خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه پیام نور
معرفی دانشگاه پیام نور
معرفی دانشگاه پیام نور

معرفی دانشگاه پیام نور

معرفی دانشگاه پیام نور
معرفی دانشگاه پیام نور

[contact_info title= “معرفی دانشگاه پیام نور”] 

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های ایران است که در مهرماه سال ۱۳۶۷ تاسیس شده است. این دانشگاه بر اساس روش آموزش از راه دور و نیمه‌حضوری تاسیس گردید. از نظر ساختاری دانشگاه پیام‌نور دارای یک سازمان مرکزی و مراکز دیگر در سراسر کشور است. این دانشگاه دامنه وسیعی از رشته‌ های مختلف را به‌طور متفاوت ارائه می‌دهند. شیوه آموزشی این دانشگاه ، آموزش باز و از راه دور است.

 این دانشگاه پس از تاسیس ، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در ۵ رشته تحصیلی و در ۲۸ مرکز باقی‌ مانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی ۶۸/۱۳۶۷ فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. در این دوره اکثر دانشجوهای جذب شده کارمندان دولت و افراد شاغل بودند و کلاس‌های دانشگاه فقط روزهای پنج‌شنبه و جمعه تشکیل می‌شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در “مورد معرفی دانشگاه پیام نور” می توانید این مقاله را انتها مطالعه نمایید.

شیوه پذیرش دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور رشته های خود را به دو روش با کنکور و بدون کنکور ارائه می دهد که داوطلبانی که از طریق کنکور سراسری  وارد این دانشگاه می شوند دانشجویان رسمی و داوطلبانی که بدون کنکور وارد شده اند ، دانشجویان با سوابق تحصیلی خواهند بود. همچنین لازم است ذکر کنیم که این دانشگاه هر ساله در مقطع ارشد آزمونی تحت عنوان ارشد فراگیر پیام نور برگزار می کند و از داوطلبان علاقمند به تحصیل ثبت نام به عمل می آورد.

کلاس های درسی این دانشگاه به سه روش غیر حضوری ، نیمه حضوری و حضوری برگزار می‌شوند. در حال حاضر با گسترش دانشگاه و جذب هیئت علمی ، کمتر درسی به صورت غیر حضوری ارائه می‌ شود و تنها بعضی از دروس عمومی و به ندرت دروس اختصاصی به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود. همچنین پذیرش در تمام مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه امکان پذیر است.

تحصیل در پیام نور کتاب محور است!

بر خلاف آنچه گفته می شود دانشجو محور یا استاد محور یا هر چیز دیگری باید بگوییم که دانشگاه پیام نور کتاب محور است. یعنی اینکه دانشگاه اول ترم لیست منابع را منتشر می کند که برای هر درس کتابی معرفی شده است و خود دانشجو باید مطالعه کند و کتاب معرفی شده به عنوان منبع را آزمون بدهد در این مسیر با توجه به نوع درس و پیام نور آن شهر ممکن است کلاس گروهی نیز تشکیل شود و اساتید تدریس کنند.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

دغدغه بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه پیام نور و شاید مهم ترین سوال در مورد دانشگاه پیام نور اعتبار مدرک این دانشگاه است ، دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و دارای مدرکی معتبر است ، دانشگاه پیام نور را حتی می توان گفت در جهان به دلیل آن که یک ساختار استاندارد از لحاظ سیستم آموزشی دارد دارای اعتبار بالایی می باشد و برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ایران نیز مدرک این دانشگاه مورد تایید بسیاری از دانشگاه های جهان است.

براساس اعلام و رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام شد دانشگاه پیام نور جزو ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفته است. ضمنا بر اساس رتبه بندی اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه پیام نور با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی ، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه های شریف و علوم پزشکی تهران کسب کرد. 

آیا تحصیل در دانشگاه پیام نور رایگان است؟

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه های شهریه پرداز کشور می باشد که تحصیل در آن رایگان نیست و برای تحصیل در آن شما ملزم به پرداخت شهریه هستید. و میزان شهریه پرداختی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود لیکن می توان گفت که مسلما تحصیل در آن نسبت به دانشگاه آزاد مقرون به صرفه تر خواهد بود.

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه پیام نور

مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور :

  • غیر حضوری بودن و عدم اجبار به حضور در کلاس
  • هزینه تحصیل کمتر نسبت به سایر دانشگاه ها
  • داشتن شعبه های زیاد در اکثر مناطق کشور
  • ارائه مدرک رسمی و قابل قبول برای وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری 
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در داخل و خارج کشور
  • امکان صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان مشمول نظام وظیفه
  • امکان ادامه تحصیل همزمان در دو رشته
  • پذیرش دانشجوبه صورت مجازی (الکترونیکی) در مقطع کارشناسی ارشد

معایب تحصیل در دانشگاه پیام نور :

  • به علت عدم تشکیل کلاس و یا تشکیل کلاس به منظور رفع اشکال تحصیل در این دانشگاه بر پایه دانشجو محور بوده لذا تحصیل در این دانشگاه سخت تر از سایر دانشگاه ها می باشد این سخت بودن زمانی شدیدتر می شود که دانشجو در یکی از رشته های مهندسی که نیاز به برگزاری کلاس های بیشتری برای درک دروس است .
  • کیفیت پائین ارائه دروس به دانشجو
  • افزایش مدت تحصیل به دلیل سخت بودن اخذ نمره قبولی
  • حالت کنکوری بودن سوالات
  • نبودن بعضی از منابع درسی و وجود اشکالات زیاد در کتاب های چاپ شده توسط این دانشگاه
  • تغییر بیش از اندازه قوانین

دانشگاه پیام نور خوابگاه دارد؟

پذیرش در دانشگاه پیام نور به صورت بومی می باشد اگر چه گفته می شود به دلیل نیمه حضوری بودن خوابگاه ندارد! ولی باید گفت که بومی بودن پذیرش ، مهم ترین دلیل آن در حال حاضر است. پذیرش در مقطع کارشناسی غالبا براساس بومی گزینی می باشد یعنی اینکه شما از استان تهران نمی توانید بروید استان پیام نور استان اصفهان در مقطع کارشناسی پیام نور درس بخوانید. براساس اعلام سازمان سنجش ۷۰ درصد پذیرش از متقاضیان همان شهرستان و ۳۰ درصد از متقاضیان شهرستان های اطراف می باشد. 

 نحوه محاسبه نمره در دانشگاه پیام نور چگونه است؟

برگزاری امتحان میان ترم برای کلیه دروس غیر خودخوان الزامی می باشد. ۶ نمره از ۲۰ نمره به میان ترم تعلق می گیرد. و نمره پایان ترم بر اساس ۱۴ نمره محسوب می شود. شرط شرکت در امتحان میان ترم حضور در بیش از نصف ساعات کلاس و فعالیت های مربوطه می باشد .

لازم به ذکر است که اساتید محترم در هنگام ارائه لیست نمرات میان ترم ، لیست حضور و غیاب ، نمونه سوال و پاسخنامه امتحان برگزار شده را نیز تحویل نمایند. چنانچه دانشجو در امتحان میان ترم شرکت ننماید ، نمره اکتسابی ایشان از ۱۴ نمره پایان ترم ضرب در ده هفتم می شود و نمره نهایی از ۲۰ محاسبه خواهد شد .

اگر دانشجو نمره میان ترم داشته باشد:

۶ نمره میان ترم + ۱۴ نمره پایان ترم = ۲۰

اگر دانشجو نمره میان ترم نداشته باشد و یا درس خودخوان باشد:

۱۴ نمره پایان ترم ضربدر ده هفتم = ۲۰

کاربران گرامی برای دریافت لیست رشته های ارائه شده مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر سایر مطالب تحصیلی ما را نیز در مورد معرفی دانشگاه ها مطالعه نمایید:

معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی
معرفی دانشگاه تهران
معرفی دانشگاه تربیت مدرس
معرفی دانشگاه شهید بهشتی

[banner]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه پیام نور”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.