی خاص خود را می طلبد بدون شک شیوه ای که باید برای مطالعه آرایه های ادبی داشته باشید با شیوه مطالعه تاریخ ادبیات کاملا متفاوت است. اما هر کدام از مباحث را چگونه بخوانیم ؟

تاریخ ادبیات

۲ الی ۳ تست پایه ثابت ادبیات ، به بخش تاریخ ادبیات اختصاص دارد بسیاری از داوطلبان از حفظ کردن تعداد زیادی از کتاب ها ، آثار و اشعار نویسندگان و شاعران بیزار هستند و قید ۳ تست را می زنند اما اگر شیوه مطالعه آن را بیاموزید ، برایتان آسان تر خواهد شد.

بهترین روش و توصیه ما به شما ، استفاده از ادبیات مصور است در این کتاب با به کار بردن روش های ابتکاری و منحصر به فرد ، به گونه ای تاریخ ادبیات توضیح داده شده است که به راحتی می توانید تسلط کامل را به دست آورید. در نظر داشته باشید که تاریخ ادبیات یک مبحث کاملا حفظی بوده که تنها راه تسلط به آن خواندن و تکرار کردن است.

املاء

بخش گیج کننده از تست های درس ادبیات مربوط به بخش املا می باشد انتخاب املای درست در بین کلماتی مانند بلیت / بلیط یا امپراطور / امپراتور و امثال این لغات کمی برای داوطلبان مشکل است اما چگونه به تسلط برسیم ؟

هنگامی که تست های املاء را حل می کنید شکل درست و نادرست لغات را در یک دفترچه جداگانه یادداشت کنید و حتما اشتباهات متداول تست زنی خود را در این دفترچه یادداشت کنید تا دفعه بعد در هنگام مرور اشتباهات آن را به یاد داشته باشید.

معنی لغات 

۳ سوال به بخش معنی لغات اختصاص داده می شود و چند سالی است که علاوه بر لغات آخر کتاب ، لغات متن درس هم در کنکور مطرح می‌شود. پس باید کتابی را تهیه کنید که همه لغات را داشته باشد. لغات آخر کتاب را حتما مطالعه کنید و در روز ۱۵ دقیقه را به مرور لغات اختصاص دهید اگر در حین مطالعه متن کتاب درسی با واژه ای جدید آشنا شدید ، حتما آن را در دفترچه ای که دارید یادداشت کنید.

در هنگام حل تست پاسخ هر تستی را که نمی دانید یا اشتباه حل کرده اید ، علامت گذاری کنید و یا در داخل دفتر بنویسید تا در زمان مرور که دوباره می خواهید تست زنی کنید آن ها را مرور کنید.

نکته آخر در خصوص لعات این است که تنها راه یادگیری مرور زیاد است زیرا کلمات جزء حفظیات هستند.

آرایه‌های ادبی 

بخش آرایه ادبی برخلاف مباحثی مانند لغت و املا که حفظی هستند ، جزء مباحث مهارتی است که این مهارت فقط از طریق تست کار کردن به دست می آید. شما با حل تست های متنوع آرایه های ادبی تکنیک های مربوط به حل این سوالات را فرا می گیرید و دلیل اصلی که بسیاری از داوطلبان از حل این تست ها می گذرند این است که نمی توانند نوع تست را تشخیص دهند ولی می توان با به کاربردن روش مطالعه تکنیکی ، در این مبحث مسلط شده و درصد اکتسابی ادبیات را افزایش داد.

برای مطالعه آرایه های ادبی ، ابتدا تعریف هر آرایه مانند تشبیه ، تشخیص ، جناس و … را مطالعه کنید و در هر آرایه نیز چند بیت شعر را بررسی کنید تا متوجه معنا و مفهوم آن شوید توصیه می شود برای تست زنی ابتدا برای هر آرایه ای که مطالعه می کنید به طور جداگانه حدود ۱۰ تست آسان حل کنید و بهتر است برای هر آرایه یک شعر حفظ باشید.

پس از حل تست های آسان حال نوبت تمرین بر روی ابیات کتاب درسی است خط به خط کتاب را بررسی کنید و تمام آرایه ها را با هایلایت علامت گذاری کنید پس از انجام این کار نوبت به تست زنی می رسد.

به طور قطع اوایل که می خواهید تست زنی کنید ، حل سوالات برایتان بسیار سخت باشد اما به مرور و با حل ۱۰ تست در هر شب تسلط کافی را به دست می آورید فقط کافی است امید خود را از دست ندهید. در ضمن اگر سوالات آرایه کنکور چند سال اخیر را مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد که ابیات از کتاب درسی مطرح نشده اند و معمولا خارج از کتاب هستند بنابراین سعی در حفظ کردن اشعار و آرایه های آن ها نداشته باشید و بیشتر بر روی یادگیری خود کار کنید.

قرابت معنایی

برای همه ی شما روشن است که قرابت معنایی بیشترین تست های ادبیات را شامل می شود و حدود ۳۶ درصد را به خود اختصاص داده است که درصد بالایی است پس تا می توانید مهارت خود را در این قسمت افزایش دهید. اما چگونه ؟

در سوالات قرابت معنایی برخلاف آرایه ها بیشتر ابیات از اشعار داخل کتاب مطرح می شود ولی باید سعی در یادگیری مفهوم اشعار داشته باشید تا اینکه بخواهید آن ها را حفظ کنید. هنگامی که یک درس را مطالعه می کنید ، در کنار مطالعه همه مفاهیم درس را استخراج کنید و اگر در یادگیری و استخراج مفاهیم دچار مشکل هستید ، می توانید از یکی از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید که این کار را انجام داده اند.

پس از مطالعه مفاهیم هر درس ، تست های قرابت معنایی را کار کنید و حتما پس از حل چند سوال متوجه خواهید شد که اغلب بیت ها دارای یک مفهوم تکراری هستند و همین موضوع باعث افزایش سرعت تست زنی شما می شود.

زبان فارسی

حدود ۵ تست آخر ادبیات از بخش زبان فارسی مطرح می شود که می توان گفت سخت ترین سوالات را نیز شامل است این ۵ سوال که مربوط به مباحث نگارش ، جمله ساده و اجزای آن ، ساختمان واژه و نقش دستوری واژه ، واژه و تکواژ ، وابسته ها و وابسته های وابسته می باشد معمولا داوطلبان در حل این سوالات دچار کمبود وقت می شوند (به دلیل آنکه سوالات پایانی هستند) و با عجله پاسخ می دهند.

توصیه ما به شما این است که اگر حتما و به طور صد در صد مطمئن هستید به سوالات پاسخ دهید زیرا بدون پاسخ گذاشتن تست بهتر از حل اشتباه آن و نمره منفی گرفتن است.

در کل می توان گفت سوالات زبان فارسی در عین سخت بودن ، وقت گیر نیز هستند و حل آن فقط برای داوطلبانی توصیه می شود به دنبال کسب درصد های بالای ۸۰ درصد هستند در ضمن می توانید از کتاب دستور زبان فارسی انتشارات نشرالگو برای تسلط خود استفاده کنید.

در انتها باید بگوییم که برای موفقیت در هر زمینه ای بیشترین تاثیر را تلاش و پشتکار فراوان دارد که نباید از تاثیر آن غافل شد بنابراین اگر به این درس علاقه ای ندارید باز هم تلاش خود را به کار بگیرید و مطمئنا اگر بتوانید تست ها را حل کنید برایتان لذت بخش نیز خواهد بود که به آسانی توانسته اید سوالات را حل کنید. علاوه بر مطلب فوق برای اطلاع از روش مطالعه سایر دروس عمومی و اختصاصی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره در تماس باشید.

[konkor]

[contact_info title= “ادبیات را چگونه بخوانیم ؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.