خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته تجربی
معرفی رشته تجربی

معرفی رشته تجربی

معرفی رشته تجربی

[contact_info title= “معرفی رشته تجربی”] 

دغدغه‌ بسیاری از دانش‌آموزان سال نهمی انتخاب یکی از رشته‌های علوم تجربی ، علوم انسانی ، ریاضی فیزیک و … برای ادامه‌ تحصیل است. اینکه کدام یکی بازار کار بهتری دارند و مطابق استعدادها و علاقه‌مندی‌های شخص است ، یکی از نکات مهم انتخاب رشته در دوران دبیرستان است.

برخی از افراد بعد از انتخاب رشته متوجه می‌شوند علاقه و استعداد کافی در رشته‌ انتخابی خود ندارند ، یا برخی از دانش‌آموزان نیز به علت نداشتن اطلاعات کافی درباره‌ رشته‌های انتخابی ممکن است بعد از مدتی تصمیم به تغییر رشته بگیرند.

با توجه به این نکات بهتر است قبل از انتخاب رشته اطلاعات کافی در این زمینه کسب شود تا تصمیمی قاطع گرفته شود و بدون صرف هزینه‌های اضافی و اتلاف عمر زودتر به اهداف خود و موفقیت دست یافت. ما در این مطلب سعی داریم تا در مورد “معرفی رشته‌ تجربی” نکات مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی رشته تجربی

رشته تحصیلی علوم تجربی یکی از شاخه‌های نظری در دوران دبیرستان است که دانش‌آموزان در سال نهم و برای ورود به سال دهم می‌توانند آن را انتخاب کنند. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته‌های شاخه‌ دبیرستانی است که بر اساس آمار ، طرفداری آن بین دختران بالاتر است و تقریبا ۴۶ درصد از دانش‌آموزان در این رشته تحصیل می‌کنند.

این رشته درمورد علوم طبیعی و تجربی صحبت می‌کند. افراد علاقه‌مند به بدن موجودات زنده و انسان ، علوم زیستی و آزمایشگاهی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی با شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند.

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته‌ تجربی

دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته‌ تجربی را دارند باید بدانند این رشته در دوران دبیرستان و کنکور از رشته‌های سخت محسوب می‌شود. سخت به این منظور که برای ورود به رشته‌های پرطرفدار این رشته باید تلاش زیادی بکنند. با توجه به اهمیت بحث علاقه و استعداد دانش‌آموزان این رشته باید علاوه بر داشتن علاقه در دروس زیست و شیمی ، از استعداد کافی برای به خاطر سپردن این دروس نیز برخوردار باشند و بتوانند با انگیزه بالا مطالب درسی این رشته را بیاموزند.

داشتن توانمندی هایی چون حوصله ، سختکوشی ، پشتکار ، دقت و ریزبینی ، حافظه و تجسم قوی ، برای موفقیت در دبیرستان و همچنین بسیاری از رشته های دانشگاهی مرتبط با آن ضروری است. یک اشتباه رایج دانش آموزان این است که: گروهی از بچه ها که در درس های ریاضی یا فیزیک احساس ضعف و ناتوانی می کنند و بیشتر تمایل به خواندن دروس حفظی دارند ، رشته تجربی را انتخاب می کنند. درحالیکه باید گفت اولا این تصور که دروس اصلی این رشته مانند زیست شناسی و شیمی صرفا جنبه حفظی دارند اساسا نادرست است. اگر جنبه مفهومی آن ها را دست کم بگیرید قطعا پشت کنکور خواهید ماند. همچنین بدون داشتن پایه ریاضی قوی کسب موفقیت در برخی از رشته های دانشگاهی مانند شیمی ، حسابداری و … دشوار است.

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی:

  • نمره درس ریاضی و علوم تجربی دانش آموز در سه سال اول متوسطه با ضریب ۳ محاسبه می گردد.
  • نباید مجموع سه نمره کسب شده دانش آموز در این سه سال ، در هر یک از درس های ریاضی و تجربی بدون ضریب ، کمتر از ۴۲ باشد.
  • مجموع نمرات کسب شده دروس مرتبط با رشته ، در سه سال متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب می بایست حداقل ۲۵۲ باشد.
  • با جمع نمرات هر درس در ضریب آن و تقسیم بر تعداد دروس مرتبط با رشته مربوطه ، باید معدل دانش آموز حداقل ۱۴ باشد تا بتواند شرایط ورود به رشته علوم تجربی را پیدا کند.

معرفی دروس و ضرایب رشته تجربی

رشته تحصیلی تجربی همانند سایر رشته های تحصیلی دارای چندین درس عمومی و چندین درس اختصاصی است. دروس اختصاصی رشته تجربی در دوره دبیرستان شامل: زیست شناسی ، زمین شناسی ، ریاضی ، فیزیک و شیمی است. دروس عمومی تجربی هم شامل ادبیان و زبان فارسی ، دین و زندگی ، عربی و زبان انگلیسی است. در کنکور تجربی ۵ زیرگروه وجود دارد که هر رشته دانشگاهی جزو یکی از این زیرگروه ها است.

ضریب دروس عمومی در همه زیرگروه ها ثابت است اما ضریب دروس اختصاصی در هر زیرگروه با زیرگروه دیگر فرق دارد. مثلا ضریب درس ادبیات و زبان فارسی در کنکور تجربی ۴ ، ضریب درس عربی ۲ ، ضریب درس دین و زندگی ۳ و ضریب درس زبان انگلیسی ۴ است. در زیرگروه ۱ تجربی که بیشتر رشته های دانشگاهی پرطرفدار مثل پزشکی و دندانپزشکی جزو این زیرگروه است ضریب درس زیست شناسی ۱۲ ، شیمی ۹ ، ریاضی ۶ ، فیزیک ۶ و زمین شناسی صفر خواهد بود.

کنکور تجربی

اگر علاقه‌مند به رشته‌های پرطرفداری چون پزشکی ، داروسازی ، پرستاری ، دندان‌پزشکی ، فیزیوتراپی و مامایی هستید ، باید در رشته‌ تجربی تحصیل کرده و در کنکور تجربی شرکت کنید و از این طریق وارد یکی از رشته‌های پرطرفدار شوید.

تمام رشته‌های تجربی مربوط به حوزه‌ی پزشکی نیستند اما تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در این رشته قرار دارند. طبق آمار به‌ دست‌ آمده تنها ۳۱ درصد از کسانی که در کنکور تجربی شرکت کرده‌اند قبول می‌شوند. بعضی رشته‌ها هم وجود دارند که بین رشته‌های تجربی ، ریاضی و انسانی مشترک هستند ، مانند حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته می‌توانید وارد این رشته‌های دانشگاهی شوید.

با توجه به این مورد که هرساله نوع سوالات این رشته دست‌خوش تغییرات فراوانی می‌شود و بیشتر به سمت مفهومی شدن می‌روند بهتر است برای قبولی در این رشته با نوع سوالات و تعداد آن در جلسه‌ کنکور آشنا شوید تا بتوانید برنامه‌ مناسبی برای موفقیت داشته باشید.

رشته‌های علوم تجربی و بازار کار آن‌ها

در بین رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی ، رشته‌ پزشکی درجه‌ اول و داروسازی و دندان‌پزشکی در درجه‌ دوم در بین دانش‌آموزان این رشته از اهمیت بالایی برخوردارند و هرساله تعداد بالایی از تحصیل کنندگان در رشته‌ تجربی خواهان قبولی در این سه رشته‌ تاپ هستند.

سطح درآمد بالا و جذب سریع فارغ‌التحصیلان این سه رشته عامل دیگری است که باعث شده دانش‌آموزان برای قبولی در این رشته‌ها با یکدیگر رقابت سختی داشته باشند. باید گفت بازار کار این رشته‌ها برخلاف رشته‌های مهندسی  فعلا در ایران اشباع نشده است.

رشته‌های فیزیوتراپی و رادیولوژی نیز در حال حاضر به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است. رشته‌های پرطرفدار بعدی رشته‌های فیزیوتراپی  ، بینایی‌سنجی ، شنوایی‌شناسی ، پرستاری ، مامایی ، علوم آزمایشگاهی ، علوم تغذیه ، بهداشت عمومی و … هستند. همچنین می توانید بر روی مطلب دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک نموده و لیست رشته های گروه آزمایشی تجربی را مشاهده نمایید.

ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته علوم تجربی به چه صورتی است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم دانش آموزان پس از اتمام پایه دوازدهم می توانند در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمایند. رشته های دانشگاهی قابل انتخاب در گروه آزمایشی علوم تجربی را می توان به ۴ مقطع تحصیلی تقسیم کرد:

  1. کاردانی
  2. کارشناسی
  3. کارشناسی ارشد پیوسته
  4. دکترای پیوسته

معمولا اغلب رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی در دانشگاه پس از کنکور سراسری ، در مقطع کارشناسی هستند اما برخی از آن ها نیز به صورت کاردانی ، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته هستند. مدت تحصیل در این مقاطع تحصیلی دانشگاهی به صورت زیر است:

  1. کاردانی (تقریبا دو سال)
  2. کارشناسی (تقریبا چهارسال)
  3. کارشناسی ارشد پیوسته (تقریبا ۵ سال)
  4. دکترای پیوسته (۵ تا ۶ سال)

چنانچه برای انتخاب رشته دبیرستان و یا انتخاب رشته دانشگاهی نیاز به انجام مشاوره و کسب راهنمایی های لازم داشته باشید می توانید همواره با مرکز الو مشاوره در تماس باشید. همچنین در صورت لزوم می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی
معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته دندان پزشکی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته تجربی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.