خانه / دکتری / نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۸
نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری 98
نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری 98 الو مشاوره

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۸

پس ازبرگزاری آزمون دکتری ، نتایج آزمون داوطلبان به صورت کارنامه منتشر می شود ، اگر چه  آزمون دکتری سراسری و آزاد ادغام شده است ، اما انجام مرحله انتخاب رشته به صورت مجزا خواهد بود، و تنها یک کارنامه برای کلیه داوطلبان صادر خواهد شد،

تمامی شرکت کنندگان در آزمون دکتری تخصصی سال ۹۸ که با توجه به کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و بورس خارج از کشور و یا سایر دوره ها (دانشگاه آزاد ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان) شده اند می توانند در هفته اول اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به ثبت کد رشته های مورد علاقه خود بپردازند.

داوطلبان آزمون دکتری بارها فضای انتخاب رشته را درک کرده و متوجه اهمیت فراوان آن در فرآیند پذیرش دانشجو شده اند. انجام یک انتخاب رشته درست و منطقی مستلزم آگاهی از تمام شرایط و ضوابط انتخاب رشته ، ظرفیت دانشگاه های پذیرنده ، شرایط مصاحبه در دانشگاه مورد نظر و … می باشد.

نکاتی که پیش از انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۸ باید بدانید

متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته ، در هنگام ورود به سامانه انتخاب رشته ، اطلاعات ثبت شده خود را از قبیل معدل و نام موسسه فارغ التحصیلی خود در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و هم چنین اطلاعات مربوط به سهمیه ای که در زمان ثبت نام درج کرده اند مشاهده می نمایند. اگر این اطلاعات مورد تایید داوطلبان واقع شود می توانند نسبت به انجام انتخاب رشته اقدام نمایند در غیر این صورت باید ابتدا به ویرایش اطلاعات نادرست بپردازند سپس به سامانه انتخاب رشته مراجعه کنند.

پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری  ، حتی در صورت عدم ثبت نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی خود ، به هیچ عنوان مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه آزمون دکتری ۹۸ نمی باشند.

برای ورود به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری به نشانی sanjesh.org به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت :

  • شماره پرونده +کدپیگیری ثبت نام
  • شماره پرونده + شماره داوطلبی و کد ملی

مشاوره یک انتخاب رشته صحیح در مقطع دکتری

در کارنامه اولیه کلیه داوطلبان ، وضعیت مجاز در دوره های های روزانه و بورس خارج از کشور و یا سایر دوره ها (دانشگاه آزاد ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان) مشخص شده است. همچنین نمره کل (تراز) هر داوطلب در کارنامه ایشان قابل مشاهده می باشد ، که این نمره برای انتخاب رشته و دعوت به مصاحبه بسیار مهم است.

توصیه ما به داوطلبان این آزمون ، دریافت و مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری ۹۸ است. که چند روز بعد از انتشار کارنامه اولیه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. هر داوطلب می تواند حداکثر ۵۰ کدرشته محل را انتخاب نماید.

نحوه چینش کد رشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته

نحوه چینش انتخاب ها باید به گونه ای باشد که احتمال دعوت به مصاحبه داوطلب را در کد رشته های انتخابی افزایش دهد. برای این کار داوطلبان باید ۱۰ کد رشته محل اولیه خود را به صورت خوش بینانه انتخاب کنند. انتخاب های خوش بینانه انتخاب هایی هستند که احتمال پذیرفته شدن در آن ها با توجه به رتبه و نمره کل کسب شده داوطلب ، بسیار کم می باشد اما با این حال نباید از ثبت این کد رشته ها غافل شد.

۳۰ انتخاب بعدی را به انتخاب های واقع بینانه اختصاص دهید. با توجه به توضیحات کارنامه دکتری و ظرفیت دانشگاه ها ، احتمال قبولی داوطلبان در این کد رشته ها به نسبت ۱۰ کد رشته پیشین ، بهتر است و امکان دارد داوطلب از میان همین کد رشته ها برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی دعوت شود.

۱۰ انتخاب آخر را انتخاب های بدبینانه در برمی گیرند. شاید برای برخی این سوال پیش آید که چرا به این انتخاب ها عنوان بدبینانه را اختصاص داده ایم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چون داوطلبان کمترین تمایل را دارند تا در این کد رشته محل ها پذیرفته شوند (به دلایلی مانند مسافت دانشگاه از محل زندگی ، شهریه پرداز بودن دانشگاه ، نداشتن امکانات خوابگاهی و …) در بدبینانه ترین حالت اگر در انتخاب های پیشین خود پذیرفته نشدند حداقل در یکی از این انتخاب ها به مصاحبه دکتری دعوت شوند.

نکات بسیار مهم پیرامون انتخاب رشته دکتری ۹۸

در پیرامون نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۸  ممکن است دانشجویان که موفق به کسب رتبه تک رقمی شده اند حساب ویژه ای روی رتبه آزمون کتبی باز کنند اما این نکته را در نظر داشته باشید صرف کسب رتبه عالی و تک رقمی هیچ ضمانتی برای پذیرفته شدن در دانشگاه هایی مثل دانشگاه شریف و یا دانشگاه تهران برای شما وجود نخواهد داشت به همین دلیل ضمن توجه به این نکته تنها روی رتبه ی آزمون اکتفا نکنید و بدون درنظر گرفتن این مورد اقدام به انتخاب رشته نمایید.

سعی کنید توجه لازم را نسبت به دانشگاهی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را گذرانده اید داشته باشید و همچنین شناخت شما توسط اساتید دانشگاه ، امتیاز مثبتی در ارزیابی شما خواهد داشت. پس همواره سعی کنید اهمیت زیادی برای دانشگاه قائل شوید و توجه لازم را نسبت به دانشگاه و اساتید مربوطه داشته باشید.

یکی از مهمترین موارد در این مقطع انجام مصاحبه می باشد که شما باید از همین ابتدا آمادگی لازم را در انجام مصاحبه بدست بیاورید. پس باید هدف خود را از انتخاب رشته و گرایش مشخص کنید و در صورت تغییر گرایش هم باید دلایل منطقی و قانع کننده ای داشته باشید و از انتخاب های دیگر هم آگاهی داشته باشید در غیر این صورت در مصاحبه شانس پایین تری خواهید داشت.

 

همچنین ببینید

دفترچه-انتخاب-رشته-دکتری-دانشگاه-آزاد-1400

دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰”] مهم ترین مرحله پس از اعلام …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.