خانه / مشاوره روانشناسی / احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی

احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی

احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی
احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی
[contact_info title= “احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی”] 

احساس تنهایی حالتی است که در آن فرد با وجود بودن در جمع ، میل به انزوا دارد و احساس می کند که فردی که بتوانداورا درک کند و با او ارتباط متقابل داشته باشد وجود ندارد. برخلاف گذشته که “تنهایی” یک مفهوم مثبت به معنای کناره گیری داوطلبانه فرد از درگیریهای روزمره ی زندگی برای رسیدن به هدفهای بالاتر (مانند تعمق، مراقبه و ارتباط باخداوند)تلقی میشد، امروزه در متون روان شناختی “تنهایی” شامل عناصر اصلی و مهمی مانند احساسات نامطلوب فقدان یا ازدست دادن همدم، جنبه های ناخوشایند و منفی روابط از دسترفته و از دست دادن رابطه با دیگری در نظر میگیرند.

تنهایی یک حقیقت اساسی زندگی است و همه ی افراد در برخی ازدوره های زندگیشان آن را با شدت های متفاوت، تجربه میکنند. .تنهایی یک تجربه ی عاطفی ناراحت کننده است، اما بر عنصر شناختی نیز تأکید دارد. به این صورت که تنهایی ناشی از این ادراک است که ارتباطات اجتماعی فرد برخی از انتظارات او را برآورده نمیکند .احساس تنهایی اگر زود گذر باشد و فرد بتواند به زودی براین حس غلبه کند مشکل چندانی بوجود نمی آورد چرا که همانطور که گفته شد همه انسان ها گهگاهی این حس را تجربه می کنند امااگر این حس زمان طولانی ای ادامه پیدا کند فرد را متوجه مشکلات روحی زیادی می کند.و ممکن است که اورا به سوی بیماری خای روانی سوق دهد. پژوهش ها حاکی از آن است که میان افسردگی و احساس تنهایی همبستگی بسیار بالایی وجود دارد. و احساس تنهایی زمینه بروز افسردگی رافراهم می کند.

علت احساس تنهایی

حال این سوال ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید که چه اتفاقی می افتد که افراد احساس تنهایی می کنند؟شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که از لحاظ تیپ شخصیتی در طیف درونگرایی قرار دارند بیشتر احتمال دارد که در طول زندگی احساس تنهایی کنند به عبارت دیگر می توان گفت که تاحدودی زمینه ژنتیکی وجود دارد اما همه چیز به زمینه وراثتی ختم نمی شود و حتما برای بروز صفات ارثی باید شرایط محیطی آشکار ساز آن نیز فراهم باشد.برای مثال فردی که از لحاظ تیپ شخصیتی درون گراست بیشتر احتمال دارد که در صورت شکست عاطفی دچار احساس تنهایی شود.

نکته قابل توجه این است که حالت های احساس تنهایی مسری است و مانند بیماری سرما خوردگی می تواند افراد در معرض را در خطر احساس تنهایی قرار دهد.

انواع احساس تنهایی

تجربه تنهایی پدیده رایجی است، اما انواع متفاوتی از آن وجود دارد

تنهایی گذرا: در این نوع تنهایی دوره های کوتاه مدتی از تنهایی وجود دارد اما با گذشت زمان فرد بهبود می باید، هر چند زندگی اجتماعی شخصی عموما رضایت بخش به شمار می‌آید.

تنهایی انتقالی:یک رویداد خاص ، که اخیرا اتفاق افتاده است علت احساس تنهایی محسوب می شود در حالی که فرد در گذشته روابط اجتماعی رضایت بخشی داشته است ،برخی از این رویدادها شامل  طلاق، مرگ عزیزان، مهاجرت می باشد.

تنهایی مزمن: که به مدت یک دوره چند ساله طول می‌کشد و در طی آن هیچ گونه رابطه اجتماعی خشنود کننده‌ای وجود ندارد.

تنهایی اجتماعی به واسطه فقدان شبکه اجتماعی به وجود می‌آید. احساس‌های بارز در این حالت عبارتند از: ملال، بی‌هدف بودن یا احساس تنهایی محرومیت و طرد شدگی. و برای درمان این تنهایی وارد شدن به گروهی از دوستان یا بستگان که با آنان می توان کارهایی را به طور مشترک انجام داد توصیه می‌شود.

تنهایی عاطفی به خاطر فقدان یک دلبستگی عاطفی نزدیک و صمیمانه است. که نمی توان آن را با دوست یابی برطرف کرد. بلکه باید صمیمیت عاطفی برقرار شود.

راهکارهای مقابله با احساس تنهایی

  • ارتباط خود را با فضای مجازی کمتر کنید و وقت بیشتری را با اعضای خانواده و دوستانتان بگذرانید:براساس مطالعات گذشته  احساس تنهایی با افزایش استفاده از اینترنت همراه میباشد
  • اختصاص دادن زمانی برای کمک کردن به دیگران :کمک کردن موجب می شود که فرد احساس با ارزش بودن کند و همین احساس باارزش بودن به عنوان یک تقویت کننده برای گسترش رفتارهای اجتماعی عما می کند که فرد می تواند از احساس تنهایی رهایی یابد.
  • علت را دریابید و سعی کنید که علت هر چه هست آنرا رفع کنید برای نمونه اگر علتش شکست عاطفی است سعی کنید که شکست خود را بپذیرید و زندگی با افراد جدید را تجربه کنید ،شکست به معنای پایان زندگی نیست بلکه آغاز یک زندگی جدید و درس گرفتن از تجربه ها برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته است
  • زمانی برای گذراندن وقت با دوستان و آشنایان اختصاص دهید :اگر در مکانی تنها و در حالت انزوا باشید قطعا این حس بیشتر به سراغتان خواهد آمد پس شما برای مقابله با ان حس باید خود را حرکت دهید و به بیرون از خانه بروید
  • استفاده از تکنیک های مدیتیشن:مراقله و مدیتیش باعث می شود که شما در زمان حال به هر آنچه که در درونتان می گذرد آگاهی یابید برای نمونه شما می توانید به راحتی ناراحتی خود را به خاطر این احساس تنهایی حس کنید
  • سعی در خلق و آفرینش چیزی داشته باشید:خلق کردن یا ساختن چیزی مانند یک شعر، نقاشی یا یک تابلوی نقاشی می‌تواند شما را با اثری که خلق می‌کنید مرتبط کند. این ارتباط با فعالیت خلاقانه می‌تواند شما را از احساس تنهایی رها کند
  • بعدشخصیتی برون گرایی خود را تقویت و گسترش دهید:همه انسان ها در طیف درون گرایی -برون گرایی بر روی یک نقطه از آن قرار گرفته اند اما اکثر انسان ها در حد میانه آن قرار دارند،بااین حال هستند افرادی که در این پیوستار به سمت برون گرایی و یا درونگرایی تمایل بیشتری دارند.افراد درونگرا می بایست فعالیت هایی جهت تقویت بعد برون گرایی خود انجام دهند برای نمونه این دسته از افراد باید بیشتر در فعالت های گروهی شرکت کنند و سعی کنند  از حصاری که به دور خود کشیده اند خلاص شوند.
  • اگر در خصوص اینکه دیگران ما را چگونه می یابند افکار نادرستی داشته باشیم شاید بتوان افکار مزبور را از طریق گفت و گو با این اشخاص تصریح کرد.همین گفت و گو موجب کاهش احساس تنهایی می شود.
  • درصورت لزوم با یک مشاور صحبت کنید واز او راهنمایی بخواهید: برای نمونه اگر این احساس مدت طولانی ای است که همرا شماست و شما حس و حال هیچ چیزی را ندارید و ترجیح می دهید که تنها یک گوشه نشسته و فقط به فکر کردن بپردازید حال زمان آن است که به یک مشاور با تجربه  رجوع کرده و از او راهنمایی بخواهید چرا که شما به تنهایی قادر نخواهید بود که این مجوعه راهکارها را عملی کنید و شما باید انگیزه لازم برای اینجام این راهکارهای ذکر شده را پیدا کنید.

[banner]

[contact_info title= “احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.