خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته بهداشت عمومی
معرفی رشته بهداشت عمومی

معرفی رشته بهداشت عمومی

معرفی رشته بهداشت عمومی
معرفی رشته بهداشت عمومی

[contact_info title= “معرفی رشته بهداشت عمومی”] 

می توان یکی از زیر شاخه های رشته پیراپزشکی را رشته بهداشت عمومی معرفی نمود ، که جایگاه ویژه ای را میان داوطلبان کنکور سراسری رشته تجربی دارا می باشد. در این مقاله می خواهیم در خصوص “معرفی رشته بهداشت عمومی” ، پذیرش این رشته در دانشگاه ها ، توانمندی های داوطلب این رشته و همینطور بازار کار و آینده شغلی آن را بررسی نماییم.

رشته بهداشت عمومی شاید به گوش برخی از افراد آشنا نباشد. مهمترین دلیل این موضوع آن است که این رشته در قیاس با بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر قدمت کمتری دارد. لذا اگر شما داوطب کنکور سراسری و متقاضی این رشته می باشید ، این مقاله را تا پایان دنبال نمایید.

رشته بهداشت عمومی شاید به گوش برخی از افراد آشنا نیاید. مهم ترین دلیل این موضوع آن است که این رشته در قیاس با بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر قدمت کمتری دارد.

معرفی رشته بهداشت عمومی

رشته بهداشت عمومی از زیر مجموعه های علوم بهداشتی شامل گرایش های بهداشت خانواده ، بهداشت مبارزه با بیماری ها ، مهندسی بهداشت محیط ، بهداشت عمومی و … می باشد که در جهت پیشگیری از بیماری ها و شیوع بی رویه آن در بین عموم و کودکان ، مبارزه با بیماری در صورت شایع شدن و … گام برمی دارد. با توجه به گسترش جوامع بشری ، نیاز به افراد کارشناس در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری های ناشناخته به وضوح حس می شود. لذا جهت حفاظت و پیشگیری ، بازسازی و ترمیم سلامت افراد ، این رشته را می توان بنای اصلی تمامی رشته ها معرفی نماییم.

دانشجویان رشته بهداشت عمومی بیش از هر چیز برای بازسازی سلامت افراد جامعه و افزایش کیفیت آن تعلیم می‌بینند. از همین رو در طول دوران تحصیل مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌های کاربردی به آن ها آموخته می‌شود که بتوانند از وجود آن ها برای حفظ کیفیت سلامت جامعه و توسعه‌ دادن میزان آن بهره بگیرند. به این ترتیب می‌توان هدف نهایی از به وجود آمدن این رشته را آموزش و تربیت آن دسته از نیروهای انسانی توصیف کرد که به مفاهیم، مبانی و راه‌کارهای تامین و حفاظت از سلامت فردی، جمعی و اجتماعی آشنا هستند و در کنار آن روش‌های ارتقا بخشیدن به کیفیت سلامت فرد و جامعه را هم می‌دانند.

پذیرش دانشگاه ها در رشته بهداشت عمومی

 از آنجایی که رشته بهداشت عمومی از زیر شاخه های رشته پیرا پزشکی می باشد ، بنابراین پذیرش در این رشته به دو صورت با آزمون و بدون آزمون صورت می گیرد.

  • پذیرش با آزمون : در این نوع پذیرش ، داوطلب واجد شرایط ، در کنکور سراسری شرکت کرده و با کسب نمره قبولی در آزمون و انتخاب رشته ، می تواند در دانشگاه پذیرش شده ، به ادامه تحصیل خود بپردازد و پس از پایان دوران تحصیل ، مدرک کارشناسی دریافت کند.
  • پذیرش بدون آزمون : داوطلب این رشته ، حتما باید در کنکور سراسری شرکت کند (این گزینه از شرایط اساسی پذیرش بدون کنکور می باشد) و پذیرش از طریق شرط معدل ( معدل کتبی دیپلم) می باشد.

جهت اطلاع از پذیرش بدون آزمون رشته های پیراپزشکی می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی الو مشاوره تماس حاصل نمایید.

 توانمندی هایی رشته بهداشت عمومی

کارشناس بهداشت عمومی می بایست تمرکز فکری بالا ، حس نوع دوستی و بشر دوستی ، توانایی جسمی و روحی و فن بیان قوی جهت مشاوره دارا باشد. لذا داوطلبان این رشته می بایست موارد عنوان شده را در صورت نیاز کسب نمایند.

در ادامه باید بگوییم برای افرادی که علاقه مند به این رشته هستند ، پذیرش تا مقطع دکتری نیز وجود دارد و داوطلبان می توانند در این رشته و در گرایش های مختلف این رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

معرفی رشته های کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

آموزش بهداشتاقتصاد بهداشتزیست فناوری پزشکیکتابداری و اطلاع رسانی پزشکیمدیریت توانبخشیعلوم تغذیهآموزش پزشکی
آمار زیستیانفورماتیک پزشکیسم شناسیفناوری اطلاعات سلامتمهندسی پزشکی (بیوالکتریک)علوم بهداشتی در تغذیهاکولوژی انسانی
اپیدمیولوژیرفاه اجتماعیسلامت سالمندیمدیریت خدمات بهداشتی درمانیمهندسی پزشکی(زیست مواد)برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکیتاریخ علوم پزشکی
ارزیابی فناوری سلامتبهداشت و ایمنی مواد غذاییفیزیولوژیمهندسی بهداشت محیطنانوتکنولوژی پزشکیحشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلینعلوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه

آینده شغلی رشته بهداشت عمومی

دانش آموختگان رشته بهداشت عمومی پس از پایان دوران تحصیل خود می‌‌توانند نقش‌های مختلفی را به عنوان شغل بر عهده بگیرند . از میان مهم‌ترین حوزه‌هایی که این افراد می‌توانند در آن مشغول به کار شوند می‌توان حوزه‌های آموزشی ، پژوهشی ، مراقبتی و اجرایی را نام برد:

 حوزه آموزش  

در این حوزه فعالیت‌هایی همچون آموزش به افراد تحت پوشش در دستور کار فعالان قرار دارد. به این معنی که دانش آموختگان رشته‌ تحصیلی بهداشت عمومی از این امکان برخوردا هستند تا به عنوان فعالیت‌های آموزشی ، مشاوره‌های قبل از ازدواج را به زوج‌های جوان ارائه دهند و آموزش مادران جوان یا بی‌تجربه در زمینه‌ مراقبت و نگهداری از کودکان را بر عهده بگیرند. علاوه بر آن آموزش کاردان‌هایی که در مراکز بهداشتی مختلف مشغول به کار هستند یا قرار است که مشغل به کار شوند نیز جزو وظایف و فعالیت‌های مهمی به شمار می‌رود که فعالان حوزه‌ آموزش بهداشت عمومی قادر به بر عهده گرفتن آن خواهند بود.

حوزه پژوهش

آن دسته از فعالان عرصه‌ بهداشت عمومی که در حوزه پژوهش به انجام وظیفه می‌پردازند می‌توانند فعالیت‌هایی مانند آموزش پرسش‌گران بخش سلامت ، همکاری در انجام مصاحبه‌های پژوهشی ، جمع آوری و دسته‌بندی اطلاعات مربوط به سلامت ، تدوین طرح‌های پژوهشی در زمینه‌ی اچ اس و موارد مشابهی مانند آن را بر عهده بگیرند.

 

حوزه مراقبت

در این حوزه تمرکز اصلی بر اموری نظیر مراقبت‌های پیش و پس از زایمان مادران و مراقبت از سلامت کودکان قرار دارد و فعالان این عرصه وظایفی نظیر موارد یاد شده را به انجام می‌رسانند. به طور کل شرکت در برنامه‌های مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در سطح جامعه انجام می‌گیرد یکی از فعالیت هایی است که معمولا فعالان حوزه مراقبت بهداشت عمومی آن را انجام می‌دهند.

 حوزه اجرایی

اگر دانشجویان رشته‌ تحصیلی بهداشت عمومی پس از پایان تحصیلات خود در این رشته وارد حوزه اجرایی شوند باید اموری نظیر نظارت بر تکمیل پرونده‌های خانوارهای تحت پوشش را بر عهده بگیرند. در کنار آن ارائه دادن خدمات تنظیم خانواده به خانوارهای تحت پوشش و حضور در برنامه‌های بهداشت مدارس نیز از دیگر وظایفی است که فعالان این حوزه انجام آن را بر عهده خواهند داشت.

در صورت بروز ابهام و یا سوالی در مورد “معرفی رشته بهداشت عمومی” می توانید با مشاوران متخصص در مرکز تحصیلی الو مشاوره در ارتباط باشید. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته های پیراپزشکی بدون کنکور
معرفی رشته کاردرمانی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته بهداشت عمومی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.