خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته حقوق
معرفی رشته حقوق
معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق
معرفی رشته حقوق

[contact_info title= “معرفی رشته حقوق”] 

حقوق یکی از رشته های اصلی و محبوب گروه آزمایشی علوم انسانی شناخته شده است و هرساله داوطلبان زیادی را به خود جذب نموده است. به جرات می توان گفت که هر نوع از روابط‌ اجتماعی که‌ منجر به آثار حقوقی شود ، در حوزه علم حقوق قرار می ‌گیرد. این رشته در جامعه از این جهت دارای اهمیت است که قواعد و مقرراتی را که بر روابط میان اشخاص حاکم است ، بررسی می نماید.

مهم ترین و پرتکرارترین درس هایی که در این رشته در دانشگاه مورد مطالعه قرار می گیرد ، شامل حقوق مدنی ، حقوق جزای عمومی و اختصاصی ، حقوق بین الملل ، آیین دادرسی مدنی ، آیین دادرسی کیفری ، حقوق تجارت ، متون فقه ، اصول فقه و قواعد فقه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “معرفی رشته حقوق” می توانید علاوه بر مطالعه کامل این مقاله تا انتها برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ماهیت رشته حقوق

حقوق عبارت است از مجموعه قواعدی که از طریق موسسات خصوصی یا دولتی جهت تنظیم رفتار افراد جامعه ایجاد و توسط مقامات ذیربط اعمال می‌شود. در واقع حقوق مجموعه قوانینی را شامل می‌شود که نظم اجتماعی را تامین می‌کنند. علم حقوق نیز به دانش تحلیل و سیر تحول قواعد حقوقی اشاره دارد. مفاهیم حقوقی در نظام‌های حقوقی ملی به روش‌های مختلفی ایجاد می گردد. از میان این روش‌ها می‌توان به وضع قانون توسط قوه مقننه یا تعیین قانون از طریق صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی در قوه مجریه اشاره کرد. 

سختی های رشته حقوق

در سال های اخیر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن ، که از دانشگاه های دولتی و غیردولتی وارد بازارکار می‏ شوند ، یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل کارشناسی با دشواری هایی توام است و به ویژه متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند ، مثل متقاضیان وکالت ، با محدودیت ‏هایی مواجه می‏ شوند.

اگر داوطلبان این رشته بدون بررسی توانایی و استعداد خود فقط فریب نام رشته و معروفیت آن را بخورند و در واقع رشته تحصیلی‌شان را بر اساس مد روز انتخاب نمایند بعد از گذشت یک یا دو سال دچار سرخوردگی می‌شوند و حتی انصراف می‌دهند و اگر هم ادامه تحصیل دهند بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند کار مناسبی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمایند. همچنین متاسفانه منابع مورد استفاده در این رشته به روز نیستند و منابع موجود هم کافی و مناسب نیست.

زمینه های شغلی رشته حقوق

از مهم ترین شغل های این رشته می توان به  وکالت ، قضاوت ، مشاوره حقوقی در ادارات ، بانک ها ، شهرداری ها ، شرکت ها  و سردفتری دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد که اشتغال در این زمینه ها نیازمند موفقیت در آزمون های کتبی و یا شفاهی مربوط به هر کدام است. البته همانطور که پیش تر اشاره کردیم در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد فارغ التحصیلان این رشته ، یافتن کار برای فارغ التحصیلان کارشناسی کمی دشوار شده است. دانشجویان می توانند پروانه وکالت را از دو مرکز کانون وکلا و مشاور حقوقی قوه قضاییه دریافت می کنند. در بین مشاغل رشته حقوق ، وکالت به دلیل درآمد بالا و اعتباری که در جامعه دارد ، بیشتر مورد توجه می باشد و در رده اول قرار دارد. برای مطالعه کامل مطلب بازار کار رشته حقوق کلیک نمایید.

توانایی های لازم در رشته حقوق

جسارت ، قدرت استدلال ، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی ، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد.همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد و با زبان سلیس و بلیغ صحبت کند ،  در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات نیز داشته باشد.

ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

 امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق تا مقطع دکتری فراهم است. همچنین در قسمت زیر می توانید گرایش های رشته حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشاهده نمایید:

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد :

حقوق خصوصی ، حقوق ارتباطات ، حقوق ثبت اسناد و املاک ، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری ، حقوق بین الملل ، حقوق جزا و جرم شناسی ، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان ، حقوق عمومی ، حقوق نفت و گاز ، حقوق بشر ، حقوق اقتصادی ، حقوق دادرسی اداری ، حقوق محیط زیست ، حقوق تجارت بین الملل ، حقوق خانواده ، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی ، حقوق شرکت های تجاری ، مدیریت دادگستری ، مدیریت نظارت و بازرسی ، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی ، حقوق حمل و نقل ، حقوق سردفتری ، حقوق مالی ،  فقه و حقوق جزا ، حقوق تجارت الکترونیکی

گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری :

حقوق عمومی ، حقوق جزا و جرم شناسی ، حقوق بین الملل عمومی ، حقوق خصوصی ، حقوق نفت و گاز ، فقه و حقوق جزا

رشته حقوق در کدام دانشگاه ها ارائه می گردد؟

لیست دانشگاه ها

دانشگاه بجنورد

دانشگاه یزددانشگاه الزهرادانشگاه لرستاندانشگاه مراغه
دانشگاه مازندراندانشگاه گیلاندانشگاه کردستاندانشگاه کاشاندانشگاه قم
دانشگاه شیرازدانشگاه شهرکرددانشگاه شاهددانشگاه سمناندانشگاه رازی
دانشگاه زابلدانشگاه زنجاندانشگاه تهراندانشگاه تبریزدانشگاه شهید مدنی
دانشگاه بیرجنددانشگاه اصفهاندانشگاه بوعلی سینادانشگاه حکیم سبزواریدانشگاه آیت اله بروجردی
دانشگاه شهید چمراندانشگاه شهید بهشتیدانشگاه آیت الله حایری میبددانشگاه غیرانتفاعی مفید قممجتمع آموزش عالی گناباد
دانشگاه فردوسی مشهددانشگاه علامه طباطباییدانشگاه بین المللی امام خمینیدانشکده غیر انتفاعی رفاه – تهراندانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع)
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگدانشگاه غیر انتفاعی شمال – آملدانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوریدانشکده علوم انسانی حضرت معصومهدانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی

در صورت مطالعه کامل این مقاله چنانچه دچار ابهاماتی در زمینه “معرفی رشته حقوق” ، شده باشید می توانید با کارشناسان مجرب مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمابی های لازم برخوردار گردید. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته حسابداری
معرفی رشته روانشناسی
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مددکاری اجتماعی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته حقوق”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.