خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته هوشبری
معرفی رشته هوشبری
معرفی رشته هوشبری

معرفی رشته هوشبری

معرفی رشته هوشبری
معرفی رشته هوشبری

[contact_info title= “معرفی رشته هوشبری”] 

رشته هوشبری یکی از زیرشاخه های رشته های پیراپزشکی است که به صورت کاردانی و کارشناسی پیوسته در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ارائه می گردد. نحوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته هوشبری از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز می باشد. دانشجویان در طول دوره تحصیل در رشته هوشبری واحد های تئوری ، عملی و کارآموزی در محیط های درمانی را می گذرانند. در واقع این رشته یک تیم درمانی را تکمیل می کند و عملیات بهبود بیمار در اتاق عمل را تسریع می کند و می توان گفت هدف از این رشته این است که فارغ التحصیلان این رشته بتوانند به عنوان دستیار در کنار متخصصان بیهوشی در اتاق عمل انجام وظیفه نمایند.

همچنین فارغ التحصیلان این رشته توانایی شناسایی دستگاه هایی چون اندازه گیری گاز های موجود در خون افراد و همچنین تنظیم آن ها ، کاربرد دستگاه های بیهوشی و نحوه استفاده از آن و نیز استریل کردن این دستگاه ها را نیز به خوبی آموزش می بینند. دلیل اینکه این رشته تعداد زیادی از متقاضیان را به خود علاقه مند کرده است چیست؟ پاسخ روشن است. رشته های پزشکی و پیراپزشکی به دلیل بازار کار مناسبی که دارن از جمله رشته های پر طرفدار در بین دانش آموزان هستند. در این مقاله می خواهیم در خصوص معرفی رشته هوشبری ، بازار کار و امکان تحصیل در مقاطع بالاتر در آن صحبت کنیم.

پذیرش در رشته هوشبری

رشته هوشبری از جمله رشته های موجود در پیراپزشکی ( پرستاری ، اتاق عمل ، بهداشت عمومی ، بهداشت خانواده و …) می باشد که متقاضیان خاص خود را دارد. کمتر دیده شده که داوطلبان رشته تجربی رشته هوشبری را در انتخاب رشته خود لحاظ نکنند. رشته هوشبری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو پذیرش می کند که در هر دو مقطع پذیرش متفاوت می باشد.

در مقطع کاردانی ، پذیرش در رشته هوشبری به صورت پیراپزشکی های بدون آزمون می باشد. شرایط ویژه ای در پذیرش پیراپزشکی بدون آزمون در نظر گرفته می شود که داوطلب باید تمامی شرایط موجود و ذکر شده را داشته باشد و از آنجا که ظرفیت های موجود در این رشته کم و محدود می باشد ، هر ساله فقط یک صفحه از دفترچه انتخاب رشته را به خود اختصاص می دهد.

همانطور که گفتیم در مقطع کارشناسی ، پذیرش از طریق کنکور سراسری خواهد بود. یعنی داوطلب با شرکت در کنکور سراسری و با کسب رتبه و تراز قابل قبول ، در این رشته پذیرش می شود. برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص شهریه های دانشگاه ها برای رشته هوشبری و رتبه قبولی در این رشته می توانید با مشاوران الو مشاوره در ارتباط باشید. همچنین برای مشاهده لیست دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند می توانید به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه نمایید.

از بین رشته های هوشبری و اتاق عمل کدام یک را انتخاب کنیم؟

به وفور دیده شده داوطلبان در بین دو راهی برای انتخاب رشته اتاق عمل و هوشبری قرار گرفته اند. با مقایسه این دو رشته می توانید تصمیم درست را برای انتخاب رشته بگیرید. هر دو رشته تقریبا در ۴ سال  (۸ترم) به پایان می رسد و تعداد واحدهای هردو رشته تقریبا ۱۳۰ تا ۱۳۵ واحد می باشد. از آنجایی که محیط کار هر دو رشته تقریبا از لحاظ شغلی نزدیک به هم است ، تعدادی از واحدهای درسی مربوط به هم می باشند. هردو رشته دارای حدودا ۳۰ تا ۳۴ واحد کار آموزی می باشند که داوطلب برای وارد شدن به محیط کار موظف به گذراندن آن ها می باشد.

وظایف کارشناسان رشته هوشبری

  • همانطور که از اسمش پیداست ، وظیفه یک متخصص هوشبری ، بیهوش کردن بیمار و کنترل کردن مداوم شرایط بیمار ( تنفسی ، قلبی ، ریوی ، ناحیه ای و …می باشد). البته این وظایف زیر نظر پزشک انجام خواهد شد.
  • چک کردن پرونده بیمار و بررسی وضعیت بیمار پس از بیهوشی
  • در مواقع لزوم با دستگاه های مرتبط به هوشبری و تکنسین های مربوط و دستگاه های اندازه گیری گاز های خون کار کند و بتواند در هر زمان از آن ها به درستی استفاده کند.
  • مراقبت از بیماران بدحال و اورژانسی
  • آماده کردن داروهای بیمار
  • تزریق دارو و خون
  • بیدار کردن بیمار و کنترل شرایط پس از بیداری

همانطور که می دانید این رشته از آنجایی که با احوال و وضعیت بیماران سرو کار دارد بسیار حساس می باشد و نیازمند فردی است که بتواند از پس شرایط بر بیاید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته هوشبری

این رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش ندارد. با این حال داوطلب برای ادامه تحصیل می تواند وارد گرایش های دیگر شود. یعنی دانش آموخته رشته هوشبری پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در صورتیکه پس از آزمون مجاز به انتخاب رشته محل شود فقط می تواند رشته محل های مربوط به دو رشته پرستاری ، مراقبت های ویژه و ویژه نوزادان را در صورت داشتن سایر شرایط ، انتخاب نماید. رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی ارشد ، پذیرش دانشجو می کند اما در مقطع دکترا گرایش های این رشته در ایران وجود ندارد. در جدول زیر دروس دوره تحصیل در مقطع کارشناسی رشته هوشبری را برای علاقه مندان ارائه داده ایم.

دروس مقطع کارشناسی رشته هوشبری 

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام – اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی -تاریخ و تمدن اسلامی – آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی – جمعیت و تنظیم خانواده – تربیت بدنی ۱ و ۲

دروس پایه 

اختصاصی 

کارآموزی

آناتومی ۱ – فیزیولوژی ۱ – فیزیک هوشبری – بیوشیمی -روانشناسی – کاربرد رایانه – نشانه شناسی و معاینات بالینی – اصول کمک های اولیه – فیزیو پاتولوژی – فوریت های پزشکی – مدیریت در بیهوشی – روش بیهوشی ۱ – روش بیهوشی ۳ – اصول مراقبت های ویژه – آشنایی با بیماری های داخلی و جراحی – اخلاق حرفه ای در هوشبری – کارآموزی ۱ – کار آموزی ۳ – کار آموزی ۴ – آناتومی ۲ – فیزیولوژی ۲ – میکروب شناسی و استریلیزاسیون – ایمونولوژی – واژه شناسی پزشکی – آمار زیستی و روش تحقیق – اصول پایه داروشناسی – اصول پرستاری و کار در اتاق عمل – خون شناسی و انتقال خون – زبان تخصصی – اصول بیهوشی – روش بیهوشی ۲ – مراقبت های پس از بیهوشی – اصول و روش های اداره درد – داروشناسی اختصاصی-  کارآموزی پرستاری – کار آموزی ۲

بازار کار رشته هوشبری

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله در مورد معرفی رشته هوشبری در اختیارتان قرار داده ایم تا حدود زیادی با این رشته آشنایی لازم را بدست آورده اید اما در خصوص بازار کار و فرصت های رشته هوشبری می توان گفت که مراکز درمانی محل کار فارغ التحصیلان رشته هوشبری در تمامی مقاطع تحصیلی می باشد و با توجه به اینکه اکثر مراکز درمانی برای تکمیل کادر درمانی خود به کارشناس هوشبری نیاز دارند بنابراین فارغ اتحصیلان این رشته می توانند به راحتی جذب بازار کار شوند و در مراکز درمانی و بیمارستان ها مشغول به کار شوند. برای مطالعه مطلب بازار کار رشته هوشبری کلیلک نمایید.

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در مورد معرفی رشته هوشبری از کارشناسان ما می توانید با مرکز الو مشاوره در تماس باشید ، همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته دندان پزشکی
معرفی رشته داروسازی
معرفی رشته پرستاری

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته هوشبری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.