خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته مهندسی پزشکی ‌
معرفی رشته مهندسی پزشکی ‌

معرفی رشته مهندسی پزشکی

معرفی رشته مهندسی پزشکی ‌
معرفی رشته مهندسی پزشکی ‌

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی پزشکی”] 

اگر بخواهیم به طور کامل رشته مهندسی پزشکی را به شما معرفی کنیم ، باید بگوییم که این رشته تلفیقی از علوم مهندسی و علوم پزشکی می باشد که هدف آن برطرف نمودن نیازهای پزشکی در حیطه ساخت و نگهداری تجهیزات و همچنین ساخت ابزارهای پزشکی برای موارد پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری‌ ها بوده ، به طور کلی این رشته کاربرد علوم فنی و مهندسی در کمک کردن به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها می باشد. مطالعه این مقاله کاملا برای شما رایگان بوده و میتواند اطلاعات جامعی را در مورد “معرفی رشته مهندسی پزشکی” در اختیار شما قرار دهد.

معرفی رشته مهندسی پزشکی

در واقع رشته مهندسی پزشکی با هدف یاری رساندن به پزشکان در تشخیص و درمان و به منظور برطرف نمودن نیازهای پزشکی در زمینه طراحی ، ساخت و نگهداری تجهیزات و ابزارهای پزشکی در جهت پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری ها ایجاد شده است.از مزایای این رشته این است که مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده‌ است به طوری که تشخیص بدون دستگاه‌ها امکان‌ پذیر نیست. از جمله دستگاه های ساخته شده توسط مهندسان پزشکی می توانیم به EEG ، ECG ، MRI ، CTScan و … اشاره کنیم که کمک بسیار بزرگی به علم پزشکی نموده‌ اند.

رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ۱۴۰ واحد درسی را در برمی گیرد که ۲۰ واحد آن مربوط به دروس عمومی ، ۲۰ واحد مربوط به دروس پایه ، ۴۷ واحد مربوط به دروس اصلی و ۴۷ واحد هم به دروس اختصاصی اختصاص دارد. همچنین امکان ادامه تحصیل در در رشته مهندسی پزشکی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی وجود دارد که گرایش های مقطع ارشد این رشته شامل بیوالکتریک ، بیومکانیکی و بیومتریال می باشد. رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد شامل ۳۸ واحد درسی ، تحقیقاتی است که ۲۴ واحد مربوط به دروس تخصصی ، ۲ واحد سمینار و ۱۲ واحد پروژه می باشد. می توانید برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک نمایید.

معرفی گرایش های رشته مهندسی پزشکی

گرایش مهندسی پزشکی بالینی:

مهندسی پزشکی بالینی از رشته‌های تخصصی شاخه مهندسی پزشکی است که مسئولیت پیاده‌سازی تکنولوژی پزشکی و بهینه‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی دارد. نقش مهندسی پزشکی بالینی شامل آموزش و نظارت تکنسین تجهیزات پزشکی ، همکاری با قانون‌گذاران و بازرسان بیمارستان‌های دولتی و دادن مشاوره فنی برای دیگر کارکنان بیمارستان مانند پزشکان ، مدیران ، آی تی و…. می باشد.

گرایش‌ بیوالکتریک:

‌هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ متخصصانی‌ است‌ که‌ بتوانند از عهده‌ تجهیز ، نگهداری‌ و طراحی‌ دستگاه‌های‌ پزشکی‌ برآیند. یعنی‌ مهندس‌ الکترونیک‌ مجربی‌ باشند که‌ با زمینه‌های‌ پزشکی‌ نیز آشنایی‌ داشته‌ و ‌بتوانند دستگاه‌های‌ پزشکی‌ را طراحی‌ کرده‌ و بسازند یا اینکه‌ مسئول‌ سفارش‌ دستگاه‌ از خارج‌ از کشور باشند.

گرایش‌ بیومکانیک‌ :

دانشجوی‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومکانیک‌ با به‌ کارگیری‌ مفاهیم‌ مکانیکی‌ در زمینه‌های‌ پزشکی‌ آشنا می‌شود. اهمیت‌ این‌ رشته‌ زمانی‌ آشکار می‌شود که‌ بدانیم‌ جلوه‌های‌ مختلف‌ انسانی ،‌ جنبه‌های‌ مکانیکی‌ قوی‌ دارد. مثلا در ساخت‌ دست‌ یا پای‌ سیبرنتیکی‌ و قلب‌ مصنوعی‌ باید یک‌ متخصص‌ بیومکانیک‌ در مورد نحوه‌ حرکت‌ اندام‌های‌ یاد شده‌ نظر بدهد. همچنین‌ در زمینه‌ سازگاری‌ محیط‌ صنعتی‌ و غیرصنعتی‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بیومکانیک‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا می‌کند.

گرایش‌ بیومواد :

فارغ‌التحصیل‌ گرایش‌ بیومواد با کار مواد مختلف‌ از قبیل‌ پلیمرها ، سرامیک‌ها ، کامپوزیت‌ها و مواد فلزی‌ در بدن‌ انسان‌ و در تجهیزات‌ پزشکی‌ آشنا می‌شود.

گرایش مهندسی بافت:

این گرایش بیشتر در زمینه پزشکی و در گستره میکروسکوپیک می‌پردازد. در این شاخه تخصص در آناتومی ، بیوشیمی و مکانیک سلول‌ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتر در فرآیند بیماری توانایی داخل‌شدن به بخش‌های ویژه سلول لازم است. هدف این شاخه که در اواخر قرن بیستم پایه‌گذاری شده‌ است. مطالعه و تهیه مدل‌های ایده‌آل از ماکرومولکول‌ها و ساختار سلولی است که منجر به درک بهتر پدیده‌های درون‌یاخته‌ای و همچنین فهم عمیق‌تر مکانیسم ، تاثیر عملکرد ناصحیح آن‌ها در بروز حالات بیماری می‌شود.

گرایش پردازش تصاویر پزشکی:

در این گرایش اطلاعات جمع‌آوری شده در تغییرات پدیده‌های فیزیکی در بدن را با بهره‌گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی و سرعت بالای آن تجزیه و تحلیل می‌کنند و به صورت یک تصویر درمی‌آورند و اغلب این تصاویر را می‌توان با اعمال غیرتهاجمی (بدون آسیب) به دست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته باشد. در این گرایش تهیه تصویر از اجزا ایستای بدن مانند استخوان‌ها و بافت‌ها و ادغام ویژگی‌های منحصر به فرد حالت‌های مختلف تصویربرداری مثل CT و MRI جهت تهیه تصاویر گویاتر مانند تصاویر سه‌بعدی و همچنین ارائه الگوریتم‌های پردازشی برای مدل‌سازی بافت‌های سالم و ضایعات آن‌ها جهت ارائه روش‌های تشخیصی دقیق‌تر و غیرتهاجمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

گرایش مهندسی توانبخشی:

 متخصصان این گرایش به بالا بردن توانایی‌ها و بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی روش‌های نوین برای سکونت ، ارتباط و… کمک می‌نماید.

گرایش مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی:

در این زمینه سعی می‌شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک‌های پیشرفته و ابزار لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان‌های زنده ، از باکتری گرفته تا انسان ، تهیه می‌کنند. در این گرایش برای تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایش‌ها و فرمول‌بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روابط ریاضی ، از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده می‌شود. سیستم‌های زنده دارای یک مجموعه بسیار با قاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند.

گرایش ابزار دقیق در مهندسی پزشکی:

کاربردی است از الکترونیک در تشخیص و بررسی ساختار بیماری‌هارایانه‌ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند در واقع سیستم‌های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می‌شوند.

گرایش مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی در ایران:

دوره کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات پزشکی به عنوان گرایش جدید از رشته مهندسی پزشکی پیشنهاد شده‌است. ضرورت وجود اطلاع‌رسانی پزشکی در حوزه پزشکی در دهه‌های گذشته از عوامل مهم در توجیه فناوری اطلاعات به عنوان یک رشته کاربردی مهم در دهه اخیر بوده‌است. نظر به گسترش سریع حوزه فناوری اطلاعات مدیریت در این حوزه اهمیت روزافزونی یافته‌است.

توانایی‌های‌ لازم‌ برای رشته مهمدسی پزشکی

با توجه به اینکه تعداد واحدهای‌ غیرمهندسی‌‌ رشته‌ مهندسی پزشکی کم است‌ و دانشجویان این رشته بایستی هوش ریاضی بالایی داشته باشند ، قوی بودن پایه دروسی مانند ریاضی و فیزیک الزامی می باشد. به عبارت دیگر یک فرد به عنوان‌ مهندس‌ بیوالکتریک‌ به الکترونیک‌ و مهندس‌ بیومکانیک‌ به‌ مکانیک‌ و مهندس‌ بیومواد به مواد این است که به‌ دروس‌ مرتبط‌ با رشته خود علاقمند بوده‌ و در آن‌ توانمند باشد. در واقع مهندس‌ پزشکی‌ باید به علم‌ زیستشناسی‌ و محیط‌ کار بیمارستانی‌ را دوست‌ داشته باشد تا بتواند در بیمارستان‌ یا محیط ‌های‌ مرتبط‌ فعالیت‌ کند.

بازار کار رشته مهندسی پزشکی

یک‌ مهندس‌ پزشکی‌ می‌تواند یک‌ دستگاه‌ پزشکی‌ را به‌ درستی‌ راه‌اندازی‌ کرده‌ و نحوه‌ استفاده‌ صحیح‌ آن‌ را به‌ پرستاران‌ یا دیگر کارکنان‌ بیمارستان‌ آموزش‌ دهد یا اینکه‌ در موسسات‌ و شرکت‌های‌ خصوصی‌ و دولتی‌ ، در زمینه‌ ساخت‌ تجهیزات‌ پزشکی‌ فعالیت‌ کند. برای‌ مثال‌ فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ بیوالکتریک‌ به‌ راحتی‌ می‌توانند دستگاه‌ شنوایی‌ سنجی‌ بسازند و از سوی‌ دیگر چون‌ دستگاه‌های‌ پزشکی‌ به‌ طور متوسط‌ میلیون‌ها تومان‌ می‌ارزد و مسئولان‌ بیمارستان‌ها به‌ طور نسبی‌ برای‌ حفظ‌ و نگهداری‌ آن ها اهمیت‌ بسیاری‌ قائلند ، بسیاری‌ از فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیوالکتریک‌ و حتی‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند. می تونید برای مطالعه مطلب بازار کار رشته مهندسی پزشکی روی لیک کلیک نمایید.

چنانچه با مطالعه این مطلب باز هم نیاز به دریافت مشاوره در مورد معرفی رشته مهندسی پزشکی داشته باشید می توانید با تماس با مرکز الو مشاوره اطلاعات لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته تکنسین پروتز های دندانی
معرفی رشته بهداشت محیطی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی پزشکی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.