خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته فیزیو تراپی
معرفی رشته فیزیو تراپی
معرفی رشته فیزیو تراپی

معرفی رشته فیزیو تراپی

معرفی رشته فیزیو تراپی
معرفی رشته فیزیو تراپی

[contact_info title= “معرفی رشته فیزیو تراپی”] 

یکی از رشته های گروه آزمایشی تجربی ، رشته فیزیوتراپی می باشد که پذیرش در این رشته مستلزم کسب رتبه بسیار خوب در کنکور سراسری می باشد ، چرا که داوطلبان علاقمند به این رشته بسیار زیاد هستند. فیزیوتراپی را با عنوان طب فیزیکی نیز می شناسند. زیرا این روش درمان ، بدون استفاده از هیچ گونه دارو و مواد شیمیایی صورت می گیرد. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه ها ، تربیت متخصصانی است که بتوانند طبق دستورات پزشک ، به درمان فیزیکی بیماران بپردازند.

از جمله صدماتی که توسط طب فیزیکی قابل درمان هستند عبارتند از : بیماری های مفصلی ، روماتیسمی ، ضایعات ورزشی و … .علاقه مندان به این رشته می توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است که مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی فاقد هرگونه گرایش بوده و فارغ التحصیلان ، می توانند از مقطع ارشد تا دکتری ، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. طول دوره کارشناسی پیوسته برای این رشته ، ۴ سال و به طور میانگین شامل ۱۳۵ واحد درسی و ۲۴ واحد کارآموزی می باشد. با توجه به اهمیت این رشته ، تصمیم به نگارش مطلبی تحت عنوان “معرفی رشته فیزیو تراپی” گرفته ایم. 

فیزیو تراپیست کیست؟

دانشجویان رشته فیزیوتراپی حداقل به ۴ سال زمان احتیاج دارند تا مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند. در واقع فیزیوتراپیست با استفاده از دستگاه های الکترونیکی ، حرارتی و همچنین استفاده از حرکت های ورزشی به بیماران برای رفع معلولیت و بالا بردن کارایی اندام هایی که دچار مشکل شده اند کمک می‌کند. بعضی مواقع  فیزیوتراپیست از عوامل فیزیکی مانند اشعه مادون قرمز نیز برای درمان بیماران استفاده می کند.

موارد کاربرد رشته فیزیو تراپی

فیزیو تراپی در بیماران ارتوپدی

از جمله موارد کاربرد فیزیوتراپی برای بیماران ارتوپدی است. یعنی فردی که استخوانش شکسته باشد و یا مفاصلش در رفته باشد همچنین در مورد تعویض مفاصل و اختلالات اسکلتی عضلانی مانند کمر درد و گرفتگی عضلات می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد. در مشکلاتی همچون کیفوز و اختلال در ناحیه گردن مانند تورتیکولیو نیز ضایعات بافت نرم مثل پیچ خوردگی ،  پارگی لیگامان ها ، پارگی مینیسک ها ، فتق دیسک بین مهره ای ، کندرو مالاسی ، کشیدگی تاندون عضلات ، پارگی تاندون عضلات و اختلالات مادرزادی مانند در رفتگی مفصل ران ، تشکیل نشدن کامل مهره ها ، کف پای صاف ، پا چنبری ، پا پرانتزی ، پا ضربدری ، و … می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.

فیزیو تراپی در بیماری های اعصاب

افرادی که به بیماری های اعصاب مبتلا هستند اغلب با گرفتگی عضلات مواجه می شوند. فیزیوتراپی برای تقویت عضلات و راه اندازی بیماران تاثیر زیادی دارد از جمله این بیماری ها می توان به این موارد اشاره کرد : بیماری های عفونی مغز یا سیستم عصبی مثل آبسه مغزی ، سرخجه ، سیفلیس ، مننژیت ، فلج اطفال ، بیماری های عروق مغز مثل سکته مغزی ، تومورهای سیستم عصبی مثل تومور مغز ، تومور مخچه ، تومورهای نخاع ، ضایعات نخاع ، ضایعات اعصاب و اعصاب محیطی و غیره.

فیزیو تراپی در اطفال

بیشتر از ۱۰ درصد کودکانی که در دنیا متولد می‌شوند با نوعی از معلولیت مواجه هستند که با مراجعه به موقع به فیزیوتراپی می توان تا حد زیادی با این بیماری‌ها مبارزه مقابله کرد که از جمله آن ها می‌توان به این موارد اشاره کرد : فلج مغزی ، فلج اطفال ، فلج زایمانی (ارب پالزی) ، تور تیکولی (کودکانی که با گردن کج به دنیا می آیند) ، اختلال در مچ پا (مثل کف پای صاف ، و پا چنبری و غیره).

فیزیو تراپی در بیماری های زنان

یکی دیگر از کاربردهای فیزیوتراپی استفاده از آن برای کاهش بیماری های زنان است بعضی از بیماری های زنان مانند درد و عفونت ، چسبندگی در بافت های دستگاه تناسلی و همچنین زخم در ناحیه شکم و لگن می تواند با انجام فیزیوتراپی بهبود یابد. از جمله این بیماری ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمر درد ، ضعف عضلات ناحیه شکم و لگن ، بیمار های التهابی

فیزیو تراپی در اعمال جراحی

بعد از اینکه افراد دچار سوختگی شدند یا عمل جراحی مختلف در ناحیه فک و صورت غیر انجام دادند ، با محدود شدن دامنه حرکت شان مشکلات جدی برای آن پیش‌ می آید که این علم می تواند به بهبود این شرایط کمک کند مانند موارد: سوختگی ها ، اعمال جراحی در ناحیه فک و صورت و غیره.

فیزیوتراپی در بیماران بستری در بخش های بیمارستان

به علت بستری شدن بیماران در بیمارستان این افراد از انجام هرگونه حرکتی عاجز هستند که به دنبال آن خشکی مفاصل ، ضعف عضلات ، ناتوانی در حرکت و همچنین تجمع ترشحات در ریه به وجود می‌آید.  برای اینکه با این مشکلات مقابله شود و از آن ها پیشگیری شود بعد از این که پزشک تجویز کرد هر روز حداقل یک نوبت فیزیوتراپی انجام می شود تا شرایط بیمار بهبود پیدا کند.

فیزیوتراپی در سالمندان

در افراد سالمند با توجه به بالا رفتن سن و کاهش فعالیت بدنی نیاز است که زیر نظر فیزیوتراپ حرکت های ورزشی انجام شود تا از بروز مشکلات جدی پیشگیری شود. از جمله رشته‌هایی که در ارتباط تنگاتنگی با فیزیوتراپی هستند می توان به جراح ارتوپد و جراح اعصاب همچنین داخلی اعصاب ، متخصص روماتولوژی متخصص قلب و عروق و متخصص ریه اشاره کرد. هر چه ارتباط بین این افراد و قوی تر و کارآمد تر باشد درمان بیماری ها به سریعتر خواهد بود.

مقاطع‌ تحصیلی‌ و گرایش‌های‌ رشته‌ فیزیوتراپی‌

امکان تحصیل در تمام مقاطع کارشناسی‌ پیوسته‌ ، کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ و دکتری‌ برای رشته فیزیوتراپی وجود دارد. لازم است گفته شود که برای مقطع کارشناسی این رشته گرایشی وجود ندارد اما در مقاطع بالاتر داوطلبان حق انتخاب گرایش های متنوعی را دارند. معمولا مدت‌ زمان تحصیل‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ۴ سال‌ و مقطع کارشناسی‌ ارشد ۲ سال‌ است. فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در رشته‌ هایی‌ مانند آناتومی‌ ، فیزیولوژی‌ ، فیزیوتراپی‌ ، علوم‌ تشریح ‌و … ادامه‌ تحصیل‌ دهند. برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی رشته فیزیو تراپی در دانشگاه های سراسری می توانید روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

بازار کار فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ فیزیوتراپی

افرادی که از رشته فیزیوتراپی ، فارغ التحصیل می شوند ، از لحاظ اشتغال نگرانی نخواهند داشت. بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مراکز توانبخشی ، فدراسیون های ورزشی ، هلال احمر و … از جمله مکان هایی هستند که امکان اشتغال برای یک فیزیوتراپیست را فراهم می آورند. هم چنین افرادی که به قدر کافی مهارت و سابقه کاری داشته باشند ، می توانند با تاسیس یک مرکز فیزیوتراپی ، به صورت خصوصی مشغول فعالیت شوند.

بد نیست بدانید که فیزیوتراپی را درآمدزاترین رشته مرتبط با ورزش می دانند. علت هم که کاملا مشخص است! ورزش کاران حرفه ای در حین فعالیت ممکن است دچار مصدومیت هایی شوند که تا مدت ها از ادامه رشته ورزشی خود محروم شوند. از همین رو جهت بهبود اوضاع جسمانی خود به فیزیوتراپیست ها مراجعه می کنند تا هر چه سریع تر ، سلامت خود را به دست آورند.

یکی دیگر از عواملی که بر رشد بازار کار این رشته تاثیر دارد ، رشد جمعیت سالمندان است. چرا که سالمندان جزو اقشاری هستند که بیش از سایرین به انجام حرکات توانبخشی نیاز دارند. بنابراین با توجه به افزایش تعداد آن ها و گذر زمان ، آینده شغلی فیزیوتراپیست ها بیشتر تضمین می شود. برای مطالعه کامل مطب بازار کار رشته فیزیو تراپی کلیک نمایید.

وظایف یک فیزیوتراپیست چیست؟

علاوه بر تمام مطالب فوق لازم است بدانید که یک فیزیوتراپیست ، وظایفی را نیز بر عهده دارد که باید به خوبی آن ها را انجام دهد. برخی از این وظایف به شرح زیر می باشد.

  • مشاوره به بیماران در رابطه با رژیم غذایی ، ورزش و …
  • همکاری با پزشکان و توجه به تشخیص پزشکان در مورد بیماران
  • انجام اعمال فیزیوتراپی بیماران از جمله ماساژ ، گرما دادن و …
  • تهیه گزارش درمان در پایان جلسات فیزیوتراپی و ارائه آن به پزشک بیمار
  • ارائه آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آن ها در جهت رفع و بهبود بیماری
  • طراحی و تهیه برنامه درمانی برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنان
  • استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی جهت درمان بیماران
  • بررسی روند پیشرفت و بهبود بیماران

در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی رشته فیزیو تراپی با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی لازم بهره مند گردید. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته دندان پزشکی
معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته دارو سازی
معرفی رشته تکنسین پروتزهای دندانی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته فیزیو تراپی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.